Nieuwe casekoeling(ivm geluid)

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
Dit is de eerste stap van mijn casemod: De geluidsproductie verminderen, de temperaturen verminderen en de kabels goed verstoppen(maar over dit laatste gaat het hier neit)

De huidige setup:

Aerocool aeroengine 2(2 casefans: 1 vanvoor en 1 vanachter)
asus P5B
2 GB RAM
Core 2 duo E6600 @ stock(heb beslist dit zo te laten ivm geluid, warmteproductie, garantie, houdbaarheid... Hij is toch snel geneog)
XFX geforce 8800 gtx
antec truepower trio 550 watt
DVD-writer
1*160 GB seagate en 1*250 maxtor(de seagate vliegt eruit: heb plaats geneog en maxtor is 2 graden kouder)
arctic freezer 7 pro

Het doel: een zo stil en zo koud mogelijke pc te maken.

-De cpu wordt nu zo'n 45 graden met de arctic @ 29 procent: dit wil ik zo houden en liefst nog de cpu iets koeler krijgen. Dit zal al geholpen worden door de vele draden die deze voeding herbergt wat beter te plaatsen(de voorkoeling komt er echt niet doorheen, dus dit kan al een graadje schelen) Met dan nog betere kastkoeling moet dit zeker nog meer helpen.

-De maxtor moet zo koud mogelijk blijven. Hij hangt nu bovenaan in het rack en wordt bij een kamertemperatuur van 20 graden maximum 27 graden bij defragmenteren. Ik denk dat ik hem 1 plaatsje naar onderen schuif omdat ik daar veel meer wind voel passeren, dus dit zou al een stuk moeten helpen.

De videokaart moet ook nog kouder(door die voedingsdraden die in de weg hangen, weg te doen, moet dit al helpen: de kaart wordt nu maximum 77 graden onder load. Ik weet dat dit niet veel is, maar ik heb liever dat het wat koeler is. Je weet nooit dat er ineens van de zomer een hittegolf weer komt en dan ben ik graag voorbereid.)

Kasttemperatuur is nu 30 graden onder load en 20 graden kamertemperatuur.(is normaal wel 18)

Maar de temperaturen zijn niet waar ik het voor doe(wel een beetje, daarom wil ik ook wel goeie koelers). Er zit nu vanvoor een 140 mm fan in(met blauwe ledjes) en achteraan een witte 120 mm fan. Maar door ze tijdelijk af te leggen weet ik dat die het meeste kabaal maken(de rest hoor ik dan bijna niet meer met de kast open, eventueel nog een hardeschijf silencer als het niet helpt en later een videokaartkoeler als die uitkomen van andere merken. Dit ook voor lagere temps te verkrijgen.)

Weet iemand casefans die werkelijk onhoorbaar zijn en toch iets beter koelen dan degene die in deze case zitten? Ik vind nergens hoeveel decibel geluid die produceren. Ik zou wel graag die oplichting van de fan vooraan behouden.

Dus wat zoek ik kort:

Een stille 120 mm fan die beter kan koelen dan de standaardkoeling in de aerocool aeroengine 2
Een stille 140 mm fan die beter kan koelen dan de standaardkoeling in de aerocool aeroengine 2 en die nog steeds dat blauwe licht geeft.

Ik wil echt dat die fans al onhoorbaar worden. Enigste dat dan eigenlijk nog geluid zou mogen maken is de hardeschijf en videokaart koeler(cpu sowieso niet want het is een arctic freezeer en voeding is van een goed merk en heeft me 100 euro gekost, dus lijkt me logisch dat het wel kwaliteit is)

Kast vervangen is geen optie, want ik ben zeer tevreden over deze stevige kast met voldoende uitbreidingsmogelijkheden.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

probeer eens kleine rubber ringgen tussen kast en ventilator, dit scheelt vaak veel door dat de kast dan het geluid niet meer doorgeeft,

Nog een vraagje :

Wat is voor jou de dorslag geweest om een asus P5B moederbord te kopen, ik overweeg deze ook namelijk

Verwijderd

sorry, voor de type foutjes

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

www.freezinghardware.nl ;) die hebben van alles om je PC stiller te maken.
Ik zou iig een Scythe Ninja op de CPU proberen te zetten (wel ff ckecken of er ruimte is)
Verder even kijken of je Papst fans in de goede maat kan krijgen. Zijn wel zonder licht helaas.
Je zou een fanbus kunnen nemen en dan de fans langzamer laten draaien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• skelleniels
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 14:21:

Wat is voor jou de dorslag geweest om een asus P5B moederbord te kopen, ik overweeg deze ook namelijk
-Bord is volledig passief gekoeld
-Ik heb geen SLI nodig
-Ik ging eerst de deluxe versie kopen, maar daar de prijs hier in belgie boven de 200 euro is, heb ik de p5b gekozen, de meerprijs voor de dual gigabit, SLI ondersteuning, meer satapoorten... was voor mij echt de moeite niet
-Het is een stabiel bord dat door vele reviewers gebruikt werd en als kwaliteit werd opgeschreven
-goedkoop(prijs/kwaliteit is zeer goed)
-voldoende usbpoorten, voldoende sata...
-overklokmogelijkheden zijn zeer goed vind ik
-...

