[NAS] Ervaring Sitecom MD-250

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 22.110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244453

Hallo,

Ook ik heb zo'n MD-255 NAS; waarschijnlijk de opvolger van de MD-250.

Alleen krijg ik het niet voor elkaar er toegang tot te verkrijgen via internet.
Binnen het lokale netwerk geen enkel probleem. Prima netwerk toegang en transfer
via FTP. Maar via internet: met geen mogelijkheid.

Router/modem en/of firewall zijn niet het probleem. Heb deze al aan en uitgezet, een andere
router geprobeerd maar met geen mogelijkheid krijg ik toegang tot die MD-255 via internet.
In de router zie ik dat pakketten naar de betreffende NAS worden gestuurd (poort 21) maar dan
blijft het stil.
In de FTP test client (www.g6ftpserver.com/en/ftptest) lees ik dan:
* FTP response reading failed
* Closing connection #0

Modem/router: Speedtouch780

Getest of een FTP-server op een andere machine functioneerde en dat ging.

Ik maar gebruik van static IP adressen en ik heb gecontroleerd of overal DHCP uit staat, en
dat is het geval.

Wie oh wie kan mij aangeven hoe ik dit voor elkaar moet krijgen.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:32

weebl

YARR!

Mijn MD-250 is laatst gesneuveld door onbekende reden, en heeft als leuke verassing ook de harde schijf mee het graf in genomen. Waarschijnlijk iets met de stroomvoorziening. Hierdoor waren we al onze backups kwijt. Gelukkig waren alle PC´s waar de backups vandaan kwamen nog goed. Echt betrouwbaar was ie dus niet. Ik heb er ongeveer een half-jaar van mogen genieten. Ik ben er mee terug gegaan naar de MediaMarkt, en heb een nieuwe uit mogen zoeken. Echter hadden ze de MD-250 niet meer en ook geen vergelijkbaar apparaat. Dus heb ik op internet een Synology DS-107e gekocht voor zo´n €270. Hier zat een schijf in van 250gb. Hij is echt een stuk beter dan de Sitecom. Dus als je er echt belangrijke dingen op wil zetten, zou ik toch nog even nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 22:35
weebl schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:46:
Mijn MD-250 is laatst gesneuveld door onbekende reden, en heeft als leuke verassing ook de harde schijf mee het graf in genomen. Waarschijnlijk iets met de stroomvoorziening. Hierdoor waren we al onze backups kwijt. Gelukkig waren alle PC´s waar de backups vandaan kwamen nog goed. Echt betrouwbaar was ie dus niet. Ik heb er ongeveer een half-jaar van mogen genieten. Ik ben er mee terug gegaan naar de MediaMarkt, en heb een nieuwe uit mogen zoeken. Echter hadden ze de MD-250 niet meer en ook geen vergelijkbaar apparaat. Dus heb ik op internet een Synology DS-107e gekocht voor zo´n €270. Hier zat een schijf in van 250gb. Hij is echt een stuk beter dan de Sitecom. Dus als je er echt belangrijke dingen op wil zetten, zou ik toch nog even nadenken...
Ik zit hier momenteel met hetzelfde probleem. Op eens deed de MD-250 het niet meer en kwam er alleen nog maar raar geluid uit dat kastje. Het ligt iig niet aan de hdd want zelfs met een andere hdd maakt hij die gekke geluiden. Nu moet ik even goed zoeken naar de bon want ik wil hem wel omruilen uiteraard.
Ik hoop alleen niet dat die hdd's nu ook naar de klote zijn zoals jij aangaf. :'(

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Sir_Hendro schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 12:12:
[...]

Ik zit hier momenteel met hetzelfde probleem. Op eens deed de MD-250 het niet meer en kwam er alleen nog maar raar geluid uit dat kastje. Het ligt iig niet aan de hdd want zelfs met een andere hdd maakt hij die gekke geluiden. Nu moet ik even goed zoeken naar de bon want ik wil hem wel omruilen uiteraard.
Ik hoop alleen niet dat die hdd's nu ook naar de klote zijn zoals jij aangaf. :'(
Dat geluid had ik ook... Het is het fannetje dat er in zit, dat niet meer op het goede toerental draait. Het voltage is dus niet hoog genoeg meer. Om een of andere rede vond mijn HDD dit ook niet zo leuk, en die is er dus ook mee gestopt. Dat was wel jammer, aangezien het een redelijk nieuwe HDD was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
weebl schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 20:29:
[...]

