Toon posts:

'Optimaal' pc systeem (zeer uitgebreid toegelicht)

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen extreme tweaker maar dit keer heb ik me voor het eerst verdiept in de materie en ik moet toegeven dat het best fascinerend is :-)

Hieronder mijn observaties, voorlopige conclusies maar ook vragen en twijfels.

Budget:
Een concreet budget staat niet vast, heb ook geen moeite een € 1500+ configuratie maar ik streef naar een optimaal resultaat for the best price. In mijn schatting kom ik uit op een best-buy van 700-1000 euro (excl monitor)

Wat wil ik eigenlijk van mijn systeem?

- Ik wil met mijn nieuwe systeem graag komende 3 jaar goed mee kunnen komen.
- usage: xp en later vista, office, internet, films en misschien af en toe een game.

Toelichting over games:
- wil een 1680x1050 resolutie gebruiken, ook voor games
- ben geen hardcore gamer, ter illustratie; laatste games die ik gespeeld heb zijn c&c: generals, warcraft 3, civilization 3 en battlefield. Dat zegt genoeg he :-p
- met mijn nieuwe systeem wil ik ook in 2008 nog een beetje recent hip spel mee kunnen spelen en dat hoeft niet in zillion frames per seconde of waarbij ik super duidelijk schaduwen van alle grassprieten kan zien maar het moet wel kunnen draaien en speelbaar zijn.

Videokaart:
Dacht aan een geforce 7300gt silentpipe. Voor ongeveer 85 euro; een kaartje dat voldoende power heeft om 1680x1050 resolutie weer te geven en een tijdje mee kan. Of vergis ik me nu?

Monitor:

Wil sowieso een resolutie van 1680x1050 omdat me dat ideaal lijkt met meerdere applicaties naast elkaar en ik hou van lekker grote bureaubladen waar ik veel troep kwijt kan. Hele commotie over reactietijden vind ik zinloos, alles onder 8ms is voor mij in ieder geval niet waarneembaar. Kijkhoeken vind ik erg belangrijk omdat ik ook uit rare hoeken naar films wil kijken, ik wil dus minimaal 160 graden zowel horizontaal als verticaal. Verstelbaarheid vind ik buitengewoon prettig maar ik twijfel nog erg of ik daar so perse aan wil vasthouden.
Eerst kwam ik uit bij Samsung 205BW die voor net onder 300 euro te krijgen is. Goede reviews, 20
inch breedbeeld met 1680x1050, in hoogte vestelbaar, weinig mensen klagen over dode pixels.
En toen kwam ineens Iiyama ProLite E2200WS-B1. Voor 335 euro zelfde scherm maar dan 2 inch groter en met iets betere kijkhoeken (170/160). Enige nadeel is dat Iiyama niet in hoogte verstelbaar is.

Wil ik een 22 inch ding dat wel goed verstelbaar is ben ik gelijk 400 euro kwijt bij samsung en dan heb ik liever 205bw die voor ongeveer 290 verkrijgbaar is. Ook heb ik gekeken voor een bevestigingsysteem zodat een Iiyama wel in alle standen gezet kan worden maar dat is bizar duur (veel meer dan 100 euro). Bestaan er goeie maar betaalbare alternatieven?

Pixelgarantie?:
Ook twijfel ik over Pixelgarantie; Prijsverschillen zijn enorm, het is soms 30 euro en soms 50 of meer. Bij de een heb je 8 dagen pixelgarantie en bij de ander gelijk een jaar lang. Nu weet ik ook
dat meeste dode pixels meteen dood zijn en zelden later bijkomen maar toch vind ik 50 euro euro
voor 8 dagen garantie erg duur. Bovendien leveren sommige winkels monitoren in gesealde
verpakkingen zodat je een eerlijke kans hebt op dode pixels maar veel shops doen daar geen
mededelingen over; zo wordt pixelgarantie een soort chantage-toeslag, neem je het niet dan krijg
je gegarandeerd een monitor met pixeldefect! Bovendien, zelfs bij de gesealde verpakkingen weet je
nooit zeker wie en wanneer the seal opgeplakt heeft.
Nu lees ik veel over verbeterede productietechnieken en daarom vraag ik me af hoe groot tegenwoordig de kans is op een dode pixel. Aan de andere kant, een monitor van 22 inch heeft wel gruwelijk veel pixels en dat maakt kans op een defect natuurlijk groter.Tenslotte vroeg ik me af of ik me kan beroepen op de wet "koop op afstand" waarbij ik een artikel altijd mag terugsturen. Bijvoorbeeld omdat ik m in het echt zogenaamd toch niet zo mooi vind staan op mijn desk en niet omdat ie dode pixels heeft :-p

