Toon posts:

Voorspellingen 2007 en verder

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de HK loopt al een topic hierover, maar hier is de plek om serieus op een hoog niveau te discussiëren over de staat van de wereld in 2006 en de mogelijke toekomst (te beginnen in 2007).

Ik weet dat dit topic heel algemeen is en dat de discussie wellicht een beetje richtingsloos kan worden, maar ik denk dat alleen in zo'n breed topic als dit, het algehele beeld van de wereld als geheel bediscussieerd kan worden. Handel, wetenschap, politiek, klimaat etc. hebben nu eenmaal ook allemaal invloed op elkaar en dus met elkaar te maken, dus hier komt ie:

Mijn voorspellingen:

Na een periode van ogenschijnlijke rust, die in feite gebruikt werd om te herbewapenen, gaat het weer helemaal mis op de Balkan. Oude vetes herleven, groepen met verschillende religies, achtergronden etc. zullen wraak nemen op elkaar en Europa probeert hopeloos te sussen en maakt het na een periode van radeloze besluiteloosheid (VN, Navo en Europa falen hopeloos een besluit te nemen) maken ze het allemaal nog een graadje erger (Srebrenica 2). Groepen die baat hebben bij oorlog (wapenhandelaars, extremisten, nationalisten, fundamentalisten en opportunisten) wakkeren de haat aan en dit eindigt in massaslachting, genocide en alles waar je buik van omkeert, live te volgen op internet.

Het klimaat slaat verder "op hol":
- Algehele toename van extreme weersomstandigheden zorgt voor diverse rampen, zoals overstomingen, orkanen, rivieren die buiten hun oevers treden, hongersnoden, watertekorten en diverse natuurrampen zoals het opdrogen van grote meren. Dit alles meer dan in de jaren hiervoor. Alle records worden gebroken.
- De zomer in NL wordt nog langer en droger, de komst van de herfst en winter duren nog langer en de zeespiegel stijgt sneller dan gedacht. In Engeland en Nederland kan weer wijn verbouwd worden, vogels trekken niet meer naar het zuiden en de klimaatzones verschuiven.

Amerika trekt zich eindelijk terug uit Irak en er komen vervroegde verkiezingen (de positie van Bush wordt nationaal in internationaal onhoudbaar). De democraten komen aan de macht, maar de verwachte omwenteling (discontinuering van de oorlog tegen terrorisme) laat nog even op zich wachten. De democraten blijken (bijna) even erg als de Republikeinen. De ruk naar rechts heeft dus ook op de democraten grote invloed gehad.

Georgie en misschien nog andere voormalige Sovjet republieken krijgen het zwaar met Putins steeds verdergaande politiek van straffen en geweld. De democratie in Rusland sterft een langzame dood als ook de laatste politieke tegenstanders (mond)dood gemaakt worden. De maffia en de corruptie vieren hoogtij en radioactieve straling blijkt een afschrikwekkend middel wat de internationale gemeenschap welliswaar zorgen baart, maar waar zij weinig tegen kan doen.

Een pandemie (waarschijnlijk gewoon een variant van de griep) eist tienduizenden levens. Vooral oude mensen en baby's worden het slachtoffer.

Terrorisme blijft een fenomeen in de marge. Af en toe een aanslagje met tientallen, wellicht honderden doden, maar niet veel ernstiger dan een trein- of vliegtuigramp.

Afrika wordt nog zieker, hongerender en dorstiger dan het al is. In de Democratische Republiek Congo woedt een ernstige oorlog, waar mensen uit alle omringende landen in vechten. De situatie is uitzichtsloos en verslechtert steeds verder. De internationale gemeenschap doet niets (behalve wellicht een vluchtelingenkampje, wat de situatie alleen maar uitzichtslozer maakt).

De globalisatie zet door. Internationale bedrijven maken nog meer winst dan dit jaar met behulp van goedkope arbeid in Afrika, Zuid Amerika en delen van Azië. De mensen in het westen en in delen van Azië worden rijker en de rest wordt armer. Technologie viert hoogtij, maar wordt vooral gebruikt voor entertainment en commercie. De medische sector kan steeds meer repareren, plastische chirurgie doet wonderen, maar eenvoudig te verhelpen ziekten eisen vele levens in Afrika.

De werknemers in Europa zijn te duur en werkloosheid stijgt. Echter de bedrijven maken zoveel winst dat het de vraag is of het arme deel van de bevolking echt arm wordt in Europa. Wel zal de onderklasse steeds ontevredener worden, door het gevoel van nutteloosheid, onpersoonlijkheid en hard individualisme. De onderklasse zal bestaan uit een steeds groter deel buitenlanders.

