Vragen van een nieuwe apple user

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb sinds gister een Imac 24" gekocht en moet zeggen dat het heel prettig wegkijkt. IToch heb ik na de 1e dag al een aantal vragen. Dit is de eerste keer dat ik met een ander besturingssysteem werkt als iets van MS dus hoop dat jullie het in makkelijke taal kunnen uitleggen.

1)Als m'n hij net is opgestart dan speelt m'n imac gemakkelijk HD films (1080)af, heb ik even op internet gesurft wat gephotoshopt en een beetje er mee lopen 'spelen' dan gaat hij om de 10sec haperen. De CPU gebruik is rond de 60% en ik heb nog 1 gb vrij (van de 2gb) aan geheugen. Ik gebruik VLC om het af te spelen.

2) in navolging van 1 als ik dus een tijd bezig ben geweest, wordt m'n beschikbare ram steeds minder. Ik sluit de programma's echt af (appeltje Q) en er staat in m'n dock dan ook geen pijltje meer onder bv safari. Hoe kan ik dit voorkomen dat het geheugen volloopt als het waren?

3) Ik heb m'n router altijd op WEP 128bits gehad voordat de imac kwam. Via WEP kreeg ik dan ook geen verbinding met de router en internet. Met WPA lukt het me wel, maar als ik opnieuw opstart, dan maakt hij verbinding met de router(wordt weergegeven dat hij verbonden is) maar ik kan niet op internet. Als ik m'n interne Wifi dan aan/uit schakel dan connect hij daarna gelijk en 10 sec later zit ik op internet. De key hoef ik niet opnieuw in te voeren dus daar ligt het niet aan.

4) Divx films afspelen via frontrow welke op een netwerkschijf staan gaat zeer haperend, ligt dit aan de router (11mbits wifi) of aan instellingen?

er zullen vast nog wel meer vragen in me opkomen maar dit is het voor dit moment :9

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:53
1. Dat is vreemd zou niet mogen gebeuren. Heb je een recente versie van VLC?
2. Geheugen wordt zoveel mogelijk gebruikt om te cachen. Dat er weinig vrij lijkt te zijn is niet erg, als programma geheugen nodig hebben wordt deze cache wel vrij gemaakt. Dat cachen zorgt er ook voor dat het systeem sneller wordt naarmate het een tijdje draait :)
3. Daar heb ik ook wel eens last van. Ben ik ook wel benieuwd naar :)
4. divx/xvid via 11 mbit wireless gaat hier ook niet 100% vloeiend. Ik denk dat 11 mbit hier gewoon te weinig is. Of gaat dat onder Windows wel soepel?

Verwijderd

2: Ongebruikt geheugen is verspild geheugen. OSX zal daarom pas geheugen gaan vrijgeven als het ergens anders voor nodig is. Tot die tijd houdt hij een grote disk cache bij en blijven pas afgesloten applicaties ook gecached staan in het geheugen. Als je ze dan weer op start gaat dat sneller. Kortom, het is normaal dat dit gebeurt.

4: 11mbit is echt te weinig om films over te kijken. Op een 54mbit netwerk gaat het prima.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 15:48
willy83 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 16:14:
Ik heb sinds gister een Imac 24" gekocht en moet zeggen dat het heel prettig wegkijkt. IToch heb ik na de 1e dag al een aantal vragen. Dit is de eerste keer dat ik met een ander besturingssysteem werkt als iets van MS dus hoop dat jullie het in makkelijke taal kunnen uitleggen.

1)Als m'n hij net is opgestart dan speelt m'n imac gemakkelijk HD films (1080)af, heb ik even op internet gesurft wat gephotoshopt en een beetje er mee lopen 'spelen' dan gaat hij om de 10sec haperen. De CPU gebruik is rond de 60% en ik heb nog 1 gb vrij (van de 2gb) aan geheugen. Ik gebruik VLC om het af te spelen.
Wat voor HD films zijn het? Mss kun je met behulp van Perian de films draaiende krijgen in Quicktime, die vind ik persoonlijk wat fijner qua afspelen. Behalve exotische formaten, dan heb je met VLC altijd wel beeld en geluid :).
2) in navolging van 1 als ik dus een tijd bezig ben geweest, wordt m'n beschikbare ram steeds minder. Ik sluit de programma's echt af (appeltje Q) en er staat in m'n dock dan ook geen pijltje meer onder bv safari. Hoe kan ik dit voorkomen dat het geheugen volloopt als het waren?
MacOSX werkt anders dan Windows, hier kun je een overzichtje zien van wat alle termen gebruikt in de activity monitor betekenen. Het lijkt namelijk alsof je geheugen dicht slibt, maar "inactive" geheugen kan gebruikt worden voor andere applicaties en is eigenlijk gewoon vrij.
3) Ik heb m'n router altijd op WEP 128bits gehad voordat de imac kwam. Via WEP kreeg ik dan ook geen verbinding met de router en internet. Met WPA lukt het me wel, maar als ik opnieuw opstart, dan maakt hij verbinding met de router(wordt weergegeven dat hij verbonden is) maar ik kan niet op internet. Als ik m'n interne Wifi dan aan/uit schakel dan connect hij daarna gelijk en 10 sec later zit ik op internet. De key hoef ik niet opnieuw in te voeren dus daar ligt het niet aan.
Geen id ..
4) Divx films afspelen via frontrow welke op een netwerkschijf staan gaat zeer haperend, ligt dit aan de router (11mbits wifi) of aan instellingen?
11 Mbit wifi lijkt niet echt voldoende om dat te streamen, afhankelijk van hoe je verbinding is zal het denk ik net of net niet gaan. Mss als je niks anders over het netwerk stuurt en je alleen op het netwerk zit?
er zullen vast nog wel meer vragen in me opkomen maar dit is het voor dit moment :9
Ik heb zelf pas sinds September een MacBook, mijn eerste Mac en ik begrijp waar je nu doorheen gaat. Op windows wist ik voor alles wel welke programma'tjes ik kon gebruiken voor wat maar op de Mac moest ik helemaal overnieuw beginnen. Gelukkig hoef je een Mac nauwelijks te reïnstallen of zelfs op te starten (MacBook gaat altijd in sleep) dus hoef ik het niet echt te onthouden :).

