Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf soldeerbout, waarop letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.769 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ik wil dus eerdaags een soldeerbout aanschaffen, maar heb geen idee waar ik op moet letten. En aangezien ik een echte hollander ben wil ik voor een duppie op de 1e rang zitten :). Ik kon geen howto vinden voor het aanschaffen van een soldeerbout dus ik probeer het hier. Dus waar moet ik op letten?

- Allereerst is het vermogen, hoeveel is nodig voor wat huis-tuin-en-keuken gesoldeer?
- De puntgrootte? Wat is een minimum werkbare puntgrootte voor het betere prutswerk en wat is het nadeel van een erg kleine punt?
- Zit er nog veel verschil tussen merken (wat zijn prijs/kwalitatief goede merken)?

Zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Onmisbare bijbenodigdheden (behalve tin)?

heb nog een kortingsbon voor conrad, weet niet of ze daar goed soldeer spul verkopen...?

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Waarvoor ga je het gebruiken, dat lijkt me ook wel belangrijk ;)

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Weet het nog niet precies, zo ie zo wil ik dit project gaan beginnen (22 pins flatcable):
7" tft scherm aansturen

En zelf wat kabeltjes solderen bijv cinch-kabels e.d.
Een 15 pins D-sub connector kunnen solderen zou ook wel handig zijn.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 21:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Als je een beetje serieus wilt beginnen kan je het best een soldeerstation kopen met een bout met een vermogen tussen de 40 en de 80 Watt.

Conrad heeft nu een soldeerstation in de verkoop staan die ik meerdere malen op school heb gebruikt om te solderen, werkt heel prettig en is snel warm. ( conrad art nr 588500 - 8A )
Bij dit station zit al een goede punt en is niet erg duur.

Al wil je op de duurdere toer moet je voor een Weller gaan. Dat zijn kwalitatief goede soldeerbouten en worden veel gebruikt, maar ja, daar is de prijs ook wel naar...

Oja een derde hand is altijd handig. Ik weet niet precies hoe conrad ze noemt.

[ Voor 6% gewijzigd door _Erikje_ op 13-12-2006 22:26 ]

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb goede ervaringen met de Aoyue 936. Dat is een soldeerstation van 35 watt, waarbij de temperatuur instelbaar is van ong. 200 tot 480 graden celcius. Deze is niet duur en ik kreeg er een fijne punt bij geleverd.

Verwijderd

zandpaddo schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:15:
Ik wil dus eerdaags een soldeerbout aanschaffen, maar heb geen idee waar ik op moet letten. En aangezien ik een echte hollander ben wil ik voor een duppie op de 1e rang zitten :). Ik kon geen howto vinden voor het aanschaffen van een soldeerbout dus ik probeer het hier. Dus waar moet ik op letten?

- Allereerst is het vermogen, hoeveel is nodig voor wat huis-tuin-en-keuken gesoldeer?
25-50 Watt is prima te doen voor het huis tuin en keukenwerk.
- De puntgrootte? Wat is een minimum werkbare puntgrootte voor het betere prutswerk en wat is het nadeel van een erg kleine punt?
Puntje van 1 mm werkt erg fijn, maar je kunt vaak punten wisselen, afhankelijk van wat je wilt solderen. Nadeel van een kleine punt is dat grote oppervlakten lastig te solderen zijn. (duh)
- Zit er nog veel verschil tussen merken (wat zijn prijs/kwalitatief goede merken)?
Heb zelf alleen (goede) ervaring met Weller.
Zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Onmisbare bijbenodigdheden (behalve tin)?
Een teflonsnoer is werelds. (of van een ander onsmeltbaar materiaal.)
heb nog een kortingsbon voor conrad, weet niet of ze daar goed soldeer spul verkopen...?
Wel, heb je al op hun site gekeken dan?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als er Weller WS 51 op staat heb je de goede in je handen ;)

Dat is (in mijn ervaring) een prima soldeerbout, maar dan moet je er nog wel een tweetal puntjes bijkopen, een 'normale' scherpe punt, en een 'superfijne' scherpe punt voor het miniwerk. Dan kun je echt alles solderen wat er nog handmatig te solderen is.

