Allereerst zijn merken niet alle 'doorrijders' dat ze een ongeluk hebben veroorzaakt. Zie bijv.
dit indicent dat ik ook in
dit topic heb gepost. De chauffeur dacht dat hij een 'stoepje' had geraakt maar dat bleek dus een jongetje te zijn van 10 jaar.
En tja, daar stond een verbod om links af te slaan maar de bestuurder van de vrachtwagen heeft dit genegeerd (anders moet je +/- 200 meter omrijden).
Volgens mij ontstaan de meeste ongelukken in het verkeer doordat mensen bewust verboden negeren omdat ze niet direct het nut kunnen inzien van het verbod. Dan gaat het om te hard rijden, geen voorrang verlenen etc.. Dit is mede te danken aan het feit dat soms een verbod in minderwaarde wordt gebracht doordat het te opzettelijk geldt. Hiermee bedoel ik dat sommige stoplichten om 4:30 's nachts nog steeds op rood staan terwijl er geen kip is. Zet die dingen op orange dan kan je gewoon lekker doorrijden zonder dat je staat te wachten voor een leeg kruispunt (en mensen DUS door rood gaan rijden).
Hetzelfde geldt voor spoorbomen. De spoorwegovergang in kwestie (zie link en topic) is zeer berucht. Met name omdat er nog wel eens een trein stil wil staan waardoor in de spits (vroeger dan) de bomen wel eens 20 minuten tot een half uur dicht konden zijn (is zelfs in Blik op de Weg geweest). Om dit soort wantoestanden op te lossen is imo innovatie nodig mbt tot soort aansturingen te verbeteren - maargoed gaan we weer, is taak van Prorail die zegt dat de norm goed is en de overheid wat moet doen bla bla bla. En ondertussen spelen dit soort taferelen zich dagelijks bij vele andere spoortwegovergangen ook af.
Om even op jouw punt in te gaan: Imo is (los van het investeringspunt) het niet 'erger' dat iemand van 8 overlijd dan iemand van 40. Een mensenleven is imo niet af te wegen tegen een andere, hooguit in een noodsituatie waar je moet kiezen tussen 'het nageslacht' of de bestaande orde.
En dat jongetje van 8 hoort imo ook niet in het Journaal, waarom? Omdat het geen nieuws meer is! Het gebeurd zoals je aan geeft elke dag weer op zelfde mannier, hoe spijtig het ook is. Het verkeer is nu eenmaal een omgeving die ons vele voordelen biedt maar ook risico's met zich mee brengt. Het hele leven is een risico eigenlijk. Bij zelfmoord is er veelal wel degelijk een oorzaak te vinden, het probleem hierbij is dat het vaak moeilijk de ouders aan te rekenen is. Maar bij zelfmoord onder minderjarigen vind ik er zeker een rol weggelegd, probleem blijft dat het bij de constatering veelal al te laat is.
Vaak lopen dingen nu eenmaal zo zoals ze gaan. In onze familie heeft een tijdje terug een (meerderjarig) iemand zelfmoord gepleegd, deze persoon had een uitzichtloze situatie, kreeg zichzelf niet meer op de been. En na jaren van gestrubbel heeft deze persoon besloten in zichzelf van het leven te beroven. Uiteindelijk heeft dat in de familie een hoop rust bezorgd (daar waar het vroeger nog wel eens wekelijks onderwerp van gesprek was). Tragische gang van zaken mag ik denk ik wel stellen, met name omdat de instanties niets konden doen zonder dat deze persoon daar toestemming voor gaf. En deze persoon wilde niet worden geholpen want was tijdens het nemen van deze beslissing steeds onder invloed.
Ik ga misschien iets teveel in op details, wat ik wil aangeven is dat het toch allemaal individuele gevallen zijn als het om zelfmoord gaat terwijl verkeersslachtoffers vaak opzelfde mannier om het leven komen.
Daarom is het dus zo belangrijk om je aan de verkeersvoorschiften te houden. Deze zijn niet opgesteld om mensen te pesten maar om je te beschermen en (imo) liever dát een maatregel misschien iets te ruim is dan dat het ontbreken hiervan mensenlevens kost. Ga dan dus niet met een brommer 70 rijden waar je dat niet mag. Het gaat in het verkeer niet alleen om jouzelf maar ook om je medeweggebruikers! Ik wil hier geen moraalridder zijn maar de volgende keer dat je een rood stoplicht pakt of de maximumsnelheid ergens >x1.5 denkt te mogen doen denk na, jij kan de volgende zijn...