Er zijn vast al meer mensen geweest die via Bootcamp windows Vista hebben geprobeerd te installeren. Daarom dit topic om hier ervaringen uit te wisselen over het installeren ervan, de drivers die je hebt gebruikt en performance issues enzovoorts....
Ik heb vista nu 1,5 week op mijn Macbook pro CD2.16, 256 video, 1gb ram en het lijkt allemaal perfect te draaien. Vista is een erg log besturingssysteem en vraagt eigenlijk om 2gb werkgeheugen wat je terugziet in de sidebar bij geheugengebruik dat bij mij standaard (zonder iets te doen) op 56 % staat.
Toch draait vista vloeiend inclusief alle effecten, schaduwen en truukjes zonder dat je daar ook maar iets voor hoeft te doen na de installatie. Windows vista kent een performance rating die een cijfer geeft op verschilllende punten (processor,video enz.) de scores zijn op de schaal van 0 tot 5 en de laagste score op een van de onderdelen wordt je systeemscore. Dit is bij mijn MBP op dit moment 4,1 en de macbook pro is daarmee een van de snelste laptops voor vista!!!!
Het installeren gaat exact hetzelfde als bij WXP maar je moet er wel aan denken dat je niet de apple driver cd gebruikt om je drivers te installeren, deze zijn namelijk niet allemaal compatible met Vista en dit kan voor problemen zorgen.
Volg daarom onderstaande handelingen uit om te zorgen dat je de drivers goed installeerd en vista goed blijft draaien:
- Doe de cd van de drivers in je MB(P) en sluit de autorun af
- tik het volgende in je uitvoeren balk "D:\Install Macintosh Drivers for Windows XP.exe" /A /v
en doe dat zonder aanhalingstekens!!!
Als het je gevraagd word pak je uit naar: C:\APPLE
Installeer de Atheros AR5006X Wireless Network Adapter:
Open Control Panel->System and Maintenance->Device Manager
Vind de Unknown Network device en open die.
In het Driver tabblad, klik "Update Driver..."
Selecteer "Browse my computer for driver software"
Tik in: C:\APPLE and vink "Include Subfolders" aan. Klik "Next"
Install Audio Drivers:
Navigeer naar:
C:\APPLE\program files\Macintosh Drivers for Windows XP\sigmatelm40
Run Setup.exe
Note: Dit is de driver voor de MacBook Pro. Als deze niet werkt gebruik je de andere .exe
Installeer Brightness en CD Eject:
Kopieer de volgende bestanden naar C:\Windows\System32:
C:\APPLE\System32\AppleCDEject.exe
C:\APPLE\System32\Brightness.exe
C:\APPLE\program files\Macintosh Drivers for Windows XP\filter\InstFilt.dll
Kopieer de volgende bestanden naar C:\Windows\System32\drivers:
C:\APPLE\program files\Macintosh Drivers for Windows XP\filter\filter.sys
Open RegEdit (met de zoek/uitvoeren functie in vista)
Ga naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
met, 'Edit:New:String Value', voer het volgende in:AppleCdEject REG_SZ C:\Windows\System32\AppleCDEject.exe
Brightness REG_SZ C:\Windows\System32\Brightness.exe
Ga naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
met, 'Edit:New:String Value', voer het volgende in:InstFilter REG_SZ rundll "C:\Windows\System32\InstFilt.dll"
Herstart je computer
Installeren van Bluetooth:
Download het programma hid2hci.exe van http://www.epox.de/dl/techsupp/HciTray.zip
Open het programma with a Hex Editor (ik gebruik Resourcerer in OS X).
Vind de hex string '120A' en verander het naar 'AC05'
Vind de hex string '30613132' en verander het naar '30356163' (ASCII "0a12" naar "05ac")
Sla op en gename het naar: "BthActivate.exe"
Kopieer nu: BthActivate.exe naar C:\Windows\System32\
Open de het volgende bestand: C:\Windows\inf\bth.inf
Voeg het volgende toe aan [Manufacturer] group:Apple=Apple, NTx86...1
Voeg het volgende toe aan "Device section - Start" line:[Apple.NTx86...1]
Apple Bluetooth Radio= BthUsb, USB\Vid_05ac&Pid_8205
Sla dit nu op
Open RegEdit
met, 'Edit:New:String Value', voer het volgende in:BluetoothActivate REG_SZ "C:\Windows\System32\BthActivate.exe" runtime -Delay
Als het goed is heb je nu alles geinstalleerd om vista lekker te draaien. Ik heb het allemaal geprobeerd met de RTM (build 6000) van vista omdat die bekend is met de zogenaamde EFI partitie die apple gebruikt ipv het hopeloos ouderwetste BIOS.
Wat ik niet werkend heb gekregen is de isight, het lampje gaat branden alsof hij aan is maar hij geeft alleen maar wit beeld helaas.
