[audio]compacte hoog vermogen speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik ben bezig met een projectje met een Klasse D versterker. Ik heb een versterker met 50W rms vermogen. Nu wil ik graag een degelijke speaker om hierop aan te sluiten. Of liever 2 speakers van 25W rms.
Nu ben ik nogal een audiofiel >:) en mijn doel is dus degelijk geluid maar toch zo compact mogelijk.
Ik had zitten denken aan 2 kleine crossovers met passieve componenten, 2 tweeters en 2 speakers voor de middentonen+lage tonen.
Nu weet ik niet meteen waar ik moet zoeken achter zulke speakers. Als er (en waarschijnlijk wel) mensen dus een speaker weten die klein is en met mijn opgelegde vermogen en een degelijke Fs, kan je me dan even een link geven?

ps, het vermogen mag gerust lager liggen, liefst eigenlijk. bv 2 keer 20W rms of 10W rms is zeker ook goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Lima op 17-12-2006 15:40 ]

Techno>Music

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:22

DJ Vincento

1422055

Ik heb laatst op een rommelmarkt in Eelde een paar kleine Jamo speakers gezien die echt 80 watt continue konden hebben. Ze hadden ongeveer de grote van een heineken tapvat. Die handelaar wou ze voor 50 euro verkopen samen met een Onkyo Integra a-8015. Voor die versterker ben je te laat,die staat nu bij mij te pronken >:) De boxjes waren mij te klein.

Maar het is niet gezegd dat er nauwelijks kleine speakers zijn die een hoog vermogen kunnen verwerken. Kijk eens naar JBL,die maakt zeer (mooie) kleine speakers die toch minstens 50 watt kunnen hebben.Dat is lawaai genoeg! En als je extra bass wil kun je nog altijd een extra subje kopen van een goed merk.

(Ik hou zelf helemaal niet van kleine speakers,hoe groter,hoe beter :) )

Verwijderd

Waarom geilen mensen altijd op watts :?

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:51:
Waarom geilen mensen altijd op watts :?
Dat begrijp ik ook niet,maar mensen denken dat ze hun speaker op blazen als hij ook maar 1 watt kleiner vermogen heeft dan de versterker. Terwijl je eigenlijk al stokdoof wordt van 20 watt.

Vermogens boeien niet veel voor het geluid, maar de meeste mensen boeit het dus wel.
Mijn vader is daar ook een goed voorbeeld van.

Nog een extra tip voor de TS: Het maakt helemaal niets uit als de versterker (flink) wat sterker is dan de speakers aan kunnen. Het is vaak zelfs beter,maar dat kun je in de FAQ lezen en in talloze eerdere topics.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik geil niet op Watts, maar op kwaliteit.
Ik zou al reuze tevreden zijn met 2 maal 10W rms, want daarmee kan je al heel luid gaan!
Maar ik zoek dus de drivers, dus de unit zelf, om zelf in te kunnen bouwen.
Reeds geassembleerde speakers van jbl enzo ben ik niks mee.

Ik zoek dus kwalitatieve speakers die klein zijn, zonder behuizing (drivers is toch de naam hiervoor he?) en rond de 10-20W rms. Iemand een idee?

Techno>Music

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Zonder veel rekenen, stoeien met de kast en veel testen is het niet te doen om n goede speaker te bouwen.
Je kan niet zomaar wat speakers in n kast monteren en verwachten dat het goed klinkt.
Programma's die je kunnen helpen zijn WinISD Pro en Speaker Workshop.
Deze kunnen echter alleen simuleren, het eindresultaat zal altijd afwijken.
Je zal voor n goed resultaat je bouwsel na moeten meten en dan verbeteren.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:10:
Ik geil niet op Watts, maar op kwaliteit.
Ik zou al reuze tevreden zijn met 2 maal 10W rms, want daarmee kan je al heel luid gaan!
Je koppelt nog steeds Watts en "luid gaan" met kwaliteit... Dat is niet erg zinvol. Vergeet gewoon dat hele watt geneuzel. Het zegt niks en je hebt er niks aan.
Maar ik zoek dus de drivers, dus de unit zelf, om zelf in te kunnen bouwen.
Reeds geassembleerde speakers van jbl enzo ben ik niks mee.
Als je het nog nooit gedaan hebt, en je hebt geen meetspullen, raad ik je aan om een kant en klaar pakket te kopen. Zie ook hier voor wat tips: Goede woofer 80euro

Maar bovenal: wat mag het kosten?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

En heb je nu één versterker (dus mono) en wil je daar twee setjes speakers op aansluiten?

