[Excel] invoegen rij, formule verandert niet mee

Pagina: 1
Acties:
  • 2.717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

  • Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik heb een workbook, met meerdere sheets. Elke sheet heeft dezelfde lay-out met grootboekrekeningen. Elk worksheet stelt een bepaalde afdeling voor.
Het eerste blad is dus een totaal van een aantal worksheets wat het weer tot 1 groep afdelingen optelt. Ik gebruik daarvoor de volgende formule:
=SUM('360 Oper Made:Corrections'!AR178)
Nu wil ik een grootboekrekening toevoegen in al die worksheets. Echter het probleem wat dan ontstaat is dat de bovenstaande formule niet automatisch wordt aangepast. De bovenstaande formule telt alle bedragen op van elk worksheet in cell AR178. Na dat ik een regel toevoeg (of ik deze nu invoeg of eerst kopieer en dan invoeg maakt niet uit) staat deze formule 1 rij 'te laag'. Oftewel op rij 178 staat =SUM('360 Oper Made:Corrections'!AR177).
Is het mogelijk om dit wel in 1 keer goed voor elkaar te krijgen. Anders moet ik op het totaal sheet alle regels die onder 178 vallen hernoemen naar het juiste rijnummer.

Suggesties?

Basement Bios ---- Exo-S


  • Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
kick :X

Basement Bios ---- Exo-S


  • Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Leg eerst eens uit waarom je op je totaalsheet een regel zou invoegen. Je formules staan namelijk goed. Hooguit zou je een regel moeten toevoegen aan het einde.

[ Voor 4% gewijzigd door Lustucru op 21-12-2006 10:42 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland


  • Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 15:07
Dit gebeurt als je per sheet een lege regel invoert. Dat werkt niet. Selecteer alle werkbladen van 360 tm Corrections en voeg dan in een keer de lege regel in (bij alle werkbladen). Dan lukt het wel

  • Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Helaas werkt het dan ook niet.. Dat had ik ookal geprobeerd.

Ik snap het niet, zeker omdat ik ook niet gebruik maak van strings ofzo...

Ik selecteer al alle werkbladen in 1 keer en voeg dan een regel toe. En nogmaals heb het ook reeds geprobeerd met het eerst kopieeren van een een regel en deze dan in te voegen.

Basement Bios ---- Exo-S


  • Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
niesje schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:41:
Leg eerst eens uit waarom je op je totaalsheet een regel zou invoegen. Je formules staan namelijk goed. Hooguit zou je een regel moeten toevoegen aan het einde.
Omdat er een nieuwe grootboekrekening is toegevoegd in het systeem en deze dus ook in het excelsheet moet worden ingevoegd... maar dat is een beetje offtopic... :)

[ Voor 0% gewijzigd door Mystikal op 21-12-2006 11:04 . Reden: optopic = offtopic ]

Basement Bios ---- Exo-S


  • Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je bent een beetje onduidelijk. Zoals je het nu beschrijft moet de formule op het totaalblad juist *niet* aangepast worden: in rij3 moet het totaal opgeteld worden van alle bladen, rij 3. Dat blijft hetzelfde, al voeg je honderd rijen toe. De oplossing zou dan zijn: géén rij toevoegen aan het totaalblad. Misschien dat je een kolom met labels oid moet verschuiven, maar ook daarvoor zou ik verwijzingen gebruiken.

Eventueel zou indirect icm rij nog uitkomst kunnen bieden, maa rik geloof dat dat wat problematisch gaat met 3d verwijzingen.


Dus in die zin is het zeker niet off-topic: ik vermoed dat je je probleem precies verkeerdom formuleert. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Lustucru op 21-12-2006 11:25 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland


  • Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
niesje schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:13:
Je bent een beetje onduidelijk. Zoals je het nu beschrijft moet de formule op het totaalblad juist *niet* aangepast worden: in rij3 moet het totaal opgeteld worden van alle bladen, rij 3. Dat blijft hetzelfde, al voeg je honderd rijen toe.

Dus in die zin is het zeker niet off-topic: ik vermoed dat je je probleem precies verkeerdom formuleert. ;)
Je zegt het precies goed: in rij3 moet het totaal opgeteld worden van alle bladen, rij 3. Dat blijft hetzelfde, al voeg je honderd rijen toe.

Dat doet tie juist niet. Als ik een rij toevoeg in rij 3, dan komt er in rij4 te staan dat hij alle rijen van rij 3 op moet tellen. Dus de '3' verandert niet in een '4'. Wellicht is het nu iets duidelijker...

Basement Bios ---- Exo-S


  • Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dus moet je op het totaalblad geen rij toevoegen, maar je labels aanpassen oid. Je lost het verkeerde probleem op. Als wat je doet net klopt, moet je niet proberen wat je doet kloppend te maken, maar moet je het gewoon niet doen. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Lustucru op 21-12-2006 11:29 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland


  • Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Lol, wat is dat voor hogere filosofie. Ik wil geen regels aanpassen, ik wil regels toevoegen...