De poorten van Europa moeten dichter op slot door de gigantische immigratiedruk die gelukszoekers uit armere delen van de wereld uitoefenen. Veelal hooggeschoolden zullen hun geluk in Europa proberen, alleen om te stuiten op onbegrip, inacceptatie en negatieve bejegening. Ze zullen de nieuwe onderklasse vormen, waar ik zojuist over sprak.

Er wordt druk gezocht naar alternatieve energiebronnen, maar de doorbraak komt er niet. Olieprijzen blijven langzaam stijgen, de nood wordt hoger, maar zorgt niet direct voor grote problemen en tekorten.

Ohja en de dollar wordt krampachtig in stand gehouden door belachelijk goedkope credieten van Aziaten om de wereldhandel niet in te laten storten. De Aziaten betalen dus in feite voor hun eigen export naar Amerika. Amerika blijft de "grote verslinder", maar iedereen vindt dat wel best.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 15:35 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De voornaamste vraag aan de TS is waarom deze denkt dat alle potentiele problemen opeens in 2007 bovenkomen? Want zoiets als klimaat lijkt gierend uit de klauwen te lopen, doch ivt 2005 is 2006 zelfzaam rustig gebleven qua Hurricane's. Er valt daaromtrent nog geen touw vast te knopen.

Inzake Bush denk ik ook wel dat er veranderingen plaatsvinden. In het binnenland is het gewoon een lame-duck en in het buitenland... wel, Blair gaat weg dus er blijft alleen een enkele mafkees over die Bush nog tof vindt. Maar verder denk ik wel dat Bush de rit uitzit, dat hele land is rechts geworden dus zo erg is íe niet.

Mijn voorspelling zit nog wel in de moslimwereld. Er is daar door de VS een zware burgeroorlog ingezet en ook Israel laat prima zien wat etteren is (zie Libanon). Edoch, dat is allemaal klein bier. Er zijn 2 landen die binnen 24 uur een Al-Quida-staat kunnen worden en dat volgens mij volgend jaar ook wel gaan worden: Egypte of Pakistan. Beide hebben een diktator die de boel gematigd houdt maar het blik gefrustreerde bevolking moet een keer een kookpunt halen, zeker door alle externe spanningen die geimporteerd worden daarzo. Zo krijgt India momenteel kernbrandstof waarvan Pakistan wel het zijne van zal denken.
1 vliegtuigcrash en helloooo problemen.

Ik ben eigenlijk het meest geinteresseerd in binnenlandse voorspellingen: welke regering krijgen wij en wat doen ze? Ik voorspel wel dat de financiele markten in Nederland een nieuwe hobbel tegenkomen. De vele investeringen in de Bush-junta zullen los zand blijken waardoor de interne-VS-problemen/machteloze president hier extra hard toeslaat. Daarom zal Nederland volgend jaar iets meer dan de Euro-zone een tegenvaller krijgen.... waar een afwezige Zalm niet als buffer voor kan optreden.
En Verdonk zal vertrekken. :)

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 11:37
Sandalf,

geloof je nou zelf wat je hier allemaal opnoemt? Ik vind dat er wel heel veel, zeer ernstige dingen gaan gebeuren in 2007. Ik vind de voorspellingen niet echt realistisch. Voor 1 of 2 dingen (zoals klimaat e.d.) zie ik wel enigszins wat onderbouwing, maar de rest zie ik niet gebeuren.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik sluit me grotendeels aan bij de rest, maar heb 1 specifiek puntje:
Een pandemie (waarschijnlijk gewoon een variant van de griep) eist tienduizenden levens. Vooral oude mensen en baby's worden het slachtoffer
Zit ik er nu naast, of is dat elk jaar zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 11-12-2006 21:07 ]

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

furby-killer schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:07:
[...]

Zit ik er nu naast, of is dat elk jaar zo?
In een normaal jaar overlijden er inderdaad al vele duizenden mensen aan griep. Bij een echte pandemie zouden tegenwoordig tientallen miljoenen doden kunnen vallen.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Andamanen schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 00:31:
[...]
In een normaal jaar overlijden er inderdaad al vele duizenden mensen aan griep. Bij een echte pandemie zouden tegenwoordig tientallen miljoenen doden kunnen vallen.
Ik denk eerder dat hij met een 10.000 alleen nederland bedoelt. Aangezien het anders maar een klein getal is wat allang gehaalt kan worden.