Succes en veel plezier met je Mac

• willy83
Kijk met de meeste antwoorden kan ik aardig uit de voeten. Helaas heb ik ook nog geen oplossing gevonden voor de netwerkproblemen.
Actie die ik heb gedaan:

- VLC gecheckt op nieuwe versies, ik heb al de nieuwste versie
- De plugin die genoemd werd voor quicktime werkte niet. Dit staat er bij in de filename: 1080p.OAR.h264.DD5.1.ts
- De router gaat vervangen worden.
- Het geheugen, dat is duidelijk :)
Ik heb ergens vandaag gelezen dat je de buffer kan verhogen van bepaalde programma's voor het afspelen van streaming audio/video. Ik weet alleen niet voor welk programma dat meer was en hoe dat moest, als iemand mij daarmee kan helpen graag :)

Bij Quicktime heb ik het gevonden en dat lost wel het probleem op van de haperingen (tot nu toe)

[ Voor 7% gewijzigd door willy83 op 13-12-2006 22:57 ]

• tweak_dude
In VLC kun je de instellingen aanpassen bij [Input / codecs] -> [Access modules] -> [File].
Dan de caching value aanpassen.

• willy83
Bedankt, heb hem gevonden nu :)
Helaas lost dat het probleem niet op, met bepaalde HD filmtrailers vanaf de applesite heb ik nergens last van(maar dan gebruik ik Quicktime).

Verwijderd

heb je wel de intel versie van vlc? (als die er is).

daarnaast: je hebt een helebende codec's die je voor quicktime kunt installeren, mischien is die content wel in quicktime af te spelen? (met de goede codec.)

over het streamen via de router, probeer het eens met een kabeltje, als het dan wel lukt ligt het aan gebrek van (draadloze)netwerk snelheid.

• T-Junkie
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

Bij mij schieten deze dingen te binnen:

Punt 4: Een paar topics erover, misschien vindt je hier wat info in.
(En anders is het handig voor het GoT archief. ;) )
Video over netwerk streamen
Draadloos film streamen

Punt 3. Heb je de router al een keertje aan uit gezet? Ik heb welleens gehad dat hij gewoon moeite had met nieuwe apparaten in het netwerk, en na een herstart van de router/modem was het probleem verdwenen. (Zal wel iets met DHCP zijn)
Heb je de setting van het verbeteren van het signaal aanstaan? (staat in het Apple taskbar menu linksboven) Welke Router heb je? Misschien kan dat ons ook nog helpen voor het vinden van een oplossing?

• willy83
Ik heb gisteravond laat de buffers vergroot en dat heeft het probleem opgelost met de haperingen van de server(iig van bestanden tot 700mb). Nu heb ik dit in een ander topic gelezen wat werd gezegd door T-junkie(bedankt daarvoor)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 00:46:
Ik zie net dat VLC standaard 300ms buffert van een lokaal bestand. Dit kan je veranderen in:

Preferences > Input/Codecs > Access modules > File > Caching value in ms

Er dient wel Advanced zijn aangevinkt. Misschien dat dit werkt, zelf kan ik even niet testen maar ik ken het probleem ook.

Tot nu toe heb ik het opgelost door gewoon voor een vaste verbinding te kiezen + nfs.
Ik zal ook gaan kijken of ik het aantal ms kan verhogen, dit zou zeker moeten werken voor een hoop en voor grotere bestanden.

Het HDTV probleem is nog niet geheel duidelijk bij mezelf ook(volgens mij ligt het aan de film zelf want via quicktime trailers loopt het wel goed. Zal vanavond met een andere film testen.

Over de router:
Deze heb ik nog niet aan/uit gezet maar dat zal ik vanavond even doen. Ik denk sowieso dat ik wel een nieuwe router gaat kopen want hij is van het merk sweex en is maar 11mbits. Voor m'n imac gebruikte ik m'n wifi alleen voor internetten en audio. Signaal verbeteren staat aangevinkt in m'n wifi menu.

Nieuw probleem is opgedoken:
Ik ben bezig geweest met Itunes en front row. In Itunes worden alle songs gewoon afgespeelt, zet ik de songs in een playlist kan ik via frontrow de playlist afspelen maar wil ik via een andere weg als playlist m'n audio afspelen via front row, dan begint hij te zeuren over machtigingen. Is hier wat aan te doen behalve alles in playlists zetten?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
misschien wel leuk om hier een verzameltopic van te maken?