Ach, ik heb het hele systeem ook niet opgezet en had dat ook nooit zo gedaan. Het beperkt je te veel in alles en je hebt zovaak last van een typefoutje in een formule ofzo dat je 5 uur lang rotzoekt naar de oplossing. Zeker omdat we 5 afdelingen hebben met elk 15-20 onder afdelingen die allemaal een eigen worksheet hebben. Oftewel 75 werkbladen die uiteindelijk allemaal opgeteld worden zodat je alle kosten van het bedrijf hebt..

Basement Bios ---- Exo-S


  • Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 15:07
Je voegt toch wel OOK een nieuwe regel op het totaalblad toe met een nieuwe formule voor de nieuwe grootboekrekening? Anders is het logisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolukan op 21-12-2006 13:32 ]


Verwijderd

Als je de desbetreffende regel/cel selecteert gaat de selectie knipperen als je naar de rechter onder hoek gaat en er op klikt + vasthoud kun je de selectie naar beneden uitbreiden door te slepen als je de boosdoenre er bij hebt geselecteerd laat je de muisknop los en druk je op enter, als het goed is past hij de formule automatich aan aan de regelnummer. Je hoeft echt geen 178 met de hand aan te passen ik doe dit soor dingen dagelijks met 2000+ regels en geloof me dat doe ik neit met de hand. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitegelegd.

PS, als je mijn uitleg niet snapt post ff hier maak ik screenshots erbij.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 14:16 ]


  • Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Mystikal schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:51:
Lol, wat is dat voor hogere filosofie. Ik wil geen regels aanpassen, ik wil regels toevoegen...
Niks hoger, elementary, my dear Watson. :)

In cel (bv) B4 staat een formule die verwijst naar AA4 op een ander blad. Dat dat dezelfde regel is, is voor Excel totaal irrelevant. Wat voor een spreadsheet belangrijk is, is dat er blijkbaar een verband is tussen de cel op B4 op het ene blad en AA4 op het andere. Dat verband zal hij proberen te behouden, ook als jij de opmaak en de indeling van het blad wijzigt. M.a.w. voeg jij een regel toe op rij 2, dan verschuift de cel in B4 naar B5, maar blijft verwijzen naar AA4. Wat je dus moet doen, is geen volle regels toevoegen, maar slechts cellen in de kolommen waar dat van toepassing is.

De standaardoplossing mbv rij() faalt hie rop de verwijzingen naar verschillende werkbladen.
Bolukan schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:32:
Je voegt toch wel OOK een nieuwe regel op het totaalblad toe met een nieuwe formule voor de nieuwe grootboekrekening? Anders is het logisch.
Andersom dus ;). Het is logisch dat het mis gaat ómdat hij een regel toevoegt.

edit:

@muismatje hierboven en beneden:
Je mag ervan uit gaan dat die basisfunctionaliteit wel bekend is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Lustucru op 21-12-2006 16:14 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland


Verwijderd

niesje schreef op donderdag 21 december 2006 @ 14:33:
[...]


Niks hoger, elementary, my dear Watson. :)

In cel (bv) B4 staat een formule die verwijst naar AA4 op een ander blad. Dat dat dezelfde regel is, is voor Excel totaal irrelevant. Wat voor een spreadsheet belangrijk is, is dat er blijkbaar een verband is tussen de cel op B4 op het ene blad en AA4 op het andere. Dat verband zal hij proberen te behouden, ook als jij de opmaak en de indeling van het blad wijzigt. M.a.w. voeg jij een regel toe op rij 2, dan verschuift de cel in B4 naar B5, maar blijft verwijzen naar AA4. Wat je dus moet doen, is geen volle regels toevoegen, maar slechts cellen in de kolommen waar dat van toepassing is.

De standaardoplossing mbv rij() faalt hie rop de verwijzingen naar verschillende werkbladen.


[...]
Andersom dus ;). Het is logisch dat het mis gaat ómdat hij een regel toevoegt.
Dat hoeft helemaal niet. Je kan de dependencies van formules automatisch aan laten passen door de "basis cel" te selecteren en deze selectie uit te breiden door het met de muis te verslepen (middels rechter onderhoek) Excel past dan de dependencies automatisch aan aan de celnummer waardoor je die neit met de hand hoeft aan te passen achteraf (lees gedeelte hierboven ik herhaal mezelf nu ;) )

  • Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Allereerst, muismatje. Basiskennis is wel degelijk aanwezig hier. Ik werk al 7 jaar met excel en dit veelal meer dan 5 uur per dag. En dan nog blijft er veel onbekend, ondanks dat ik veel sheets zelf ontwerp en voor rapportagedoeleinden gebruik. Ontopic... :)

Okay, hier komt de oplossing. Niet zozeer dat jullie ongelijk hadden, maar ik weet nu wat ik verkeerd heb gedaan. Zoals niesje al schreef. Het zit hem in de optelling van de verschillende tabbladen. Ik had dit hele topic kunnen voorkomen als ik gewoon alleen een regel had ingevoegd (nadat ik alle werkbladen had geselecteerd), echter ik koos voor de oplossing copy, paste row. Daarna is het misgegaan. De formule kopieert hij dan niet meer goed. En aangezien ik hem tussentijds gesaved, kon ik dus dit niet meer goedkrijgen. :( |:(

Dus nogmaals: Oplossing, regel invoegen, en niet regel kopieeren en dan invoegen.
Bedankt voor jullie moeite!

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 22-12-2006 14:12 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1