Een echte aanrader dus :)

OT: een nieuwe cpukoeler is echt geen optie: de huidige hoor ik op 50 procent amper en dan wordt hij onder load maar 45 graden, als ik de aiflow nog wat ga verbeteren, dan zal die nog koeler komen en is 40 procent wrs ook mogelijk. Dus die heeft geen nut. Ik heb de casekoeling al eens afgelegd en dan is die pc stil genoeg naar mijn gedacht(enkel geratel van harde schijf valt dan nog op) Dus casekoeling is het enigste wat ik wil veranderen.

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

Een PC stil maken is vaak een investering.
Het ratelen van een HD,dat houd je altijd.
Het zingend geluid is op te vangen door rubbers o.i.d. (topics genoeg over op dit forum)
Beetje flow is meestal genoeg,of je de keuze voor het behoud van de Maxtor een goed is,daar lopen de meningen nogal over uiteen.
De 2 graden verschil tussen de HD's waar je het over heb,maken niets uit i.v.m je case temp
De 8800 is een stroomvretend apparaat,wat ook bak warmte produceerd,daar is ook genoeg hier op dit forum te vinden,dus je PSU zal ook hitte gaan prduceren
Je CPU zit opgesloten tussen je VGA en PSU,....dus dat is je warmte probleem
Een High end VGA kaart,luchtgekoeld,zal altijd geluid maken.
En hoe meer stofafzetting er plaats vind op je fannen,des te meer lawaai ze gaan maken.
Effectief koelen doe je door warmte af te voeren en dus onderdruk in je case te creeëren ( Kastje toe),daar zijn wederom ook al meer als genoeg topics over gaande.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• skelleniels
Heb dus de kabels wat verhangen(nu is het heel netjes) en ik heb de casekoeling achteraan op een andere voedingskabel aangesloten(1 speciaal voor kastkoeling, met maar 2 pinnetjes), die draait nu langzamer en is onhoorbaar!! In de bios heb ik de cpukoeling op silent gezet en de cpu wordt nu onder load 48 graden celcius(load op beide cores en dit heb ik bijna nooit, ik doe dit via 123456 tot de nde macht in de rekenmachine en uiteraard 2 keer)Dus die temperatuur lijkt me nog goed.De harde schijf heb ik 1 plaatsje naar onderen gedaan, maar die ga ik weer naar boven doen: hij krijgt 1 graad warmer(27 onder load) Hij is trouwens 2 graden koeler dan de seagate.(waarom zou ik die maxtor niet behouden? Hij is echt niet zo luid hoor.) Videokaart maakt een beetje kabaal, maar met de kast toe is die redelijk onhoorbaar(nee ik ben niet doof). Enigste kabaalmaker is de casefan vooraan. Die had ik ook eerst op die speciale voedingsconnector gedaan, maar dan ging die niet uit zijn eigen aan. Toen was die echt bijna onhoorbaar met kast dicht en op een halve meter afstand.(je zal uiteraard altijd iets horen). Ik ga nu nog even de temperaturen in de gaten houden(die achterste fan draait nu iets langzamer dus ja, wel beter van het even te controleren en de cpukoeler draait nu ook maar op 29 procent = 861 tpm. Als de temperaturen goed blijven, dan moet ik enkel nog kijken voor een voorste fan.

offtopic: moet de cpufan eigenlijk niet harder gaan draaien bij hoge belasting? Nu heeft hij 48 graden na een half uur met soms eens 49. Je zou toch verwachten dat hij iets harder gaat draaien?(ik zou het geen probleem vinden als hij naar 40 procent gaat, het is nog stil genoeg.)

[ Voor 9% gewijzigd door skelleniels op 12-12-2006 18:04 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Valt vast wel in te stellen in de bios. je hebt een asus plank, dus daar zit waarschijnlijk QFan control op.
Anyway, de fan gaat pas harder bij een graad of 60 volgens mij.
Mijn Asus M2N-E laat de fan ook nooit harder draaien onder load, maar de temp is dan ook hooguit 45 graden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• skelleniels
QFan control is enabled, maar ik zie die cpu toch echt niet graag boven de 60 komen. Kan ik dit niet ergens instellen dat ie max 45 mag komen?

Pagina: 1