Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:28:
[...]
Nou... dan ben ik daar mooi klaar mee..

Ik heb zolang een ISDN lijn gehad omdat het omzetten van ISDN naar analoog niet ging zonder eerst je ADSL op te zeggen.
XS4ALL o
nly leek de oplossing omdat deze ADSL verbinding niets meer met je telefoo
nlijn te maken zou hebben. Dit blijkt dus een loze belofte van
XS4ALL te zijn. ADSL via ISDN blijft met als gevolg dat telefonie via analoog nog steeds niet mogelijk is. Ik kan de telefoo
nlijn wel opzeggen, maar dat wilde ik eige
nlijk niet.
De enige optie die ik dus nog heb om van m'n telefonie via ISDN af te komen is de telefoon opzeggen bij de KPN en VOIP gaan gebruiken. Hopelijk komt
XS4ALL binnenkort met een aanbieding voor een modem upgrade.
Bij andere DSL aanbieders (met eigen DSL netwerk zoals Tele2/Tiscali/Orange/BBned ISP's) was het telefonie gedeelte van KPN altijd al los van ADSL. Tenminste, net als wat
XS4all bedoelt dat je het kan opzeggen zonder dat je ADSL vervalt.
Het blijft het geval dat als er linesharing is (dus twee aanbieders of twee diensten (telefonie + ADSL)) op de lijn zit je niet kan wisselen van lijntype. Als voorbeeld: Je hebt een analoge KPN lijn met Orange ADSL. Stel je zet bij KPN (en dat zouden ze dus doen) je telefonie om naar ISDN, dan werkt je ADSL dus niet meer omdat dit annexA is. Gelukkig hebben ze zich deze problemen niet op de hals gehaald en is het wisselen van lijntype dus niet mogelijk als er DSL op zit.
Maar.....
XS4all berekent geen kosten door voor lijnhuur als je geen KPN-telefonie meer hebt (behalve bij Start dacht ik!!, maar check het even!). Je kan er dus een analoge lijn
naast laten aa
nleggen door KPN voor telefonie zonder extra kosten voor de ADSL verbinding bij
XS4all. (let wel dat aansluitkosten dan wel €47.50 zijn, maar dat is zelfs minder dan een omzetting a €75 van ISDN naar PSTN).
Stel dat nu het telefoonnummer erg belangrijk is, dan zal dit niet gaan. Want eige
nlijk moet je dan bij KPN een verhuizing aanvragen naar hetzelfde adres als je nu al de dienst afneemt. (met tegelijk een lijntype verandering). Wat je zou kunnen doen is je telefoo
nlijn/nummer verhuizen naar een kennis zijn/haar adres en als dat is opgeleverd (vraag gelijk analoog aan dan) weer verhuizen terug naar je eigen adres. Kost je twee keer verhuiskosten a een euro of 15 dacht ik.
Zijn wat methodes die ik mij kan bedenken. De tweede heb ik zelf nooit gebruikt, dus spreek niet uit ervaring. Makkelijkste is als je geen binding hebt met je telefoonnummer verders en dus gewoon een nieuwe analoge lijn kunt aanvragen en daarna ISDN opzeggen compleet.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.