Diverse 230v schakelingen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-05 17:02

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ik heb al aardig wat zitten rondneuzen hier op het forum maar kan zelf niet tot een bevredigend antwoord komen.

Ik heb sinds kort een velleman K8055 bordje gekocht. Nu wil ik hier enkele dingen mee schakelen. Het is als volgt zoals ik denk dat het werkend te krijgen is:

code:
1
2
3
4
5
Schakel 230v  ----------------- 5v ong..              220v (extern)
------------->|               |-------> (schakeling)----------------->
              |  K8055        |
              |               |
              -----------------

Dus los gezien:

1 input - dit is gewoon een schakelaar waarvan gemeten moet worden of er geschakeld moet worden.
Deze moet als input komen als input op mijn K8055.

1 output - deze output is verlichting en moet aangesloten zijn op 230. Nu heb ik gelezen dat je deze kan schakelen via een relais is dit volgens mij niet zo'n probleem. Ik weet alleen niet precies welke relais ik hiervoor nodig heb en aangesloten moet worden.

Als jullie mij hierbij willen helpen ben ik jullie zeer dankbaar.

(weer een stap verder om dingen te schakelen via de computer, en tevens gewoon via schakelaar in bepaalde gevallen) Het programmeren gaat me wel lukken, dat is het probleem niet ;)

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvesg
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2021
http://www.velleman.be/do..._manual_k8055_uk_rev3.pdf

Hier is de (engelse) usermanual van het Velleman kitje.
Op pagina 19 vind je de nodige aansluitmethoden.

(nederlandse versie ook beschikbaar op www.velleman.be > velleman projects > kits)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Om het goede relais te kunnen kiezen moet je weten hoeveel vermogen de verlichting trekt. Een alternatief voor een relais is een solid state relais. Dit zijn electronische schakelaars, ze maken geen geluid en kunnen veel vaker en sneller achter elkaar schakelen. Tevens zijn ze makkelijk met 5V te schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 20-12-2006 20:37 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kijk ook eens naar dit topic: licht-sturing studentensoos

En solid state relais (triacs) zijn stukken goedkoper (en op een aantal punten beter) dan relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
ok, tot zo ver snap ik het wat er moet gebeuren.

Dit had ik zelf ook al uitgedacht, sorry als dit niet is overgekomen.

Nu is stokt het bij mij bij de praktische uitwerking, ik heb gewoon (nog) niet de juiste kennis om een goede relais te kopen en deze aan te sluiten. Waar moet ik op letten?

Het gaat hier om een test of ik het werkend krijg, mocht het gaan werken dan ga ik het systeem uitbreiden met mijn andere eisen. Als ik hiervoor maar over de juiste kennis beschik.Ik heb al bij conrad rond gesnuffeld maar er is zo ontiegelijk veel te krijgen, ik zie door de bomen het bos niet meer ;)

Ik heb hier 2 lichtslangen liggen welke parallel geschakeld gaat worden. Ik heb het even uitgerekend en het komt totaal op 66,4 watt totaal, hier kan op termijn meer bij komen.

Wat ik nog niet helder heb is hoe ik de normale stroom schakelaar aansluit op het printje (ik zit in de kelder en de schakelaar zit boven. Ik heb hier dus 2 draadjes waarvan er 1 geschakeld word)

edit:
nog even verder gezocht, is dit aan te bevelen? en kan ik zo de fasedraad aansluiten op de schakel aansluiting?

http://www.conrad.nl/goto/?product=190994

[ Voor 7% gewijzigd door Marientjuh op 20-12-2006 23:35 ]

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Nou je was al op weg. Je hebt dus bijna 70 watt nodig. Als je nou 70watt deelt door 230v krijg je 0,3 ampere. Dit is niet zoveel, als je een lokale elektroboer hebt moet je daar eens langsgaan die weet wel wat je moet hebben.

Ik heb hetzelfde bordje en schakel er ook 230v mee maar heb een gewoon relais erop gezet.

Je input heb je niet helemaal juist getekend, er komt natuurlijk geen 230v op te staan. De input sluit je met 2 draden aan, als het circuit gesloten is dan wordt er geschakeld.

Je relais heeft 4 pootjes, op 1 en 2 zet je dan de 12v+ en de GND van je K8055 zodat het relais wordt geschakelt, op pootje 3 en 4 zet je dan de 230v ~ met daartussen de lamp.

