Stabiliteitsproblemen Opteron 165 na oververhitting

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Hoi,

ik was hier: Welke dualcore processor voor een A8N-SLI Deluxe S939? nog erg enthousiast over mijn nieuwe processor, een Opteron 165. De hele avond een beetje mee geknoeid en geëxperimenteerd, tot de computer ineens spontaan uitviel.

Ik zette hem weer aan, en keek in de BIOS. Ik bleek in een onbewaakt ogenblik stekker van de waterkoelingpomp losgeschopt te hebben; het resultaat was dat de CPU termperatuur volgens de BIOS maar liefst was opgelopen tot 99 graden. 8)7 Volgens mij heeft de PC vanaf dat moment last van de volgende symptomen:

- PC 's nachts aan laten staan: 's ochtends bijna altijd zwart beeld, alles loopt nog, maar niks reageert.
- Random freezes tijdens video kijken: bij het kijken van videobestanden ontstaat gemiddeld 1x per uur een freeze, het beeld bevriest dan en het geluid stopt.

Deze symptomen doen zich voor wanneer het ding op 2500 Mhz loopt, maar ook op 1800 (stock) en alles daar tussenin. Het ding draait op een A8N-SLI Premium met value Crucial geheugen, werkte altijd prima, alleen de processor is nieuw dus.

Aangezien het ongelukje al snel na installatie van de nieuwe processor plaatsvond, weet ik niet zeker of deze symptomen er wel mee te maken hebben; wat kan ik nog proberen? Was er niet zo'n dualcore driver van AMD voor Windows, die je in principe niet hoeft te installeren tenzij je problemen hebt?

Wat kan over het algemeen gezegd worden over processoren die dergelijke temperaturen bereiken? Best wel wonderlijk dat het ding nog gewoon bleef doorwerken en dat de hele handel niet al veel eerder rebootte.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Darkwolf_1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08-2025
Captain Pervert schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:17:
Wat kan over het algemeen gezegd worden over processoren die dergelijke temperaturen bereiken? Best wel wonderlijk dat het ding nog gewoon bleef doorwerken en dat de hele handel niet al veel eerder rebootte.
Reboot?
Ik vraag mij af waarom je systeem niet meteen is uitgeflikkerd door ingebouwde beveiliging?
Tegenwoordig is AMD toch ook wel goed bij met thermal diodes en het meteen/ optijd uitmikken van je systeem als de tempratuur te kritiek word?
Op deze tempraturen (en zeker als dat te lang blijft draaien) beschadig je de proc, naar mijn weten!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28

Cheezus

Luiaard

M'n AMD 2600+ heeft ook regelmatig tegen die temperaturen gezeten (fans uit/erg zacht zetten 's nachts tijdens downloaden en vergeten weer aan/harder te zetten als je gaat gamen) maar heeft het tot nu toe altijd overleeft en draait nog steeds stabiel.

Dat er bij de ene processor niks gebeurd bij overhitting wil natuurlijk niet zeggen dat het bij de andere ook zo is. Is het niet toevallig je geheugen dat onstabiel werkt met je nieuwe processor (memtest)?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb een tijd lang exact dezelfde klachten gehad.

Na lang zoeken bleek het in mijn voeding te zitten! :7

Het bleek dat het circuit voor mijn 3,3v lijn beschadigd was en deze veel te snel inzakte.

Na het vernieuwen van de voeding waren alle klachten weg.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Darkwolf_1982 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:01:
[...]

Reboot?
Ik vraag mij af waarom je systeem niet meteen is uitgeflikkerd door ingebouwde beveiliging?
Tegenwoordig is AMD toch ook wel goed bij met thermal diodes en het meteen/ optijd uitmikken van je systeem als de tempratuur te kritiek word?
Op deze tempraturen (en zeker als dat te lang blijft draaien) beschadig je de proc, naar mijn weten!
Zo snel gooit hij er hem niet uit hoor, heb bij mijn cpu eens getest hoe lang het duurde (een 4400x2) en hij is ook tot 95° kunnen gaan eer de pc uitviel. (mijn Intel P4 vloog er trouwens uit aan 92°).
Op de waarden kan best wat afwijking zitten, ze zijn ook allemaal gemeten met speedfan. Qua stabiliteit heb ik daarna geen enkel probleem gehad, blijkbaar raken die dingen echt niet zo makkelijk beschadigd.

• Captain Pervert
Prime95 torture tests draaien alle 3 stabiel. Dat is het idiote.

Tot ik een film kijk... Dan bevriest hij vroeg of laat gegarandeerd.
Of dat ik het ding 's nachts laat downloaden... Tsja wat dan de oorzaak is blijft gissen, want dan slaap ik. :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Misschien iets met je grafische kaart?

Bij het downloaden misschien iets met slaapstand? lijkt me niet maar zou kunnen.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Misschien is het een softwarematig probleem. Als je daar de mogelijkheid toe hebt probeer dan eens een verse windowsinstallatie.

Ga ook eens onderdelen uitsluiten. De voeding heb je volgens mij nog niet getest. Misschien heeft hij gewoon te weinig power. Een Opteron 165 trekt natuurlijk iets meer vermogen dan een 3200+

[ Voor 43% gewijzigd door Ernie op 19-12-2006 16:16 ]

• Captain Pervert
Ik heb een Enermax 450w voeding (of 430, zoiets in elk geval)...

Zou het ding het dan niet moeten begeven bij full load in plaats van een flut filmpje of lekker rustig downloaden?

Verwijderd

Arno E schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:11:
Misschien is het een softwarematig probleem. Als je daar de mogelijkheid toe hebt probeer dan eens een verse windowsinstallatie.

Ga ook eens onderdelen uitsluiten. De voeding heb je volgens mij nog niet getest. Misschien heeft hij gewoon te weinig power. Een Opteron 165 trekt natuurlijk iets meer vermogen dan een 3200+
Softwarematig denk ik ook aan. Hoewel ik niet kan zien om welke chipset het gaat, kan de oorzaak altijd wel een driver zijn. Het kan te maken hebben met je videokaart, of ook je chipset, zelfs (als je Nvidia hebt) de softwarematige firewall zijn, die mijn systeem meer dan traag liet lopen.

• Captain Pervert
Na lang zoeken heb ik de oorzaak gevonden, het is NOD32 antivirus die zorgt voor de random freezes _/-\o_

Dus de processor is (vooralsnog) niets mis mee, en dus kan ik lekker verder tweaken :)

Pagina: 1