Behuizing:
Mijn kast komt op een erg zichtbare plek te staan dus het moet een beetje fatsoenlijk uitzien. Ik wil niet meteen een enorme serverkast maar ik wil niet alles in moeten proppen of een kast hebben dat zo licht is uitgevoerd dat er deuken onstaan of klepjes en deurtjes afbreken. Er komen geen zware grafische kaarten dus ik hoef geen uber koeling maar ik zou het op prijs stellen als het een beetje stil kan. Het lijkt me ook tof als mijn nieuwe kast hergebruikt kan worden voor een volgend systeem over 3 jaar dus ik wil wel een kast die later uit te breiden is met extra fans en die ook duurzaam is dwz waarvan onderdelen niet snel afbreken.

Aanvakelijk dacht ik aan een Antec Sonata II maar nadat ik veel las over matige kwaliteit van de meegeleverde voeding en slechte kwaliteit van dat deurtje ben ik wel een beetje op afgeknapt. Of het terecht is weet ik niet want verder lijkt me het een super kast.

Nu denk ik aan een Antec P180 (zilver-zwarte uitvoering, lijkt toch specialer dan een all-black versie). Het is een dure kast maar is ook heel bijzonder vanwege luxe en kwalitatief goede uitvoering en zeer handige features. Ik verwacht dan ook dat een p180 over 3 jaar gewoon hergebruikt kan worden. Of is dat toch onrealistisch omdat er tegen die tijd andere standaarden zullen zijn?

Voeding:
Omdat ik een kast overweeg zonder voeding wil ik een best buy voeding. Volgens Watt calculator zou mijn systeem tussen 330 en 430 watt verbruiken dus ik dacht 450 of 500 watt. Heb verder geen flauw idee waar ik verder op moet letten, afmetingen zullen redelijk standaard zijn? Wel vroeg ik me af hoe het gaat als zo'n voedingskastje aan 2 kanten ventilatie heeft maar je kast aan slechts 1 kant
een opening. Ook vroeg ik me af of je moet letten welke en hoeveel kabeltjes meegeleverd zijn om
diverse dingen aan te sluiten. Rendement van die dingen zal toch niet veel schelen? Wel ben ik
bereid extra geld voor uit te geven als kans op een defect aanzienlijk verkleind wordt, liever 10
euro extra dan kans op een tijd zonder computer omdat voeding overleden is.

Processor:
2-Core lijkt me sowieso optimaal omdat ik voortdurend multitask en voorheen was het een makkelijke keus, AMD was goedkoper en had even goede of zelfs betere prestaties, intel kochten alleen mensen die graag een duurder merk wilden hebben. Tegenwoordig lijken meeste mensen te kiezen voor een intel e6600 of een e6300 omdat die betere prijs-kwalitietsverhouding zouden hebben. Het is bijna een no-brainer geworden. Toch heb ik zelf grote twijfels en voel ik eigenlijk meer voor een AMD omdat;
- Ik weet 100% zeker dat ik niet ga oc-en dus ik heb niets aan betere overklokbarheid van intel
- ik ben geen hardcore gamer dus aantal frames per seconde zal me een worst wezen, een spel moet vooral speelbaar zijn en ik verwacht niet veel zware games te moeten spelen
- AMD lijkt gewoon stukken goedkoper; een budget dualcore van amd (am2 x2 3800+) heb je voor minder dan 130 euro en voor een goedkoopste e6600 ben je alweer 170 kwijt.
- ik wil geen 300 euro aan een processor uitgeven omdat die dingen behoorlijk snel afschrijven, zo een ding kan zomaar 'onverwacht' volgende week 50% in prijs zakken en dat zou ik persoonlijk zonde van mijn geld vinden. Aan de andere kant is het ook geen optie om over een jaar een betere duurdere processor te kopen omdat restwaarde van de oude dan toch vrijwel niets is bij een upgrade.
- bij intel schijn je beter een andere cooler te moeten gebruiken, zijn moederborden over het algemeen duurder etc.. of valt het toch mee?
- stroomrekening maakt me nietzoveel uit (is incl in mijn huur) maar het is wel leuk als een systeem een beetje zuinig is vooral omdat ik meer speling overhou om aan een lagere voeding ook genoeg te hebben.

