Harddisk setup, raid 0 of 1

Pagina: 1
Acties:
  • 16 views sinds 30-01-2008

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:45
Hallo,

Ik ben van plan om twee nieuwe schijfjes in mijn computer te zetten. Deze keer wilde ik wel 2 raptors nemen. Toen ik mijn computer kocht vond ik ze nog te duur.

Op dit moment heb ik 2x 160gb en 2x 250gb in mijn pc zitten, allebei op raid 0. Nu wilde ik die 2x 160 gaan vervangen door twee raptors. Ik heb de 2x 250 gb maar voor de helf gepartitioneerd, dus de volldige ruimte heb ik niet nodig.

Ik heb over de snelheid van mijn computer nu niets te klagen, of ik ben nog niks sneller gewend. Maar ik ben van plan om de 2x 160gb te vervangen door 2 raptors van 74gb. Nu mijn vraag, voor welke raid setup kan ik het beste gaan. Nu heb ik niets redendant en dat vind ik een beetje riskant, dus wel een setje in raid 1 gaan zetten.

Maar voorkeur gaat uit naar de twee raptors voor het os in raid 0, zo is het lekker snel en de 2x 250 in raid 1 er naast zetten voor de data.

Hoe denken jullie hier over?

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Wat probeer je te bereiken met Raid 1?

Indien in je antwoord het woord back-up voor komt zou ik de FAQ van Raid nog doorlezen.
Raid is geen backup, Raid 1 is puur dat je je data niet kwijt bent bij een hardware crash van een HDD. Bij een softwarematige fout, jouw fout of een virus heb je helemaal niets aan Raid 1.

Mijn idee (wat ikzelf ook gedaan heb) is Raid 0 en een externe HDD voor de backup die ik zo nu en dan aan de pc hang om nieuwe data over te zetten.

Dat lijkt mij het meest veilig en het snelst.

edit:
Bij Wikipedia of de Raid FAQ kun je er veel meer over vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Tukk op 13-12-2006 14:04 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Me2, gewoon lekker raid 0 draaien en zorgen voor een goeie backup.

specs

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:45
Ik weet wat wat raid 0 en of 1 doen.

Maar mocht er één van de twee schijven crashen, dan ik alle data nog. Zonder moeite te doen met restoren.

Ik heb het woord backup niet eens genoemd in mijn openenings post. Het is ook niet bedoeld als backup, maar voor de "zekerheid" dat ik door kan werken als er een van de twee schijven crasht.

@Tukk
Wat is het nut van een externe backup op een verwisselbare usb schijf? Die zijn nog gevoeliger dan een schijf in de computer zelf. Dus de kans dat de backup kapot gaat is groter dan dat het orrigeneel het begeeft.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon beantwoord in OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? :) Voorts is RAID FAQ ook interessant leesvoer.

FAQ-gevalletje, topic dicht dus.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 13-12-2006 14:14 ]

Dit topic is gesloten.