Boot-volgorde problemen

Pagina: 1
Acties:

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik ben bij het installeren van een nieuwe PC tegen wat vreemde problemen aangelopen. Ben benieuwd of iemand mij advies of hints kan geven wat er aan de hand kan zijn.

Het betreft hier een MSI moederbortd met LITEON DVD-RW en Maxtor HD.

In het BIOS menu heb ik eerst de instellingen zo gezet dat de boot volgorde eerste CDROM is, dan Hard Disk.

Bij het installeren van XP kreeg ik vervolgend de meldingen "verifying DMI Pool data......" en "" Boot from CD:". Ondanks dat er een bootable CD in zat was het zaakje niet aan de gang te krijgen. Ik heb van ellende een oude CDROM speler aangesloten en toen werkte alles wel.

Vervolgens vanaf de oude CDROM speler XP geinstalleerd en daarna de DVD weer aangesloten. Booten lukt dan wederom niet.

Bootvolgorde veranderd naar eerst Hard Disk en dan CDROM. Booten gaat nu prima. Het benaderen van de DVD is ook geen probleem (heb er verder alle andere software vanaf geinstalleerd). Maar zogauw ik weer de bootvolgorde eerst CDROM doe, dan boot er niets.

Het gaat hier om IDE DVD en Hard Disk waarbij DVD master is en HD slave op de IDE1 poort. IDE2 is nog vrij.

Ik vermoed dat er toch settings in de BIOS niet helemaal lekker uitpakken voor de DVD speler.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:23
Waarom die je de dvd als master en de hd als slave ? Het mooiste is om ze allebei als master op hun eigen kabel te gebruiken, kan dit niet doe dan de hd master en de dvd als slave.

[ Voor 73% gewijzigd door Nielson op 19-12-2006 09:29 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Sluit je dvd speler eens aan op je secondary ide kanaal, en als master.
Je HDD als primary master.

Abort, Retry, Quake ???

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
probeer eens om de dvd drive op ide2 te zetten

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Gokje, het betreft een MSI P965 Neo bordje met J-Micron controller...
Als dat het geval is, moet je in het lijstje met beschikbare boot-items eens iets verder naar beneden kijken. De op een na onderste optie is waarschijnlijk je optical drive...

Dit probleem is ontstaan omdat op dit bord SATA voor IDE gaat. Sterker nog, de enige IDE controller is een door een aparte chip aangestuurde poort. De CDROM die in het lijstje staat werkt alleen met SATA opticals...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers
Neem voor de volledigheid ook eens OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? door onder het stukje "Bootvolgorde" :Y)

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Het is een MSI PM8M3-V met VIA chipset, geld het daar ook voor?. Ik zal eens kijken of er inderdaad een optie "Opticals" in het menu zit.

Ik kan me herinneren dat ik ik het verleden met een zelfde moederbord dit probleem niet heb gehad.

Blijft trouwens vreemd dat als ik er een oude CDROM speler aanhang het wel werkt.
Pagina: 1