(hoe) Bereid je je voor op de toekomst?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Ik heb geen gerust gevoel over de toekomst. Het is natuurlijk maar een gevoelskwestie, maar ik geloof niet dat ik net zoals mijn opa en oma tot ver in de 80 kan genieten van een leuk pensioen en een fijne leefomgeving.

De redenen zijn de volgende: Oorlogen komen steeds dichterbij. De effecten van terrorisme (zowel gevolgen van het terrorisme zelf als gevolgen ten gevolge van de bestrijding ervan) beginnen van invloed te raken op m'n prive-leven. Het klimaat lijkt zich te gaan veranderen. De lange-termijn beschikbaarheid van energie lijkt niet zeker. Er gonzen geruchten dat de schulden van de VS de wereldeconomie kunnen laten instorten.

Mijn vraag is nu: wat moeten wij als (overwegend) jonge mensen doen om ons voor te bereiden? Zijn de redenen die ik geef uberhaupt genoeg om je zorgen te gaan maken? Zullen de onherroepelijke veranderingen die gaan komen snel komen, of juist langzaam? In het eerste geval lijkt het me zinvol om je voor te bereiden; in het tweede geval gaat het misschien min of meer vanzelf?

Maar meer concreet
- Mocht energie schaars of onbetaalbaar worden: is het verstandig om dan zsm zonnecellen op m'n dak te zetten? Moet ik een volkstuintje nemen, en leren gewassen te verbouwen? Moet ik een allesbrander installeren in huis om warm te blijven?
- Mocht de economie onderuit gaan: moet ik dan juist wel of niet zorgen dat m'n hypotheek van tevoren is ingelost? Moet ik als hoogopgeleid figuur alvast cursussen doen, zodat ik ook met m'n handen kan werken?
- Mocht het klimaat verder veranderen, en Nederland houdt z'n voeten niet droog. Moet ik (wonend in Drente) blijven waar ik zit, of worden we overspoeld door Westerlingen? Kan ik in mijn hypothetische volkstuintje wel fatsoenlijke oogsten binnenhalen als de zomers nog heter en droger worden dan nu?

Hoe kijken jullie tegen de toekomst aan? Vol goede moed en ben ik paranoide, of ben ik niet de enige die zich wil indekken tegen mogelijke scenarios?

Siditamentis astuentis pactum.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Welkom in de mediawereld. Je laat je onnodig bangmaken. De kans dat een vliegruig op je hoofd land is groter dan dat je slachtoffer wordt van een terroristische aanslag. Gewoon vrolijk doorleven dus :)

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:45

feej

giraffemeisje

De echte rampen in je leven zijn dingen waar je nooit aan gedacht hebt. Een goeie wijsheid die ik ergens halverwege de jaren 90 heb opgedaan uit het liedje van Baz Luhrman. (Ik smeer idd wel zonnebrandcreme :+.)

Wat ik wil zeggen: wat je ook bedenkt, waar je je ook op voorbereid, er komt altijd wel iets waarmee alles wat je hebt gedaan in duigen valt. Als nu WW3 uitbreekt, denk jij dat je er dan nog komt met je volkstuintje? Denk je serieus dat als de economie op zijn bek gaat, jouw huis niet geplunderd gaat worden?

De echt heftige veranderingen gaan zo snel en ingrijpend, zijn zo anders dan wat er nu is, dat je je daar no way op kunt voorbereiden. De langzame veranderingen zijn van alle tijd, en daar "zwem" je gewoon in mee. Het heeft imho geen nut om nu alvast dekens, batterijen en blikken bonen in te slaan voor als ooit de wereld vergaat. Dan zou ik eerder investeren in een goed gesprek met een priester; dat je doodgaat is zo ongeveer de enige zekerheid die je hebt, en zorg dan dat je alles eraan gedaan hebt om in een eventuele hemel te komen.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zoals sdomburg zegt :) De berichting van de media mbt alle zaken die je noemt is een groter gevaar dan waarover ze berichten. Als je de afgelopen 60 jaar naloopt dan blijkt dat er altijd wel vergelijkbare (of ergere) risicosituaties bestonden. Als het de kernbommen van de Sovjet Unie niet zijn dan hebben we wel moslimfundamentalisme, over 20 jaar is het weer wat anders.

Als je daar je leven op aan gaat passen leef je in angst en zorgen. Dat zou zonde zijn, zo lang hebben we nou ook weer niet.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12 15:56

Beugelfles

I love rusty spoons

Daarbij komt nog dat de wereld al aardig wat zaken heeft overleeft. Wat denk je dat WOI en WOII voor een impact hebben gehad? Oorlogen, economische crisis, epedemieën, staatsgrepen etc. de wereld en onze samenleving hebben de afgelopen pakweg 2000 jaar al aardig wat voor de kiezen gehad. was niet allemaal even plezierig maar we bestaan nog steeds

Je paranoia omtrent terrorisme is idd onzin, kans dat je iets anders overkomt is velen malen groter. Vind het trouwens ook onzin dat 40% van de Nederlanders bang is voor terrorisme (dat neemt niet weg dat er geen maatregelen genomen moeten worden, beetje preventie werkt wel)

Zaken als het klimaat maak ik me nog het meeste zorgen over, voor over de termijn nu tot over 200 jaar. Gelukkig is er al veel meer bewustwording maar de westerse wereld vervuilt nog steeds als een gek. Gelukkig zijn er genoeg organisaties en bewegingen die dit aan de kaak stellen dus ik hoef me er persoonlijk niet druk over te maken.

Persoonlijk/individueel hoef je je niet druk te maken, als het collectief maar de goede kant op denk... wat wil ik hiermee zeggen, dat weet ik zelf ook niet helemaal precies...

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je opa en oma van 80 hebben ook een wereldoorlog meegemaakt vele jaren geleefd onder de dreiging van de koude oorlog en vele economische depressies en overleefd zonder daar uitzonderlijk veel moeite voor te doen.