Ik heb ook sinds een paar dagen m'n eerste mac...
nu heb ik aan m'n windows pc een canon ip4300 printer, gedeeld, die ik ook netjes kan benaderen vanaf m'n mac... maar ik kan eigelijk niks aanpassen als ik daarnaar wil printen.

kan ik nu op de mac gewoon de driver van de canon-cd installeren om de driver-instellingen te kunnen veranderen? (papiersoort, kwaliteit, kleurcorrectie, kleurprofielen enz.)
of moet ik die op de een of andere manier via windows beschikbaar maken (zoals dat ook met windows <--> windows netwerken gaat)?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• willy83
abrakadaver schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:19:

nu heb ik aan m'n windows pc een canon ip4300 printer, gedeeld, die ik ook netjes kan benaderen vanaf m'n mac... maar ik kan eigelijk niks aanpassen als ik daarnaar wil printen.

kan ik nu op de mac gewoon de driver van de canon-cd installeren om de driver-instellingen te kunnen veranderen? (papiersoort, kwaliteit, kleurcorrectie, kleurprofielen enz.)
of moet ik die op de een of andere manier via windows beschikbaar maken (zoals dat ook met windows <--> windows netwerken gaat)?
Volgens mij kan je dat probleem oplossen door eerst de printer op je mac te installeren met de software en de printer echt aan te sluiten via usb op je mac. Dan heb je alle software en drivers op je mac staan en dan verwijs je gewoon naar een ander adres toe.
Hoe dat allemaal moet weet ik ook niet in mac osx maar zo werkte het wel voor mij in windows met een printer die gedeeld stond via een WD Netcenter(LAN harddisk met printer share mogelijkheden).

ps gefeliciteerd met je aankoop

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
tnx voor de tip! vanavond eens proberen.
en jij ook gefeliciteerd ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-02 17:23
abrakadaver schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:19:

Als je hier achter kan komen, heel graag! Ik heb bijna dezelfde setup en heb het nog niet voor elkaar gekregen. Het beste resultaat is een afdruk op A5 (in de linkerbovenhoek van het A4 vel). De enige goed werkende netwerk drivers voor mijn Canon Pixma IP3000 die ik heb kunnen vinden zijn gemaakt door PrintFab en dat kost 40 euro. Tot nu toe loop ik dus constant heen en weer en plug ik de usb kabel erin..

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Om te kunnen printen naar een gedeelde windows printer vanaf een Mac kun je kijken naar de volgende documenten.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=152259
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301397

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
dat eerste kan ik wel verklaren had ik ook met mijn mac als je op het kruisje klikt sluit hij het programma niet af,, dat moet je in het doc nog doen:P,, zo loopt je geheugen een beetje heel snel vol

(Speeddragon heeft een quicksilver gekocht als vervanging van zijn defecte g3 alleen die quicksilver was miskoop,, alles zat vast met kroonsteentjes en dat maakte dus kortsluiting na de reis:()

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Vandaag heb ik weer even de heerlijkheid van een mac ervaren. Een docent met Powerbook G4 probeert wat te projecteren via de beamer. Normaal zou het gelijk moeten werken, maar dat deed het niet. Ik werk niet vaak met apple notebooks, maar ik had in een oogopslag gevonden hoe die het signaal door moest geven en het werkte gelijk (dat is met de meeste notebooks nogal eens anders zou ik later ervaren). Alleen de keynote presentatie werd niet op de volledige resolutie van 1024 x 768 weergegeven, dat was dan wel apart. Voor de rest fantastisch. Op het moment dat Leopard uitkomt bestel ik een macbook.

• willy83
Dat over dat kruisje, daar was ik ook achter ja, maar het is idd iets met actief/non actief en vrij geheugen. daar maak ik me dus niet druk meer om. Ben lekker een weekend weggeweest dus heb geen tijd gehad om lang naar de kleine probleempjes te kijken.

Nu ik de Imac opnieuw heb gestart leest hij de oude playlists ook niet meer en geeft hij ook weer de foutmeldig over de mp3's. Dat is dus niet echt een goede oplossing. Moet ik dan aannemen dat frontrow gewoon niet werkt met m'n mp3'tjes?

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
SPEEDDRAGON schreef op donderdag 14 december 2006 @ 23:42:Dat eerste kan ik wel verklaren had ik ook met mijn mac als je op het kruisje klikt sluit hij het programma niet af, dat moet je in het doc nog doen, zo loopt je geheugen een beetje heel snel vol.
Onzin!
In Jip & Janneke taal (Engels, dat wel): Reading system memory usage in Activity Monitor

• Hercul3s
  • Laatst online: 11-02 15:48
willy83 schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:54:
Dat over dat kruisje, daar was ik ook achter ja, maar het is idd iets met actief/non actief en vrij geheugen. daar maak ik me dus niet druk meer om. Ben lekker een weekend weggeweest dus heb geen tijd gehad om lang naar de kleine probleempjes te kijken.

Nu ik de Imac opnieuw heb gestart leest hij de oude playlists ook niet meer en geeft hij ook weer de foutmeldig over de mp3's. Dat is dus niet echt een goede oplossing. Moet ik dan aannemen dat frontrow gewoon niet werkt met m'n mp3'tjes?
Gebruik je iTunes om je mp3'tjes mee te beheren?

iTunes + Frontrow integratie is vrij goed, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

• willy83
Ik beheer en speel normaal m'n mp3tjes af met Itunes. Dat werkt allemaal super. Nu zeurt Front Row alleen dat ik de Itunes Store moet aanzetten voor verrificatie van m'n mp3tjes :9 . Waarom is dat en moet ik dan weer een account er bij aanmaken(loop over van de internet accounts onderhand).

