7" tft scherm aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.785 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ik heb uit een defecte portable dvd-speler een 7" schermpje over met controller. Dit schermpje zou ik graag willen kunnen aansturen maar hiervoor heb ik nog niet de benodigde kennis. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

Het schermpje is van Innolux type AT070TN01
De controller is een sharp RB5P006AM welke de meest gangbare signalen ondersteund (Composity Y/C, analog rgb.

Pics!
Afbeeldingslocatie: http://xs410.xs.to/xs410/06490/IMG_1269.jpg.xs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xs410.xs.to/xs410/06490/IMG_1270.jpg.xs.jpg

De enige leesbare datasheet die ik kon vinden is onderstaand, maar hier wordt ik niet veel wijzer van.
http://pdf1.alldatasheet....1802/SHARP/RB5P006AM.html

Het schermpje zat met een 22-pins flatcable verbonden met de rest van de dvd-speler. Nu zou ik graag willen weten:

- of dit schermpje uberhaupt nog is aan te sturen in de configuratie op de foto's
- en indien mogelijk, waar ik een schema kan vinden waarop staat wat welke pin in de flatcable is.

Hopelijk kan ik er dan zelf connectors aanmaken en er misschien wat leuks mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167155

http://www.pc8888.com/pdf/AT070TN01%20.pdf (erg langzaam maar het komt wel binnen)

Dis de datasheet van het schermpje zelf (niet de controller) je hebt een digitale ingang zo snel ff gezien.

Aan de controller heb ja alleen iets als je het schermpje aan een TV out of andere analoge uitgang wilt hangen.

Anders moet je de controller chip van het bordje slopen en de data signalen uitvogelen en die aan een microcontroller/FPGA/wat jij wilt gebruiken hangen en dan een programma schrijven om de boel aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

Ik zie het probleem niet helemaal met de controller die erbij zit, volgens mij zitten de meeste TFT schermen nog gewoon analoog aangesloten tegenwoordig, waarom zou dat voor zo'n klein schermpje erbij dan een probleem zijn? Gewoon aansluiten op een VGA signaal zou ik zeggen.

Je zult wel een volledige datasheet nodig hebben, niet alleen een folder/product info. Hiervoor kun je misschien contact opnemen met sharp.
Vervolgens zul je een voeding moeten maken die de juiste spanningen afgeeft, je moet dan ook de spanningen voor het TFT scherm uitzoeken.
Ook moet je de control signalen genereren voor de controller en scherm, misschien zijn deze statisch en kun je ze gewoon aansluiten op de voeding, misschien moet je een microcontrollertje ervoor gebruiken. Dit is in ieder geval een stuk makkelijker dan een FPGA erop bouwen.

edit:
Wel belachelijk dat een DVD speler het beeld eerst naar analoog converteerd en vervolgens op een digitaal scherm weergeeft

[ Voor 11% gewijzigd door tomvleeuwen op 11-12-2006 20:53 ]

Online LED calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Anoniem: 167155 schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:55:
http://www.pc8888.com/pdf/AT070TN01%20.pdf (erg langzaam maar het komt wel binnen)

Dis de datasheet van het schermpje zelf (niet de controller) je hebt een digitale ingang zo snel ff gezien.

Aan de controller heb ja alleen iets als je het schermpje aan een TV out of andere analoge uitgang wilt hangen.

Anders moet je de controller chip van het bordje slopen en de data signalen uitvogelen en die aan een microcontroller/FPGA/wat jij wilt gebruiken hangen en dan een programma schrijven om de boel aan te sturen.
Bedankt voor die pdf, alleen denk ik dat ik er niet veel mee kan. Dit is enkel als ik zelf een controller ga bouwen voor dit schermpje en dat is me wat te gortig aangezien de controller eral bij zit. Ik wil graag die controller gebruiken en dus de signalen van de 22 pins flatcable weten.
tomvleeuwen schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:51:
Heel verhaal....

edit:
Wel belachelijk dat een DVD speler het beeld eerst naar analoog converteerd en vervolgens op een digitaal scherm weergeeft
Dat klinkt al beter, alleen overschat mijn electrotechnische kennis niet (noob)! Een beetje solderen zie ik nog wel zitten maar complete microcontrollers implementeren wordt wat teveel van het goede denk ik.
Ik heb het vermoeden dat het niet zo heel ingewikkeld is aangezien er niet veel bijzonders in het onderste gedeelte van de dvd-speler zat. Dus hoop eigenlijk dat het met voeding + videosignalen op juiste pinnetjes klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167155

zandpaddo schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:28:

Ik heb het vermoeden dat het niet zo heel ingewikkeld is aangezien er niet veel bijzonders in het onderste gedeelte van de dvd-speler zat. Dus hoop eigenlijk dat het met voeding + videosignalen op juiste pinnetjes klaar is.
Dat is het ook maar dan moet je in die datasheet van die sharp chip ff kijken welke pootjes voor wat zijn, en dan op het bordje dat jij in je bezit hebt de lijntjes volgen naar de diverse connectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:35

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Door de printbanen te volgen kun je al aardig wat te weten komen. Een aantal pinnen worden namelijk gebruikt voor de speakertjes, stroom (even bij het andere deel meten welke voltages) ground en dan blijven er al niet meer zo veel over voor het beeld singaal.

