PHP Pagina's niet lokaal te beheren

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

• maxicosie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02-2023
Geachte Guru's,

Ik heb een webserver die werkt. Ik kan vanaf buiten alles zien en ook doen. Maar vanaf het lokale netwerk naar diezelfde server kan ik alleen de pagina's zonder PHP zien. Wanneer ik de pagina's met PHP aanklik, zoals een forum bijvoorbeeld, dan zie ik of alleen de PHP script test of ik krijg de optie om iets te open/bewaren omdat ik bijvoorbeeld dreamweaver of zo geinstalleerd heb.

Ik draai windows 2003 server met IIS.

Graag hulp om dit op te lossen. Ik moet nu vanaf thuis remote naar een ander systeem om het systeem naast mij te kunnen beheren op PHP gebied. een beetje knullig vind ik zelf, maar ik krijg het maar niet aan de praat.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:37

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als ik alles goed begrijp is dit ook de bedoeling hoor. Je bedoelt dus als jij naar je pagina's surft je geen PHP code ziet? Dat is natuurlijk gewenst gedrag, je wil toch niet dat iedereen je code kan lezen? :)

Je zult inderdaad een remote (RDP) verbinding moeten maken, of een FTP verbinding om bij de bestanden te komen en ze daadwerkelijk aan te kunnen passen. Anders zal de webserver jou nooit toestaan de PHP code te zien.

Als je dit niet bedoelde, moet je even een wat duidelijkere omschrijving van het probleem geven.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:08

TheVMaster

Moderator WOS
maxicosie schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:48:
Geachte Guru's,

Ik heb een webserver die werkt. Ik kan vanaf buiten alles zien en ook doen. Maar vanaf het lokale netwerk naar diezelfde server kan ik alleen de pagina's zonder PHP zien. Wanneer ik de pagina's met PHP aanklik, zoals een forum bijvoorbeeld, dan zie ik of alleen de PHP script test of ik krijg de optie om iets te open/bewaren omdat ik bijvoorbeeld dreamweaver of zo geinstalleerd heb.

Ik draai windows 2003 server met IIS.

Graag hulp om dit op te lossen. Ik moet nu vanaf thuis remote naar een ander systeem om het systeem naast mij te kunnen beheren op PHP gebied. een beetje knullig vind ik zelf, maar ik krijg het maar niet aan de praat.
Je zult echt even een wat duidelijkere omschrijving geven.

Paar vraagjes :
Benader je de website vanaf buiten en binnen gewoon via je browser?
Enneh...benader je hem intern via een andere url dan extern?
Weet je zeker dat je via beide manieren dezelfde 'host' benadert?

Enneh..wat bedoel je precies met Wanneer ik de pagina's met PHP aanklik, zoals een forum bijvoorbeeld....?

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 12-12-2006 18:01 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat de TS bedoeld dat de PHP-scripts niet geparsed worden door PHP als hij een PHP-script lokaal opvraagt? :?

Als je bijvoorbeeld http://localhost opvraagt, werkt dat dan? of als je http://<ip> een pagina opvraagt, wat doet hij dan? :?

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 12-12-2006 18:07 ]

• maxicosie
Hallo Heren/dames,

Ik benader normaal mijn webserver lokal via de dhcp naam of direct via IP. Alleen sinds kort heb ik ook een forum draaien en deze werkt via PHP. Wanneer ik bijvoorbeeld voor het PHP verhaal mijn bewerkde pagina's wilde bekijken ging ik gewoon via lokaal netwerk naar mijn webserver toe en opende de index.html. Nu wil ik hetzelfde doen met de index.php in diezelfde browser maar dat mag dus niet. Het resultaat is dan dat ik of de source code zie of dat hij vraagt om het bestand te downloaden of te openen in mijn html editor (dreamweaver in mijn geval).

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Wat gebeurt er als je zo'n pagina download? Krijg je dan source of geparsede php te zien?

Even een schot in de duisternis: hoe staan je mime-types ingesteld?

• maxicosie
Ik krijg dan gewoon de sourcecode pagina index.php

wat bedoel met mime-types.....ik ben nog niet echt een guru in de html terminology.. ;-)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Volgens mij ga je naar iets als: \\server\file.php in plaats van http://server/file.php

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Het MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions) type van een bestand schrijft voor welk type bestand het is. Op basis hiervan maken browsers een besluit over wat te doen tijdens en na het downloaden van het bestand. De gebruiker van de webbrowser kan zijn browser instrueren wat te doen met bestanden van een bepaalde soort.

Als bijvoorbeeld een PDF-bestand wordt gedownload en de webserver geeft hiervoor het correcte MIME type mee (application/pdf), kan de browser besluiten om dit bestand na het downloaden te openen in de Adobe PDF-plugin, in hetbrowservenster. Is deze plugin niet aanwezig, dan wordt het bestand gedownload en opent zich vervolgens een apart programma (bijvoorbeeld, Adobe Acrobat Reader). Of de browser herkent het MIME type niet en verzoekt de gebruiker om interventie.