Als ik een playlist aanzet in Itunes en met dan naar front row gaat, dan kan ik wel gewoon verder in die playlist of album. Zal vanavond anders even de gehele melding overnemen.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
Je moet een account voor de iTunes store hebben, en dat kan alleen met creditcard, dus dat is inderdaad wel vervelend.

• tweak_dude
Afspelen in Front-row van iTunes collectie vereist toch geen account voor de iTunes store zolang het allemaal nummers zonder drm zijn? ik heb er iig nooit wat van gemerkt toen ik geen account had. Dat was echter wel iTunes 6.0 dus ik weet niet of dat wat uit maakt.

• willy83
Probleem gevonden, ik heb de nummers op een LAN disk staan. Om ze te beluisteren moet ik eerst een netwerkverbinding starten met de betreffende lokatie. Ik heb nu de diverse lokatie's via automater laten opstarten en dan werkt het perfect.

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat is niet wat hij/zij bedoeld ;)
Bij het sluiten van een venster sluit je een venster af, niet het complete programma. Doe je dat bij alle programma's dan loopt zeker wel je geheugen vol. Doordat de programma's gewoon actief zijn valt dat geheugen wat ze in beslag nemen ook niet terug te claimen. Dat zou niet netjes zijn want daarmee crash je een applicatie. Het is niet erg veel geheugen wat er dan in beslag wordt genomen maar alle beetjes helpen. In theorie is het dus zeker wel mogelijk om op deze wijze je geheugen vol te krijgen. Dat probleem kennen de PocketPC's om maar eens een voorbeeld te geven. De niet juist afgesloten programma's blijven draaien op de achtergrond en het geheugen loopt uiteindelijk vol waardoor het ding ontzettend traag wordt en zelfs in het uiterste geval crasht. Erg belangrijk op die apparaatjes om je programma's dus ook echt af te sluiten als je ze niet meer gebruikt. Op je mac is dit effect er ook maar die is minder erg dan op die PocketPC's.

• Afdak
Je kon uit mijn link wel het e.e.a. concluderen over geheugengebruik.
Het komt er iig op neer dat je in Mac OS programma's open kunt laten staan; het geheugenmanagement is zodanig dat het geheugen niet zomaar volloopt.
Programma's die blijven 'draaien', maar geen opdracht hebben uit te voeren, gebruiken nauwelijks CPU en nauwelijks geheugen. 'No sweat' dus...
Programma's die je regelmatig nodig hebt, laat je gewoon draaien, klaar!
Over PocketPC's weet ik dan weer niks.

[ Voor 8% gewijzigd door Afdak op 18-12-2006 22:20 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

Het verhaal van jouw linkje behandeld het geheugenmanagement van MacOS X waarbij er hoofdzakelijk uitgelegd wordt dat het geheugenmanagement op een UNIX systeem heel anders is dan dat van Windows. Bij UNIX wordt alles gebruikt terwijl Windows poogt zoveel mogelijk vrij te houden. In beide gevallen is het zo dat wanneer je een programma start dat programma geheugen toegewezen krijgt. Dat geheugen kan het OS niet gebruiken voor andere doeleinden, dat is van dat programma. Als je programma's open laat staan gaat het beschikbare geheugen voor applicaties ook achteruit. Theoretisch is het dus mogelijk om je geheugen vol te laten lopen door heel veel programma's te starten. Alleen een venster afsluiten zorgt er niet voor dat het programma afsluit en er dus weer beschikbaar geheugen vrijkomt. Het programma blijft draaien en het geheugen blijft in gebruik. Op een webserver moet je bijv. hier heel erg rekening meehouden. Je moet echt een maximum instellen van het aantal openstaande sessies en opgestarte apache processen (om maar eens wat te noemen). Doe je dat niet dan loopt je geheugen vol en wordt je swapfile gebruikt tot ook die vol zit. Gevolg is dat je hele server niet meer bereikbaar is en gewoon muurvast loopt omdat al je geheugen vol zit. Dat gebeurt zo op Debian Linux, op Sun Solaris, op FreeBSD, op MacOS X en ook op Windows. Hoe je geheugenmanagement precies werkt maakt geen drol uit.

Dit is echter alleen theorie. In de praktijk blijkt het verdomde moeilijk om op je werkstation het geheugen vol te krijgen door al die programma's te draaien die feitelijk helemaal niks staan te doen. Dat soort programma's gebruiken erg weinig system resources en dus zul je er ontzettend veel van moeten hebben wil je echt problemen krijgen. Uiteraard is dit makkelijker voor elkaar te krijgen wanneer je mac maar 512 MB geheugen heeft dan wanneer deze is uitgerust met 2 GB aan geheugen. Je kunt het dus beslist niet "onzin" noemen, het is gewoon een stukje realiteit (het is lastig maar niet onmogelijk). De link die je geeft legt dit verhaal niet uit (er mist dus eigenlijk een belangrijk onderdeel in het verhaal). Waar het verhaal en jij het over hebben is wat er met het geheugen gebeurt nadat het programma is afgesloten terwijl het er hier gaat om programma's die niet afgesloten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 18-12-2006 22:48 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 23:21
Hoi nieuwe Apple user, feli met je aanschaf. Ik wil je feestje niet verknallen, maar heb laatst met een nieuwe iMac 24" gewerkt en heb een brom ontdekt die helaas bij meerdere 24"-ers voorkomt. Ik zie dat je hem nog maar net hebt, dus mocht je het ook hebben en hem om die reden willen ruilen, dan ben je misschien nog op tijd, tenminste als je bij de online store besteld hebt. Het is een brom die optreedt als je de helderheid van het scherm omlaagschroeft. Je kunt dit vinden bij Systeemvoorkeuren, Beeldschermen, en dan geloof ik bij Kleur. Veel plezier met je Apple!