Maar waarom wil je een USB bordje gebruiken om een lamp te schakelen die je met een schakelaar wilt aanzetten? :P

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Megamind dank voor de uitleg. Ik kan het redelijk volgen :) Ik moet nog even uitzoeken waar hier de lokale elektra boer is.

Met de schakelaar los een aantal problemen op, en kan ik meer dingen doen. De schakelaar zorgt ervoor dat meerdere dingen geschakeld worden. Omdat er nogal vaak boven het licht uitgedaan word terwijl ik aan het werk ben. Zo kan ik alles weer aanzetten vanaf mijn werkplek. Tevens word het bestuurbaar via een webpagina. De schakelaar zal alleen zijn voor de hoofdlicht functies. Sfeer licht en functionele elektronica worden zo ook apart bediend.

Nu is mijn eerste stap om de functionele verlichting te 'automatiseren'.

• Megamind
Ik denk dat je met dit bordje wel ver kan komen, hij werkt erg fijn en de drivers werken ook goed. Geen gezeur met zelf programmeren op rare poorten enzo, en uitbreidbaar tot 4 bordjes. Niet duur ook.

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
ok, dus het lijkt jou een geschikte oplossing voor mijn probleem? Alvast heel erg bedankt dat je/jullie me wilde helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Heeft iemand ook een idee hoe ik de 230 veilig op het triac printje aansluit? Want zo te zien is alles dicht bij elkaar & open en bloot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Wat bedoel je? Welk printje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Marientjuh schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:12:
Heeft iemand ook een idee hoe ik de 230 veilig op het triac printje aansluit? Want zo te zien is alles dicht bij elkaar & open en bloot...
Veiligste is het om alle 230V zaken binnen een metalen behuizing te houden, waarbij je de metalen behuizing verbindt met de aarding. Zorg dat alles wat binnen en buitenkomt veilig is (geen scherpe randen waaraan de kabels kunnen kapotgesneden worden ==> gebruik kabeldoorvoeren, geen onveilige aansluitingen voor de uitgangen zoals "suikertjes" (lusterklemmen) ==>eventueel zet je gewoon stopcontacten op je behuizing, goeie isolatie tussen het stuurcircuit en de netspanning ==> optocouplers gebruiken (als die al niet op het printje staan), zorgen dat je zeker bent van de veiligheid ==> laat het nakijken door iemand die de veiligheid goed kan inschatten als je dat zelf niet goed kan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ik heb er al over nagedacht: ik ga de mogelijkheid bekijken hoe ik het best de draad aan kan gaan sluiten op het 230 gedeelte van het bordje. Ik denk dat ik het ga solderen en isoleren met krimpkous. deze aansluitingen verbind ik naar een stopcontact. Dit alles in een behuizing, het stopcontact dan natuurlijk naar de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ik heb de benodigde relais kunnen aanschaffen. Nu zit ik alleen met 1 probleempje:

De Velleman K8055 heeft een schakelspanning nodig om de relais te kunnen schakelen. Dit staat ook beschreven in de handleiding van hun linkje, op pagina 19

Ik kan aan de benodigde spanning komen, ik heb de relais, ik heb het printplaatje alleen hoe zorg ik ervoor dat ik op 12 volt ga schakelen. (standaard staat er 0.6v op de schakelpoort)

(kort gezegd is het verhaal dus dat ik de handleiding niet snap van het velleman printje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Gewoon zoal op P19 staat: externe spanning aansluiten, in het tekeningetje is dat een trafo met gelijkrichter, jij zal waarschijnlijk gewoon van een molex van je PC 12V aftakken, de massa moet naar GND van je printje, de 12V naar clamp (er zitten vrijloopdiodes in, vandaar dat je die clamp aan moet sluiten). Het relais moet dan met zijn + aan de 12V hangen, en de - van het relais gaat naar de digitale uitgang die je wil gebruiken (gewoon zoals het getekend staat dus).
Duidelijk genoeg?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ja, hartelijk dank voor de bevestiging :)

Ik heb na heel lang zoeken en proberen ook tot dit resultaat gekomen. Het lastige is dat ik nog niet zo thuis ben in de wereld van de schema's elektronica terwijl ik zelf wel het resultaat kan maken en de logica er achter snappen.

Pagina: 1