Als je zulke overlevingsmaatregelen treft dan moet je het wel ergens doen waar je geisoleerd bent van de buitenwereld, want anders pakken de mensen om je heen gewoon alles af wanneer zo'n noodsituatie zich voordoet. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, geen domme dingen doen, en het kan nooit kwaad om te leren jezelf te kunnen onderhouden en verdedigen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Toen ik klein was bestond er Rambo die de zielige Afghanen in hielp met hun strijd tegen het kwade communistische SovjetUnie. Vervolgens kwam Bush Senior op het strijdtoneel in tegen Evil Saddam die het kleine kuwait had gepikt.
Want was Saddam evil zeg,
in ziekenhuizen werden babies in het ziekenhuis in koeweit gewoon op de grond gelegd/gegooid en vervolgens werden de couveuses meegenomen. Maar dat zou amerika wel eens goedzetten. Kuwait zou worden bevrijd, met alle mogelijke maatregelen.

15 jaar later hetzelfde verhaal, Bin Laden terrorist etc,
15 jaar eerder ook hetzelfde verhaal,
zoek maar eens op treinkapingen, Munich, vliegtuigkapingen etc.

Niet veel veranderd om je dermate bezorgd te worden dat je een bepaalde voorbereiding nodig hebt,
wel blijft het nodig om waakzaam te blijven.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
sdomburg schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:05:
Welkom in de mediawereld. Je laat je onnodig bangmaken. De kans dat een vliegruig op je hoofd land is groter dan dat je slachtoffer wordt van een terroristische aanslag. Gewoon vrolijk doorleven dus :)
Ik ben niet bang voor terrorisme, en ik leef vrolijk en prettig. Waar ik wel bang voor ben is voor regeringen die draconische maatregelen treffen die verregaande effecten hebben op mijn eigen vrijgeid. Het is momenteel prima uit te houden, maar ik heb er geen vertrouwen in dat 't zo blijft.

Overigens is terrorisme maar 1 klein dingetje. Onze aargasbel in Slochteren raakt gewoon leeg de komende tientallen jaren, evenals vele andere gas- en oliebronnen. In de tijd van mijn grootouders waren de voorraden nog groter dan in een mensenleven opgemaakt kon worden, maar ik ga de 'omslag' nog meemaken! En liefst een beetje voorbereid!
fee-tje schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:33:
De echte rampen in je leven zijn dingen waar je nooit aan gedacht hebt.
Goede zaak dus om alvast over de zaken na te denken!
Wat ik wil zeggen: wat je ook bedenkt, waar je je ook op voorbereid, er komt altijd wel iets waarmee alles wat je hebt gedaan in duigen valt. Als nu WW3 uitbreekt, denk jij dat je er dan nog komt met je volkstuintje? Denk je serieus dat als de economie op zijn bek gaat, jouw huis niet geplunderd gaat worden?
In WW2 zijn vele mensen omgekomen in kampen. Er zijn ook vele mensen ontkomen, doordat ze al ver voor het uitbreken van de oorlog ergens anders zijn gaan wonen. Mocht het zover komen, dan hoor ik liever bij de tweede groep dan bij de eerste.

Siditamentis astuentis pactum.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik ga gewoon door... Als er iets voorkomt, ga ik er met een boog omheen..

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-12 16:36
Ik ga eerst afstuderen en een fatsoenlijke baan te krijgen. Dan probeer ik zo weinig mogelijk energie te verbruiken c.q. zelfvoorzienend te worden (aka "off-grid"). Denk aan hybride wagentje, zonnepaneeltjes, energiebesparende maatregelen, moestuintje....etc. Daarnaast probeer zoveel mogelijk te reizen met openbaar vervoer, te voet en te fiets.

Aannemen dat je net als je opa en oma ook lekker 80-100 kan worden is mijn inziens niet realistisch. Als je dat aanneemt dan leef je volgens mij in een sprookjeswereld. Er gaat IETS* gebeuren in de toekomst en de kans dat dat "iets" negatiefs is, is mijn inziens groter dan de kans dat dat "iets" positiefs is.

*) Einde van fossiele brandstoffen tijdperk, broeikaseffect, populatie overshoot, oorlog, ernstige milieuvervuiling...etc. etc.

• feej

feej

giraffemeisje

Comp_Lex schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 10:12:
Aannemen dat je net als je opa en oma ook lekker 80-100 kan worden is mijn inziens niet realistisch. Als je dat aanneemt dan leef je volgens mij in een sprookjeswereld. Er gaat IETS* gebeuren in de toekomst en de kans dat dat "iets" negatiefs is, is mijn inziens groter dan de kans dat dat "iets" positiefs is.
Mijn opa en oma hebben 2 beurscrashes, 2 wereldoorlogen en een hongersnood overleefd. Tis naar wat je "lekker oud worden" noemt ;). Ik zie niet in waarom zij dat wel zouden kunnen en (een deel) van de kids van nu niet.
In WW2 zijn vele mensen omgekomen in kampen. Er zijn ook vele mensen ontkomen, doordat ze al ver voor het uitbreken van de oorlog ergens anders zijn gaan wonen. Mocht het zover komen, dan hoor ik liever bij de tweede groep dan bij de eerste.
Dan heb je het over de joodse mensen die uit DLD naar bijv Zwitserland zijn getrokken? Het is imho nog wat anders als ze je persoonlijk achterna komen, of dat je een onschuldig bijstander bent. De realiteit van WW2 is dat de meeste mensen gewone omstanders waren, gewone burgers zoals mijn opa en jouw opa, die "toevallig" in het land woonden waar die hongerwinter uitbrak. Die zagen wellicht wel een oorlog aankomen, maar als je niet denkt dat het je persoonlijk komt halen, dan vlucht je ook niet weg. En daarbij, als je wegvlucht, heb je *nog* niks aan je moestuintje en je blikken bonen.

[ Voor 39% gewijzigd door feej op 16-09-2006 13:14 ]

Everything is awesome!
O+

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:09

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Varienaja schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:56:
Ik heb geen gerust gevoel over de toekomst. Het is natuurlijk maar een gevoelskwestie, maar ik geloof niet dat ik net zoals mijn opa en oma tot ver in de 80 kan genieten van een leuk pensioen en een fijne leefomgeving.
http://www.youtube.com/watch?v=RCc_DlPxlAg

Ooit eens gedraait op een kerkmiddagje van de kerk waar ik bij zit. Nou geeft de pastoor mij de schuld dat zo goed als niemand meer komt door dat filmpje. Ik ga nog wel btw maar dat terzijde

Ben het verder wel met je eens over vrijheden en voorbereiden over wat je ziet aankomen. Maar goed wat wil je dan gaan doen? Energie problemen worden wel voor je opgelost. Zelf zet ik de kachel pas aan als ik thuis ben.