• willy83
Dancing_Animal schreef op maandag 18 december 2006 @ 23:35:
Hoi nieuwe Apple user, feli met je aanschaf. Ik wil je feestje niet verknallen, maar heb laatst met een nieuwe iMac 24" gewerkt en heb een brom ontdekt die helaas bij meerdere 24"-ers voorkomt. Ik zie dat je hem nog maar net hebt, dus mocht je het ook hebben en hem om die reden willen ruilen, dan ben je misschien nog op tijd, tenminste als je bij de online store besteld hebt. Het is een brom die optreedt als je de helderheid van het scherm omlaagschroeft. Je kunt dit vinden bij Systeemvoorkeuren, Beeldschermen, en dan geloof ik bij Kleur. Veel plezier met je Apple!
Gelukkig geen last van, maar de helderheid hoeft ook niet naar beneden. Heb hem met een Spyder2 gecalibreerd en dan is de helderheid van het scherm nu goed afgesteld. Hoop dat je probleem snel wordt verholpen.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik heb nu een maand mijn MacBook en ik heb een paar vraagjes over osx :)

1. Ik maak veel gebruik van VPN. Ik heb VPN ook al aan de praat, maar als ik verbinding maak dan gaat meteen al mijn internet verkeer via die VPN verbinding. Dit wil ik niet, hij moet gewoon een extra connectie worden die alleen gebruikt word voor de lokale ip range. Is dit mogelijk?

2. In finder staan foldertjes en bestandjes dwars door elkaar heen. Ik vind het veel prettiger als eerst alle folders alfabetisch en daarna de bestanden alfabetisch gesorteerd worden, is dit mogelijk?

3. Met mijn vorige laptop deed ik wel eens het scherm dicht terwijl die nog aan stond, tijdens downloads of als ik eventjes ergens anders wil gaan werken. Als ik nu het scherm dichtklap dan gaat hij op standby. Is het mogelijk om dit te veranderen?

4. De macbook maakt op elke directory waar ik iets op gedaan heb allerlei bestanden en directories zoals .ds_store en trash en dergelijke. Ook is er voor zowat elk bestand wat ik erop zet een 'schaduw' bestand met een punt ervoor en een kleine bestandsgrootte. Op mijn macbook heb ik hier geen last van, maar op USB drives en netwerkshares vind ik dit rete irritant. Is dit uit te schakelen?

Alvast bedankt :)

• willy83
Ik heb PS2 op m'n computer staan, kan je deze net zoals bij de pc op een bepaalde manier uninstallen? Ik weet alleen dat ik hem kan verwijderen mbv de prullebak maar dan blijft er een hoop acher volgens mij.

• Afdak
Nog even: ppl, goed verhaal over geheugengebruik (mijn 'onzin' was bedoeld voor het "een beetje heel snel vol").

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb hetzelfde probleem als de TS bij VLC en heb het volgende gevonden: sluit Safari en Firefox af en meestal is het opgelost. Als je Photoshop nog draaien hebt of andere 'zware' programma's, kan het zijn dat je die ook moet afsluiten, maar vooral Firefox en Safari gaan snel richting 100MB geheugengebruik (vanwege het cachen) en als je 'maar' 1GB hebt, kom je soms wel tekort. Je vensters sluiten maakt niet dat je programma's afsluiten. In Utilities kun je ook een applicatie vinden die je meer informatie geeft over lopende applicaties en geheugenverbruik of op command line: 'top' of 'ps aux'

Sluiten van je iBook of PowerBook en voorkomen dat het in slaap valt: sticker een stukje metaal over de detectie-magneetjes aan de zijkant van je scherm. Ok, is misschien te lelijk, er zijn ook programmaatjes te vinden op het internet die hetzelfde voor je doen met min-of-meer een degelijke stabiliteit.