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
@voodooless
Aan het wattage heb ik wel iets, want ik mag mijn versterker mag ik niet te zwaar belasten natuurlijk. Ik bedoelde gewoon dat ik wel iets wil dat wat luid klinkt, maar of het nu x watt is of iets anders maakt niet zo veel uit, het moet binnen de grenzen blijven, en vooral goed klinken.
Geld is niet zo een probleem, ik bedoel niet dat ik rijk ben (jammer genoeg) maar ik wil dat dit iets deftig wordt.

Mijn doel is om de unit zelf in te bouwen, en dus zelf de kast enzo maken. Het geheel MOET mobiel blijven, het moet dus echt klein zijn, maa toch redelijk geluid produceren.

edit: zoiets als ondestaande wil ik maken, maar beter en hoger vermogen. Ik heb vaak al speakertjes gezien die erg diep zijn, en dus (denk ik) een hogere xmax hebben en dus beter beter de lage tonen weergeven.

Afbeeldingslocatie: http://www1.be.conrad.com/xl/3000_3999/3000/3010/3015/301556_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Lima op 20-12-2006 19:50 ]

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:43:
@voodooless
Aan het wattage heb ik wel iets, want ik mag mijn versterker mag ik niet te zwaar belasten natuurlijk.
Nee, wattage zegt niks over de belasting van de versterker. Lees de AV FAQ; Veelgestelde vragen !

Verder: "het mag wat kosten" is niet echt een duidelijke omschrijving van budget... Wat mij betreft is 500 euro per speaker dan ook prima :w

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
heh, daar heb je gelijk in. Neem dan als je voor 2 speakers zou gaan, 150 max per speaker.
Over dat wattage, ik weet dat (ik studeer electronica 2de jaar hoge school) de maximale vermogensoverdracht is als de uitgang en ingangsimpedantie gelijk zijn. De uitgangsimpedantie van mijn versterker is 1,2 Ohm, dus hoel gar de impedantie van die speakers hoe beter.En bij 6 Ohm impedantie kan hij 25 watt (ff zoeken rms of max of sinusvermogen) aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Lima op 20-12-2006 20:04 ]

Techno>Music

• yvesg
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2021
Als je High End materiaal zoekt kom je zeker niet rond met een budgetje van 100 euro.
Zoek je kwaliteit dan moet je bij ofwel:

Discotheekuitrusting: JBL, Martin Audio.
Home HiFi: Bose, B&O, & Duurdere klasses van Sony & Philips

Je zal merken dat de prijzen dan ook erg verschillen.

Als 2e jr Electronica zal je wsl ook wel weten dat je jezelf niet moet blindstaren op uitgangsvermogen van de speaker maar dat dBA en THD in jou geval een grotere rol spelen.
Persoonlijk zou ik voor het JBL gaan, qua prijs/kwaliteit.

Als je het echt bont wil maken neem dan een actieve cross-over, 3 versterkers, en een 3 weg systeem. Kan het ook nog afwerken met een dsp of een equalizer... maar dat is de beroepsmisvorming die nu spreekt.

<edit>
houd inderdaad in het oog dat je versterker het gevraagde vermogen kan leveren, en kan bijhouden. DC op eindtrappen is niet gezond voor de spoel van een speaker :)
</edit>

[ Voor 11% gewijzigd door yvesg op 20-12-2006 20:08 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:55: De uitgangsimpedantie van mijn versterker is 6 Ohm( blijkbaar niet 6 ohm, even zoeken...). En bij die impedantie kan hij 25 watt (ff zoeken rms of max of sinusvermogen) aan.
De uitgangeimpedantie van een versterker is het het meest ideale geval enkele milliohms ;) Dat bepaald namelijk in hoge mate je dempingsfactor, die je zo hoog mogelijk wil hebben.

De 6 ohm geeft enkel en alleen aan voor wat voor belasting de amp geschikt is, en in jou geval spec je dat ie dan 25W uit kan geven (wel weinig voor klasse-D trouwens). Het vermogen van een speaker heeft daar niks mee te doen. Dat is enkel en alleen een thermische beperking, niet meer niet minder. Een 100W speaker vormt exact de zelfde belasting voor je versterker als een 10W speaker als de impedanties gelijk zijn. Enkel en alleen de impedantie zorgt voor de belasting van je amp, verder niks. Een speaker heeft geen vermogen, hij neemt het enkel en alleen op.