[ Voor 16% gewijzigd door ROFLASTC op 16-09-2006 18:27 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-12 16:36
fee-tje schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:10:Mijn opa en oma hebben 2 beurscrashes, 2 wereldoorlogen en een hongersnood overleefd. Tis naar wat je "lekker oud worden" noemt ;). Ik zie niet in waarom zij dat wel zouden kunnen en (een deel) van de kids van nu niet.
Okee, maar die beurscrashes en wereldoorlogen zijn geintjes vergeleken met de zaken die ons in de toekomst te wachten staan. Je opa en oma hadden alles en ze hadden de mogelijkheden om dingen op te bouwen zonder dat er (nog) grotere problemen kwamen.

De kids van nu (ik dus ook) hebben geen toekomst, omdat de ouderen dat van ze hebben afgepakt.

Ik heb geen toekomst. Ik kan later niet doen waar ik zin aan heb. Ik zal nooit in staat zijn om een carriere op te bouwen zoals de ouderen dat gedaan hebben. Ik begrijp heel goed dat we niet in een sprookjeswereld leven en ik weet ook heel goed wat er in de toekomst zal gaan gebeuren.

De natuur gaat ons keihard pakken. Let maar op. Er valt niet te spotten met de wetten van de natuur. Wij denken dat we geen dieren zijn. Wij denken dat we niet echt een onderdeel uitmaken van de natuur, omdat we zoveel kunstmatige dingen hebben (bijv. computer) en doen, maar het tegenovergestelde is waar en dat is iets wat niemand echt goed in de gaten heeft. Zelfs ik niet, daarom maak ik hier ook een computerprogramma over om PRECIES te laten zien wat er aan de hand is en wat er zal gaan gebeuren.

Verwijderd

Tegen de natuur is de mens niet opgewassen.

Wij Nederlanders kunnen vrolijk dijken blijven door bouwen, maar op een gegevn moment lukt dat niet meer. Het zal niet zo erg worden als in The Day After Tomorrow, maar op lange termijn zal er vast wel iets vergelijkbaars gebeuren.

En uit eindelijk zal de Amerikaanse regering voor de val van de "Westerse Wereld" zorgen. Niet dat ik racistisch ben, maar de trip waar ze nu mee bezig zijn is gewoonweg slecht. Eerst stónden ze erop dat Saddam MVW had. Niet waar. Ze stonden erop dat ze geen geheime CIA gevangenisen hadden. Niet waar. En wat zeggen ze, "Ja, sorry, het was een foutje...". Amerika is niet populair bij de Oosterburen (niet Duitsland, maar Rusland en verder). En door het machtige Amerika dat zo nodig politie agentje wil spelen, komen de terroristen naar Spanje en vervolgens Engeland. What's next?

• wpverbeek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09-2024

wpverbeek

Wouter Verbeek

Ik maak me niet zo'n zorgen. Neem nou de olie volgens het bedrijf Exxon Mobile en Saudi Mobile is er nog genoeg olie voor de komende honderd jaar. Ook maak ik mij niet z'n zorgen om het terrorisme, we zitten toch in de NAVO. En ik denk dat die dit vrij snel onder controle hebben, zeker omdat wij technisch stukken verder zijn. Ik denk niet dat er nog een echt grote oorlog komt waarin veel Nederlanders zullen sterven. Economisch zal er een hoop veranderen (opkomst India, China, instorten Amerikaanse economie). Maar ik verwacht niet dat het in Europa zal instorten. Natuurlijk zullen we dan naar andere landen moeten exporteren, maar dit hoeft geen probleem te zijn. Als laatste de Natuur, het duurt altijd lang voordat die veranderd, dus voor de komende honderd jaar denk ik niet dat we ons zorgen hoeven te maken.

[ Voor 0% gewijzigd door wpverbeek op 17-09-2006 20:36 . Reden: spelfout ]

Verwijderd

Dragonsoft schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:35:
En ik denk dat die dit vrij snel onder controle hebben, zeker omdat wij technisch stukken verder zijn.
Dát is juist het probleem, die terroristen zijn veel minder afhankelijk van computers dan wij technisch geëvolueerden.

Stel je het volgende scenario voor:
Die terroristen betalen de beste hackers in de wereld om de mainframes van Amerika aan te vallen en plat te leggen. Hierdoor kan er niet meer goed gecommuniceerd worden tussen de verschillende overheids diensten. Tegelijkertijd kapen ze weer een aantal vliegtuigen, waar de FFAA niets vanaf weet, want die kunnen niet communiceren en hop, je hebt een 2e 9/11.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2006 21:04 ]

Verwijderd

Dragonsoft schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:35:
Ik maak me niet zo'n zorgen. Neem nou de olie volgens het bedrijf Exxon Mobile en Saudi Mobile is er nog genoeg olie voor de komende honderd jaar. Ook maak ik mij niet z'n zorgen om het terrorisme, we zitten toch in de NAVO. En ik denk dat die dit vrij snel onder controle hebben, zeker omdat wij technisch stukken verder zijn. Ik denk niet dat er nog een echt grote oorlog komt waarin veel Nederlanders zullen sterven. Economisch zal er een hoop veranderen (opkomst India, China, instorten Amerikaanse economie). Maar ik verwacht niet dat het in Europa zal instorten. Natuurlijk zullen we dan naar andere landen moeten exporteren, maar dit hoeft geen probleem te zijn. Als laatste de Natuur, het duurt altijd lang voordat die veranderd, dus voor de komende honderd jaar denk ik niet dat we ons zorgen hoeven te maken.
Voor de komende 100 jaar? Er is nu al sprake van capaciteitsproblemen om dagelijks de voorziening omhoog te pompen. Het mag mischien wel in de aarde zitten voor 100 jaar, maar bedenk wel even dat de prijzen als een idioot stijgen. Ook de nieuwsberichten over olieprijsverlaging.. komop 1 Cent? Moet je es kijken wat de olieprijs het afgelopen jaar is gestegen... en dan verlagen met 1 cent en doen alsof het niets is...