Dat geluid had ik ook... Het is het fannetje dat er in zit, dat niet meer op het goede toerental draait. Het voltage is dus niet hoog genoeg meer. Om een of andere rede vond mijn HDD dit ook niet zo leuk, en die is er dus ook mee gestopt. Dat was wel jammer, aangezien het een redelijk nieuwe HDD was.
Bij mij kwam dat geluid uit de HDD's en niet uit de fan. Want de fan had ik los getrokken en dat kastje heb ik dat plat gelegt met een grote 120mm fan erop. Het klonk bij mij zeg maar als of de hdd op 10 rpm draaide met iets tegen de platers aangedrukt. Ik heb het met 2 schijven getest en beide maakte dat geluid wanneer ik hem aan deed.
Die dag ervoor hoorde ik al steeds iets uitvallen wat verdacht veel als een hdd klonk die uitviel. De volgende dag kwam ik erachter dat dat ook het geval was. De HDD sloeg iedere 2,5 minuut ofzo af en ging vervolgens weer aan. Ik besloot hem toen maar gewoon uit te zetten. De volgende dag deed ik hem weer aan en maakte hij alleen nog maar die gekke geluiden waar ik het dus net over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebaikema
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 15:51
Hoi,

Ik heb ook een md-250. Nu heb ik er een 400 gig hd in hangen fat32. Als ik hem via usb aansluit ziet hij hem, maar als ik hem via lan aansluit ziet hij geen hd. Help wie kan me helpen.
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247681

Heb nu 1 maand een md-255 en heb daarop EXT2 gehandhaafd ipv FAT32. Als ik er naartoe schrijf / ervan lees dan haaltie max 25 Mbit/sec, terwijl als ik eenzelfde aktie naar een andere pc in m'n lan uitvoer dan haal ik 65 Mbit/sec. Waar kant aan liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101156

Hoihoi,

Vanmiddag is het me gelukt om de hele front van de md-250 te slopen.
Niet express, beetje te onvoorzichtig met dat ding omgegaan. Kwestbaar spul blijkbaar ;-)
De pootjes en draaden zijn afgebroken.

Nu krijg ik dit ding uiteraard niet meer aan. Kan iemand misschien aangeven welke draadjes waar horen? Op dat kleine pcb'tje waar de leds en aan/uit knop opzitten.

Of .. welke ik draadjes moet verbinden om de on/off button te emuleren? Dan draai ik die inelkaar en doet hij het iig weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150888

Er zijn al enkele berichten geweest over het storende ventilator geluid. Sommige mensen trekken als oplossing de ventilator helemaal los, anderen zetten de voeding van de ventilator terug van 12 naar 5 volt zodat die minder toeren draait.

Ik heb ergens gelezen dat een harde schijf niet veel warmer mag worden dan een graadje of 45. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan het merk harde schijf dat je hebt.

Ik heb een IC-tje gevonden die functioneerd als een thermostaat: Max6665 (Zo zijn er ook nog wel andere soortgelijke chips te vinden.). De chip is verkrijgbaar met verschillende temperatuur schakelgrenzen. Ik heb er 1 gekozen die schakelt bij 40 graden celcius.

Mijn idee is om deze IC er in te hangen, en vervolgens ook de voeding van de ventilator te verlagen naar 5 Volt. Op deze manier wordt de harde schijf gekoelt indien nodig, en staat de ventilator uit als de harde schijf voldoende gekoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reagerende op mijn voorgaande post:

Een mailtje naar Sitecom was voldoende, zij hebben kosteloos een goednieuwe front opgestuurd.
Deze zelf even vervangen en alles werkt weer na behoren.

Bij deze is Sitecom behoorlijk in mijn achting gestegen. Super service.

Robbert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175799

Ik overweeg de aanschaf van een md-250. Ik las in deze discussie dat er ook een md-255 is. Die is moeilijk online verkrijgbaar: na wat zoekwerk slechts één internetwinkel gevonden...

