Toon posts:

Powermod?

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar slaat deze powermod nu weer op? Ik ben sowieso geen voorstander van het hele "powermod" idee en vind dat er altijd een verklaring bij zou moeten staan, in dit geval kan ik namelijk geen enkele reden bedenken waarom deze naar een +1 moderatie neergehaald moest worden.

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1853160

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even andersom geredeneerd: Waarom vind je dat je reactie op +4 zou moeten staan, en daarmee een absolute must-read zou zijn bij dit artikel?

Het is niet zo dat je reactie totaal overbodig is, maar om nou te zeggen dat dit essentiële extra informatie toevoegt, een nieuwe zeer relevante vraagstelling neerlegt of een deur opent naar een nieuw perspectief op het onderwerp...

Ik vind dat er met de verwijzing naar mobiel bellen als levensverkortend gedrag ("zoals roken of mobiel bellen") een behoorlijke conclusie wordt getrokken zonder dat daar enige onderbouwing of verwijzing naar onderzoeken bijgezet is. Alleen al door die ononderbouwde conclusie zou de reactie naar mijn mening nooit boven de +2 uit kunnen komen, en gezien het zo ongeveer de enige stelling in de reactie is, vind ik +1 een prima plek eigenlijk.
Ik ben sowieso geen voorstander van het hele "powermod" idee en vind dat er altijd een verklaring bij zou moeten staan
Er zal best een valide discussie mogelijk zijn over de mogelijkheden en gang van zaken. De procedures aankaarten binnen een discussie over een specifieke moderatie lijkt me alleen niet de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De poster waarop ik reageer heeft als simpele oplossing op deze hele topic dat je je beter geen zorgen kan maken over het algemeen omdat dat niet gezond is. Hier zit ondanks dat dit een nogal grove "sweeping statement" is die mi. weinig tot niets toevoegt aan de hele discussie, toch een kern van waarheid in. Sommige mensen maken zich inderdaad veel te veel zorgen en worden alleen daar al ziek van (ik heb een buurman die hier een goed voorbeeld van is).

Maar zo'n algemene opmerking die volgens mij dus nogal ondoordacht is en die op dat moment ook op +4 stond (ook al is die ook dmv. een powermod omlaag gehaald zie ik) mag vind ik best wel even genuanceerd worden. Dat mensen het daarmee eens waren blijkt uit de moderaties.

Dat het geen +4 waardige post was kan ik inkomen, maar om hem dan meteen neer te halen naar een +1 wat in mijn boekje hetzelfde is als "verspilde moeite maar nog net geen overbodig" vind ik belachelijk.

En juist dit gebruik van de powermod lijkt mij een perfecte aangelegenheid om dat onderwerp eens aan te kaarten. Wat zou anders de aanleiding moeten zijn dan een powermoderatie waar iemand het oneens mee is? Of is het een onderwerp dat sowieso niet besproken mag worden?

Als ik dan toch dit als aanleiding mag aangrijpen om mij over het powermod systeem te beklagen: ik vind dat powermoderaties alleen toegestaan zouden moeten zijn in het geval dat er sprake is van een post die tegen de gedragsregels ingaat bijv. discriminerende of overdreven trollerige posts. Waar hebben we anders een moderatie systeem voor? Want wat is een goede moderatie voor een post? Volgens mij de moderatie die hij gemiddeld krijgt van de gemiddelde moddereter, geen powermod nodig dus tenzij een post helemaal moet verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is al regelmatig gesproken over moderatie, en de manco's ervan. Het onderwerp is zeker niet taboe. Bij een discussie over een onderwerp is het ook altijd goed voorbeelden te hebben om je standpunt te onderbouwen, alleen is het mijns inziens niet handig een dubbele discussie in één topic te voeren: Die over deze specifieke moderatie, én die over het systeem.

Overigens is er binnenkort een heel ander moderatiesysteem:
FrontPage moderatiesysteem gaat veranderen.

Wellicht zie je daar iets in, of juist niet en zijn er waardevolle argumenten daar aan te dragen. Er wordt dus al gewerkt aan het probleem dat mensen voornamelijk met "eens" en "oneens" modereren in plaats van op basis van de waarde van de bijdrage.
Dat de bedoeling van moderaties en de daarmee mogelijke filtering niet goed begrepen wordt, blijkt ook al uit je eigen post:
Dat mensen het daarmee eens waren blijkt uit de moderaties.
ik vind dat powermoderaties alleen toegestaan zouden moeten zijn in het geval dat er sprake is van een post die tegen de gedragsregels ingaat bijv. discriminerende of overdreven trollerige posts
Eens of oneens is bij goed modereren niet relevant, en is met name de reden dat aan het nieuwe systeem gewerkt wordt. Lees het maar eens door, en wellicht zie je nog goede toevoegingen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05