Het MIME type indentificeert soorten bestanden voor de browser.

Veel webontwikkelaars denken dat de browser het type van het bestand vaststelt aan de hand van de bestandsextensie (bijvoorbeeld .pdf). Dit is maar half waar. Een browser die zich aan de regels houdt kijkt eerst naar het MIME-type van het bestand. Als dit niet beschikbaar is of onbekend is voor de browser, kan de browser besluiten een gok te doen.

De meest gebruikte browser, Microsoft Internet Explorer, staat erom bekend het niet nauw te nemen met regels en stelt de bestandsextensie boven het MIME-type. Dit is echter geen excuus voor webontwikkelaars om het juiste MIME-type van bestanden te negeren.
Maar bij jouw wordt het gewoon niet geparsed. Ik heb niet veel kennis van IIS, dus daarmee kan ik je niet helpen, sorry

edit: Ik lees nu het bericht hierboven, dat is natuurlijk ook een zeer goede mogelijkheid. Staat er inderdaad http:// voor het adres als je lokaal naar je site gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Technicality op 12-12-2006 18:51 ]

• maxicosie
Als ik dit doe dan krijg ik de optie: "do you want to save or open the file" hij opent hem dan ook niet in een webbrowser.

Ik wil alleen inloggen zodat ik het forum kan beheren. Zoals ik dat van buiten af wel kan.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
djluc schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:48:
Volgens mij ga je naar iets als: \\server\file.php in plaats van http://server/file.php
Juist PHP bestanden moeten worden geparsed door de webserver (+php). Wanneer je deze gewoon via de verkenner/bestandsbeheer aanroept worden deze uiteraard niet geparsed.

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Noork schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:56:
[...]

Juist PHP bestanden moeten worden geparsed door de webserver (+php). Wanneer je deze gewoon via de verkenner/bestandsbeheer aanroept worden deze uiteraard niet geparsed.
Nee, dat is toch ook wat hij zegt? Hij zegt niet dat het zo moet
;)

En vanuit IE kun je ook bestanden die gedeeld zijn op netwerk bereiken. Als de urls beginnen met \\ open je dus gewoon de netwerkmap.
maxicosie schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:53:
Als ik dit doe dan krijg ik de optie: "do you want to save or open the file" hij opent hem dan ook niet in een webbrowser.

Ik wil alleen inloggen zodat ik het forum kan beheren. Zoals ik dat van buiten af wel kan.
Nogmaals, staat er http:// voor het adres?

[ Voor 40% gewijzigd door Technicality op 12-12-2006 19:00 ]

• maxicosie
nee

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Well there's your problem :+

Probeer het eens met http://<computernaam>...

• maxicosie
dat heb ik ook geprobeerd, dan kan hij de pagina niet vinden. Dit heb ik eigenlijk nooit zo kunnen doen omdat er meer dan 1 site bij mij draaid en ik dus met hearders werk in IIS. Een directe http is dus niet mogelijk omdat er meerder site draaien op 1 machine. Ik deed het daarom altijd via de gewone netwerk "share" zogezegd. Alleen met de komt van PHP ging dit niet meer op.......

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
Dat is logisch dat je php dan niet kan lezen... PHP is een serverside taal, en moet dus eerst geparsed worden door de server, dit gebeurd zodra je de pagina ophaalt via het http protocol. Als je hem dus lokaal opent komt hij niet langs je server (IIS) en dus niet geparsed, resultaat is dat je de sourcecode krijgt de zien.

Hoe heb je die andere sites geconfigureerd? Kunnen andere mensen deze zien? Zo ja, dan moet jij ook gewoon op diezelfde manier de website opvragen...

• Noork
  • Niet online
maxicosie schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 19:03:
dat heb ik ook geprobeerd, dan kan hij de pagina niet vinden. Dit heb ik eigenlijk nooit zo kunnen doen omdat er meer dan 1 site bij mij draaid en ik dus met hearders werk in IIS. Een directe http is dus niet mogelijk omdat er meerder site draaien op 1 machine. Ik deed het daarom altijd via de gewone netwerk "share" zogezegd. Alleen met de komt van PHP ging dit niet meer op.......
In: [IIS 6] Page not found op lokaal IP
TeeDee schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:58:
Dan hang je die ip-adressen ook als hostheader aan je site.

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

ah ok... PHP is een serverside scripttaal. Dat wil zeggen dat er nog het één en ander aan de serverkant moet gebeuren. Bijvoorbeeld: als je bent ingelogd op je forum heb je een andere weergave dan als je bent uitgelogd. Dat wordt bepaald door je php-scripts. Als je die door de server laat leveren worden ze 'geparsed' zoals dat heet. Als je die om de server heen laat leveren (dus met windows filesharing) krijgt je browser het pure phpscript terug.