Verder zijn dit soort punten imho ook alleen maar de meest pessimistische varianten van wat er allemaal kan gebeuren. Klimaatsveranderingen zijn er altijd al, maar reken er maar op dat het volgend jaar hier gewoon weer koud en nat word. Na een jaar van topzon en warmte in de latere maanden gaat dat echt niet ineen keer doorzetten als broeikas effect. Dan zouden we 15 graden warmer zijn in een jaar. En dat is uitgerekend op 0.2 graden per aantal jaar.

Verder zal terrorrisme natuurlijk nog als mode woordje blijven. Mensen in groepen stoppen blijft gemakkelijk.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

disjfa schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 00:41:
[...]

Verder zijn dit soort punten imho ook alleen maar de meest pessimistische varianten van wat er allemaal kan gebeuren.
Het lijstje leest inderdaad een beetje als: "alles wat slecht is in de wereld wordt volgend jaar nog slechter". Waar zijn de positieve ontwikkelingen?

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Bedoelt de TS niet dat vanaf 2007 bepaalde ontwikkelingen beginnen, maar sommige van zijn voorspelde ontwikkelingen ook pas jaren later van start gaan?

Persoonlijk zou ik meer inzetten op individualisering en de mogelijke rampscenario's bij een instortende ecenomie en de daarbij gepaarde ineenstorting van onze voedselaanvoerlijnen.

Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom de TS denkt dat deze rampscenario's zich zo zouden kunnen ontwikkelen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Karel V schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 07:59:
Bedoelt de TS niet dat vanaf 2007 bepaalde ontwikkelingen beginnen, maar sommige van zijn voorspelde ontwikkelingen ook pas jaren later van start gaan?

Persoonlijk zou ik meer inzetten op individualisering en de mogelijke rampscenario's bij een instortende ecenomie en de daarbij gepaarde ineenstorting van onze voedselaanvoerlijnen.

Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom de TS denkt dat deze rampscenario's zich zo zouden kunnen ontwikkelen.
with Karel V.

Leuke 'voorspellingen', maar totaal geen onderbouwing whatsoever. Ook een voorspelling moet ergens op gebaseerd zijn. Om op een hoogniveau te discussieren is een goede onderbouwing imo wel handig :Y

Verwijderd

Ik doe niet meer aan voorspellingen, vorig jaar was ik nog redelijk overtuigd dat de VS Iran zouden aanvallen met een globale crisis als gevolg (verdediging van de VS dat in gevaar komt, een vallende dollar met een globale economische crisis als gevolg) en uiteindelijk is er niets gebeurd. Hetzelfde voor Libanon: Syrië en Iran zouden betrokken raken bij de oorlog maar uiteindelijk is er niemand die er nog over spreekt. Dan de bangmakerij ivm Noord-Korea, de wereld in rep en roer omwille van een atoomproef, alsof één gek een bedreiging zou kunnen vormen voor grote buren Rusland, China en Japan, zo gek is hij nog niet. En zo zijn er tal van voorbeelden.

Oorlogen komen, oorlogen gaan, criminaliteit zal altijd blijven bestaan. Na WO2 zei men 'dit nooit meer' en toen kwamen Korea en Vietnam samen met nog tientallen andere oorlogen. In de tijd van de Oude Grieken zei men 'waar gaat het heen met de jeugd van tegenwoordig' en kijk, in de millenia die erop volgden zijn we alleen maar vooruit gegaan. Alles gaat gewoon zijn gang, that's life.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-01 15:27

MicroWhale

The problem is choice

ik ben blij dat ik niet TS zijn visie (want het zijn geen voorspellingen, enkel wat uitspraken gebaseerd op al bekende feiten) op de toekomst heb, want ik zie het wat rooskleuriger in.

Dát zouden meer mensen moeten doen!

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Bepaalde trends zullen zich wel vasthouden.

even wat overzichtiger met kopjes :)

energie
Energiecrisis wordt natuurlijk alleen maar erger. Olie blijft duur en wordt mogelijk duurder. Dan maakt landen als Iran en Venezuela een stuk eh... 'dapperder'. Nigeria valt even af te wachten welke kant het opgaat met de verkiezingen, maar vermoedelijk blijft het in grote lijnen zoals het nu is, een sterk verdeeld land met een regime wat zich niet van corruptie kan losmaken.
Ik denk dat kernenergie meer en meer bespreekbaar gaat worden en dat we meer gaan horen over mogelijke alternatieve energiebronnen (vooral de noodzaak tot onderzoek daar naar toe).
Misschien weten we eind komend jaar al wat we kunnen verwachten van kernfusie. Hebben we er opnieuw zeldzame bronnen voor nodig (zoals Helium-3 en de daarvoor benodigde maanbasis)?