VPN perikelen: gewoon je routing. In je programma kun je waarschijnlijk wel instellen of ie al dan niet moet een standaard route maken van je VPN. Zoniet, kun je nog altijd met route op command line werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Guru Evi op 19-12-2006 22:01 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• ppl
  • Niet online

ppl

BlackMage schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 00:13:
Ik heb nu een maand mijn MacBook en ik heb een paar vraagjes over osx :)

1. Ik maak veel gebruik van VPN. Ik heb VPN ook al aan de praat, maar als ik verbinding maak dan gaat meteen al mijn internet verkeer via die VPN verbinding. Dit wil ik niet, hij moet gewoon een extra connectie worden die alleen gebruikt word voor de lokale ip range. Is dit mogelijk?
Als je Internet Connect (NL: Internetverbinding) start dan kun je dit in de options (Connect > Options) uitzetten. Dit hadden ze imho wel wat beter neer mogen zetten voor de gebruikers, het zou zelfs de default setting moeten zijn. Meeste mensen willen toch niet hun internet verkeer over de vpn hebben lopen. De optie die je uit moet zetten is: "send all traffic over VPN connection".
Routes instellen is dus niet nodig.
2. In finder staan foldertjes en bestandjes dwars door elkaar heen. Ik vind het veel prettiger als eerst alle folders alfabetisch en daarna de bestanden alfabetisch gesorteerd worden, is dit mogelijk?
Geen idee, ik vind het steeds handiger worden eigenlijk. De sortering is gewoon op volgorde van alfabet. Het doet ook meer recht aan het echte UNIX principe van "everything is a file", folders en bestanden zijn dus gelijk.
3. Met mijn vorige laptop deed ik wel eens het scherm dicht terwijl die nog aan stond, tijdens downloads of als ik eventjes ergens anders wil gaan werken. Als ik nu het scherm dichtklap dan gaat hij op standby. Is het mogelijk om dit te veranderen?
Als je in het Macbook topic zoekt krijg je antwoord op je vraag. Er staat me iets van bij dat het niet kon.
4. De macbook maakt op elke directory waar ik iets op gedaan heb allerlei bestanden en directories zoals .ds_store en trash en dergelijke. Ook is er voor zowat elk bestand wat ik erop zet een 'schaduw' bestand met een punt ervoor en een kleine bestandsgrootte. Op mijn macbook heb ik hier geen last van, maar op USB drives en netwerkshares vind ik dit rete irritant. Is dit uit te schakelen?
Bestanden en mappen met een punt er voor zijn verborgen, die zul je dus niet zien. Als je een netwerkschijf pakt dan komen ze daar ook op te staan en zul je ze zien wanneer je met bijv. een Windows machine ook op die netwerkschijf kijkt. Ik heb geen flauw idee hoe je dat uitzet. Opzich is het wel handig om dat te doen voor netwerkshares.
willy83 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:45:
Ik heb PS2 op m'n computer staan, kan je deze net zoals bij de pc op een bepaalde manier uninstallen? Ik weet alleen dat ik hem kan verwijderen mbv de prullebak maar dan blijft er een hoop acher volgens mij.
Er zullen hooguit wat preferences achterblijven. Met het programma AppZapper (is shareware) worden ook die dingen automagisch voor je weggehaald. Meestal staan al deze dingen in Library > Application Support. Er zullen ongetwijfeld meer tools zijn waarmee je die dingen kunt opruimen. Overigens gaat dit principe niet op voor alle programma's. Vaak is het ook zo dat wanneer je een programma verwijderd alles ook echt weg is.

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Om dan toch even gebruik te maken van dit topic als vrij recente apple gebruiker.
In windows kan je in een map rechtermuisknop klikken en dan nieuw bestand en dan bijv. een text document.

Is dit mogelijk onder macosx?

Ik gebruikte dit onder windows vrij vaak als ik aan het webontwikkelen was. nieuw bestand, renamen naar index.php, dubbel klikken om te openen in mn bewerkingsprogramma en klaar.

Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen. Iig veel plezier met je mac :)

PSN: KeaveXL

• Robin
  • Niet online
BlackMage schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 00:13:
Ik heb dat kunnen uitschakelen via http://www.adobe.com/cfus...ase/index.cfm?id=tn_16831 en http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301711.

Verwijderd

@willy83
Restbestanden van gedeinstalleerde programma's ruim je op met het programma appzapper

-----

Je kunt onder OS X overigens nog even proberen je voorkeursnetwerk aan te geven in de netwerk-prefs. Als er al iets staat eerst weghalen en daarna opnieuw invullen, waarschijnlijk gaat het connecten dan wel automagisch.

@BlackMage
De .ds_store bestanden kun je op de volgende manier voorkomen:

1. Open de Terminal
2. toets: defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true
3. Herstart de Mac

Let op:
Mac OS X zet deze bestanden er niet voor niets op. Diverse bestandinformatie is nu niet meer beschikbaar. Dat is de prijs die je er voor betaalt.

Verder werkt dit werkt per account. Als je meerdere accounts hebt op je mac moet je dit dus meerdere keren doen.

------

Verder is het onmogelijk om deze laptop zeg maar headless te laten draaien. De notebook kan niet in dichte toestand functioneren. Waarschijnlijk vanwege de hitteproblemen die dan kunnen ontstaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 10:08:
Verder is het onmogelijk om deze laptop zeg maar headless te laten draaien. De notebook kan niet in dichte toestand functioneren. Waarschijnlijk vanwege de hitteproblemen die dan kunnen ontstaan.
Als je er een extern toetsenbord en scherm aan hangt dan kan 'ie ook met de klep dicht werken. Als er geen externe hardware aan hangt is het altijd zo dat 'ie in standby springt...