Het kost een paar knaken (dacht iets van 150 euro) maar je hoeft de komende 10 a 15 jaar geen nieuwe bout meer te kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door sebastius op 13-12-2006 22:55 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:31:
Ik heb goede ervaringen met de Aoyue 936. Dat is een soldeerstation van 35 watt, waarbij de temperatuur instelbaar is van ong. 200 tot 480 graden celcius. Deze is niet duur en ik kreeg er een fijne punt bij geleverd.
Heb ik laatst ook gekocht via een actie op SamenKopen.net, voor 19 euro!
Apparaat werkt gewoon perfect, en de soldeerbout ligt erg lekker in de hand, en is zeer precies! :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Ik heb een hele oude van Conrad (Voltcraft LS50) en daar heb ik heel wat mee gesoldeerd en hij doet het nog steeds.
Er passen gewoon Weller puntjes in.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Ersa Tip 260 hier (volgens mij nog steeds verkrijgbaar bij Conrad na 10 jaar). Dit is een 16W boutje.

Ik zou gaan voor een zo simpel mogelijk 20-25 watts boutje (zonder station dus) waar een dunne punt bij zit met degelijke bevestiging. Je wilt geen punt die op een gegeven moment heen en weer gaat en niet goed vast te schroeven is (wat nogal eens gebeurt bij zo'n gamma-40W-soldeerset voor een tientje).

Waarom 20-25 watt? 16 watt is net te weinig voor wat dikkere soldeervlakken. Verder krijg je ook dikkere kabels moeilijk los. Een 25 watts bout kan goed kabels los en vast krijgen en is toch nog licht genoeg om niet zo heet te worden dat je een printplaat meteen zwart maakt door de hitte.

Waarom geen station? Stations beginnen vanaf een hogere prijs. Als je het geld ervoor over hebt zou ik voor een station gaan waarop je de temperatuur kan regelen, heb je het geld er niet voor over, koop dan een simpel boutje zonder station.

Voor het echte zware werk heb ik altijd nog een soldeerpistool liggen, dus eigenlijk grijp ik nooit mis met dit lichte ding.
DarthPlastic schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:54:
[...]

Heb ik laatst ook gekocht via een actie op SamenKopen.net, voor 19 euro!
Apparaat werkt gewoon perfect, en de soldeerbout ligt erg lekker in de hand, en is zeer precies! :)
Serieus? Das niet veel geld! Mijn stationloze bout is al duurder...

[ Voor 14% gewijzigd door [TazZ] op 13-12-2006 23:03 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Ik heb goede ervaringen met Weller. Voor chips enzo te solderen gebruik ik een 15W, ik heb er nog enkele grotere die ik nagenoeg nooit gebruik. 15W is wel iets te zwak om netstroom dingen te solderen imho (zeker nu met die nieuwe soldeer).

Ik zou persoonlijk een soldeerstation willen (momenteel nog niet) waar je de temperatuur kunt instellen. Als je vaak soldeert, wil je dat waarschijnlijk wel.

Koop zowiezo iets waar je de punt kunt vervangen, een degelijk snoer heeft (teflon) en een goede handgreep alsook sterk genoeg voor wat je wilt doen.

Er zijn ook de 'cold heat' soldeerbouten. Volgens de reviews is het niet aan te raden vanwege de werkwijze alsook de constructie/opbouw is niet optimaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 14-12-2006 04:41 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Andere vraag die hier ook wel bijhoort waar moet je op letten bij soldeersel. Heb indertijd wat gekocht en een simpel niet instelbaar boutje. Mijn soldeerwerk ziet er vaak wel redelijk prutserig uit als ik eerlijk ben.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

bonzz.netninja

Niente baffi

[TazZ] schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:02:
Ersa Tip 260 hier (volgens mij nog steeds verkrijgbaar bij Conrad na 10 jaar). Dit is een 16W boutje.