Oorlog weet ik zo zeker nog niet... Er is een nieuwe presidentsverkiezingen op komst waarop een zekere meneer citeert letterlijk oorlog te gaan voeren met die landen & terroristen.. Waarom denk je dat amerika met hun neus bovenop irak zit ivm Nucleare spul? Al jaren gaat dit zo.. de een roept om de olie.. de ander roept om macht.. Ik weet het niet hoor... Die aanslagen waren er overigens niet voor niks...

de natuur maak me ik eigenlijk het meeste zorgen om. Smelten van de poolkappen (je hebt echt een overvloed aan water mocht dat smelten..) waterniveau dat jaarlijks stijgt (en juist provincies zoals noord/zuid holland die zouden onder water komen te staan). Dieren die door klimaatomstandigheden nauwelijks meer kunnen overleven.. Denk aan bomen die gekapt worden en daar bebouwing en dergelijk op plempen... de toenemende auto's in de wereld... Nee maar jij je maar geen zorgen hoor... Ik zie het dagelijks steeds meer dichterbij komen, en niet alleen de dingen die ik hier opnoem, maar overal.

• wpverbeek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09-2024

wpverbeek

Wouter Verbeek

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:11:
[...]
Voor de komende 100 jaar? Er is nu al sprake van capaciteitsproblemen om dagelijks de voorziening omhoog te pompen. Het mag mischien wel in de aarde zitten voor 100 jaar, maar bedenk wel even dat de prijzen als een idioot stijgen.
Ik denk dat wij in 2050 al commercieel kernfusie energie hebben. De schatting is dat in het jaar 2100 20% van de energie uit kernfusie bestaat. De mensen van het Nederlandse kernfusie-onderzoek(http://www.fusie-energie.nl) schatten dit zelf in, zie plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.fusie-energie.nl/watisker/images/markal.gifDan lijkt me het grootste probleeem opgelost.
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:02:
[...]

Dát is juist het probleem, die terroristen zijn veel minder afhankelijk van computers dan wij technisch geëvolueerden.

Stel je het volgende scenario voor:
Die terroristen betalen de beste hackers in de wereld om de mainframes van Amerika aan te vallen en plat te leggen. Hierdoor kan er niet meer goed gecommuniceerd worden tussen de verschillende overheids diensten. Tegelijkertijd kapen ze weer een aantal vliegtuigen, waar de FFAA niets vanaf weet, want die kunnen niet communiceren en hop, je hebt een 2e 9/11.
Ik denk niet dat hackers veel schade kunnen aanrichten bij computers van het leger. Ik denk ook niet dat het winnen van een oorlog, heel afhankelijk is van de computers, meer van andere technische zaken, zoals wapens(daar kunnen hackers weinig mee). Neem nu de oorlog in Irak, natuurlijk zijn er hier ook slachtoffers gevallen aan Amerikaanse en Britse zijde, maar dit staat niet in verhouding met het grote aantal terroristen dat is uitgeschakeld. Ik denk dat iedereen kan bevestigen dat dit voor een groot gedeelte ligt aan de technische voorsprong.
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:11:
[...]

De natuur maak me ik eigenlijk het meeste zorgen om. Smelten van de poolkappen (je hebt echt een overvloed aan water mocht dat smelten..) waterniveau dat jaarlijks stijgt (en juist provincies zoals noord/zuid holland die zouden onder water komen te staan). Dieren die door klimaatomstandigheden nauwelijks meer kunnen overleven.. Denk aan bomen die gekapt worden en daar bebouwing en dergelijk op plempen... de toenemende auto's in de wereld... Nee maar jij je maar geen zorgen hoor... Ik zie het dagelijks steeds meer dichterbij komen, en niet alleen de dingen die ik hier opnoem, maar overal.
Ik denk dat het energieprobleem en het natuurprobleem erg veel met elkaar te maken heeft. Als het zo is dat wij uit kernfusie meer energie halen dan we er instoppen(in 2020?), en dan rond 2050 dit commercieel doen. Dan denk ik dat het broeikas-probleem snel opgelost is.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Varienaja schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:56:

Maar meer concreet
- Mocht energie schaars of onbetaalbaar worden: is het verstandig om dan zsm zonnecellen op m'n dak te zetten? Moet ik een volkstuintje nemen, en leren gewassen te verbouwen? Moet ik een allesbrander installeren in huis om warm te blijven?
Dat is gewoon een investering, vergelijk de kosten die verwarming door olie of gas hebben ten opzichtte van alternatieve verwarming.. een zonnecollector, of praktischer (meestal goedkoper en effectiver: pallet-verwarming of geothermische warmte)..

Bij stijgende olie/gaskosten worden die alternatieve energievormen steeds interessanter..
bedenk ook dat dit veelal langetermijnsinvesteringen zijn, dus moet je domweg over een periode van 5 tot 10 jaar rekenen...
Ook kun je bv afwegen of isoleringsmaatregelen je geld kunnen opleveren.

Dat is geen _nieuwe_ situtie, maar iets dat al eigenlijk vanaf begin jaren 70 is begonnen ... voor die tijd was bv dubbel glas een luxe die weinig mensen hadden, maar tevens waren toen alternatieve verwarm-mogelijkheden bv het verhitten van slechts één kamer veel normaler ...

de westerse mens heeft sinds die tijd zijn leefpatroon veranderd, bv isolering is veel gewoner geworden maar tevens worden veel meer kamers in het huis verwarmd, de mens gebruikt zijn besparingen op dat gebied ook deels voor extra 'luxe'
- Mocht de economie onderuit gaan: moet ik dan juist wel of niet zorgen dat m'n hypotheek van tevoren is ingelost? Moet ik als hoogopgeleid figuur alvast cursussen doen, zodat ik ook met m'n handen kan werken?
de 'economie gaat niet zomaar onderuit, maar als het zo gebeuren dat er bv hyper-inflatie optreed kan het zin hebben op het moment van grootschalige ontwaarding van je geld je huis ook zo snel mogelijk af te betalen, iig zolang je een 'vaste' rente nog hebt, wordt dan het rente-niveau aangepast ben je flink 'im arsch' omdat de rente rekening zal houden met het dalen van de 'waarde' van je hypotheek...

met je handen moeten werken heeft geen zin, er blijft ook in die situatie doodnormale vraag naar geschoold werk bestaan, sterker nog, zulk werk is veelal veel 'veiliger' tegen een ineenstorten vande economie, het zijn juist de laagste klassen die dan het meeste te leiden krijgen omdat die als eerste gekort worden en de lasten moeten dragen
- Mocht het klimaat verder veranderen, en Nederland houdt z'n voeten niet droog. Moet ik (wonend in Drente) blijven waar ik zit, of worden we overspoeld door Westerlingen? Kan ik in mijn hypothetische volkstuintje wel fatsoenlijke oogsten binnenhalen als de zomers nog heter en droger worden dan nu?
dat merk je toch vanzelf?
Als Drenthe wordt overspoeld door een 'grote trek' uit de randstad, word jouw huis juist veel meer waard en kun je dat misschien voor goed geld doorverkopen en misschien kies je dan zelf wel om verder naar het oosten te trekken (duitsland in)..

je volkstuintje, tja als het klimaat veranderd kan het betekenen dat bepaalde planten niet meer zo goed groeien, maar dat betekent evenzeer dat anderen weer wel beter gaan groeien ...

het sleutelwoord is 'aanpassing'...