Dan is er soms nog een probleem met de videodriver als windows vista in slaap is gegaan. Hij wil dan niet de videodriver goed starten om het inlog scherm te zien. Ik moet dan blind inloggen in vista voordat hij weer beeld geeft.
Ik heb vista nu 1,5 week op mijn Macbook pro CD2.16, 256 video, 1gb ram en het lijkt allemaal perfect te draaien. Vista is een erg log besturingssysteem en vraagt eigenlijk om 2gb werkgeheugen wat je terugziet in de sidebar bij geheugengebruik dat bij mij standaard (zonder iets te doen) op 56 % staat.
Toch draait vista vloeiend inclusief alle effecten, schaduwen en truukjes zonder dat je daar ook maar iets voor hoeft te doen na de installatie. Windows vista kent een performance rating die een cijfer geeft op verschilllende punten (processor,video enz.) de scores zijn op de schaal van 0 tot 5 en de laagste score op een van de onderdelen wordt je systeemscore. Dit is bij mijn MBP op dit moment 4,1 en de macbook pro is daarmee een van de snelste laptops voor vista!!!!
Het installeren gaat exact hetzelfde als bij WXP maar je moet er wel aan denken dat je niet de apple driver cd gebruikt om je drivers te installeren, deze zijn namelijk niet allemaal compatible met Vista en dit kan voor problemen zorgen.
Volg daarom onderstaande handelingen uit om te zorgen dat je de drivers goed installeerd en vista goed blijft draaien:
- Doe de cd van de drivers in je MB(P) en sluit de autorun af
- tik het volgende in je uitvoeren balk "D:\Install Macintosh Drivers for Windows XP.exe" /A /v
en doe dat zonder aanhalingstekens!!!
Als het je gevraagd word pak je uit naar: C:\APPLE
Installeer de Atheros AR5006X Wireless Network Adapter:
Open Control Panel->System and Maintenance->Device Manager
Vind de Unknown Network device en open die.
In het Driver tabblad, klik "Update Driver..."
Selecteer "Browse my computer for driver software"
Tik in: C:\APPLE and vink "Include Subfolders" aan. Klik "Next"
Install Audio Drivers:
Navigeer naar:
C:\APPLE\program files\Macintosh Drivers for Windows XP\sigmatelm40
Run Setup.exe
Note: Dit is de driver voor de MacBook Pro. Als deze niet werkt gebruik je de andere .exe
Installeer Brightness en CD Eject:
Kopieer de volgende bestanden naar C:\Windows\System32:
C:\APPLE\System32\AppleCDEject.exe
C:\APPLE\System32\Brightness.exe
C:\APPLE\program files\Macintosh Drivers for Windows XP\filter\InstFilt.dll
Kopieer de volgende bestanden naar C:\Windows\System32\drivers:
C:\APPLE\program files\Macintosh Drivers for Windows XP\filter\filter.sys
Open RegEdit (met de zoek/uitvoeren functie in vista)
met, 'Edit:New:String Value', voer het volgende in:AppleCdEject REG_SZ C:\Windows\System32\AppleCDEject.exe
Brightness REG_SZ C:\Windows\System32\Brightness.exe
Ga naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
met, 'Edit:New:String Value', voer het volgende in:InstFilter REG_SZ rundll "C:\Windows\System32\InstFilt.dll"
Herstart je computer
Installeren van Bluetooth:
Download het programma hid2hci.exe van http://www.epox.de/dl/techsupp/HciTray.zip
Open het programma with a Hex Editor (ik gebruik Resourcerer in OS X).
Vind de hex string '120A' en verander het naar 'AC05'
Vind de hex string '30613132' en verander het naar '30356163' (ASCII "0a12" naar "05ac")
Sla op en gename het naar: "BthActivate.exe"
Kopieer nu: BthActivate.exe naar C:\Windows\System32\
Open de het volgende bestand: C:\Windows\inf\bth.inf
Voeg het volgende toe aan [Manufacturer] group:Apple=Apple, NTx86...1
Voeg het volgende toe aan "Device section - Start" line:[Apple.NTx86...1]
Apple Bluetooth Radio= BthUsb, USB\Vid_05ac&Pid_8205
Sla dit nu op
Open RegEdit
met, 'Edit:New:String Value', voer het volgende in:BluetoothActivate REG_SZ "C:\Windows\System32\BthActivate.exe" runtime -Delay
Als het goed is heb je nu alles geinstalleerd om vista lekker te draaien. Ik heb het allemaal geprobeerd met de RTM (build 6000) van vista omdat die bekend is met de zogenaamde EFI partitie die apple gebruikt ipv het hopeloos ouderwetste BIOS.
Wat ik niet werkend heb gekregen is de isight, het lampje gaat branden alsof hij aan is maar hij geeft alleen maar wit beeld helaas.
Dan is er soms nog een probleem met de videodriver als windows vista in slaap is gegaan. Hij wil dan niet de videodriver goed starten om het inlog scherm te zien. Ik moet dan blind inloggen in vista voordat hij weer beeld geeft.