Ik zou gaan voor een zo simpel mogelijk 20-25 watts boutje (zonder station dus) waar een dunne punt bij zit met degelijke bevestiging. Je wilt geen punt die op een gegeven moment heen en weer gaat en niet goed vast te schroeven is (wat nogal eens gebeurt bij zo'n gamma-40W-soldeerset voor een tientje).

Waarom 20-25 watt? 16 watt is net te weinig voor wat dikkere soldeervlakken. Verder krijg je ook dikkere kabels moeilijk los. Een 25 watts bout kan goed kabels los en vast krijgen en is toch nog licht genoeg om niet zo heet te worden dat je een printplaat meteen zwart maakt door de hitte.

Waarom geen station? Stations beginnen vanaf een hogere prijs. Als je het geld ervoor over hebt zou ik voor een station gaan waarop je de temperatuur kan regelen, heb je het geld er niet voor over, koop dan een simpel boutje zonder station.

Voor het echte zware werk heb ik altijd nog een soldeerpistool liggen, dus eigenlijk grijp ik nooit mis met dit lichte ding.

[...]

Serieus? Das niet veel geld! Mijn stationloze bout is al duurder...
wat hij zegt, ik heb toendertijd een 18w gekocht. Ideaal voor fijn elektronica (het was genieten toen ik de xbox mobo mocht gaan 'tweaken') maar voor wat groffer werk niet afdoende. En daarbij duurt het nogal voordat ie warm is.

Ik heb een antex 18w
Afbeeldingslocatie: http://www.nedis.com/images/products/ANTEX%2018.JPG

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:42
Ik heb zelf deze:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=453577

Werkt prima. Als het alleen voor simpel huis en tuinkarweitjes is, zou ik geen dure weller nemen.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:40:
[...]

25-50 Watt is prima te doen voor het huis tuin en keukenwerk.

[...]

Puntje van 1 mm werkt erg fijn, maar je kunt vaak punten wisselen, afhankelijk van wat je wilt solderen. Nadeel van een kleine punt is dat grote oppervlakten lastig te solderen zijn. (duh)

[...]

Heb zelf alleen (goede) ervaring met Weller.

[...]

Een teflonsnoer is werelds. (of van een ander onsmeltbaar materiaal.)

[...]

Wel, heb je al op hun site gekeken dan?
Snoer met hoge smelttemperatuur lijkt me idd erg handig :)! Maar volgens mij zit dit niet op de goedkopere modellen? Staat er iig niet bij.

Ik wilde eigenlijk nog niet heel veel geld uitgeven. Die Aoyue 936 klinkt goed en helemaal voor rond de 20 euro! Er is ook nog een type hoger de 937, die is met microprocessor en temperatuur dislay, kost 45 euro.
zie: http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation-p-62.html

Het station van _Erikje_ ziet er ook goed uit, maar kost nog aardig wat. Oke goed gereedschap is duur, maar ik blijf student he. Kan hem wel gratis laten bezorgen en minstens 7,5 korting krijgen via kortingsboncode. Dus dan kost ie nog 72,50.

Is dat station de meerprijs tov de 937 waard?

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Let erop dat je de bout niet bij het verkeerde (lees: de warme) kant beetpakt uit gewenning, en let erop dat je hem niet zonder te kijken aan de kant legt zodat ie door iets heen smelt.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

bonzz.netninja

Niente baffi

Daarom heb ik geleerd om de bout altijd terug te zetten in een houder (houder zelf maken is eenvoudig, bijv. van een omgkeeerde zuiger uit een bromfiets motortje)

mijn antex was trouwens maar 18 euro. en heeft handige omhang haak

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 09:35

McFizban

Hackito ergo sum.

Zelf ben ik altijd erg gecharmeerd geweest van een soldeerstation. Een keer je bout vergeten uit te zetten en je punt is verbrand. Bij een soldeerstation heb je dat niet omdat de temperatuur beter geregeld is.
Bij de wat uitgebreidere kan je ook de temperatuur instellen.
Zoals al eerder opgemerkt zijn verwisselbare punten een must. Bij een soldeerstation heb je vaak ook nog de keuze uit verschillende vormen en maten.
Je kan dan makkelijk punten wiselen voor verschillend werk. Een dunne (1 mm) voor fijn werk en een dikke (2,5 mm) voor het heetstoken van van dikke voedingskabels.
Als je gaat voor een soldeerstation dan kun je beter een wat zwaardere nemen (50 W) dan kun je ook het zwaardere electronica soldeerwerk aan en het kost niet zoveel extra.

