Toon posts:

Oude bak, nog iets met te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallow,

Ik heb hier nog een oude bak staan (systeem) waar ik binnenkort een Linux op ga zetten (weet nog niet welke distro voor zo'n zwakke PC) die ik graag wat zou overclocken, wat ik nog nooit gedaan heb. Is dit mogelijk met dat systeem? Houd ik best de Windows98 of een Linux.

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04-2025
Als je nog nooit overgeklokt hebt zou ik er niet met zoiets aan beginnen. Tegenwoordig is overklokken heel makkelijk via bios en met allemaal progjes in windows maar als je die oude borden wilt overklokken dan moet je vaak aan de gang met je soldeerbout om er extra pinnetjes op te zetten of bruggetjes tussen componenten te maken. En naar de huidige maatstaven zul je er natuurlijk ook weinig mee opschieten. Als je de fsb naar 83 mhz krijgt heb je wel een 25 % overklok maar nog steeds maar 207 mhz. Lukt het, dan haal je er waarschijnlijk wel voldoening uit.
Hier een topic waar denk ik nog wel wat nuttige informatie in staat. In de handleiding van je moederbord staat als hoogste bus 66 mhz, dus tenzij er nog ongedocumenteerde opties zijn, moet je uitzoeken of er nog wat solderen valt

i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB

• martijn1992
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:32
Wat wou je dan ooit nog met die pc doen?

Als je voor linux gaat moet je wel een oudere distro kiezen, damnsmalllinux is een goeie de nieuwste draait waarschijnlijk ook nog goed.
Maar als je dan voor Windows gaat dan zou ik voor 95 of NT gaan, die draaien net wat soepeler als 98.

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04-2025
Wat is er mis met zo'n oud bakkie? Ja, je kunt er geen F.E.A.R. op spelen! Maar daarom hoef je hem nog niet af te schrijven. Heb zelf een P200 in de schuur staan als MP3-speler voor als ik aan het klussen ben. Ook zijn ze prima als router, mailserver, firewall, proxy etc. Of je geeft hem aan je oma om op te patiencen.

DamnSmallLinux is inderdaad een goede optie, of een oudere versie van SlackWare, of VectorLinux (afgeleid van slack, speciaal voor oudere systemen)

[ Voor 0% gewijzigd door timin8r op 13-12-2006 20:04 . Reden: typos ]

i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik zou zeggen: Trek ergens een shitload aan nostalgische DOS-games van het net en vermæckt uzelf.
Onder de noemer 'abandonware' (software waar geen copyright meer op rust en niet meer wordt verkocht) kun je genoeg vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door Rone op 13-12-2006 20:38 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hey wat leuk, ik heb hier een klein servertje draaien met precies hetzelfde moederbord :+

Wat betreft die PC. Als je al een router hebt dont bother, maar hier heeft dat ding een tijd het internet geserveerd onder Linux. Met o.a. DHCP, DNS, IPTables (masquerade en firewalling) en een FTPtje en Lighttpd voor wat kleine webhosting. Met een 40GB disk er in ging dat prima. Kwa performence moet je niet teveel verwachten maar het voldeed prima aan mijn eisen.
Nou is alleen die disk overleden dus ben ik teruggevallen op een 4GB er heb ik er even snel Win98 op gegooid met ICS en ICS Configurator zodat ik en de rest van het huis iig fatsoenlijk het web op kunnen.
Morgen ga ik gelukkig een nieuwe bak ophalen die dienst gaat doen als server.