Je zegt dat je gebruikt maakt van 'headers'. Ik neem maar even aan dat dat inhoud dat bij verschillende domeinen verschillende mappen/sites worden laten zien (bij mij werkt bijvoorbeeld foto.technicality.nl en technicality.nl allebei, maar het zijn twee verschillende sites).

Ik los dat hier op door mijn hosts-bestand aan te passen. Ik heb mijn server een vast ip-adres gegeven en in mijn hosts bestand het volgende staan:

127.0.0.1 localhost
192.168.10.49 technicality.nl
192.168.10.49 foto.technicality.nl

Je hosts bestand kun je vinden in C:/windows/system32/drivers/etc - openen met kladblok.

edit: spuit 11 geeft ook modder...

edit2: Ik moet trouwens mijn hostsfile aanpassen omdat mijn router gaat flippen als ik mijn site intern wil opvragen... Sommige routers (linksys modellen bijvoorbeeld) hebben dat niet nodig :9

[ Voor 9% gewijzigd door Technicality op 12-12-2006 19:14 ]

• Teune
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-12-2025

Teune

oeoeoeoe

Ik heb hier wel een halve video tutorial gemaakt met de installatie IIS + PHP. Want volgens mij open je gewoon je files in de directory's zelf en niet via http://localhost/SITENAAM. Want je PHP pagina's worden niet geparsed. IIS vond ik vrij lastig om te configuren ik gebruik nu XAMPP daarvoor hierbij hoef je vrijwel niets te configuren en daar zit alles in wat je nodig hebt. Apache, PHP, MySQL, Perl, PHPMyAdmin etc en alles is in te stellen via een webadmin of control panel.

En je moet er ook opletten als je LiveData gebruikt in Dreamweaver dat je wel onder Manage Sites >> Testing server instelt anders wordt het nog niet geparsed als je Preview page doet.

Video tutorial IIS Webserver installeren niet helemaal volledig en had geen zin om meer er verder mee te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Teune op 12-12-2006 19:19 ]

• maxicosie
Oke, het is mij nu duidelijk waarom het niet werkt zoals ik had gehoopt.....ik heb de IIS server nodig om de PHP pagina's te "vertalen" in iets dat door de browser normaal kan worden gelezen. Omdat ik het als , sootvan, bestand open gaat html goed, omdat dit een formaat is wat door IE kan worden gelezen, maar PHP niet omdat dit "gedecodeerd"is. Bij wijze van spreken dus. Prima.....daar kan ik in komen.

Dus ik begrijp dat als ik deze PHP pagina's wil openen ik altijd door de IIS server heen een aanvraag moet doen en dit alleen van buitenaf kan. Of kan ik ook een extra website aanmaken voor alleen lokaal gebruik met verwijzing naar de website met de PHP pagina's?

• maxicosie
Ik heb een extra website aangemaakt die heb ik forum genoemd en verwijst nu naar de website directory van de PHP script. Ook heb ik een ander port nummer gegeven om niet in de knoei te komen met de rest. Als ik nu in IE type http://forum:85/index.php krijg ik een "the page can not be displayed" oftewel HTTP Error 404. Terwijl als ik in die site structuur naar de root van de site dus de index.htm dan werkt het wel. Nog suggesties?

• Noork
  • Niet online
maxicosie schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 19:53:
Ik heb een extra website aangemaakt die heb ik forum genoemd en verwijst nu naar de website directory van de PHP script. Ook heb ik een ander port nummer gegeven om niet in de knoei te komen met de rest. Als ik nu in IE type http://forum:85/index.php krijg ik een "the page can not be displayed" oftewel HTTP Error 404. Terwijl als ik in die site structuur naar de root van de site dus de index.htm dan werkt het wel. Nog suggesties?
Is het nou index.htm of index.php?

• maxicosie
in de root staat een index.htm, maar om gelijk mijn forum te beheren skip ik die en ga direct naar index.php. ......daarom....sorry voor de verwarring

• maxicosie
Heren/Dames,

Bedankt voor alle hulp zover. Ik ga even verder stoeien en hoop er uit te komen

• maxicosie
aha, ik heb de oplossing gevonden. Mijn website een extra website indentificatie meegegeven zonder headernaam en port nummer 85. Wanneer ik nu http://webserver:85 gebruik in IE ben ik binnen en kan ook de PHP pagina's zien.......

Helemaal toppie. Misschien kunnen andere mensen hier weer een ideetje uit halen. Allen dank voor het meedenken. Dit heeft zeker geholpen.

Groeten,

Maxicosie

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, ik ben blij dat het voor jou opgelost is, maar elke zich zelf respecterende webserver beheerder weet hoe hij php pagina's kan laten zien.

Verder heeft dit dus niets met PNS te maken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.