boven de 20% clock s-ata hdd valt uit ?

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-01 16:01
Goedendag,
ik heb een pentium 4 2.66ghz computer met een geforce 7600GT XXX
een 500 Watt voeding en flink wat koelers
nu is het probleem dat ik via de bios kan jumperfree settings kan doen
standaard heb ik hem op 10%overclock maar ik dacht doordat ik nu een nieuwe voeding heb
probeer ik 20%
dit liep dus geweldig tot ik er achterkwam dat mijn Serial ATA schijf het dan niet meer doet
na een underclock (weer terug naar 10%) doet hij het wel weer
nu is mijn vraag : Hoe kan dit ?

ps: ik weet niet of ik in het goede deel van het forum zit...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:05

job

Weet je wat er gebeurt als je je pc overklokt? (hint zie de pmg faq)

Als je dus je fsb opschroeft, laat je alle onderdelen van je pc sneller werken. (dus ook de pci poorten, hd-controllers, geluidskaarten, videokaart enz.. enz..).

[ Voor 15% gewijzigd door job op 17-12-2006 22:54 ]

Verwijderd

PCI-Bus in dit geval, waar je S-ata controller op aangesloten is, en die de nieuwe snelheid niet meer aankan. Er waren wel wat truuks ervoor, zoals de PIO mode lager zetten, de FSB lock instellen (dus dat je PCI-bus niet hoger gaat naar mate je je FSB verhoogt).

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-01 16:01
weet je toevallig ook hoe ik dat in de bios kan doen ? ik heb een Asus p4p800s-x mobo

Verwijderd

De pio lager zetten gaat via de opties van je geinstalleerde HDD's. Even zoeken naar geinstalleerde schijven en daar de opties van bekijken, zoals smart status, 32Bit transfer en die dingen...

Staat ook allemaal in de manual.. is echt niet iets hidden ofzo ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

Thandor

SilverStreak

ps: ik weet niet of ik in het goede deel van het forum zit...
Dat had je kunnen checken in de CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor.
Dit topic hoort hier dus zeker niet thuis. Ik ga het echter niet verplaatsen naar Tweaking & Cooling Algemeen omdat dit vrij basic is. Aangaande jouw probleem:
Zoek eens naar 'dividers'. Enige uitleg omtrent de zogenaamde 'dividers': De klokfrequentie van de processor (CPU) wordt bepaald door de multiplier (MP) en de front-side-bus (FSB). MP * FSB = Klokfrequentie van de CPU. Het geheugen, de AGP bus en de PCI bus krijgen ook een bepaalde snelheid toegewezen. Dat gaat min of meer op dezelfde manier.

In jouw geval heeft de processor een MP van 20x en een FSB van 133MHz (QDR533). De AGP bus draait standaard op 66MHz en de PCI bus op 33MHz. 133 / 33 = 4. Ofwel, de PCI bus draait op één vierde van de FSB. De AGP bus draait op 50% (1/2) van de FSB. 133 delen door 2 (50%) is namelijk 66MHz. Zodra jij de FSB gaat verhogen naar 160MHz zullen de AGP en de PCI bus ook omhoog gaan. De divider blijft namelijk op z'n plaats staan. 160 delen door 4 is 40MHz en dat kan teveel zijn voor de PCI bus. Jouw S-ATA controller hangt namelijk aan die PCI bus en menig S-ATA controller vind een te hoge klokfrequentie niet fijn.

Hoe los je dit probleem op? Door de dividers te veranderen. Deze moet op 1/5 i.p.v. 1/4.
160MHz delen door 5 is namelijk 32MHz. Op die manier zou je - indien de rest van de hardware het toelaat - zelfs tot 166MHz kunnen overclocken waarmee de PCI bus weer op 33MHz komt te staan :o. Hoe is dit in te stellen? Meestal in het BIOS. Daar zal óf iets staan in de zin van 'divider' óf een mogelijkheid om de FSB op '166MHz' te fixeren waardoor de dividers automatisch aangepast worden voor een 166MHz FSB. Gezien de 166MHz FSB geen 'offciële' FSB klokfrequentie is voor normale Intel Pentium 4 processoren zul je wellicht de divider voor de 166MHz FSB niet kunnen verkrijgen. Dit hangt allemaal af van het moederbord.

Afijn, hier is meer dan genoeg over te vinden. Dicht dus.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.