Harddisk:
Ik heb gekeken voor een raptor maar vind de kosten niet in verhouding staan tot die paar seconden tijdswinst. Veiligheid van mijn gegevens vind ik belangrijker dan snelheid dus raid constructies waarbij data op 2 disks verdeeld wordt lijkt me geen optie.
Aanvankelijk dacht ik aan 1 grote harddisk maar omdat het qua kosten ongeveer even duur is overweeg ik 2 hd's van 250gb te nemen ipv 1 grote met 500gb. Redenatie is; als 1 stuk is heb je
altijd nog een andere. Ik vraag me wel af of het nu heeft om 2 even snelle standaard disks zo in
te zetten waarbij 1 disk alleen windows en programmas bevat en andere disk alleen grote bestanden
zoals films etc. Merk je dat het sneller zou zijn of is het in praktijk onmerkbaar?

Moederbord:
Hangt dus erg vanaf of ik voor intel of AMD ga maar wil sowieso een simpel maar betrouwbaar
plankje. Ik dacht aan een Asus of MSi omdat het betrouwbare merken zijn maar ik sta open voor
suggesties. Hoef geen SLI of ingebouwde firewire en wifi. Ik denk dat ik rond 70 euro klaar ben.

Geheugen:
Dit vind ik het moeilijkst; zoveel merken, zoveel types, zoveel potentiele compatibiliteitsproblemen, vrij grote prijsverschillen. Een 667/pc5300 leek me wel voldoende, een gig is voor 100 euro te krijgen en aangezien ik niets ga overklokken heeft het geen nut om duurder geheugen aan te schaffen. Later als ik vista install zal ik een gig bijkopen.

Optical drive:
Ik zat te denken aan een samsung van 35 euro dat cds en dvds kan rewriten. Het liefste een SATA
aansluiting zodat ik geen enkele irritante ide kabel hoef te gebruiken. Ik vraag me wel af hoe dat
zit met bootability? Ik wil geen diskettestation in mn nieuwe systeem maar is een SATA dvd-rw bootable voor windows install?

Alle vragen op een rij:

Videokaart:
- 7300gt silent pipe, good choice?

Monitor:
- Dode pixel garantie, doen of niet?
- Wet "koop op afstand" van toepassing ivm pixeldefecten?
- Verstelbaarheid monitor in praktijk, echt handig of valt gigantisch mee?

Behuizing:
- Antec p180; is het een logische keus voor een best-buy systeem? (gezien een mogelijke afschrijving over heel veel jaar)
- over 3 jaar nog bruikbaar of is dat erg onwaarschijnlijk?

Voeding:
- zit er echt veel verschil in duurzaamheid en kans op defecten?
- klopt mijn estimate van ongeveer 400 watt?
- moet ik letten op aantal stekkertjes etc?
- hoe zit het met 2 ventilatieopeningen als het in een p180 gemonteerd wordt?
- welke raden jullie mij aan?

Processor:
- AMD of Intel? Fps benchmarkts zijn voor mij niet interessant en waarden van overgeklokte modellen ook niet.
- Wat is best buy? Bij Amd een x2-3800+ of een x2-4200? En bij intel een e6300, e6400 of e6600? Ik vind dat iets wat 2 keer zo duur is niet gekocht moet worden voor 15 an 20 % meer snelheid.