Maar goed, volgens mij ben ik de FAQ aan het overtypen :z

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
per speaker 150 euro geen high end? damned, wat is hifi duur....
Nuja, zo bont als jij zegt wil ik niet echt maken :p ik zal mijn (in mijn hoofd) setup even schetsen en het budget spreiden:

Ik zou voor 2 maal een kleine 2 weg speaker speaker gaan. Nu zou ik het inderdaad wat bonter maken (ik twijfelde maar je hebt me de knoop doen doorhakken):

Dus 2 versterkers met elk een goed overwogen actieve filter voor (die filters nemen nou ik niet zo veel vermogen in beslag.)
Dan dus bv 2 maal een speakertje van rond de 100 euro met een tweeter bij voor de hoge tonen. Neem dat dus de vier speakers maximum 300 euro mogen kosten.
en ook nog wat afwerkingmateriaal.

Een equalizer vind ik wat overbodig, die zit wel op mijn mp3 speler :p. Een dsp ken ik niet meteen, maar het zal wss ook wel overkill zijn.

Edit, voor de uitgangsimpedantie van de versterker heb ik veranderd (1,2 Ohm), die wattages vind ik niet echt. Van een ic die 9mm op 9mm groot is en niet gekoeld hoeft te worden kan je natuurlijk ook niet echt super hoge vermogens verwachten.

Overigens heb ik dat speaker gebeuren als volgt op,
hoe lager de impedantie van de speakers hoe meer vermogen je uit de versterker kan halen. Maar of je box nu 100 of 1000 watt is maakt niet uit, je zal hem gewoon niet volledig kunnen uitsturen. Dus je moet gewoon zien dat de boxen liefst iets hoger vermogen zijn als je versterker, dat je het maximum uit je versterker kan halen, zonder je speaker te beschadigen (ben bezig met de faq aant lezen)

[ Voor 29% gewijzigd door Lima op 20-12-2006 20:25 ]

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

1.2 Ohm uitgangimpedantie voor een klasse-D ontwerp? Dat is behoorlijk veel zeg! Vreemde zaak.

Actief filteren houdt in dat je voor iedere speaker twee versterkers nodig hebt: eentje voor het laag, eentje voor het hoog, en natuurlijk een actief filter: dus weer een extra voeding, wat opampjes en wat condensatoren en weerstanden.

En again: als je niet kunt meten, en het nog nooit gedaan hebt, kan ik je dat ten zeerste afraden! Je krijgt gewoon geen goed resultaat. Zoals ik al eerder zei: heck de links in het andere topic, met name die van Teach: teacher in "Goede woofer 80euro"

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
Ik kan je aanraden eens een paar Dynaudio A42's te proberen. Ze zijn duur, maar erg klein, kunnen echt een enorm vermogen hebben en klinken supergoed! Ik heb zelf de A52's, alweer 5 jaar, die dingen kunnen echt schandalig hard voor hun afmetingen en ze klinken altijd goed hoe hard je ze ook laat spelen.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Hmm, ik had niet echt zin om te redeneren :p, maar ik zag 8 transistors op de uitgang voor twee kanalen met elk een Rdson van 0,3 Ohm, dus 1,2 Ohm. Maar ze staan natuurlijk hier en daar in parallel, wrm staat dat gvd niet gwn in de datasheet, of kijk ik erover?

link voor datasheet

En dat van die verschillende voedingsspanningen enzo is niet hoor, dat krijg ik wel voor mekaar.
Wat opamps enzo... mijn nota's van in het 6de even bovenhalen en wat op internet lezen en dan beginnen rekenen..Of kijken of dat niet in 1 ic bestaat, lekker handig.

edit, die dynaudio's zijn precies wel klasse, maar ik vind alleen prijzen over speakers, niet over de drivers.

[ Voor 48% gewijzigd door Lima op 20-12-2006 20:53 ]

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een opamp zit altijd in een IC, vaak zelfs 2, soms zelfs 4 tegelijk.. Maar zoals ik zei: begin er niet aan als je geen meetapparatuur hebt.