Kan iemand mij kort en bondig vertellen wat de voordelen van een 255 zijn ten opzichte van een 250? Op de website van Sitecom staat bij elk model ongeveer hetzelfde verhaaltje. Ik nijg naar een md-250 en las dat hiervoor nieuwe software beschikbaar is om fouten op te lossen en meer functionaliteit te krijgen. Ook hierbij heb ik wat sturing nodig. Wat te doen (stapsgewijs) na aanschaf van een md-250 om eruit te halen wat erin zit?

Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ken de verschillen niet maar als het even kan koop een NAS die rapper is over het netwerk.
De sitecom 250 is erg traag. Via USB gaat het prima maar probeer niet een dvd over het netwerk te kopieren... Dat valt via een firmware upgrade niet te versnellen. Daarnaast gebeurt het niet vaak dat bedrijven nieuwe functionaliteit in firmware bouwen, meestal alleen wat fixes ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Mijn tip: koop geen Sitecom! Kijk eens naar de Conceptronic CH3SNAS. Er is daar ook een heel topic over hier, en daar staan voornamelijk goede verhalen in. En anders zou je kunnen kijken naar merken als Synology, Thecus of Qnap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206753

Vandaag na lang dubben de MD-250 gehaald, en tjonge wat een spijt heb ik ervan.

De 1e keer dat ik em aansluit goed ik ik pas via de website even de hostname aan en reboot.

Mooi niet meer op het netwerk komen, pingen lukt wel voor de rest njente nada. Reset tuurlijk
komt nog steeds niet op. USB werkt niet, de harde schijf zit los in de behuizing(rammelig)

Omdat ik netwerkproblemen had en het apparaatje aan/uit moest zetten om te kijken of ie weer
op kwam. Nou ook dus naar zijn grootje. Aan/Uit knop defect. Wat een ongelovelijke rotzooi is dit.

Als je een hekel aan jezelf hebt koop em dan anders links laten liggen.
:(

Update:
Ik had een vaag gevoel en heb dat maar eens gedaan, opnieuw flashen. En toen was hij weer
meteen in het netwerk. Toch gaat hij terug. Ik ga maar voor de Iomega. Uiteindelijk is dat ook
niet zoveel duurder alsdat je de sitecom met een 500gb drive koopt. En de Iomega heeft
journaling zodat bij een stroomuitval toch de data netjes weggeschreven is en je niet met corrupte
bestanden zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 206753 op 05-04-2008 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173973

Hoi,

Heb een Md-250 met een WD 250 gb in mijn netwerk hangen.
Laatste firmware eroverheen gegooid, geen problemen er meer mee.
Een vast IP gekozen, voor de "Starting IP Address" van mijn router, port geforwarded.
Wel sleepmode uitgezet, had moeite om hem via mijn vaste peecee weer wakker te krijgen.
Ventilator op de 5V gezet.

gr. sebastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirwinB
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:52
Enkele dagen geleden heb ik de Sitecom MD 250 gekocht. De fan is inderdaad zeer luidruchtig. Volgens mij is ie alleen om de HD te koelen, en aangezien ik hem alleen sporadisch gebruik, en mijn HD weer snel laat slapen, heb ik de fan losgekoppeld.
Wel heb ik een super koelelement op de HD geplaatst. Het ziet er best fancy uit, en is misschien een beetje 'over done'. ;)
Een plaatje van mijn modificatie: http://members.upc.nl/e.brouwer/sitecom.html
En nu is ie echt stil!!!

De web software heb ik vervangen door de laatste versie van de ViperNAS software. (v1.5) Dit ziet er allemaal was strakker uit en geeft iets meer informatie.

[ Voor 18% gewijzigd door AirwinB op 20-04-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173715

De beste firmware tot nu toe is deze van NextStar, via

http://www.station-drivers.com/page/landisk.htm

www.station-drivers.com).exe" rel="external nofollow" title="http://www.station-drivers.com/telechargement/nas/FirmwareBasicNAS-49B2(www.station-drivers.com).exe">http://www.station-driver....station-drivers.com).exe

NAS-BASIC49

02/02/08

Tot nu geen fouten meer gehad, deleten van lange file namen gaat nu ook goed.
Ik heb wel opnieuw geformateerd om de files weg te krijgen die niet meer te verwijderen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173715

Mijn ervaring met de MD-250 zijn nu goed, heb er alleen ook een grote ventilator op gezet.