Georgië krijgt gerommel met Rusland en worden vast nog wel een keer afgeknepen van gas.
Wellicht dat een andere oud satelliet-staat in de ogen van Rusland iets verkeerd doet en problemen krijgt. Shell wordt nog verder uit Rusland geweerd. Polen zal nog een paar keer zijn veto laten horen binnen de EU zodra de EU toenadering tot Rusland zoekt.

klimaat
Afgelopen maanden zien we verhoogde aandacht voor het klimaatprobleem. Overstromingen in Afrika, ijs-afname op de noordpool, opwarming, etc. etc. Ik denk dat meer en meer de trend gaat worden dat we naast voorkomen ook moeten zullen aanpassen. Naast een opvangtehuis voor zeehonden ook voorbereidingen treffen voor een opvanghuis voor flamingo's (bij wijze van).
Ook China zal meer en meer kritiek krijgen op hun energieverbruik die die van de VS inmiddels al overstegen is.

Balkan
Ik zie, in ieder geval op korte termijn, geen grote problemen op de Balkan.

Midden-Oosten
De VS trekt zich meer en meer terug uit Irak, zoals iedereen nu al op aan dringt, maar zal meer troepen stationeren in Bagdad, in de poging er zonder al te veel gezichtsverlies uit terug te trekken. Nieuwe plannen worden opgesteld voor een bestuur van Irak en zijn Soennieten, Sji'iten en Koerden. Ik denk overigens dat de Koerden langzaam maar zeker zullen gaan richting een autonoom gebied wat in praktijk los staat van de rest van Irak.

Druk op Iran blijft, net zoals dit jaar.

Strijd tegen terrorisme verbreid zich vanuit Afghanistan naar Waziristan (provincie in Noord-Pakistan). De Taliban heeft in die provincie zijn basis gevestigd en Pakistan is niet in staat het gebied te controleren. Mede omdat Musharaff wel wil, maar zijn inlichtingendienst hem tegen werkt. De VS wil daar dus zelf heen en dat zal ze op een gegeven moment ook wel lukken. Tot die tijd zal in Afghanistan het relatief veilige noorden ook weer onveiliger worden. Misschien dat de Nederlanders in Uruzgan nog kleine verbetering weten te bereiken, al zie ik dat somber in.

Afrika
Somalië raakt in oorlog met Ethiopië en Eritrea steunt Ethiopië. Wellicht dat zelfs Sudan nog troepen stuurt (tegen Somalië), maar als ze dat doen zit de VS er denk ik vrij snel boven op. De VS zal beweren dat Al Qaeda in Somalië zit en dat het een zeer belangrijke rol speelt in de strijd tegen het terrorisme. Hierin wordt vooral de rol van Kenia belangrijk. Zij zullen zo neutraal mogelijk proberen te blijven om als onderhandelaar te kunnen optreden maar in feite zullen ze toch het westen steunen in alles wat het wil.
Anderzijds kan het ook dat het conflict beperkt blijft en dat er nieuwe besprekingen komen en de boel gesust en rommelig blijft.

Congo blijft een puinhoop waarbij het achterland zich niet kan vinden met Kaliba als president.

Medisch
Gevreesde pandemie blijft uit, al is de kans reëel dat in de komende 20 jaar iets mis gaat. Zeker in combinatie met een opwarmende aarde en daarmee veranderde omstandigheden, is de kans groot dat ook nieuwe en agressievere ziekten ontstaan. De mutaties van mutaties van mutaties zullen ongetwijfeld grote zwakke punten hebben zodat er snel een oplossing is, maar dat kan best voor vele mensen te laat zijn.

Dollar en globalisme
De dollar stort niet in maar blijft gestaag in waarde dalen. Mede omdat China voorkomt dat de dollar inzakt, omdat een snelle inéénstoring ook voor hen nadelig is. India, Taiwan, Zuid-Korea en andere leden van de Aziatische tijger zullen economisch sterk stijgen. China groeit lekker door zoals het gaat, met zo nu en dan een onderdrukte demonstratie en een zeer groot achterland wat enorm arm en achtergesteld blijft.