• Afdak
ppl schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:45:
Er zullen hooguit wat preferences achterblijven. Met het programma AppZapper (is shareware) worden ook die dingen automagisch voor je weggehaald. Meestal staan al deze dingen in Library > Application Support. Er zullen ongetwijfeld meer tools zijn waarmee je die dingen kunt opruimen. Overigens gaat dit principe niet op voor alle programma's. Vaak is het ook zo dat wanneer je een programma verwijderd alles ook echt weg is.
Er blijft altijd wat achter: het voorkeursbestand (genaamd .plist) in ~/Bibliotheek/Preferences
(~ =Thuismap); maar dat zijn tekst bestandjes van 4-10KB, die ongebruikt door progje verder niks doen, dus kun je rustig laten staan. Verder idd eventueel ook wat spul in de ~/Bibliotheek, of submappen (bv Caches), en zelfs soms in de HD/Bibliotheek (voor alle gebruikers). Maar het doet niks, neemt geen ruimte in (praktisch gezien), dus je kunt het net zo goed laten staan.
Anders is handmatig verwijderen, mbv bv Spotlight, ook een aardige optie (leer je ook de structuur van je OS beter kennen en begrijpen).

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022

Virax

Lief :)

Ik heb ook een vraag. Gaat die afstandsbediening nooit leeg? Misschien keek ik niet goed maar ik zie nergens een klepje voor de batterijen en als je je mac 5 jaar hebt en de afstandsbediening vaak gebruikt kunnen de batterijen opraken lijkt me?

• tweak_dude
Batterijen zijn wel te vervangen. Zie hier.

• Virax

Virax

Oke, erg handig :)

Dan heb ik (voorlopig) nog 1 laatste vraag. Ik heb lopen googelen, kan er informatie over vinden maar niet de oplossing. Het gaat over mijn enige minpunt dat ik tot nu toe ervaar en dat is de volgende.

Ik gebruik Adium maar de bestandsoverdracht gaat ontzettend traag. Dit lijkt te komen omdat Adium geen officeel microsoft programma is? De bestandsoverdracht gaat wel via hun servers en daardoor gaat het erg traag. Bij de mensen die wel echt MSN gebruiken gaat het wel snel omdat dit programma gewoon van microsoft is. Klopt dit verhaal uberhaubt?

En de vraag is dan: is er een mogelijkheid om bestandsoverdracht snel te laten verlopen via adium of moet je gewoon gaan wennen om dit soort dingen per mail op te sturen?

P.S.
Als ik MSN voor de mac installeer, gaat het versturen dan wel snel? Heb het nog niet geprobeerd, zit nu op mijn werk maar ben erg nieuwsgierig :). Ik wil maar 1 chatprogramma gebruiken (adium), dus hoop dat er een manier is dat bestandsoverdracht daar wel snel gaat.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
De VPN werkt nu zoals ik wil, en de netwerk shares worden niet meer vervuild met .ds_store bestandjes. Nog wel op USB schijven maar die gebruik ik niet zo super vaak.

Wel had ik nog een ander vraagje wat misschien heel dom overkomt.... maar vanuit windows ben ik gewend dat ik op enter kan drukken om een bestand/programma te openen. In Mac OS gaat hij dan het bestand hernoemen. Zo kan ik niet zonder muis snel een bestandje openen. Is dit te veranderen?

Nog iets met betrekking tot dit, er is per bestand geregistreerd met welk programma het geopend word. Standaard worden .jpg bestanden geopend in dat ingebouwde bekijk tooltje, wat ik super handig vind. Maar zodra ik met photoshop het bestand heb bewerkt dan wil hij het bestand altijd met photoshop openen. Dit kan je wel "voor alles" instellen dat ie weer met voorvertoning geopend word maar zodra ik weer iets bewerkt heb dan kan ik weer het allemaal gaan instellen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld .jpg bestanden altijd met voorvertoning (of welk ander programma dan ook) te openen, zelfs wanneer het bestand bewerkt of gemaakt is door een ander programma ?

Alvast bedankt.

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
BlackMage schreef op donderdag 21 december 2006 @ 14:01:
De VPN werkt nu zoals ik wil, en de netwerk shares worden niet meer vervuild met .ds_store bestandjes. Nog wel op USB schijven maar die gebruik ik niet zo super vaak.

Wel had ik nog een ander vraagje wat misschien heel dom overkomt.... maar vanuit windows ben ik gewend dat ik op enter kan drukken om een bestand/programma te openen. In Mac OS gaat hij dan het bestand hernoemen. Zo kan ik niet zonder muis snel een bestandje openen. Is dit te veranderen?

Nog iets met betrekking tot dit, er is per bestand geregistreerd met welk programma het geopend word. Standaard worden .jpg bestanden geopend in dat ingebouwde bekijk tooltje, wat ik super handig vind. Maar zodra ik met photoshop het bestand heb bewerkt dan wil hij het bestand altijd met photoshop openen. Dit kan je wel "voor alles" instellen dat ie weer met voorvertoning geopend word maar zodra ik weer iets bewerkt heb dan kan ik weer het allemaal gaan instellen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld .jpg bestanden altijd met voorvertoning (of welk ander programma dan ook) te openen, zelfs wanneer het bestand bewerkt of gemaakt is door een ander programma ?

Alvast bedankt.
Bestanden openen met je keyboard kan volgens mij alleen met appeltje-O. Niet zo handig als Enter natuurlijk

Voor dat andere probleem: staat niet gewoon ergens in photoshop ingesteld dat hij zelf alle PSD's wil openen? Enige wat ik kan verzinnen is dat het photoshop zelf is die alles weer anders instelt...