Kennelijk vervult dat je met grote angst, niet zozeer dat alles ineenstort, maar gewoonweg dat dingen veranderen en je je moet aanpassen aan veranderingen .
maa dat is domweg zo ... en mensen die succesvol zijn zijn meestal diegenen die flexibel zijn, die inspelen op de veranderingen, ze niet pogen tegen te gaan maar erin meegaan en ze uitnutten.

Overigens, wat betreft energie is er domweg een golfbeweging waar te nemen... prijsstijgingen lokken zelf weer maatregelen uit gericht op energie-besparingsmaatregelen maar ook bv maatregelen bij de olieproducerende landen om meer olie of andere energie te kunnen leveren...
De bouw van extra raffinaderijen en/of kerncentrales (het huidige prijsniveau is niet hoog vanwege gebrek aan olie, maar wel een productietekort, men heeft niet genoeg raffinaderijen om aan de vraag te voldoen) ...

Ikzelf schat eigenlijk in dat over 5 jaar de olieprijs structureel weer onder de 50 dollar zakt en misschien zelfs verder ... datzelfde gebeurde begin/halverwege 80'er jaren na de oliecrisissen en toen men daarop ingespeeld was en veel investeerde in zuiniger oliegebruik en meer productie..
bedenk bv dat 4 jaar terug in 2001 er nog een nederlands rapport over de energiemarkt verscheen (over privatiseringen iov ministerie van EZ) welk voorspelde dat de energieprijs tot 2010 niet structureel zou kunnen stijgen en de olieprijs ongeveer rond de $25 per barrel zou blijven (boy, zaten ze daar eventjes fout), eventuele prijsopdrijving voorzagen ze vanaf 2015 ...

de huidige hoge prijs voor olie is bv voor een hele economie waanzinnig _prettig_ nieuws, diegenen die investeren in alternatieve energie... windmolens maar ook kernenergie... dat wordt dankzij de hoge olieprijs opeens een hele lucratieve markt..
Ook voor bepaalde duurzame productie en juist kennis-intensieve industrieen is dit alles goed nieuwes, bedrijven kunnen door slim te besparen en te innoveren weer veel winnen tov hun concurrenten (en ja, de hoge energieprijs is iets dat de hele wereld ervaart en bv relatief voor productie in china meer uitmaakt dan in west-europa waar men meestal veel 'zuiniger' omgaat met resources)

[ Voor 20% gewijzigd door RM-rf op 18-09-2006 18:06 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
RM-rf schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:55:
het sleutelwoord is 'aanpassing'...
...voila.

Wat er ook gebeurt, je zult je (moeten) aanpassen aan de nieuwe situatie, om te overleven. Waarbij 'de nieuwe situatie' kan verschillen van hoe het nu is (dus eigenlijk geen aanpassing vereist) tot een atoomoorlog en andere enge dingen. Zoals de meeste dieren wil de mens ook vooral overleven dus zal je je wel aanpassen, anders leg je het loodje.

Maar voorlopig is er nog niet zoveel aan de hand. Natuurlijk, brandstof is duur bijvoorbeeld, maar nog niet zo duur dat ik m'n huisje niet meer warm stook. Er is een 'terrorismedreiging' die nog altijd kleiner is de kans dat je onder een auto komt, althans, dat wordt doorgaans beweerd en dat klinkt zeer aannemelijk gezien het feit dat ik dagelijks door Amsterdam loop en vaker bijna onder een auto heb gelegen dan ik een bom gezien heb (films niet meegeteld). Ik let dus meer op auto's dan op bommen. De aarde warmt op (overigens voor een groot deel een natuurlijk proces, zij het 'ondersteund' door CO2-uitstoot), maar voorlopig heb ik daar geen last van. Ik draag wel vaker een t-shirt dan een trui.

Wat zou ik nu moeten doen om de 'onzekere' toekomst tegemoed te zien? Een moestuin? Geen tijd om dat nu te onderhouden - ik moet werken om alles bij de supermarkt te kunnen kopen en de kans dat ik in de supermarkt fatsoenlijk 'oogst' met het werk dat ik 'gezaaid' heb is vooralsnog groter dan wanneer ik zelf in de klei ga rommelen. Een schuilkelder bouwen? Ik vind het bovengronds toch een stuk aangenamer, hoewel met zonnebrandcrème. Grote sommen geld sparen? Als de economie instort is dat geen moer meer waard, een huis des te meer. En daar heb ik nu ook nog eens lol van! Zonnepanelen op m'n dak? Leuke, maar dure gadget die zeer weinig oplevert. Tegen de tijd dat we die nodig hebben is technologie verder en zijn ze beter en goedkoper.

Oftwel, gewoon doorgaan met ademhalen en wat minder naar het nieuws kijken.

met een hamer past alles

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:47

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

fee-tje schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:10:
Mijn opa en oma hebben 2 beurscrashes, 2 wereldoorlogen en een hongersnood overleefd. Tis naar wat je "lekker oud worden" noemt ;). Ik zie niet in waarom zij dat wel zouden kunnen en (een deel) van de kids van nu niet.
Vergeet de watersnoodramp niet!

Rampen kunnen iedereen overkomen, en elk moment, en wat het zal zijn weet je nooit van tevoren. Het heeft dus weinig zin om daarover wakker te liggen.

Ik denk wel eens "wat als de brandstofprijzen zo ver steigen dat het te duur wordt om naar het werk te rijden?" Nou, dan koop ik toch een motor? Veel zuiniger dan een auto.