Je kunt een hoop leuke dingen doen met zo'n dingetje. Ze kunnen serveren maar je kunt er ook een heel leuk retro gaming ding van maken. Het is jouw keuze :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mijn oude pentium 166 draait vrolijk als ftp server / torrent-leech-bak op utwente campus :)
heb Debian erop draaien, glftpd, apache, rtorrent.... gaat als een speer!
moest er wel een promise IDE controller inhangen, ivm ondersteuning grote schijven ;)

Verwijderd

trap eerst de multiplier maar omhoog, daarna met fsb gaan werken.
overclocken moet meestal wel lukken als je bios het toelaat

Verwijderd

Een P166MMX is vaak zo op 200 te zetten. Heb er hier ook nog ergens een staan. Jumper om en gaan met die banaan. Gewoon een MP-stap hoger. Toen waren ze nog niet gelocked.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 06:46:
Een P166MMX is vaak zo op 200 te zetten. Heb er hier ook nog ergens een staan. Jumper om en gaan met die banaan. Gewoon een MP-stap hoger. Toen waren ze nog niet gelocked.
Die reden waarom ze later een MP-lock kregen was omdat er genoeg 150's naar 166's werden geremarkt, en verkocht als een 166 bijv. Sommige haalde idd 200MHz van de 150 of 166, maar die kans is vrij klein.. ik heb veel p1's in m'n handen gehad maar nog nooit 1 van 166 naar 200 zien gaan :P

In dit geval ben je denk ik afhangkelijk van het plankje + maximale FSB en of de rest het ook wil trekken, zijn genoeg docs over te vinden hoe je een oud systeem oc'ed :)

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 18:04

Spoooky

Core temp 37°C

Nadeeltje is ook dat je zowel Fast Page als EDO-SIMMetjes in je PC hebt zitten. Fast Page is trager geheugen dan EDO, en trekt hier je prestaties wat omlaag.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 06:46:
Niet allemaal, een groot aantal heeft wel degelijk een MP lock. Maar proberen kan uiteraard geen kwaad :) Een Pentium Classic 166MHz hier wil wel keurig naar 200MHz.
DeeJayV schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:57:
moest er wel een promise IDE controller inhangen, ivm ondersteuning grote schijven ;)
Zo'n controller hoeft eigenlijk alleen als je systeem crashed op grote schijven of als je een hogere doorvoer snelheid dan de oude onboard IDE controller wilt halen.
Als je BIOS enkel 8GB van een schijf detecteerd maar wel door boot kan Linux keurig om dat BIOS limiet heen werken. 40GB wil hier namelijk keurig.

Trouwens... Het nieuwste BIOS, die met enkel een onnodige Y2K fix, voor deze plank crashed grote schijven. Als je een BIOS wilt dat wel doorboot met disks groter dan 8GB voor dit bord dan DM of email me maar. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Ultraman op 15-12-2006 15:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
r00n schreef op woensdag 13 december 2006 @ 20:36:
Ik zou zeggen: Trek ergens een shitload aan nostalgische DOS-games van het net en vermæckt uzelf.
Onder de noemer 'abandonware' (software waar geen copyright meer op rust en niet meer wordt verkocht) kun je genoeg vinden.
Op abandonware rusten nog net zoveel rechten als op normale software. Veel abandonware online is dan ook gewoon illegale software als je het zonder licentie gebruikt.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
Die 200 mhz is makkelijk te halen hoor(heb zelfs 1 van 133 naar 200 gekregen), maar dan raad ik wel aan een koeler @ 5 volt er op te zetten. Ik heb 2 van 166 en 1 van 133 naar 200 geklokt, maar die werden echt gloeiend heet. Ik kon er mijn hand niet opzetten. Met een koelertje @ 5 volt, werden ze helemaal koud. En stabiel als iets. Nu is 1 van die 166 mhzers een sleutelhanger geworden >:) . Zo'n pentium 1 is altijd leuk voor kleine kinderen: denk aan freddi fish, pajama sam, roller coaster tycoon 1 en 2, roadrash, al die educatieve games van edurom hebben 75 mhz en 32 RAM nodig. Er staat nu voor mijn 3 kleine broers en zus zo'n pctje te draaien(200 mhz, 6 GB HD, 128 RAM, windows 98) en die spelen al die games daarop. Aan de nieuwe games hebben die geen behoefte(enkel zootycoon 2)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Een koeler erop zetten, heb je zo'n voorbeeldje van een?

Verwijderd

Gewoon een simpel socket7 ding.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.hitech-solutions.com/images/products/Socket7%20CPU%20Cooler.jpg

Hoeveel wil je er? heb er wel 10 hier thuis liggen :P
Pagina: 1