EDIT:

Oh ja, en over dat niet in standby gaan met de klep dicht: google even op insomnia, volgens mij was er een proggie wat zo heette en precies dat deed. Nooit zelf getest oid, maar het zou moeten werken

[ Voor 6% gewijzigd door DocB op 21-12-2006 14:21 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Command(appeltje)+O drukken in Finder opent een map, bestand of applicatie.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• tweak_dude
Met Command+ pijltje omhoog of omlaag kun je door directories browsen in de Finder. Als je bij een bestand Command + pijltje omlaag doet wordt het bestand of programma gestart. Misschien iets minder intuïtief maar ik vind het nu wel vrij vlot werken.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

sja je moet ook gewoon accepteren dat OSX geen windows is natuurlijk... en niet alles willen veranderen omdat het in windows ook zo gaat..

Verwijderd

Command + O. Dergelijke shortcuts kun je ook via het menu zien. File > Open, en dan erachter: Command + O.

Verder wil ik er even op attenderen dat de antwoorden van minstens 80% van bovenstaande vragen ook te vinden zijn via deze zeer handige website

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 20:29 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

En niet te vergeten de sites: macmiep.nl en macstudent.nl :)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:06

Hertog

Aut bibat, aut abeat

ppl schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:56:
En niet te vergeten de sites: macmiep.nl en macstudent.nl :)
En tot slot nog www.xvsxp.com. Die site is in principe bedoeld als een stap-voor-stap vergelijking tussen OS X en Windows XP, maar aangezien ze daardoor alle verschilpunten aanstippen, en veel nieuwe OS X gebruikers oude Windows gebruikers zijn, heb je hierdoor een heel mooi overzicht van wat anders is. Wel in het Engels en erg zakelijk, maar het kan heel handig zijn.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Hertog schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 00:07:
[...]

En tot slot nog www.xvsxp.com. Die site is in principe bedoeld als een stap-voor-stap vergelijking tussen OS X en Windows XP, maar aangezien ze daardoor alle verschilpunten aanstippen, en veel nieuwe OS X gebruikers oude Windows gebruikers zijn, heb je hierdoor een heel mooi overzicht van wat anders is. Wel in het Engels en erg zakelijk, maar het kan heel handig zijn.
Conclusion

Disappointingly, Apple has separated iMovie from Mac OS X, opting instead to include it on all new computers. This means that anyone who purchases a Mac will get the latest version of iMovie automatically; however, users with older computers who wish to just upgrade their operating system will have to pay for the latest version of iMovie separately. Microsoft includes Windows Movie Maker as a part of Windows itself, so anyone who purchases Windows XP will also gain access to Windows Movie Maker.
Mac OS X: 1
Windows XP: 7 (8)
:')

Windows Movie Maker uberhaupt een 7 geven :D

• Virax

Virax

Ik heb zojuist heel macmiep.nl doorgelezen :), zeer handige site.

Er is echter een ding dat ik niet kan vinden. Misschien stamt het uit mn windowsachtige dingen, maar ik vond het daar wel een groot pluspunt, dus wat ik wil weten is:

Je kunt bestanden sorteren op type, of op naam. In windows krijg je eerst de mappen en dan de bestanden als je op alfabet selecteerd. Dit klopt niet, als je een map ziet als type. En dat doet MacOS. Hij zet namelijk bestanden en mappen door elkaar als ik selecteer op alfabet.

Als ik op type selecteer dan heb ik alle mappen wel bij elkaar, maar niet bovenaan, en de rest van mn bestanden staan ook niet meer op alfabet.

Is hier iets aan te doen? Of gewoon wennen?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Dat is inderdaad wennen, ik stoor me er na bijna 2 jaar ( ;) ) eigenlijk niet meer aan, maar een soort van fix (die een klein cosmetisch minpuntje heeft) kun je hier vinden... Dan staan iig je mappen weer bovenaan.
Verder zijn er Finder alternatieven zoals PathFinder maar die zijn niet altijd gratis, maar misschien het overwegen waard. Succes ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

• ppl
  • Niet online

ppl

Die manier van sorteren is niet raar op een UNIX systeem. UNIX kent alleen maar files, vandaar ook de (bekende) uitdrukking "in UNIX everything is a file". Buiten dat wordt er wel precies gedaan wat je zou verwachten van die functie: alles wordt alfabetisch gesorteerd en niet mappen en bestanden apart.

• willy83
Ik kaap mijn eigen topic weer even terug.

Ik wil m'n Canon IP 4200 printer installeren op m'n mac maar dan via de netcenter harddisk. Op m'n windows XP bak werkt het gelijk, maar als ik het instelt op m'n imac gebeurd er niet veel. De afdruk gaat wel naar voltooid en ik hoor zelfs de printer even rommelen maar meer ook niet. Ik heb al geprobeerd om(wat ik in windows heb gedaan) de driver te installeren maar dan kan ik hem niet selecteren (wordt wel geinstalleerd maar niet in de standaardlijst toegevoegd, kan hem ook nergens vinden) en ik heb geen idee waar het besturingselement staat waar ik naar kan verwijzen(net als een .inf bestand in windows). Heb wel een .pkg bestand gevonden maar dat is je driver ingepakt en daar doet osx niets mee.

In de netcenter zit de nieuwste firmware nu en heb de methode van de western digital site al geprobeerd, geen succes.

Ik kom er niet meer uit, iemand die mij kan helpen?

• willy83
Kickje O-)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1