Ga je voor een losse bout, let er dan op dat je er een neemt met een goede punt. De goedkope hebben een hele mooie glimmende punt die je na een keer gebruiken steeds kleiner ziet worden. De duurdere hebben een wat doffere punt en zijn al vertind op de goede plek.
Bij een losse bout hoort ook een houder met een sponsje. Tijdens het solderen moet het sponsje vochtig zijn om de bout regelmatig te kunnen afvegen.
Leer jezelf niet aan om het tin van de soldeerbout "af te slaan". Een nadeel van deze techniek is dat je niet precies weet waar het soldeer blijft. Volgens Murphy landt heet soldeer het liefste op de plek waar het de meeste schade toebrengt. Als dat niet op je afmen of handen is, dan komt dat omdat er een apparaat staat waarin het nog meer schade kan toebrengen.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op donderdag 14 december 2006 @ 09:33:
[...]

wat hij zegt, ik heb toendertijd een 18w gekocht. Ideaal voor fijn elektronica (het was genieten toen ik de xbox mobo mocht gaan 'tweaken') maar voor wat groffer werk niet afdoende. En daarbij duurt het nogal voordat ie warm is.

Ik heb een antex 18w
[afbeelding]
Heb ik ook, prima ding
M'n eerste heb ik een jaar of tien mee gedaan. Toen die stuk was heb ik weer hetzelfde model gekocht. (23 euro ofzo)

(maar als je verwarmingsbuizen solderen ook onder huis, tuin en keuken gebruik rekent, zou ik een iets groter vermogen nemen ;) )

Verwijderd

Ik heb een behoorlijke tijd ook zo' n antex boutje gebruikt... En 2 jaar geleden ben ik dan overgegaan naar een soldeerstation. Ik heb toen niet voor een digitale gekozen vanwege de prijs, en geef nou eerlijk toe wanneer stel je het station op tienden van graden in? Een digitale is wel handig als je daar bijvoorbeeld een aantal temperaturen in kunt programeren die je veel gebruikt, bijvoorbeeld voor diverse soorten soldeer/componenten...

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Let erop dat je een bout koopt met fijne punt. Als je iets goedkoops wilt voldoet een 25W Velleman boutje perfect.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
En denk aan een houder plus sponsje, dat is ook een must om de hars residu van je punt af te vegen.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

zandpaddo schreef op donderdag 14 december 2006 @ 10:01:
[...]

Snoer met hoge smelttemperatuur lijkt me idd erg handig :)! Maar volgens mij zit dit niet op de goedkopere modellen? Staat er iig niet bij.

Ik wilde eigenlijk nog niet heel veel geld uitgeven. Die Aoyue 936 klinkt goed en helemaal voor rond de 20 euro! Er is ook nog een type hoger de 937, die is met microprocessor en temperatuur dislay, kost 45 euro.
zie: http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation-p-62.html

Het station van _Erikje_ ziet er ook goed uit, maar kost nog aardig wat. Oke goed gereedschap is duur, maar ik blijf student he. Kan hem wel gratis laten bezorgen en minstens 7,5 korting krijgen via kortingsboncode. Dus dan kost ie nog 72,50.

Is dat station de meerprijs tov de 937 waard?
Je kunt natuurlijk ook zelf het snoer vervangen :P

Persoonlijk vind ik 25 euro best veel geld voor een uP gecontroleerde temp.regeling met display. Ziet er wel leuk uit natuurlijk maar het practisch nut is practisch nul.