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:41
yvesg schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:06:
Als je High End materiaal zoekt kom je zeker niet rond met een budgetje van 100 euro.

Je kan JBL gerust bij Home hifi plaatsen hoor.
JBL is gewoon actief in meerdere markten wat audio betreft.
Hi-fi spul van JBL overtreft het spul van de door jou boven genoemde merken in het algemeen. (imo)

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Misschien heb je het niet gelezen, maar ik zit in men 2de jaar electronica aan de hoge school. Dus ik weet dus zeker dat opamps in ic's zitten, en vier of meer. Ik had het op de volledige actieve filter, want er bestaan ic's met filters er helemaal in. Dus minder externe componenten= compacter en minder werk.
Heb ik het nu goed op met die wattages?En wat denken jullie over de uitgangsimpedantie van die klasse-d versterker?

[ Voor 9% gewijzigd door Lima op 20-12-2006 20:57 ]

Techno>Music

Verwijderd

Je zal merken dat de prijzen dan ook erg verschillen.

Als 2e jr Electronica zal je wsl ook wel weten dat je jezelf niet moet blindstaren op uitgangsvermogen van de speaker maar dat dBA en THD in jou geval een grotere rol spelen.
Persoonlijk zou ik voor het JBL gaan, qua prijs/kwaliteit.

Als je het echt bont wil maken neem dan een actieve cross-over, 3 versterkers, en een 3 weg systeem. Kan het ook nog afwerken met een dsp of een equalizer... maar dat is de beroepsmisvorming die nu spreekt.

<edit>
houd inderdaad in het oog dat je versterker het gevraagde vermogen kan leveren, en kan bijhouden. DC op eindtrappen is niet gezond voor de spoel van een speaker :)
</edit>
Jij moet je echt eens dieper op merken gaan richten dan marketing kerel. Echt voor PA spul, kom je idd bij JBL en Martin Audio. Maar jij vergeet DAP, Pulz en vele merken die echt veel beter zijn.
En bij de hifi zijn bose en B&O echt niet de merken hoor maar meer Martin Logan, JBL K2 series, Audiolab, ETC. en met versterkers echt niet sony of philips... maar meer advance acoustics, denon, marantz, nad, rotel.

Verder ben ik totaal met je eens over je uitleg en je suggestie :). Ik zal zelf ook voor JBL gaan prijs kwaliteit met een kleine budget.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:56:
Misschien heb je het niet gelezen, maar ik zit in men 2de jaar electronica aan de hoge school. Dus ik weet dus zeker dat opamps in ic's zitten, en vier of meer. Ik had het op de volledige actieve filter, want er bestaan ic's met filters er helemaal in. Dus minder externe componenten= compacter en minder werk.
Tja, je wist ook nog niet al teveel over hoe het met die vermogens zit, dus ik denk, meldt het maar even. Kant en klare filters bestaan niet, met als voornaamste rede dat de filter caps te groot zijn, en het totaal niet flexibel is. Wil je een chipje hebben, dan moet je de digitale kant op gaan, en een DSP nemen.
Heb ik het nu goed op met die wattages?En wat denken jullie over de uitgangsimpedantie van die klasse-d versterker?
Nogmaals: maak je om die wattages niet druk, het maakt allemaal zo ongeveer geen bal uit. Uitgangsimpedantie zit verder wel snor. Het is een ampje waar je niet al teveel van moet verwachten natuurlijk. Is ook maar een "simpel" (eigenlijk redelijk complex) IC'tje van 10 euro. Maar het is best leuk om er mee te spelen :)

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ja over audio specifiek hebben we eigenlijk nog niet zo veel gezien, niks eigenlijk. Volgend semester krijgen we (yes :d) audio versterkers enzo...
damping factor bv zegt mij niks en zie ik veel staan, zal eens even lezen op wiki.
Van die ic verwacht ik inderdaad niet zo veel, maar hij zou toch in staat moeten zijn een redelijk deftig geluid te produceren.

edit: Ok, nu weet ik wat de dempingsfactor is. Hoe hoger hoe beter de lage tonen, voor mij dus redelijk belangrijk.
Ik heb eens zitten zoeken op jbl ook, maar daar zie ik nergens aparte drivers staan, ofwel kijk ik ernaast :/
Die dynaudio's interesseren mij wel, maar ik vind geen prijs en weet dus niet of ze over mijn budget zijn of niet. Ook vraag ik me af of ze wel volledig tot hun recht gaan komen op dat klasse D versterkertje, want die drivers kunnen 100W continue aan, en dan vind ik het een beetje jammer om zo een investering te doen, als ik er niet optimaal gebruik van maak.