botoo

💀 too old to die young

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 18:33:
Als ik dan toch dit als aanleiding mag aangrijpen om mij over het powermod systeem te beklagen: ik vind dat powermoderaties alleen toegestaan zouden moeten zijn in het geval dat er sprake is van een post die tegen de gedragsregels ingaat bijv. discriminerende of overdreven trollerige posts. Waar hebben we anders een moderatie systeem voor? Want wat is een goede moderatie voor een post? Volgens mij de moderatie die hij gemiddeld krijgt van de gemiddelde moddereter, geen powermod nodig dus tenzij een post helemaal moet verdwijnen.
Het moderatiesysteem in het algemeen en de powermoderatie in het bijzonder is een ontwerp waar heel lang door vele (overwegend die-hard TMF) moderators over gesteggeld en gesproken is. Zoals het nu werkt is de consensus die daaruit voortkwam. Natuurlijk mag je een andere mening toegedaan zijn en dit ook uit willen dragen (graag zelfs, onderbouwde kritiek zijn we niet vies van), maar een simpele 'ik vind dat' is te kort door de bocht.

Zoals Floppus hierboven al uitlegt gaan er dingen veranderen om o.a. eensch/oneensch moderaties tegen te gaan. Jouw insteek van modereren is anders dan we momenteel hanteren. Om een voorbeeld te noemen willen we geen humoristische reacties hoger dan +2 gemodereerd zien, dat is niet het doel van ons modsysteem (lezenswaardig en informatief hoog, flauwe grappen, trollen en onzin laag), dat jij een grap wel graag op +4 wilt kunnen zien mag, maar zo zit het op T.net niet in elkaar.

Overigens is je reactie hier zeker niet nuttloos, we luisteren altijd en sommige dingen doen we iets mee :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Indien ik alleen ontopic reageer op de powermoderatie: een +4 is gewoon te hoog. Het is namelijk best een open-deurreactie (van leven ga je dood) en wat het verder in het topic doet... het verklaart niets extra's. Verder is het een keurige reply, maar toch is een +4 te hoog. Wordt het dan 0, +1 of +2? Indien er enige motievatie is om het toch die extra waardering te geven laat ik mij graag overtuigen.

Inzake het Powermodereren zelf: indien je enige op en aanmerkingen hebt, dan kunnen dat altijd meewegen in de overwegen daaromtrent. Het is echter een 1000-bladzijdenboek van afwegingen en dus niet zomaar in beweging te brengen. Ik en velen anderen hebben daar 100den zo niet 1000 uur inzitten en menen dat het goed is. Een 5 secondenopmerking dat het niet goed is... is weinig overtuigend IMHO.
Powermoderatie is trouwens net zoiets als democratie: iedereen mag stemmen, maar de mensen in de regering zijn toch de aangewezen groep mensen die het uiteindelijk doen en uitvoeren. Het systeem afschaffen is in feite anarchie in de moderatie... waardoor nou net de interessante reacties ten onder kunnen gaan. En net zoals democratie politie heeft, hebben wij powermoderatie. Met die extra opmerking dat we zeer graag een direct lijntje houden naar de users zelf.

Overigens denk ik dat we wel van mening zullen blijven verschillen
Gepost door Zigi_Samblak - zaterdag 9 december 2006 10:40 Score: 0 (Off-topic)
Compleet off-topic maar goed:

Echt jammer om te zien hoe humor op tweakers wordt ondergewaardeerd. Deze post moet wmb. op +4 grappig staan, maar dat is niet eens mogelijk met dit moderatiesysteem zonder te trucen. Ik ga weer naar Slashdot waar humor tenminste WEL op prijs gesteld wordt en de leukste posts altijd +5 Funny zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Delerium op 10-12-2006 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een motivatie dat zowel de post van mashell waar ik op reageer als die van mij ondergewaardeerd zijn terwijl die voor de powermods in ieder geval dichter in de buurt zaten van de goede waardering:

De post waar mashell op reageert van Timfonie heeft de (in mijn ogen zeer valide) strekking dat sommige dingen pas na zeer lange tijd als schadelijk worden erkend met als voorbeeld roken. Helaas komt de laatste zin weer een beetje negatief over als hij aangeeft dat er altijd wel nieuwe dingen bij zullen komen die schadelijk zijn (ben ik wel grotendeels mee eens).