Setje van _Erikje_ imho ook. Ik heb hier zelf een Weller Magnastat van euh 20 jaar oud of zo en die doet gewoon wat-ie moet doen. Je kunt de stiften in verschillende vormen en voor verschillende temperatuur kopen (de stift bepaald nl. de temp bij Magnastat bouten). In de praktijk gebruik je misschien 2 stiften. Heb overigens geen id wat zo'n Magnastat tegenwoordig kost. Oja, en van die Weller zijn de onderdelen makkelijk verkrijgbaar, ook niet onbelangrijk.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Vooral voor een eerste bout zie ik het nut totaal niet in van een soldeerstation, nergens voor nodig, het geld wat je overhoud kan je investeren in wat prut om aan elkaar te solderen :)
Ik heb zelf goedkoop een ersa 30S gekocht, een 30W bout, waar ik een long-life potloodpunt bij heb gekocht, samen 30€ ofzo. Ik soldeer er met gemak SMD mee (dat ligt voor een groot deel aan gewoonte en ervaring natuurlijk), maar ook grotere onderdelen krijg ik warm genoeg, ik ben er érg tevreden van.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ook ik heb een Weller, de WTCP-S (2x)
1 voor thuis, en 1 in de auto (in mn gereedschapskoffer)

Mn vader en broertje hebben ook zo'n ding. Ze gaan lang mee, en goede longlife punten. Verder liggen ze goed in de hand en is de temperatuur constant.

Ik heb er zelf ook 2 punten bij, lange, spitse dunne voor het fijne werk, en een kort "stomp" puntje voor al het andere werk. Door de grotere punt van het stompe puntje heeft ie een perfecte hittegeleiding en kan ik ook grotere vlakken/aders fatsoenlijk vertinnen.
Ook het siliconensnoer heeft me al heel wat keren nuttige dienst bewezen.

Kost wel wat (mijne was fl 250,-, examencado van mn ouders), nu zijn ze nog wat duurder ;)

Enige probleem dat ik ooit heb gehad was de thermostaat: een bimetaaltje in het handvat wat door het vele in- en uitschakelen steeds vaker begon te haperen (waardoor ie soms niet meer warm werd). Kostte me 30 eur voor een nieuwe, ook de onderdelen van Weller zijn goed te verkrijgen.

Enige wat je misschien wel in je achterhoofd moet houden: Officieel veranderd miv 1 jan geloof ik de wetgeving ivm milieuellende en mag er officieel (geloof ik) alleen loodvrij gesoldeerd worden. De tin die hiervoor nodig is heeft een hoger smeltpunt dan het reguliere tin.
Uiteraard heb ik zelf nog voorraad, en zal ik dit ook wel kunnen blijven krijgen verwacht ik, maar goed, officieel moet je dus aan het andere tin.

• Buzz-01
  • Laatst online: 21-11 14:40
Tja, als je inderdaad verwacht niet wekelijks met zelf-geëtste printjes of fijn gevoelig spul bezig te zijn, dan voldoet eigenlijk ieder temperatuurgeregeld soldeer-apparaat. Een kabeltje solderen gaat al gauw goed. Bout of station maakt ook weinig uit, als je voor een station kiest zou ik iig voor een regelbare gaan.

Zelf vind ik het prettig om minstens 50W ter beschikking te hebben. Meestal is minder wel voldoende, maar wanneer je wat grotere onderdelen van sloopprinten wil halen, bijv. een trafo (als je een die-hard tweaker bent, beland je sowieso ooit op dat punt! >:) ) is het prettig dat je bout dit voldoende warm kan stoken. Niets is zo irritant als een bout die blijft kleven omdat ''ie het niet warm genoeg kan krijgen...

Voordeel van een regelbaar station is dat je hem wat lager kunt zetten als je fijngevoelig spul soldeert, bijvoorbeeld een kleine connector waar de contactjes anders uit smelten tijdens het solderen op te hoge temperatuur, of een component in een klein soldeereilandje met dunne spoortjes. Anderzijds kun je dit aardig compenseren door gewoon niet te lang te stoken.

Je moet de keuze zelf maken, aan de hand van je verwachting. Denk je regelmatig wat met elektronica te doen dan is een regelbaar soldeerstation imo geen overbodige luxe, maar wanneer het enkel bij een kabeltje bakken blijft, voldoet een eenvoudige temperatuurgecontroleerde bout prima!