Verder kun je uit de datasheet die je zelf hebt gevonden al opmaken welke voltages je kan gebruiker en dat hetmogelijk moet zijn om er een vga (RGB) signaal op te zetten. Het beste kun je gewoon even contact op nemen met sharp en vragen naar de pinout van deze chip.

[ Voor 34% gewijzigd door Tweak-Freak op 12-12-2006 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Tweak-Freak schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 00:31:
Door de printbanen te volgen kun je al aardig wat te weten komen. Een aantal pinnen worden namelijk gebruikt voor de speakertjes, stroom (even bij het andere deel meten welke voltages) ground en dan blijven er al niet meer zo veel over voor het beeld singaal.

Verder kun je uit de datasheet die je zelf hebt gevonden al opmaken welke voltages je kan gebruiker en dat hetmogelijk moet zijn om er een vga (RGB) signaal op te zetten. Het beste kun je gewoon even contact op nemen met sharp en vragen naar de pinout van deze chip.
Ik heb vandaag via mail contact opgenomen met Sharp en net een 52 pagina's tellende datasheet gekregen met pin-out. Zodra ik tijd heb ga ik eens kijken wat wat is en welke positie het op de flatcable heeft en of het te realiseren is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 12:46

McFizban

Hackito ergo sum.

Hee, dit is interessant.
Komt dat scherm uit een HE TRAV09 "DVD mobile theater" ?
Zo'n ding heb ik ook nog liggen en die speelt DVD;s niet goed meer af.
Het scherm los aansluiten is wel leuk om te doen.
In de mijne zit alleen een ander LCD en controller.
De 22 polige flatcale zal denk ik wel hetzelfde zijn.

Morgen maar eens gaan meten en aan de scoop hangen.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
McFizban schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:42:
Hee, dit is interessant.
Komt dat scherm uit een HE TRAV09 "DVD mobile theater" ?
Zo'n ding heb ik ook nog liggen en die speelt DVD;s niet goed meer af.
Het scherm los aansluiten is wel leuk om te doen.
In de mijne zit alleen een ander LCD en controller.
De 22 polige flatcale zal denk ik wel hetzelfde zijn.

Morgen maar eens gaan meten en aan de scoop hangen.
Nee hij komt bij de gamma vandaan, en is een Argo, Arrgo o.i.d. maar grote kans dat die chips op elkaar lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 12:46

McFizban

Hackito ergo sum.

Hmm, ik ben aan het meten geweest en dit heb ik gevonden:

Pin#
1 Audio R-
2 Audio R+
3 Gnd (Ground)
4 Gnd
5 (Nog) onbekend
6 Video (Composiet)
7 (Nog) onbekend
8 Gnd
9 Gnd
10 -10 Volt
11 +15 Volt
12 +5 Volt
13 +3,3 Volt
14 SCL
15 SDA
16 Gnd
17 Gnd
18 +12 Volt
19 +12 Volt
20 Backlight enable (+5V aan, 0V uit)
21 Audio L-
22 Audio R-

Er zijn een aantal groepen te herkennen:
Audio: Pin 1, 2, 21 & 22
Backlight: Pin 16 t/m 20
De rest is de aansturing en voeding van het LCD scherm zelf.

Als ik de gegevens bekijk die ik heb gevonden en die vergelijk met de foto die je van de print hebt gemaakt, valt het me op dat er wat verschillen zijn qua aansluitingen. Kijk bijvoorbeeld naar de ground aansluitingen deze komen niet allemaal overeen.
De displays lijken heel erg op elkaar, maar zijn niet compatible.

Ik heb ook even naar de datasheet van het LCD zelf gekeken en daaruit bleek dat je heel erg graag de Sharp controller wilt gebruiken. De RGB lijnen die de display ingaan moeten namelijk iedere keer geinverteerd worden. Dit wordt automatisch door de controller gedaan.
De controller zorgt er voor dat je standaard RGB (en ik denk ook composiet) signalen kan gebruiken.
In mijn display moet hij via I2C worden geprogrammeerd, hoe staat in de datasheet van de controller.

P.S. Het is jammer dat ik de aansluiting van de flatcable (de losse) niet helemaal goed kan zien. Kun je daar misschien nog een foto van maken zo dat de soldering van de pootjes op de print zichtbaar is?

[ Voor 7% gewijzigd door McFizban op 13-12-2006 22:57 . Reden: P.S.-je erbij ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Toevallig heb ik de zelfde vraag als de topic starter. En heb ook internet al een beetje afgezocht maar kon ook niet echt wat vinden :(

@McFizban Ik heb ook even gekeken naar de flatcable van de controller heeft 26 draadjes die naar de speler gaan als er behoefte is kan ik er wel een foto van maken ;)

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Pagina: 1