Het enige waar ik echt bang voor ben is een instorting van de onroerendgoedmarkt, maar als dat gebeurt ben ik niet de enige die met levensgrote financiële problemen zit dus ook daar zullen we dan wel weer uit komen. Net als opa en oma.

[ Voor 43% gewijzigd door Mx. Alba op 19-09-2006 23:31 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
De onroerendgoedmarkt instorten? Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat al het onroerend goed geen moer meer waard is. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren, dan zullen er eerst nog wel ergere dingen plaats moeten vinden. Voorlopig is er nog steeds een tekort aan huizen, mensen willen graag een dak boven hun hoofd (dit valt, denk ik, in de 2e trap van de piramide van Maslow, als het al niet de 1e is), dus zullen huizen veel waard blijven, totdat men geen middelen (geld) meer heeft voor meer elementaire behoeften zoals voedsel - of totdat de helft van de huizen leegstaat.

Of denk ik nu te kortzichtig?

met een hamer past alles

Verwijderd

Hoe kan je je voorbereiden op de toekomst?

veel te veel wat in de toekomst ligt is nu nog ontzettend onzeker. Er is niet te zeggen of de dreiging van het terrorisme uiteindelijk omslaat in een oorlog. De klimaat veranderingen zijn er, maar zullen ze ook zodanig zijn dat wij als mens ons er niet aan aan weten te passen?

Mochten onze grondstoffen uitgeput raken in de tijd dat ik nog te leven heb, hebben ze tegen die tijd ongetwijfeld een oplossing gevonden, ik denk niet dat mensen graag in de kou gaan zitten en er zijn genoeg professoren aan een oplossing bezig, sommigen zijn zelfs ver genoeg om de verwachting te stellen dat ze over 2 jaar met wat water een huis kunnen verwarmen.

Als ik moet gaan leven (en ik woon in zeeland) met het vooruitzicht van waternoodsrampen door de klimaatsveranderingen, of me moet voorbereiden op mogelijke oorlogen, of misschien wel een hongerdood omdat ik over 20 jaar, ondanks mijn studie, niet genoeg geld verdien om fatsoenlijk van te eten? Nee, dan leef ik liever met het moment om zoveel mogelijk van het geluk te proeven als mogelijk. Wat de toekomst brengt zien we dan wel weer, voorlopig ga ik maar niet doodongelukkig over piekeren.

Verwijderd

Dragonsoft schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:59:
Ik denk dat wij in 2050 al commercieel kernfusie energie hebben. De schatting is dat in het jaar 2100 20% van de energie uit kernfusie bestaat. De mensen van het Nederlandse kernfusie-onderzoek(http://www.fusie-energie.nl) schatten dit zelf in, zie plaatje hieronder:
[afbeelding]Dan lijkt me het grootste probleeem opgelost.
Je geeft het zelf al aan: dit plaatje komt van de mensen van het Nederlandse kernfusie-onderzoek. Niet echt een objectieve bron dus ;). Deze toekomst is zeker niet onmogelijk, maar het gaat ervan uit dat alles goed uit zal pakken voor kernfusie en dat is absoluut onzeker. Een zelfde senario kan je ook voor wind-, zonne-, bio- en andere energie bedenken: Als we nu redelijk veel gaan investeren in één van deze vormen van energie opwekking, dan kan binnen 80 jaar 20% bestaan uit wat je maar wilt. Er is gewoon best veel mogelijk in 80 jaar met een beetje goede wil.

Maarja aan dat beetje goede wil ontbreekt het dus. Er moet namelijk de politieke en economische wil zijn om te investeren in fusiecentrales die niet economisch rendabel zijn. Tot nu toe gooit de politiek zwaar roet in het eten en is de politieke wil er zeker niet om alle pijlen op kernfusie te richten. Er is natuurlijk ook wel enige concurrentie van andere mogelijkheden om duurzaam energie op te wekken.

Wat nodig is, is dat de kosten van zo'n centrale zullen blijven dalen, maarja, om de kosten te laten dalen is techniek nodig die nu nog niet bestaat. Het zou best kunnen zijn dat het altijd relatief duur blijft om kernenergie op te wekken. Het in stand houden van kernfusie is nu eenmaal niet eenvoudig (extreem lage temperaturen voor de supergeleide spoelen vlak naast extreem hoge temperaturen om het plasma te laten fuseren). Verder is zo'n centrale niet een gigantische energie-opwekker zoals vaak gedacht wordt. Er wordt gewerkt met zeer weinig plasma (anders krijgt het niet de nodige temperatuur) en de eerste commerciële centrale zal niet veel meer op gaan wekken dan een kolen- of gascentrale.

Als alle pijlen gericht worden op het ontwikkelen van kernfusie, dan kunnen we best een paar centrales uit de grond trekken binnen een paar decennia, maar ik denk echt niet dat men de gok gaat wagen om op één paard te wedden.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:29:
Het enige waar ik echt bang voor ben is een instorting van de onroerendgoedmarkt, maar als dat gebeurt ben ik niet de enige die met levensgrote financiële problemen zit dus ook daar zullen we dan wel weer uit komen. Net als opa en oma.
Dat snap ik niet helemaal... Als je een huis hebt gekocht en het wordt niets meer waard, dan heb je altijd je huis nog, dus een woonplek. Als je een huis huurt, en de markt "stort in" dan lijkt me dat zelfs gunstig omdat de huurprijs daalt.

Alleen als je voor je maandelijkse inkomen afhankelijk bent van de verhuur van huizen lijkt het me dat je eventueel in financiële problemen kunt komen, maarja, dan moet je ook maar gewoon werken in plaats van huizen verhuren ;).

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:10
Kernfusie is een droom. Een mooie droom, een droom die hopelijk en mogelijk in de toekomst realiteit wordt. Maar op dit moment simpelweg niet meer dan een droom. Om de hoop van de mensheid voor de energievoorziening daarop te vestigen is IMO gewoon een te grote gok. En daarbij heeft ook kernfusie nadelen waar je de voorstanders niet vaak over hoort, en het kan fossiele grondstoffen niet geheel vervangen (kunstmest, plastics, medicijnen, etc.)