Temperatuurgecontroleerd is eigenlijk een must om je soldeerpunt heel te houden. Ongeregelde bouten stoken je punt letterlijk weg.

Soms kom je op de diverse tweedehands sites ook nog leuk spul tegen, misschien is dat nog een optie? Kies daar wel voor een apparaat waarvan je gemakkelijk aan nieuwe soldeerpunten kunt komen, want het apparaat kan prima zijn, maar je weet niet hoe je de punt zult aantreffen... ;)

Succes met het maken van je keuze!

* Buzz-01 zweert bij z'n Weller WS81, maar die is met een prijs van rond 250 - 300 euro gewoon te idioot om mee te beginnen.

edit: Professioneel moet je al sinds afgelopen Juli aan de loodvrij. In de hobbysfeer maakt het niets uit, omdat de regelgeving zegt dat je geen loodhoudende goederen mag verhandelen. Wat je voor jezelf in elkaar zet valt dus buiten de regelgeving. Ik soldeer de komende jaren sowieso nog loodhoudend, vooral omdat ik regelmatig spulletjes van sloopprinten hergebruik die gewoonweg niet loodvrij te solderen zijn. Loodhoudende componenten en loodvrije soldeertin gaan namelijk niet goed samen.

[ Voor 11% gewijzigd door Buzz-01 op 14-12-2006 21:11 ]

Flickr

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

bonzz.netninja schreef op donderdag 14 december 2006 @ 09:33:
[...]

Ik heb een antex 18w
[afbeelding]
De voorloper ervan heeft mijn vader (en ik na hem) zo'n ruime 30 jaar gebruikt. Wereldding. De opvolger, deze dus, is door het dikke stugge snoer dat helaas verplicht is, erg onhandig. Puntje is erg lekker, je kunt met dat schuine vlakje heel wat mooi soldeerwerk verrichten. Dus als je met het snoer kunt omgaan is het een prima beginnersboutje.

Tegenwoordig gebruik ik deze niet meer. Voor mij was het hitte-vermogen te klein, en het puntje is leuk maar ook niet alles. Ik ben toen overgestapt naar een Weller WS51 zoals ik al eerder zei, omdat ik hier veel meer mee kan. Maar ja, ik ben ook een tijd 'professioneel' bezig geweest met soldeerwerk, dan wil je gewoon een vlotte bout die goed heet kan.

Voor een prikkie op de eerste rij zit je zeker met die Antex, en voor normaal soldeerwerk zul je er veel plezier aan beleven.

Verwijderd

heb hier een velleman ding, 50 watt regelbaar, met houder en sponsje. Was 20 euro bij de lokale bouwmarkt.
Snoer is een beetje stug, maar daar valt wel mee te leven imo.
Er gaan dit soort punten in:
Afbeeldingslocatie: http://www.sardif.com/store/images/bits5.jpg
Ik heb geen idee wat voor type dat is, maar 't zit iig goed vast, geen irritante losse punt.

Ding is gewoon prima voor standaard werk als gaatjes / baantjesprint en dat soort grote dingen. De standaardpunt is een beetje klein voor groot werk trouwens.

Vergeet ook niet een tinzuiger oid om f*ckups te herstellen en kleine dingen te desolderen. Kost niks (3 euro ofzo :? ) maar wel zo handig.

Om grote dingen te desolderen heb ik trouwens een gasbrandertje van conrad. Meestal wel destructief voor de print waar 't op zat :P Maar wel lekker snel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 21:31 ]

• Buzz-01
  • Laatst online: 21-11 14:40
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:28:
Om grote dingen te desolderen heb ik trouwens een gasbrandertje van conrad. Meestal wel destructief voor de print waar 't op zat :P Maar wel lekker snel.
Wat vaak ook goed werkt voor het desolderen van multi-pin connectoren op PCB's is een verfbrander in fohn-formaat. Ook destructief, maar minstens zo effectief! >:)

Flickr

Pagina: 1