Europese Unie
Landen in het westen van de EU zullen in de komende tien jaar meer polariseren. Aandacht moet komen voor de eigen identiteit van de afzonderlijke leden. Ook gaan we meer horen van problemen in het oosten van de EU. Corrupte regeringen, het romana-probleem, een hang terug naar het communisme. Turkije blijft een heikel punt.
Op het gebied van justitie wordt wel meer samenwerking bereikt.
Ik zie geen grote werkloosheid ontstaan in het westen van de EU.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik wil nog 1 kleine zeer optimistische voorspelling doen: De natuurkunde zal in 2007 enkele verdomd interessante doorbraken doen en landelijke voorpagina's halen.

Zeker als de CERN het LHC online krijgt.

Verwijderd

Zo te zien haalt mijn voorspelling over de uitbreiding van de oorlog tegen terrorisme naar Pakistan het nu al:
International Crisis Group - Pakistan’s Tribal Areas: Appeasing the Militants
en
The Heritage Foundation - A Big Problem with Pakistan

Tegelijkertijd haalt de VS banden aan met India. Pakistan ziet de bui al hangen en brengt spontaan het Kashmir-conflict naar een oplossing, India mag het bijna hebben.

rampspoed laat zich altijd makkelijker voorspellen dan de goede dingen, omdat de bewegingen naar rampspoed beter in de gaten worden gehouden :)
Maargoed, een medisch bedrijf heeft groen licht gekregen voor het versneld op de markt brengen van medicatie, dus dat gaat meestal wel om iets belangrijks :) , zo is er ook altijd hoopvol nieuws, maar daar valt altijd weinig over te zeggen totdat het moment daar is.

De ICT-markt zal ook wel verder aantrekken :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 10:31 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Andamanen schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 01:12:
[...]

Het lijstje leest inderdaad een beetje als: "alles wat slecht is in de wereld wordt volgend jaar nog slechter". Waar zijn de positieve ontwikkelingen?
Extra neefje/nichtje *O*
Afstuderen *O*

Waarom alleen slechte voorspellingen?

Verwijderd

Overigens had ik in het HK-topic ook al gepost dat er in Nederland al jaren wijn verbouwd kan worden en dat dat ook succesvol wordt gedaan (in Gelderland zelfs).

Je zou dus ook beter kunnen refereren aan de keer op keer mislukkende aardappeloogsten omdat bij een warmer klimaat ook heftigere regens komen.

Verder wordt niet de positie van Bush onhoudbaar. Wel van alle mensen om hem heen, maar dat zien we nu in 2006 al. In de VS wordt niet zomaar een minister voortijdig gedwongen af te treden.

Ik zie verder helemaal geen tekenen dat er in de Balkan binnen nu en twaalf maanden een oorlog op komst is.

Georgie heeft van Iran de toezegging dat het van hun zo veel gas kan krijgen als het nodig heeft als de Russen besluiten de gaskraan dicht te draaien. Georgie is echter zeer pro-Amerikaans en probeert afhankelijkheid van Iran kosten wat het kost te vermijden. Daarbij worden ze natuurlijk geholpen door de VS. Verder is democratie in Rusland al lang op een belachelijk laag niveau en bleek polonium-210 vooral succesvol om de media te halen. Als moordenaar laat je nog net geen spoor van kiezelsteentjes achter je.

Dat internationale politiek onder de Democraten niet veel anders is dan onder de Republikeinen is al lang bekend. Democraten stemde immers net zo hard voor een inval in Irak en Afghanistan.

Je voorspelling over je pandemie zou goed kunnen, maar ik mis onderbouwing waarom we dat in 2007 kunnen verwachten.

Ook je onderbouwing betreft waarom terrorisme blijft zoals het is ontbreekt.

Je voorspelling omtrent Afrika blijft nogal algemeen. De oorlog in DR Congo is goed voorspelbaar maar je laat achterwege wat de aard van het conflict is. Ook is niet duidelijk waarom je denkt dat dat conflict meerdere landen mee zal zuigen.

Winst door goedkope arbeid in Afrika is vaak moeilijker dan je denkt. De arbeid is weliswaar goedkoop, maar veel Afrikaanse landen vragen belachelijk hoge belastingen en/of veel smeergeld. Niet voor niets dat Azië succesvoller is als goedkoop looncontinent dan Afrika.

Eenvoudig te verhelpen ziekten worden nu ook al niet verholpen in Afrika. Dat is dus eigenlijk geen voorspelling.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 12:09 ]

• wpverbeek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09-2024

wpverbeek

Wouter Verbeek

Pas was hier een topic over een soortgelijk onderwerp: (hoe) Bereid je je voor op de toekomst? Misschien interressant om dit ook eens te lezen.
Pagina: 1