Het zou prima mogelijk zijn om op dit moment met bestaande technologieën ons energiebehoefte te dekken zonder de planeet om zeep te helpen. De basis daarvan zal een efficiënt gebruik van energie moeten zijn, en een duurzame opwekking. Dus eerst besparen, dan duurzaam opwekken. Maar dan moet de wil er bij de gewone mensen wel zijn, anders gaat de overgang simpelweg niet gebeuren en als het dan uiteindelijk in de soep loopt kunnen we ook alleen maar onszelf als schuldige aanwijzen.

Een nuttig bijresultaat van duurzame opwekking is natuurlijk dat we steeds minder afhankelijk worden van landen die het rijke westen op zijn zachtst gezegd niet echt gunstig gezind zijn. Een boel wereldproblemen zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen als we daar niet met soldaten heen zouden gaan zodat we energie kunnen blijven verspillen.

Voorbereiden op een onzekere toekomst? Lijkt me moeilijk. Verspil geen energie, investeer in duurzame opwekking, als iedereen dat zou doen zouden we al een heel eind komen in het kader van 'voorkomen is beter dan genezen'. Dus: fietsen i.p.v. auto, huis isoleren, elektriciteitsverbruik besparen, etc. Je kunt het waarschijnlijk zelf ook wel verzinnen.

Mocht het ooit echt op grote schaal fout gaan, enorme klimaatomslag, rellen, oorlog, etc. dan helpt waarschijnlijk geen enkele voorbereiding. De mensheid mag dan blij zijn als er hier en daar groepjes mensen overleven met een vage herinnering aan de mooie, extravagante 20e eeuw.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-12 10:23

AuC

Ik denk niet dat je je voor kan bereiden op de toekomst. Zelf heb ik dan ook eerder de gedachten: "Ik zie wel wat er gebeuren gaat." Pas dan zal ik kijken hoe ik ga handelen. Als ik nu een plan zal bedenken, en de toekomst staat uiteindelijk voor me, en het plan is totaal anders dan de aanpak die nodig is. Zal ik sneller verward zijn.

We weten gewoon niet wat er komen gaat, en we weten gewoon niet waar we precies voor moeten handelen. We hebben het allemaal niet in de hand. Tuurlijk kan je wel rekening houden met de natuur, door te recyclen en dergelijke, en dat zijn dan ook precies de enige dingen die we wel kunnen veranderen.

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
grolschbeugel schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:42:
Daarbij komt nog dat de wereld al aardig wat zaken heeft overleeft. Wat denk je dat WOI en WOII voor een impact hebben gehad? Oorlogen, economische crisis, epedemieën, staatsgrepen etc. de wereld en onze samenleving hebben de afgelopen pakweg 2000 jaar al aardig wat voor de kiezen gehad. was niet allemaal even plezierig maar we bestaan nog steeds

Je paranoia omtrent terrorisme is idd onzin, kans dat je iets anders overkomt is velen malen groter. Vind het trouwens ook onzin dat 40% van de Nederlanders bang is voor terrorisme (dat neemt niet weg dat er geen maatregelen genomen moeten worden, beetje preventie werkt wel)

Zaken als het klimaat maak ik me nog het meeste zorgen over, voor over de termijn nu tot over 200 jaar. Gelukkig is er al veel meer bewustwording maar de westerse wereld vervuilt nog steeds als een gek. Gelukkig zijn er genoeg organisaties en bewegingen die dit aan de kaak stellen dus ik hoef me er persoonlijk niet druk over te maken.

Persoonlijk/individueel hoef je je niet druk te maken, als het collectief maar de goede kant op denk... wat wil ik hiermee zeggen, dat weet ik zelf ook niet helemaal precies...
200 jaar?? dacht het niet , ik heb verschillende documentaires gezien en experts zien praten, en het is eerder dan we denken, denk maar richting 2010-2025.

Verwijderd

leef met de dag het leven is maar kort zeg ik maar :)

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58
Ik maak me niet druk om de toekomst. Als er iets op mijn (levens)pad komt, dan leer ik daar mee omgaan, of zorg ik dat ik het afhandel, zodat het niet meer terugkomt.

Ok, ben ik ooit eens slachtoffer van een terroristische aanslag.. so be it. Tja, dat kun je toch niet beïnvloeden... En als ooit de natuurlijke voorzieningen opraken, wordt er vast en zeker een alternatief voor uitgevonden.

Het enige waar ik me druk over maak, is wat we vanavond of morgenavond eten, wat de plannen zijn voor van het weekend.

Als ik me druk zou moeten maken om al die dingen die om mij heen gebeuren, dan hou ik geen tijd over voor mezelf.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
De echt heftige veranderingen gaan zo snel en ingrijpend, zijn zo anders dan wat er nu is, dat je je daar no way op kunt voorbereiden. De langzame veranderingen zijn van alle tijd, en daar "zwem" je gewoon in mee. Het heeft imho geen nut om nu alvast dekens, batterijen en blikken bonen in te slaan voor als ooit de wereld vergaat.
De olie raakt op, dat is een feit. Iedereen liegt over de aantallen, maar ooit ZAL hij opraken. Zoals we er nu voor staan betekent dat we dan gewoon de lul zijn....
Er zal ook wel weer oorlog uitbreken, zo is de mens nu eenmaal...en dan ben je ook gewoon de lul...
Of de stroom valt gewoon een keer een dag uit..of het gas..het kan..als dat hartje winter is, zul je wensen dat je die prietser hieronder had verruild voor een petroleum kacheltje en een busje brandstof :+
Dan zou ik eerder investeren in een goed gesprek met een priester; dat je doodgaat is zo ongeveer de enige zekerheid die je hebt, en zorg dan dat je alles eraan gedaan hebt om in een eventuele hemel te komen.
Ga eens ergens anders propaganderen :/
Johnny schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:52:
Je opa en oma van 80 hebben ook een wereldoorlog meegemaakt vele jaren geleefd onder de dreiging van de koude oorlog en vele economische depressies en overleefd zonder daar uitzonderlijk veel moeite voor te doen.
Inkoppertje, moeten we even gaan tellen hoeveel potentiele opa's en oma's het NIET overleeft hebben?