De reactie van mashell geeft vervolgens aan dat je van je teveel zorgen te maken ook ziek kan worden. Ook al is dit misschien een makkelijke opmerking waar ik het zoals aangegeven niet echt mee eens ben in deze context vind ik dat deze toch minimaal op +2 zou moeten staan omdat er een nuancering noodzakelijk is bij de opmerking van Timfonie: het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen je zorgen maken en je niet te laten leiden door angst.

Om een simpel voorbeeld te geven: het is verstandig om twee keer links en rechts te kijken voordat je oversteekt zonder je zorgen te maken dat er misschien alsnog een meteoriet op je hoofd valt.

Dit is zeg maar de "gezonde nuancering" die ik op mijn beurt weer trachtte aan te brengen in deze discussie. Je kan het zien als "open deur", maar ik vind dit persoonlijk zeker geen overbodige toevoeging in deze thread. Nu lijken nogmaals de gemiddelde moddereters op de FP het daarmee eens te zijn, en ook al is een +4 in beide gevallen waarschijnlijk te hoog, is het overrulen hiervan naar +1 wel extreem.

En dan als laatste nog een reactie op mijn andere post die wordt aangehaald over humor en het artikel over de nieuwe moderatie structuur:

Korte, krachtige en ook grappige posts worden vooral de laatste tijd voor mijn gevoel steeds minder gewaardeerd op t.net. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom een post boven +2 niet meer als grappig kan worden gemod. Okay het is wel mogelijk via ondergewaardeerd maar niet zoals alle andere opties door nog een keer grappig te modden. Het hoeven toch niet allemaal van die lange, serieuze reacties te zijn met 50 quotes op t.net? Geef mij persoonlijk maar een goed, serieus bericht en dan lekker pittige discussies met korte, gevatte opmerkingen en veel snijdende humor eronder (meer a la Slashdot dus, sorry voor de uithaal daarover). Maar goed ik ben ook Brits dus misschien is dat een beetje cultuurgebonden voorkeur. ;)

Mede om deze reden zou ik het jammer vinden als de moderatie wordt aangepast. Ik kom al 5 jaar op t.net en ben altijd een fervent poster geweest. Juist het huidige moderatie systeem is een van de redenen daarvoor. Ook al is lang niet iedere post altijd op een "goed" niveau (iets waarover de meningen natuurlijk altijd zullen verschillen per post), dit maakt de discussies wel dynamischer en interessanter dan dat er altijd volgens een strak regime en dus voorspelbaarder zou worden gemod.

Ik ben overigens geen tegenstander van powermods, maar dan alleen als ze gebruikt worden als een post ten onrechte als fb of troll is gemod of juist als een overdreven trollerige of anderzijds foute post positief is gemod. Er zal verder toch altijd op gevoel gemod blijven worden, ook als er maar een select groepje modereert zullen daar mensen tussenzitten die een post die negatief is over MS eerder als flamebait zullen modden dan een ander en andersom.

Sorry voor de lengte, ik post 1x per jaar op TMF maar dan heb ik ook wel wat te melden... :P

en ik begon misschien wel met 2 onderwerpen maar toen haalde iemand er nog humor bij ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Len

Leeg

Gepost door Zigi_Samblak - zaterdag 9 december 2006 10:30 Score: 0 (Overbodig)

(en dit is dan +4 Informatief, gaan we dus echt dezelfde kant op als de VS... zucht)
[Reactie gewijzigd door Zigi_Samblak]
TMF-FAQ
Wel #%@%, iemand heeft mijn reactie volkomen onterecht omlaag gemod, daar ga ik wat van zeggen en goed ook!

Dat is je goed recht. Maar zoals wel vaker zijn er ook hier meerdere wegen naar Rome .
Een vrij populaire is het editten van je reactie met een niet mis te verstane boodschap. Dit vermindert je reactie alleen maar in waarde omdat je je inzichtvolle verhaal verziekt met 'achtergrondruis' die door de meestal gebruikte toon als troll beoordeeld zal worden.
Dus wat moet je doen? Allereerst een beetje geduld hebben. Als de moderatie onterecht is, zal een langsfietsende mod met een beetje meer verstand van modden deze weer in de richting van de juiste score zetten.
Als dat te lang duurt (We're talking hours here) is TMF de beste weg. Daar komen namelijk mensen die meer verstand van modereren hebben en is de enige juiste plaats om reactiescores te bediscussiëren.
Commentaar op moderaties zal in veel gevallen door een powermod worden ge-edit.
Tja reacties over moderaties op de FP (positief of negatief) doen bij mij in iedergeval niet goed. Dat gaat wat mij betreft het liefst onder het maaiveld.

En ontopic: Ik had je post eerder op +2 willen zien, omdat ik ook nogal anti-rook ben ;) Modereren is lastig om het niet gekleurd te doen..

