Laten we je dan maar inlijsten, kan iedereen zien dat er toch nog zeer tevreden klanten zijn
Het is natuurlijk onzin dat er alleen maar ontevreden klanten zijn, maar het is zeker niet meer zo rooskleurig als in het verleden. Als je naar de problemen kijkt die hier voorbij komen, dan zie je toch ook dat er een verschil is? Let wel, ik was zelf ook altijd heel positief over
XS4ALL, maar dat is echt verdwenen. Een van de verschillen is de manier van zakendoen. Waar deze provider eerst met de klant meedacht, is het nu meer een provider geworden van het vele geld binnenhengelen. Er worden wel nieuwe services online gezet, maar wat ik al eerder aanhaalde, zijn dat dingen waar de gebruiker lang niet altijd gebruik van maakt terwijl die er wel voor betaald. Via de overname van mijn vorige ISP door
XS4ALL, ben ik erachter gekomen dat het toch een vermindering was van de service. Na een paar jaar, is het niveau zelfs nog verder gezakt. De problemen worden groter, maar in plaats van dat eerst goed te gaan aanpakken, gaat
XS4ALL juist meer klanten binnenhalen. De nood schijnt zelfs zo groot te zijn, dat ze allerlei dure cadeaus weggeven.
Het lijkt wel een groot experiment: Eens zien hoe lang de klanten nog blijven (komen). Elke keer de service een stapje minder en zolang de klanten niet massaal weggaan, is de missie geslaagd. De tijd waar
XS4ALL de absolute top was, is nu een reputatie waar ze op kunnen leven. En hoeveel mensen lopen er nog achter die reputatie aan? Genoeg, dat blijkt maar weer. Er zijn ook nog steeds mensen die geloven dat als ze 2 of 3 keer zoveel betalen, dat het product dan ook wel echt heel erg goed moet zijn. En ook dat is gebaseerd op de oude reputatie. Alleen, wat is er werkelijk van over gebleven? Lees dit topic eens door, vergelijk het met het verleden. En vergelijk het dan met de problemen bji andere ISP's, zoveel anders is het niet. En om nu voor vergelijkbare kwaliteit 2 a 3 keer zoveel te betalen...
Het gaat uiteindelijk er niet om dat jij een zeer tevreden klant bent. Waar het om gaat, is een groter getal. Hoeveel mensen hebben er het afgelopen jaar problemen ondervonden en hoeveel daarvan is goed opgelost? Kijk dan vooral ook naar de kwaliteit van het oplossen. Wanneer je drie keer te horen krijgt om toch nog maar eens de kabels te controleren of bij wijze van spreken moet kijken of de stekker er wel in zit, dan is dat niet de kwaliteit die je kan verwachten. En dan nog de pesterijen bij de mensen die willen opzeggen, dan zit je niet bij een kwaliteitsprovider die altijd wat regels betreft het beste wilde voor de klant, maar bij een provider die zelf de wet gaat overtreden om nog maar extra inkomsten binnen te kunnen halen.