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

Het feit dat jou opa en oma geluk hebben betekend niet 'dat je maar niets hoeft te doen'. Je kan je wel degelijk voorbereiden....de vraag is alleen hoever ga je daar in? Je kan een bunker in je achter tuin graven, met hydroponische kassen ondergronds, een fusie centrale en een forellenvijver. Je kan ook gewoon zorgen dat je kaarsen, brandstof en blikvoer heb staan dat je elke 5 jaar vervangt...want hoe dik je bunker ook is, je kan ook omkomen op weg naar de supermarkt ;)
fee-tje schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:10:
Dan heb je het over de joodse mensen die uit DLD naar bijv Zwitserland zijn getrokken? Het is imho nog wat anders als ze je persoonlijk achterna komen, of dat je een onschuldig bijstander bent. De realiteit van WW2 is dat de meeste mensen gewone omstanders waren, gewone burgers zoals mijn opa en jouw opa, die "toevallig" in het land woonden waar die hongerwinter uitbrak. Die zagen wellicht wel een oorlog aankomen, maar als je niet denkt dat het je persoonlijk komt halen, dan vlucht je ook niet weg. En daarbij, als je wegvlucht, heb je *nog* niks aan je moestuintje en je blikken bonen.
Naast wat joden en soldaten zijn er verder ook geen burgerslachtoffers gevallen bij bombardementen op rotterdam, londen of dresden.... }:| 7(8)7
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:10:
En door het machtige Amerika dat zo nodig politie agentje wil spelen, komen de terroristen naar Spanje en vervolgens Engeland. What's next?
Omdat spanje en engeland als een stel huppelkutjes gewoon achter de VS aan hollen. Je hoort ze in japan ook niet klagen over terroristen, omdat ze zich er gewoon niet mee bemoeien....als wij niet met onze reet in iraq of afghanistan de amerikaanse rommel aan het opruimen waren, hadden we ook niets te vrezen....

Als je je al ergens op voorbereid, wees dan vooral praktisch :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Recent in Afrika geweest heb ik één ding wel gezien. Het leven gaat door. Geen rijkdom, geen toekomst, geen rechtvaardigheid, enz, enz, het leven gaat door. Je zult toch elke dag weer brood op de plank moeten krijgen. Je zult toch elke dag weer het beste van dingen moeten maken. Je zult toch altijd wel een soort doel voor ogen moeten stellen. Je zult toch altijd richting moeten geven aan je leven op basis van de wereld om je heen. Je zult je altijd weer moeten aanpassen.

Al moeten we het allemaal doen met 1000 watt per dag aan energie. Al wordt de gemiddelde leeftijd 40 door de enorme vervuiling. Al moeten we met chronische ziekten en afwijkingen door het leven. Al wordt onze famillie en vriendengroep uitgedund door oorlog. Je kunt maar één ding doen: overleven. Zorgen dat je voedsel krijgt. Voorkomen dat je door gaat en telkens weer zoeken naar een nieuw idee om te verwezenlijken.

Totale zekerheid bestaat niet. Bij het behalen van doelen in het leven draait het niet om het doel zelf, maar om de reis er naar toe.

Je kunt je wel over van alles en nog wat zorgen maken, maar als je een keer vergeet naar links te kijken met het oversteken is het allemaal net zo zinloos.

Verder, wees praktisch idd, leer idd om jezelf aan te passen, leef vooral je eigen leven (natuurlijk wel eerlijk en met respect). Bereid je voor op dingen, maar hecht je er niet aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 10:25 ]

• feej

feej

giraffemeisje

:* Ik ben zelf zo on-christelijk als je maar zijn kan eigenlijk.
Het was meer om aan te geven dat ik denk dat je de rampen toch niet tegenhoudt, dat je er weinig aan kunt doen behalve hopen/bidden/whatever.
Je kan ook gewoon zorgen dat je kaarsen, brandstof en blikvoer heb staan dat je elke 5 jaar vervangt...want hoe dik je bunker ook is, je kan ook omkomen op weg naar de supermarkt ;)
Dat bedoel ik :). Aan die 5 pakken kaarsen en 10 blikken bonen heb je niet genoeg als er echt wat gebeurd. Zoiets is naar mijn mening echt een druppel op een gloeiende plaat. In het geval de sociale wereld zo instort dat je alleen maar op jezelf en je eigen voorraad aangewezen bent (dus als alle winkels, boerderijen, etc allemaal op zn gat ligt), zullen naar mijn idee die paar bonen ook je leven niet redden. Bovendien kun je wel eten inslaan, maar daarmee red je jezelf niet van ziektes e.d. en ziekte is in zo'n situatie een groter en reeler gevaar dan hongersnood.
Naast wat joden en soldaten zijn er verder ook geen burgerslachtoffers gevallen bij bombardementen op rotterdam, londen of dresden.... }:| 7(8)7
Ik denk niet dat de mensen in Rotterdam of Londen in den beginne verwacht hadden dat hun stad zou worden platgegooid. Zij hebben nooit het idee gehad dat Hitler hen persoonlijk zou aanvallen. Goed, je zag wel dat er in DLD wat dingen niet zo lekker gingen enzo, maar de laatste oorlog op UK/NL grondgebied konden die mensen zich niet herinneren. Dus hebben die mensen nooit het idee gehad dat er iets kon gebeuren, laat staan de impact ervan. Ik denk dat dat voor veel mensen nu ook zo al zijn. Wie weet is Al Qaida nu al een aanval op A'dam aan het plannen, en dan kunnen we niet zeggen dat er geen aanwijzingen waren: getuige Madrid en Londen. Aan de andere kant blijft dat gissen en richt niemand zijn leven daar nu op in. Ik zie iig weinig mensen hun biezen pakken en vertrekken naar een "veilig" land omdat ze bang zijn voor de oorlog. Dat is een parallel die ik ook al eerder probeerde te trekken naar het begin van WO2: de mensen die toen op tijd gevlucht zijn hadden gegronde reden om weg te trekken: de joden die het in DLD ook al helemaal mis zagen gaan. De NLers zagen wel dat er iets borrelde daar, maar hadden veel minder besef en drijfveer om weg te gaan. Nu hebben we dat besef en die drijfveer ook niet, tis allemaal zo'n ver van mn bed show. Dan kun je wel zeggen dat je op wilt letten en op tijd wilt vluchten, maar dan vraag ik me af waarom je hier je huis en voorraad aanlegt, waar je heen wilt vluchten, en hoe je weet wanneer het tijd is om te gaan?

Imho is voorbereiden op zo'n ramp nutteloos, omdat je gewoon totaal niet weet wat je kunt verwachten en je er dus ook niet op kunt voorbereiden.

Everything is awesome!
O+

Pagina: 1