Mobo:
- msi, asus of maakt dat niet zoveel uit, gewoon kijken naar specs en laagste prijs?

Geheugen:
- pc5300 goed genoeg? Wat is beter, voor zelfde geld meer geheugen kopen of minder maar sneller geheugen?
- Bij normaal gebruik, paar tientjes extra betalen voor evenveel maar sneller geheugen, merkbaar in praktijk?
- een tijdje met 1 plankje van 1gb werken en later nog 1 bijzetten (ivm kosten) of werkt dat te traag en kan ik beter 2 x 512 en later nog eens 2 x 512 bijzetten?

opticaldrive:
- is een sata dvd-rw bootable?

Algemeen:
- Hoe en waar is te checken of alles compatibel is? Een kennis van mij liet zijn pc ook samenstellen door een tweaker en toch ging het eerste 2 keer mis omdat processor en moederbord en daarna moederbord en geheugen niet goed samenwerkten.

Ik zal m na jullie reacties aanvullen en aanpassen:

Versie 1:
Monitor: Iiyama ProLite E2200WS-B1 of samsung 205bw
Behuizing: Antec p180 zilver-zwart
Voeding: 450 of 500 watt?
Videokaart: Geforce 7300gt SilentPipe
Harddisk: Maxtor Sata2, 16mb cache 250 GB
Geheugen: 1gb of 2x 512 pc5300 noname
Proc: 3800+ amd dualcore of 4200+ amd dualcore of een e6300 of e6400?
Mobo: ?
Optical: sata samsung dvd-rw

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Even over je pixel verhaal. Ik geloof er zelf niet in dat winkels een monitor opsturen met dode pixels als je geen garantie hebt afgenomen. Maar goed, is geen bewijs voor beide kanten dus tsja.

Wet koop op afstand zou inderdaad voldoende moeten zijn, in theorie. Hoop winkels doen er moeilijk over, zekers als je de dode pixels vermeld. Nu zegt de wet dat de leverancier het moet terug nemen, maar verwacht in de praktijk veel weerstand.

Kan je een aantal dingen doen, waar je toch zelf de beslissing moet nemen. Koop garantie, koop geen garantie en probeer het met de wet koop of afstand te regelelen, of zoek een merk / leverancier die standaard 0 dode pixel garantie levert.

Keuze moet je imo toch echt zelf maken.

Succes :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Power van je videokaart heeft weinig te maken met de resolutie, maar wel met de snelheid waarmee je je spelletjes vloeiend kan spelen. Als je graag een stille (passieve) videokaart wilt zou je ook eens kunnen kijken naar een 7600GS. Deze zijn ook passief en zeker een stuk sneller dan je 7300GT.
Zie ook http://www.gpureview.com/...s.php?card1=431&card2=387.
Ik heb er zelf een, en kan er prima CoD2 en Flightsim X mee spelen.

Voor een goede en vooral stille voeding kan ik je de Enermax Liberty serie aanraden. Hier zit slechts één 12cm fan in, temp gestuurd, dus lekker stil. Tevens bepaal je zelf welke kabels je aansluit dus het ruimt ook nog eens lekker op.

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 10-12-2006 22:30 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[quote]
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 22:20:

Toelichting over games:
- wil een 1680x1050 resolutie gebruiken, ook voor games
- ben geen hardcore gamer, ter illustratie; laatste games die ik gespeeld heb zijn c&c: generals, warcraft 3, civilization 3 en battlefield. Dat zegt genoeg he :-p
- met mijn nieuwe systeem wil ik ook in 2008 nog een beetje recent hip spel mee kunnen spelen en dat hoeft niet in zillion frames per seconde of waarbij ik super duidelijk schaduwen van alle grassprieten kan zien maar het moet wel kunnen draaien en speelbaar zijn.