[ Voor 58% gewijzigd door Lima op 20-12-2006 21:42 ]

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op woensdag 20 december 2006 @ 21:17:
Van die ic verwacht ik inderdaad niet zo veel, maar hij zou toch in staat moeten zijn een redelijk deftig geluid te produceren.
Zal zeker net geluid uit komen voor het geld ;)
edit: Ok, nu weet ik wat de dempingsfactor is. Hoe hoger hoe beter de lage tonen, voor mij dus redelijk belangrijk.
Even wat nuanceren: die getalletjes zijn vet overtrokken hoor. Alles boven de 10 is eigenlijk prima. Je Spreekspoel inductie verneukt het geheel toch weer, evenals een eventueele seriespoel in het filter (Daarom wil je die het liefst flink groot hebben).
Ik heb eens zitten zoeken op jbl ook, maar daar zie ik nergens aparte drivers staan, ofwel kijk ik ernaast :/
Nee hoor, buiten wat car audio meuk en subwoofers zul je daar niet veel vinden. Ik zeg het nog maar eens: volg ff de link van Teacher in dat andere topic!
Die dynaudio's interesseren mij wel, maar ik vind geen prijs en weet dus niet of ze over mijn budget zijn of niet
Dynaudio maakt geen DIY units meer helaas :'(
Ook vraag ik me af of ze wel volledig tot hun recht gaan komen op dat klasse D versterkertje, want die drivers kunnen 100W continue aan, en dan vind ik het een beetje jammer om zo een investering te doen, als ik er niet optimaal gebruik van maak.
Niet alweer gezeur over vermogen... Met tot recht komen heeft dat namelijk ook helemaal niks te maken. Vergeet gewoon dat fictieve getalletje even :P Je hebt er niks aan en leidt je alleen maar af van de belangrijke dingen :)

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
@ voodooless
Hehe, kzal dan even dat getalletje vergeten, tegen mijn zin nochtans, 100 wat box en 25 watt versterker vind ik te veel verschil.

Dynaudio verkoopt nochtans aparte drivers? Het hout voor errond enzo ga ik ook zelf maken he, dus ik heb echt alleen de drivers nodig.

En kben nu bezig met die link (ik dacht eerst dat ik op ene verkeerde site kwam, hij zag er erg spam en ik verkoop dit en dat uit :$)

Ook zie ik dat met de behuizing die ik van plan ben ongeveer 3,6 liter bekom, en daarmee zal ik een -3db punt halen dat wss maar rond de 100 hz zal liggen. De breedte van de driver zou rond de 10cm moeten liggen.
Ik heb al veel drivers bekeken, dure en goedkopere, maar waarin kruipt het prijsverschil? Ik lees vooral uitleg over de conus zelf, dat de hardheid en het gewicht bepaald hoe strak (en ik heb het graag strak :D) het geluid klinkt. Klopt dit?En zijn er nog andere aspecten?
Ik zal ook eens spelen met die simulatie software, om te kijken hoe ver ik kom.

En welke soort klankkast moet ik toepassen om een zo strak mogelijke bass te krijgen? Iemand op tweakers die al veel sub's had gebouwd zei een gewone gesloten kast,klopt dit?

[ Voor 49% gewijzigd door Lima op 20-12-2006 22:55 ]

Techno>Music

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

L i m a schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:09:
@ voodooless
Hehe, kzal dan even dat getalletje vergeten, tegen mijn zin nochtans, 100 wat box en 25 watt versterker vind ik te veel verschil.

Dynaudio verkoopt nochtans aparte drivers? Het hout voor errond enzo ga ik ook zelf maken he, dus ik heb echt alleen de drivers nodig.

