Asus P5B deluxe, één HDD doet raar op de intel controller

Pagina: 1
Acties:

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 14:04
Specs:

- Asus P5B deluxe
- 4x Western Digital Caviar 250GB SATA II, 16MB
-> http://tweakers.net/gallery/83198/sys

Ik zit hier met een raar en irritant probleem:

Ik gebruik deze pc al een maand of 3-4 en nog geen problemen gehad.
Vanmiddag heb ik Windows Vista geïnstalleerd nog zonder enkel probleem (via msdnaa)...
Maar nu wil mijn pc niet meer booten.

Het is blijkbaar één van de 4 hdd's die niet meer mee wil, aangezien het om een RAID0 config gaat, zou ik al mijn data kwijt zijn (maar dat was het risico natuurlijk).
Mijn 4 hdd's hangen allemaal aan het mobo met de intel matrix storage controller. en nu wil hij tijdens de POST ééntje niet meer detecteren. Ik heb al het volgende gedaan:
Andere poort op de matrix controller
Andere voedingsaansluiting
Alleen deze schijf
... Maar niets heeft geholpen, hij geraakt niet voorbij de POST
Ik kan niet in de bios zolang de hdd aan de intel matrix storage controller hangt.
Nu heb ik hem eens aan de andere controller gezet (Jmicron) en daar wordt hij wel perfect herkend. Alleen kan hij niet booten omdat hij slechts 1/4 van de data bevat (logisch)...
De hdd wordt ook niet speciaal warm, en heeft een normaal geluid, hij draait ook zoals gewoonlijk.

Aan wat zou dit liggen, kan ik die hdd via die andere controller in de matrix krijgen, en alsnog mijn data recoveren?
Of is het een verloren zaak?...

Bedankt
Simon

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:50

WTM

Vreemde zaak. Zomaar in eens gestopt met werken / detecteren, out of the blue...

Ik heb zelf ook het Mobo. Ik heb een probleem met een Maxtor S-ata die niet op de ICH8R wil lopen maar wel prima op de jmicron draait. (zie ook: Maxtor HD werkt niet op ICH8R wel op Jmicron(Asus P5B Delux))

Volgens mij kan je geen raid tussen de Jmicron en ICH8R tot stand laten komen, maar ben geen raid expert. Ik denk dat er een bios update moet uitkomen die dit soort problemen op moet lossen want met de HD's zelf is nix mis. Misschien anders s-ata kabeltje proberen??

• SIMPY.be
Het vreemde is dat het gaat over 4 identieke hdd's, en de andere 3 worden perfect herkend!
ander kabeltje heb ik al geprobeert.
Ik ben ten einde raad.
format met de andere 3?! en dit weekend de "kapotte" disk in mijn andere pc proberen...
Het lijkt me de enige oplossing.
Byebye mijn data

• SIMPY.be
Bon, ik heb de harde schijf aangesloten op de controller waar hij wel herkend wordt, en daar de Utility laten draaien van op de Western Digital Site.
Deze geeft me volgende melding;
error 0135
drq timeout

Google heeft me daar niet wijzer op gebracht, maar de support van wd wel: http://support.wdc.com/techinfo/general/errorcodes.asp#v10
daar staat als uitleg:
Timeout from checking Data ReQuest Timeout (DRQ) bit. The drive has not responded back in the time allotted. This may be due to a defect with the drive or a bad connection. Check cable & retest. Replace the drive if the error repeats. Re-test Drive

Ik heb de test al een 10tal keer laten draaien, met steeds dezelfde fout...

Mijn conclusie is dat de schijf kapot is, maar ik heb er niets aan gedaan (pc is geen millimeter verzet geweest), waarschijnlijk is er iets elektrisch gebeurt (niet door mij, pc case is dicht) en moet er iets aan de printplaat zijn (controller of firmware of iets dergelijks).

Ik denk dus eigenlijk dat mijn data niet verloren is (het betreft een RAID0 met de andere schijven, dus ik zou alles kwijt zijn).

Ik heb ondertussen met mijn pc winkel contact opgenomen ofdat WD die printplaat kan vervangen, en of er kans is dat mijn data terug zal keren...
Ik wacht hun reactie af.

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 12:22
Het is een wilde gok maar kun je niet met iets als ghost al je data van je schijf kopieren naar een 5e schijf die wel goed is? Er is toch vast wel een tooltje die een raw copy kan doen?

Waarom in de vrede heb je trouwens 4 250G schijven in een raid0 hangen? als je toch zoveel schijven hebt met zoveel space hang je ze toch lekker in een redundancy array, zodat er 1 kapot kan zonder data loss? Een schijf kan altijd kapot en door 4 schijven in raid0 te hangen heb je de kans op een defect simpelweg 4x zo groot gemaakt!

[ Voor 47% gewijzigd door .Johnny op 14-12-2006 01:54 ]