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 10:14:
Korte, krachtige en ook grappige posts worden vooral de laatste tijd voor mijn gevoel steeds minder gewaardeerd op t.net.
Dat klopt half. Ik kan grappen ook op +4 laten staan, alleen moet de grap wel leuk zijn. Ik heb een enorm goed geheugen daarvoor en wil perse iets nieuws zien. Het beeld van de nerd die zich niet wast is dat dus niet. Da's stereotype en zeker geen +4.
Ik heb sowieso nooit begrepen waarom een post boven +2 niet meer als grappig kan worden gemod. Okay het is wel mogelijk via ondergewaardeerd maar niet zoals alle andere opties door nog een keer grappig te modden. Het hoeven toch niet allemaal van die lange, serieuze reacties te zijn met 50 quotes op t.net?
Dit is een nieuwssite met techinfo. We nodigen voornamelijk uit tot info en niet tot grappen. Dat is een cruciaal verschil, omdat je al snel als glijdende schaal de verkeerde kant op kan gaan. Want je staat zo op een tweesprong. En aangezien ik dat nogal vroeg heb gesignaleerd..... ben ik er dus tegen: Karma: Steve Jobs of Youp van het hek?
Geef mij persoonlijk maar een goed, serieus bericht en dan lekker pittige discussies met korte, gevatte opmerkingen en veel snijdende humor eronder (meer a la Slashdot dus, sorry voor de uithaal daarover). Maar goed ik ben ook Brits dus misschien is dat een beetje cultuurgebonden voorkeur. ;)
Let even op met welke bevolking je te doen hebt. In Nederland lopen ongeveer 16 miljoen potentiele cabaretiers rond die overal hun semipseudoquasi-grappen loslaten. Maar is dat aan iedereen toevertrouwd? We hebben anders in het verleden de naam gehad een erg grappig volk te zijn geweest ....met poep en pies grappen. En ik betwijfel of het openen van de poorten de FP de kwaliteit ten goede komt. Op andere sites misschien wel, maar niet op een techforum waar ook hordes scholieren komen. En dan nog blijft het offtopic.
Ik ben overigens geen tegenstander van powermods, maar dan alleen als ze gebruikt worden als een post ten onrechte als fb of troll is gemod of juist als een overdreven trollerige of anderzijds foute post positief is gemod. Er zal verder toch altijd op gevoel gemod blijven worden, ook als er maar een select groepje modereert zullen daar mensen tussenzitten die een post die negatief is over MS eerder als flamebait zullen modden dan een ander en andersom.
Dat klopt: gevoel. En je post heeft een goede inhoud maar het gevoel bij mij zegt dat er iets niet klopt...... aan de andere kant misschien wel, dus ik heb inmiddels een +2 ervan gemaakt. Misschien dat ik teveel gevoel heb gekregen inzake opendeuren, aan de andere kant is gevoel iets dat je langzaam met ervaring moet opbouwen. Of misschien ben ik een soort HlpDsK-botje, een script die per dag draait en zodoende geen gevoel heeft ontwikkeld. Humor is zo subjectief...