Videokaart:
Dacht aan een geforce 7300gt silentpipe. Voor ongeveer 85 euro; een kaartje dat voldoende power heeft om 1680x1050 resolutie weer te geven en een tijdje mee kan. Of vergis ik me nu?
Dus je wilt met een 7300gt gamen op 1680x1050?
Denk niet dat dat gaat lukken, tenminste op high of medium.
Ik zou eerder kijken voor een 7900 of een 8800. Natuurlijk een stuk duurder, maar daar kun je wel een tijdje meer voorruit.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:08

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Microkid schreef op zondag 10 december 2006 @ 22:28:
Power van je videokaart heeft weinig te maken met de resolutie, maar wel met de snelheid waarmee je je spelletjes vloeiend kan spelen. Als je graag een stille (passieve) videokaart wilt zou je ook eens kunnen kijken naar een 7600GS. Deze zijn ook passief en zeker een stuk sneller dan je 7300GT.
Zie ook http://www.gpureview.com/...s.php?card1=431&card2=387.
Ik heb er zelf een, en kan er prima CoD2 en Flightsim X mee spelen.
Je moet uitkijken met passieve koelers, die kunnen namelijk nogal te weinig zijn als de airflow in je kast niet goed is. Ik heb hier zelf ontzettend last van, Idle is deze kaart een whopping 80 graden en tijdens gamen valt hij soms weg. Dus weet waar je aan begint in combinatie met een kast ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

budget graka's kunnen niet en zullen niet langer dan 6 maanden kunnen gamen. Op hoge resoluties zeker niet.

euri/preformance = Intel, zeker als je geheugenprijzen meerekent (C2D wil PC4200, Athlon wil zo hoog mogelijk, zeg PC6400)

Ik zou zeggen bij een non-oc systeem kies een stille kast/voeding/fans en MSI mobo. Antec Solo/P180black antec phantom, passieve 7600/x1650, E6600 & aftermarket koeler waarop je zelf een fan kan zetten of een die al extreem stil is.

edit gezien post boven me: die antec solo heeft 2x92mm intake bij de HD trays (met stoffilter) en 1x120mm outtake.

[ Voor 11% gewijzigd door Cio op 10-12-2006 22:38 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
7600gs klinkt goed.. moet rond 100 euro te krijgen zijn en ik zie voor 2-3 tientjes extra versies met 512mb... zou dat moeite waard zijn of kan ik het net zo goed op 256 laten?

wat betreft airflow in mn kast denk ik dat het zeker goed zal zijn, het wordt een p180 met 2 gescheiden kamers (voeding onderin) en ontworpen zodat lucht van binnen naar achteren gezogen wordt.

Ik ben een beetje huiverig op temperatuur aangestuurde ventilatoren, hoe betrouwbaar is het.. ik bedoel stel dat temp meter defect gaat, blijft ventilator uitstaan en ontploft mn systeem? :/

Wat betreft dat gamen op 1680x1050... ik verwacht dus niet vaak te gamen.. heel af en toe.. misschien paar keer per jaar als ik een keer een hip nieuw spel met wat vrienden ga spelen.. en het gaat me meer om dat een spel draait dan hoe mooi het precies uitziet..

7900 of een 8800 is totally out of the question.. ontwaarding van 200 of 400 euro videokaart is zodanig hoog.. als ik het uitzet tegen aantaal uur dat ik verwacht te gamen in komende maanden.. dan is het bijna paar euro per uur!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Tja. Je wilt gamen op best wel hoge resoluties. Dat gaat never nooit goed op een 7300-videokaart.
Je kan beter kiezen voor een 7600gt (nog iets te min vind ik), of de 1950pro.
Ik denk dat dit de beste keuze zou zijn. Deze moet over 2 jaar de meeste spellen nog wel kunnen draaien. Het is de kaart met de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Ga in elk geval voor de 7600-serie. Die is al zoveel beter dan de 7300-serie..
7600gs klinkt goed.. moet rond 100 euro te krijgen zijn en ik zie voor 2-3 tientjes extra versies met 512mb... zou dat moeite waard zijn of kan ik het net zo goed op 256 laten?
Ver wegblijven van die 512mb-versie. De 7600-serie is niet gemaakt voor 512mb (dus heeft het niets aan dat dubbele geheugen), daarnaast presteert de 512mb-versie slechter dan de 256mb-versie. (ik heb pas geleden gezocht naar die 512mb-kaart vandaar dat ik weet)