Het is de firmware welke de md-250 kan maken of breken.

Nu na een bijna een jaar geen hardware problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bagger68
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11-2023
Dank voor de info. Na lang tobben de firmware van Nextstar geinstalleerd. Succes was er pas nadat ik met deze firmware een software reset gedaan had.
Nu werkt alles prima.

Ik heb ook een vorige tip opgevolgd: de fan op 5 volt vam de hard drive stekker gezet. Is nu keurig stil.

Heb ook nog een paar gaten geboord in de zijpanelen. Een paar onderin en een paar bovenaan, zodat er ook wat natuurlijke circulatie ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik had bij de mijne gewoon zo een splitskabeltje op de molex gezet met daar een 12mmm fan op aangesloten. Vervolgens liet ik de 250 open staan en lag de 12mm fan op de hdd. Aangezien dit ding in een serverkast lag hoorde ik hem niet en hij werd erg goed gekoeld. Jammer genoeg ging hij na 1 jaar stuk. :( (hij draaide 24/7 ftp)

[ Voor 3% gewijzigd door Sir_Hendro op 04-05-2008 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swel
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-05 12:26
ik heb 'm sinds enkele dagen (de 250)

NAS-BASIC49B2, LOADER 69,VANTEC,2008-1-17
nexstar lx

met de beheer interface via http kwam ik nergens.
steeds foutmeldingen.

met landisk_wtools.exe lukt het wel om een share en gebruikers aan te maken.

tunnels heen en weer ingesteld naar verschillende routers maar nog niet geprobeerd om van buitenaf te ftpen.

hij is wel een paar keer vast gelopen na er een aantal gb naartoe te hebben gezet met aceftp.
Nu heb ik op verschillende pc's een een automatische netwerkverbinding aangemaakt (als schijf in deze computer) en dat werkt prima, zowel onder xp als verschillende vista versies.

M'n wrt54gs had voorheen een switch met afstandbediening
(je weet wel zo'n kastje met een stekker en een stopcontact en ab om aan en uit te schakelen)
Dit was in verband met storing op draadloze tv verbinding maar nu staat de output power van de linksys op 20% en werkt perfect (cpu ook onder geklokt)
Die switch heb ik nu op de Landisk gezet om op afstand te kunnen rebooten in geval van een vastloper.(kan natuurlijk niet alsie vast loopt als ik ergens anders ben en toegang wil_)

De ventilator heb ik los gemaakt want damn wat een herrie.
1 van de twee kappen (die richting de muur staat) heb ik eraf gelaten voor extra warmteafvoer en de hd schakelt na 5 minuten idle zichzelf uit.

ik ben tevreden over het product, nou maar hopen dat hij lang blijft werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid4S
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik heb al een tijdje een MD-250 in het netwerk hangen. Vorige week heb ik een fimpje gedownload via een ftp-server en sindsdien kan ik de MD-250 niet meer benaderen. Via de browser vind ik hem wel.
Als ik het probeer via de USB kan ik de MD-250 ook benaderen, maar zie ik drie directories met wat lijkt op de naam PUBLIC, maar is eigenlijk niet te lezen.
Ik ben bang dat er iets mis is gegaan.
Weet een van jullie wat er mankeert?
Zou ik de data die op de schijf staan nog op de een of andere manier benaderen. Via de browser geeft het systeem wel netjes aan hoeveel bytes in gebruik en hoeveel er nog vrij zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist3dmind
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10-2024
Voor wie nog twijfelt over een aankoop. Ik heb ook ook een Sitecom MD-250 en kan de bovenstaande ervaringen delen.
De ventilator maakt zeer veel herrie. Ik heb de sitecom hiervoor al een keer geruild, maar ook de vervanging maakt veel herrie - het lijkt een structureel probleem in het ontwerp. Ik heb de ventilator maar uitgezet, hopelijk gaat het goed.
De HD is ook erg traag over netwerk. Ik heb alleen niet veel ervaring met NAS schijven, bovendien heb ik niet de meeste sjieke router, dus ik weet niet wat 'normaal' is.
Pagina: 1 2 Laatste