En kben nu bezig met die link (ik dacht eerst dat ik op ene verkeerde site kwam, hij zag er erg spam en ik verkoop dit en dat uit :$)
dynaudio is een poosje van de zelfbouwmarkt afgeweest maar nu er weer diverse ontwerpen. Vraag is alleen of je goedkoper uitbent met zelfbouw dan bijvoorbeeld een setje audience 42 die 2e hands ook rond de 300 euro zijn te krijgen.
voor zelfbouw kan je bijvoorbeeld terecht bij www.speakerland.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:09:
@ voodooless
Noem mij dan een zinnige rede waarom dit problemen zou geven, of waarom het verschil teveel zou zijn... Een enkele!
Hier moet je dus kijken: http://www.lautsprechershop.de/ Of de nederlandse shops, speaker en co, BMM, Remo, Speakerland.. en zo zijn er nog wel een paar.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Oei, ik bleef maar editne op de vorige pagina's khad niet door dat er al een teede was ondertussen :P

Ik vind het veel verschil, als je dezelfde speaker kan nemen met een lager vermogen, ben je goedkoper eruit, heb je dezelfde klank, en benut je je vermogen optimaler.

kan je ook even terugkijken naar mijn reactie op de vorige pagina?kheb er nog wat aangebreid, anders kopieer ik het hier ff.

ik ga nu men bed in..

[ Voor 5% gewijzigd door Lima op 20-12-2006 23:05 ]

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:05:Ik vind het veel verschil, als je dezelfde speaker kan nemen met een lager vermogen, ben je goedkoper eruit, heb je dezelfde klank, en benut je je vermogen optimaler.
Onzin. Meer belastbaarheid heeft weinig met de prijs te maken, en "optimaal benutten" van vermogen zou ik ook maar vergeten. Vergeet gewoon het hele kriterium als je op zoek gaat naar een midbass. Het is enkel en alleen interessant bij PA en dikke subwoofers (en zelfs daar lang niet altijd). De rest van parameters zijn 100x belangrijker.
kan je ook even terugkijken naar mijn reactie op de vorige pagina?kheb er nog wat aangebreid, anders kopieer ik het hier ff.
Waar de prijsverschillen liggen? Nou, dat heeft een heleboel redenen:

- Merkje dat erop staat. Sommige merken hebben gewoon de naam mee, en zijn daarom wat duurder (scanspeak, morrel, Accuton..ed)
- Bouwkwaliteit, ontwerp en gebruikte materialen. Hiervoor betaal je gewoon, en daar krijg je dan linear frequentieverloop, weinig resonanties (of ver weg), lage vervorming e.d voor terug.

Maareh, 3.5 liter is niet erg veel. Daar ga je nooit veel laag uit krijgen. Daar zul je toch minimaal 8 tot 12 liter voor nodig hebben met een 13 cm woofer (liefst groter).

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

voodooless schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:17:
- Merkje dat erop staat. Sommige merken hebben gewoon de naam mee, en zijn daarom wat duurder (scanspeak, morrel, Accuton..ed)
Moet ik toch even op inhaken hoor. :P

Je hebt echt niet "zomaar" je naam mee. Zal wel makkelijk zijn als bedrijf zijnde. Je verzint een naam en blijkbaar zit die mee en kan je hogere prijzen vragen. De bedrijven die de naam mee hebben hebben in het verleden een reputatie opgebouwd. Dat hebben ze zelf gedaan en dat is niet "zomaar" onstaan. Een merknaam kan in die zin ook een bepaalde garantie voorstellen.....je weet wat je krijgt. Dat er merken zijn die minder bekend zijn of een reputatie hebben die minder goed is (ik zeg dus niet slecht hè) en toch producten maken die erg concurrerend zijn qua kwaliteit en dat nog eens tegen een lagere prijs zal denk ik altijd wel zo zijn in vrijwel elke sector. Maar ook de merken die dus de naam mee hebben hebben waarschijnlijk dat traject doorlopen.

Uitzonderingen op de regel heb je natuurlijk ook, maar b.v. Scan Speak en Accuton die je hierboven noemt staan toch voor een constant relatief hoge kwaliteit en vaak ook innovatie.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou... goed, wéér een paar handige linkjes van teach:

Waar je eens naar zou moeten kijken zijn de compacte ontwerpen van tony gee:

http://www.humblehomemadehifi.com/HATT.html
http://www.humblehomemadehifi.com/Phlea.html

Zit echt wat leuks tussen en zo heb je een _goed_ geluid voor een nette prijs.
Én je bouwt een bestaand ontwerp, en dat scheelt je hoofdbrekens.