[ Voor 35% gewijzigd door Quacka op 10-12-2006 22:51 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

Thandor

SilverStreak

Uitgebreid maar wel basic vragen:
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 22:20:
Alle vragen op een rij:

Videokaart:
- 7300gt silent pipe, good choice?
Bekijk benchmarks van de GeForce 7300GT. Waarschijnlijk zul je al snel genoeg ontdekken dat de prestaties van de topkaarten een stuk hoger liggen. Bedenk dan dat kaarten zoals een ATi Radeon X1950Pro of een nVidia GeForce 7900GT de zwaarste games niet op het volledige detail kunnen draaien. Verwacht met die 7300GT dus geen goede prestaties (wat je kunt zien a.d.v. benchmarks).

Op gebied van 2D is het uiteraard wel ideaal gezien dat in de meeste gevallen niet zo zwaar is als een 3D game. Indien passieve koeling een pré is dan selecteer je passief gekoelde kaarten en zet je deze op een rij. Zoveel keus blijft er dan niet meer over en daardoor wordt het kiezen eigenlijk alleen maar makkelijker. Handige benchmarks zijn de Tom's Hardware VGA Charts. Vergeet uiteraard niet de losse benchmarks op de bekende hardware review sites.
Monitor:
- Dode pixel garantie, doen of niet?
GoT Search - 'dode pixel garantie, doen of niet?'.
Lees de topics die daar voorbij komen eens door :).
- Wet "koop op afstand" van toepassing ivm pixeldefecten?
GoT Search - 'wet "koop op afstand" van toepassing ivm pixeldefecten?'.
Daar kom ik o.a. Heb jij pixelgarantie gekocht en er evt. iets aan gehad? en Pixelgarantie, is het niet walgelijk? (SG toegang voor nodig) tegen. Zo zijn er nog meer topics die op de lijst staan en welke interessant zjin.
- Verstelbaarheid monitor in praktijk, echt handig of valt gigantisch mee?
De Samsung is prima verstelbaar. Over verstelbare voeten in het algemeen:
GoT Search - 'verstelbare monitor voet'
Verder kwam ik met de search (toen ik zocht op de productnaam) ook een link naar een review tegen: PRAD.de | TESTBERICHT: Iiyama E2200WS-B1 Teil 2.
Behuizing:
- Antec p180; is het een logische keus voor een best-buy systeem? (gezien een mogelijke afschrijving over heel veel jaar)
Waarom zou het niet logisch zijn? Bekijk eens reviews en afbeeldingen van dit product en werp een blik op de indeling. De Tweakers.net - Productsurvey is hierbij ook handig.
- over 3 jaar nog bruikbaar of is dat erg onwaarschijnlijk?
Een kast slijt niet zo snel. Zodra je de onderdelen 3 jaar bewaard zal het - logischerwijs - geen enkel probleem zijn. Ga je upgraden dan kan koeling een probleem vormen indien de kast niet goed ventileerd en het nieuwe onderdeel enorm warm wordt. Verder lees ik nog geen talloze berichten over een herintroductie van 'BTX' of een nieuwe opvolger daarvan. Ofwel, het zal niet zo'n probleem zijn.
Voeding:
- zit er echt veel verschil in duurzaamheid en kans op defecten?
- klopt mijn estimate van ongeveer 400 watt?
- moet ik letten op aantal stekkertjes etc?
- hoe zit het met 2 ventilatieopeningen als het in een p180 gemonteerd wordt?
- welke raden jullie mij aan?
Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
Een degelijke 400W voeding zal voldoende zijn. De onderdelen die in jouw lijst staan zijn niet zo zwaar wat betreft energieverbruik. Uiteraard kun je eer je een voeding aanschaft even bekijken wat mensen die dat model reeds hebben zoal op die voeding draaien (ervaringen lezen dus). Op basis daarvan schat je in of jouw onderdelen ook kunnen draaien.
