Toon posts:

Waar moet je op letten bij moederbord en CPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.398 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een PC bij Alternate. Hierover heb ik al eerder een vraag gesteld. Alleen wil ik nu graag wat meer dingen weten.

Wat zijn de dingen waar ik op moet letten bij het kiezen van een CPU?
Is de BUS-snelheid/Hypertransport bus belangrijk? Of is het aantal GHz belangrijker? Of de cache-grootte?
Wat houdt overigens 'Quadpumped' in (staat bij de Intels)? En in welke verhouding staat dit tot de Hypertransport-bus van de AMD's?

Wat zijn de dingen waar ik op moet letten bij het kiezen van een Moederbord?
Wat is FSB en is dit belangrijk? Maken de verschillende slots en de hoeveelheid van ieder nog veel uit? Wat is het verschil tussen PCI en PCIe (en wat is sneller en/of nieuwer)?

Wat is het grote verschil tussen de Pentium processoren en de AMD, en voor welke toepassingen kun je beter welke gebruiken?

Is ergens ook een vergelijking van een aantal van de nieuwste (dual-core 64-bit) processors op internet te vinden?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:59
Is ergens ook een vergelijking van een aantal van de nieuwste (dual-core 64-bit) processors op internet te vinden?
Tom's hardware CPU charts :) .

[ Voor 68% gewijzigd door hello_moto op 21-12-2006 18:20 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:53

3DDude

I void warranty's

u mag beginnen met het lezen van http://gathering.tweakers...ist_messages/649229#welke de PMG FAQ

Be nice, You Assholes :)

Verwijderd

Topicstarter
`U` heeft dat gelezen en heeft de meeste van zijn vragen daarin niet zien beantwoord zien worden... (de vragen over de 'slots' en FSB wel).
Tevens heb ik al gezocht op google...

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Dan moet je beter zoeken. Dit is al zo vaak besproken, ook op GoT. En als je dan gezocht hebt, wat heb je dan al wel gevonden?

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 14:38
Dit is gewoon een beetje lui. Als je gewoon even een uurtje neemt en echt gaat zoeken dan vind je echt wel wat je wilt hebben/weten.

Verwijderd

omh, help die kerel nu toch gwn..
dient een forum daar niet voor ?

srry als ik dit niet mag "zeggen" maar dit is mijn mening

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Electromonkey (en de rest) : al eens over nagedacht dat hij zoveel gelezen kan hebben dat hij een beetje in de war is geraakt ?

Wat is belangrijk bij een cpu :

- De socket, kies er 1 die op je mobo past. Koop je ook een nieuw mobo, kijk dan naar een socket
waarvan je weet dat hij nog een tijdje meegaat.
- Quadpumped : een processor heeft een FSB. Bij bijvoorbeeld de eerste Pentium IV was dit 400 mHz quadpumped. Dit houd in dat er 4x100mhz wordt gedraaid. Dit is dus iets anders als 1x400 mhz. Quadpumped en Hypertransport hebben geen directe verhouding met elkaar

Wat is belangrijker : fsb, kloksnelheid (ghz) of cache ? Het totaalplaatje bij elkaar. Een enorm snelle cpu in ghz kan zijn data niet snel halen met een lage fsb. Cache geheugen kan een enorme snelheidsboost geven.

Bij je moederbord moet je letten op :
De socket, kies er 1 die gelijk is aan je cpu (of koop een leuke hamer erbij om het passend te maken)
Let verder op uitbreidingssloten. Koop geen mobo met alleen pci-E sloten, als je een PCI kaart wilt overzetten.
PCI is niet gelijk aan PCI-E. PCI-E is sneller, wordt veel gebruikt voor videokaarten, maar er komen steeds meer kaarten voor.

Wat is er beter : amd of intel ?
Dat mag hier niet besproken worden, en al zou het mogen dan doe ik er geen uitspraak over. Dit mag je zelf bekijken aan de hand van benchmarks

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 18:19:
Ik ben bezig met het samenstellen van een PC bij Alternate. Hierover heb ik al eerder een vraag gesteld. Alleen wil ik nu graag wat meer dingen weten.
I'll do ma best :)
Wat zijn de dingen waar ik op moet letten bij het kiezen van een CPU?
Is de BUS-snelheid/Hypertransport bus belangrijk? Of is het aantal GHz belangrijker? Of de cache-grootte?
Het allerbelangrijkste = de architectuur. Die bepaald hoe er met de cache wordt omgegaan. De core 2 duo doet heel goed aan caching bijvoorbeeld. Daarbij kan 2->4 meg veel uitmaken :)
Dan komen de Ghz'en.

Over de frontsidebus moet je momenteel geen zorgen maken, bij AMD de hoogste snelheid van het RAM, bij Intel liefst syncroon ( 2:1 )
Wat houdt overigens 'Quadpumped' in (staat bij de Intels)? En in welke verhouding staat dit tot de Hypertransport-bus van de AMD's?
Quadpumped = (bij intel dus) 266 ( FSB ) x 4 ( quadpumped ) = 1066 = FSB op de doos. Marketing dus.
Hypertransport is iets anders.

Bij Intel is het CPU -> FSB -> RAM/BEELDKAART

AMD is het CPU -> RAM
en CPU ->Hypertrans -> BEELDKAART
Wat zijn de dingen waar ik op moet letten bij het kiezen van een Moederbord?
Wat is FSB en is dit belangrijk? Maken de verschillende slots en de hoeveelheid van ieder nog veel uit? Wat is het verschil tussen PCI en PCIe (en wat is sneller en/of nieuwer)?
PCIe is nieuwer, zeker 1ntje hebben voor je videokaart
Wat is het grote verschil tussen de Pentium processoren en de AMD, en voor welke toepassingen kun je beter welke gebruiken?
Nu... Intel Core 2 Duo. Punt uit
*kraakt vingers, wat een typwerk :P

Wijst naar Google B)

[ Voor 9% gewijzigd door Snake op 21-12-2006 20:27 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de PMG FAQ » Welke moet ik nemen? staat uitgelegd hoe je een CPU/mobo/geheugen kunt uitzoeken :) Verder geeft de rest van diezelfde FAQ veel informatie over de rest van de basiskennis, zoals de FSB/HT, PCI/PCIe, etcetera.

FAQ-gevalletje, topic dicht dus. Het is hier op GoT wel de bedoeling dat je je eerst in de materie verdiept en research pleegt eer je een topic start, zie ook de [faq]registratievoorwaarden[/] ;)

[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 21-12-2006 20:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.