En, ook al is het al een paar keer gezegd: vergeet watts. Niet belangrijk, gewoon goed luisteren als je je amp opendraait.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 20-12-2006 23:40 ]

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:32:
Uitzonderingen op de regel heb je natuurlijk ook, maar b.v. Scan Speak en Accuton die je hierboven noemt staan toch voor een constant relatief hoge kwaliteit en vaak ook innovatie.
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik wil ook niet zeggen dat ze slecht zijn omdat ze een naampje hebben. Wat ik wel wil benadrukken dat de rest echt niet hoeft onder te doen. De nieuwe HSD woofers en ook de HDS tweeter van Peerless bijvoorbeeld kunnen zich makkelijk meten met units van bovenstaande merken, en dat voor een fractie van de prijs. Zo ook de standaard serie van Seas valt in die cathegorie :) Zeker de tweeter!

Nog maar ff een leuk linkje dan: http://www.zaphaudio.com/

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 20-12-2006 23:50 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

voodooless schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:49:
Wat ik wel wil benadrukken dat de rest echt niet hoeft onder te doen. De nieuwe HSD woofers en ook de HDS tweeter van Peerless bijvoorbeeld kunnen zich makkelijk meten met units van bovenstaande merken, en dat voor een fractie van de prijs. Zo ook de standaard serie van Seas valt in die cathegorie :) Zeker de tweeter!
Dat ben ik dus inderdaad wel met je eens dat dat zo kan zijn, maar het ging me dus ook gewoon even om hoe het gebracht werd. Dat kan door sommige mensen toch verkeerd geïnterpreteerd worden. Mijn vader zit ook altijd te zeuren over merknamen (Je betaalt alleen maar voor de naam!) en die probeer ik dan ook altijd bij te brengen dat een merknaam vaak een bepaalde garantie is voor hetgeen je kan verwachten en dat die reputatie is opgebouwd. Dat gaat volgens mij het ene oor in en het andere weer uit, maar als er gereedschap gekocht moet worden dan moet het natuurlijk wel weer van dat betrouwbare merk zijn. :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op donderdag 21 december 2006 @ 00:05:
Mijn vader zit ook altijd te zeuren over merknamen (Je betaalt alleen maar voor de naam!) en die probeer ik dan ook altijd bij te brengen dat een merknaam vaak een bepaalde garantie is voor hetgeen je kan verwachten en dat die reputatie is opgebouwd. Dat gaat volgens mij het ene oor in en het andere weer uit, maar als er gereedschap gekocht moet worden dan moet het natuurlijk wel weer van dat betrouwbare merk zijn. :P
:P Ik ga dan nu even een heel flauw woordje uitspreken (en daarna moet je het bovenstaande nogmaals lezen): Bose :+

Kortom: leef niet op reputaties, maar op daadwerkelijke feiten!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 21-12-2006 00:18 ]

Verwijderd

En toen ben ik opgehouden met lezen. (Hoewel B&O ook wel leuke speakertjes heeft, echter wel 10k per stuk. Koop ik liever wat anders )

En @ topicstarter

Let eens niet op wattages. Mijn speakers trekken ook 125 continu ofzo en 200 max. Versterker is 60watt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 02:29 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

voodooless schreef op donderdag 21 december 2006 @ 00:18:
:P Ik ga dan nu even een heel flauw woordje uitspreken (en daarna moet je het bovenstaande nogmaals lezen): Bose :+

Kortom: leef niet op reputaties, maar op daadwerkelijke feiten!
Mja....maar dat is natuurlijk net in welke omgeving je bent opgegroeid denk ik. Ik heb Bose nooit als een goed merk gezien, maar dat komt omdat mijn vader ook al in de wat serieuzere hifiwinkel kwam voordat ik was geboren. Zou je echter bijna nooit daar komen, maar alleen in de Megapool ofzo dan kan je Bose inderdaad als heel goed zien.
Drink je bijvoorbeeld alleen in cafés een whisky dan zul je snel denken dat Johnnie Walker Black Label of met een beetje mazzel Glenfiddich Special Reserve de beste whisky is die er is. Kom je echter in een speciaalzaak dan zie je dat dat anders is. Met andere woorden....ik ga er van uit dat je wel wat kennis hebt van de branche of je in ieder geval rond mensen/winkeliers begeeft die in die branche bekend zijn. Bose zal alleen bij de witgoedspecialist (of worden "aangeraden".

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50

Jag

Ik denk dat het het verstandigste is om iets na te bouwen, bijvoorbeeld wat voodooless voorstelde (en hij sprak verder ook ware woorden).