Bekijk welke stekkers je nodig zal hebben (zit er een externe stroomconnector op de videokaart? Zo ja, wat voor één?) en bekijk de productpagina van de voeding.
Processor:
- AMD of Intel? Fps benchmarkts zijn voor mij niet interessant en waarden van overgeklokte modellen ook niet.
Als FPS benchmarks niet interessant zijn kun je moeilijk bepalen welke processor sneller is. Bekijk dus benchmarks. Zie daarvoor hardwaresites zoals Anandtech, X-Bit Labs of Tom's Hardware met Tom's Hardware CPU Charts.
- Wat is best buy? Bij Amd een x2-3800+ of een x2-4200? En bij intel een e6300, e6400 of e6600? Ik vind dat iets wat 2 keer zo duur is niet gekocht moet worden voor 15 an 20 % meer snelheid.
Zie dus benchmarks.
Mobo:
- msi, asus of maakt dat niet zoveel uit, gewoon kijken naar specs en laagste prijs?
Het merk maakt in principe niet zoveel uit. Baseer de keuze dus op features / mogelijkheden.
Geheugen:
- pc5300 goed genoeg? Wat is beter, voor zelfde geld meer geheugen kopen of minder maar sneller geheugen?
Meer geheugen is leuk, mits je het gebruikt. Voor officewerk zal 4GB geen noemenswaardige voordelen hebben t.o.v. 2GB intern.
- Bij normaal gebruik, paar tientjes extra betalen voor evenveel maar sneller geheugen, merkbaar in praktijk?
Alle beetjes helpen. Of het merkbaar is is een tweede. Bekijk uiteraard ook wat de toekomst zal bieden (333MHz FSB?). Indien dit moederbord dit aankan is het interessant om geheugen te nemen wat synchroom kan lopen met die snellere FSB.
- een tijdje met 1 plankje van 1gb werken en later nog 1 bijzetten (ivm kosten) of werkt dat te traag en kan ik beter 2 x 512 en later nog eens 2 x 512 bijzetten?
Single-channel zal inderdaad trager werken. Of je tijdelijk met die kleine performance dip kunt zitten ligt aan jouw. Verder zie ik geen problemen in 4x512MB. Je mag zelf bepalen, persoonlijk zou ik 2x 1GB nemen omdat doorgaans minder modules minder interferentie veroorzaken. In geval van een moderne Intel chipset zal dit echter niet zo'n probleem zijn. De nVidia nForce2 kon er destijds wel hinder van hebben.
opticaldrive:
- is een sata dvd-rw bootable?
Waarom niet? Optical is optical en van S-ATA hardeschijven kun je ook booten. Mocht je het zeker willen weten: Neem contact op met de fabrikant van de S-ATA optical.
Algemeen:
- Hoe en waar is te checken of alles compatibel is? Een kennis van mij liet zijn pc ook samenstellen door een tweaker en toch ging het eerste 2 keer mis omdat processor en moederbord en daarna moederbord en geheugen niet goed samenwerkten.
Door te kijken op de site van de fabrikant. Als er bij een LGA775 moederbord enkel staat aangegeven dat de Intel Pentium D supported is dan ga ik er van uit dat de Intel Core 2 Duo (met hetzelfde socket) niet gaat werken. Dit moet aangegeven zijn. Voor het geheugen, prik geen DDR-SDRAM in een moederbord dat enkel DDR2-SDRAM aan kan. Indien je niet zeker weet of een bepaald type geheugen (geheugen dat bv. afwijkt, hoger voltage dan standaard) dan kun je het beste ervaringen lezen. Indien je ziet dat bepaalde personen dat geheugen in combinatie met jouw moederbord hebben draaien dan weet je zeker dat je goed zit.

Na bovenstaand verhaal ga ik het topic op slot gooien. Menig vraag is makkelijk zelf uit te zoeken met wat zoekwerk. Bijkomend is dat de titel niet voldoet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? en het vermelden van 'zeer uitgebreid toegelicht' niet bepaald noemenswaardig is omdat dit een minimale vereiste is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.