* Delerium haalt z'n eerste GoT-reply, eerste TS en eerste TMF-stapjes omhoog......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ecteinascidin schreef op maandag 11 december 2006 @ 22:24:
Dat klopt half. Ik kan grappen ook op +4 laten staan, alleen moet de grap wel leuk zijn. Ik heb een enorm goed geheugen daarvoor en wil perse iets nieuws zien. Het beeld van de nerd die zich niet wast is dat dus niet. Da's stereotype en zeker geen +4.
Mwah, volgens mij is veel humor gebaseerd op stereotypen, ik vind het wel gezond als nerds om zichzelf kunnen lachen. Ik zie mezelf in ieder geval als nerd en het kan erg grappig zijn om originele variaties op de stereotiep grappen daarover te lezen waar ik me in kan herkennen.
Dit is een nieuwssite met techinfo. We nodigen voornamelijk uit tot info en niet tot grappen. Dat is een cruciaal verschil, omdat je al snel als glijdende schaal de verkeerde kant op kan gaan. Want je staat zo op een tweesprong. En aangezien ik dat nogal vroeg heb gesignaleerd..... ben ik er dus tegen: Karma: Steve Jobs of Youp van het hek?
Maar tech nieuws is bijna altijd al erg serieus, het kan daarom verfrissend zijn om daar wat grappige inzichten over te lezen na een serieus artikel over een nieuwe RAM-technologie ofzo. Ik zie in het item zelf vaak veel humoristisch bedoelde opmerkingen, vooral de topic titel en foto die bij het artikel geplaatst zijn zijn vaak sarcastisch van aard. Als het in het item gebeurt, waarom wordt het dan niet gewaardeerd in de reacties daarop?
Let even op met welke bevolking je te doen hebt. In Nederland lopen ongeveer 16 miljoen potentiele cabaretiers rond die overal hun semipseudoquasi-grappen loslaten. Maar is dat aan iedereen toevertrouwd? We hebben anders in het verleden de naam gehad een erg grappig volk te zijn geweest ....met poep en pies grappen. En ik betwijfel of het openen van de poorten de FP de kwaliteit ten goede komt. Op andere sites misschien wel, maar niet op een techforum waar ook hordes scholieren komen. En dan nog blijft het offtopic.
Ach, zoals ik al min of meer aangaf is er volgens mij qua humor wel een merkbaar verschil tussen verschillende culturen, maar als de gemiddelde Nederlandse modder iets grappig vindt, dan zal de gemiddelde FP lezer de post waarschijnlijk ook wel waarderen. Sowieso vind ik het niveau van de grappen op de FP over het algemeen van behoorlijk goede "smaak" en soms zelfs ontzettend grappig. Ik denk dat als dat wordt aangemoedigd er eerder mensen met goede smaak geneigd zijn te posten dan mensen die het toch niet kan schelen wat anderen van hun "gevoel" voor humor denken.
Dat klopt: gevoel. En je post heeft een goede inhoud maar het gevoel bij mij zegt dat er iets niet klopt...... aan de andere kant misschien wel, dus ik heb inmiddels een +2 ervan gemaakt. Misschien dat ik teveel gevoel heb gekregen inzake opendeuren, aan de andere kant is gevoel iets dat je langzaam met ervaring moet opbouwen. Of misschien ben ik een soort HlpDsK-botje, een script die per dag draait en zodoende geen gevoel heeft ontwikkeld. Humor is zo subjectief...

/me haalt z'n eerste GoT-reply, eerste TS en eerste TMF-stapjes omhoog......
Ik denk dat je nooit teveel gevoel kunt hebben, als je maar altijd je gezond verstand de ruimte geeft bij het maken van beslissingen. Alleen zou dat gevoel bij een moderatie volgens mij dus beter gebaseerd kunnen zijn op het gemiddelde van de lezer in plaats van het gevoel van de powermod bij een post. En vandaar dat ik erbij blijf dat een powermoderatie zuinig gebruikt zou moeten worden als het gaat om het gevoel of een post wel of niet een hoge waardering waard is. In ieder geval bedankt voor je compromis bij deze. :)

(en ik begrijp precies wat je bedoelt over routine, ik werk zelf op een helpdesk en het is soms lastig om iedere keer weer hetzelfde enthousiasme en inlevingsvermogen op te brengen)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 20:16:
Ik zie in het item zelf vaak veel humoristisch bedoelde opmerkingen, vooral de topic titel en foto die bij het artikel geplaatst zijn zijn vaak sarcastisch van aard. Als het in het item gebeurt, waarom wordt het dan niet gewaardeerd in de reacties daarop?
Recent voorbeeld: het artikel over de risico's van wifi-straling dat ik net online heb gezet. Dat stuk is 460 woorden lang, en er staat een plaatje van het beroemde stralingsslachtoffer Godzilla naast. Eén ontopic grap op 460 woorden serieuze tekst vinden we bij de redactie een heel acceptabele balans.

Redactiepet af, powermodpet op

Als users maar een tiende van deze hoeveelheid serieuze tekst produceren en daar een grap naast maken is +2 wel het minimum, maar problematisch is het (1) overschot aan respondenten die (2) alleen maar grappig (3) willen doen. Als die grap dan ook nog eens offtopic is, is het oordeel snel geveld en gaat zo'n post vaker wel dan niet richting kelder. En met name de powermods zijn geselecteerd op het ontberen van een gevoel voor humor: als wij ergens om moeten lachen is het meestal echt leuk :+

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou zelf het woord "subjectief" willen loslaten waaruit al blijkt op welk niveau de discussie zit.

@Zigi: geen PM's maar wel humor kan je als experiment uitvoeren... en dat is al 4 keer geprobeert op GoT... inmiddels zijn we met versie 5 van de huiskamer (HK) bezig en allang ontdekt dat je toegangscritiria (gaan wij ook doen), overvisie (PM's) en ontopic-lijnen moet hebben. Zonder alledrie is steeds de HK geflopt ende ontspoort. Dat willen we niet op de FP, simpelweg omdat het een nieuwssite is (met miljoenen serieuze lezers).
Pagina: 1