Maar als je het echt heel leuk vind om zelf iets te maken, en dat kan ik me voorstellen als electro student, dan zou ik denk ik voor een actieve oplossing. Je wilt per se kleine speakers waar toch laag uitkomt toch? Er zijn wel woofers die echt maar weinig ruimte nodig hebben en wel een grote x-max hebben bij een lage Fs. Die hebben wel een lage gevoeligheid, maar dat is niet erg als je voor actief gaat. Zijn wel prijzig.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Over merken valt altijd te discussieren eigenlijk, maar ik ben meer iemand die kijkt wat het beste is voor de prijs, en goed kijkt naar de eigenschappen.
Ik ben niet iemand die zegt, ik koop nooit van mij leven een intel, of een apple. Ik koop wat op dat moment het beste is.

Zo heb ik erg spijt van mijn bose die ik gekocht heb zoveel jaar terug. De klank die eruit komt is niet echt overtuigend, maar het zijn wel doorbijters vind ik. Als ik het erg luid stel spelen ze nog net hetzelfde. De bassen zijn er redelijk, maar ik wil liefst veel strakker. (bose 301)

@jag, dat klinkt wel interessant, maar welke prijs en merk(en) bedoel je? Lage gevoeligheid, dan gaan ze gewoon minder luid? Dat vind ik niet zo erg, liever deftig geluid. Maar kom ik dan met een twee weg system om een deftigeverdeling te bekomen? Want die zullen dan wss niet erg hoog in frequentie gaan?

Die links van humble homemade hifi zien er ook wel leuk uit, maar te groot vind ik...het moet echt klein blijven.
Alhoewel ze er erg interessant uitzien voor bv een surround systeem mee te maken, als je een bijpassende woofer en mid erbij maakt.

Techno>Music

Verwijderd

Mensen ga hier eens kijken

http://www.intertechnik.de/

En degene die een goeie filter wil hebben, moet hier eens naar kijken.

http://www.mundorf.com/

En wil je goedkoop kijk dan even bij

www.conrad.nl

En daar kun je ook nog filters bestellen.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 19:34 ]

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

voodooless schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:09:
[...]

De uitgangeimpedantie van een versterker is het het meest ideale geval enkele milliohms ;) Dat bepaald namelijk in hoge mate je dempingsfactor, die je zo hoog mogelijk wil hebben.

De 6 ohm geeft enkel en alleen aan voor wat voor belasting de amp geschikt is, en in jou geval spec je dat ie dan 25W uit kan geven (wel weinig voor klasse-D trouwens). Het vermogen van een speaker heeft daar niks mee te doen. Dat is enkel en alleen een thermische beperking, niet meer niet minder. Een 100W speaker vormt exact de zelfde belasting voor je versterker als een 10W speaker als de impedanties gelijk zijn. Enkel en alleen de impedantie zorgt voor de belasting van je amp, verder niks. Een speaker heeft geen vermogen, hij neemt het enkel en alleen op.

Maar goed, volgens mij ben ik de FAQ aan het overtypen :z
Hier heb je voor een groot deel gelijk in, maar als je een grote speaker hebt die zeer diep gaat (onder 60 hz ofzo) dan gaat de impedantie veel verder naar beneden dan met een kleine speaker die niet zo laag kan.

Meestal draait dat een slechte versterker de nek om,als de speakers flink in impedantie zakken. Een 8 ohm speaker zakt bij een lage toon zo onder de 2 ohm.

Maar ik denk dat TS wel een goede versterker heeft.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
@hieroven
Daar kan je over oordelen als je de data sheet even doorneemt van die IC, maar ik denk dat het wel een goed versterkertje is.

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DJ Vincento schreef op donderdag 21 december 2006 @ 21:08:
Hier heb je voor een groot deel gelijk in, maar als je een grote speaker hebt die zeer diep gaat (onder 60 hz ofzo) dan gaat de impedantie veel verder naar beneden dan met een kleine speaker die niet zo laag kan.
Onzin. Grootte van de woofer heeft niks te maken met de diepte van de impedantie.
Meestal draait dat een slechte versterker de nek om,als de speakers flink in impedantie zakken. Een 8 ohm speaker zakt bij een lage toon zo onder de 2 ohm.
In dat geval is het nooit een 8 Ohm speaker. Onder de 2 ohm zakt zelden iets.

Pagina: 1