Systeemvolume veranderen

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 08:31
Ik heb twee fysieke harde schijven in mijn computer zitten. Een 250 gb SATA schijf en een 250 gb IDE schijf. Nu heb ik de SATA schijf opgedeeld in 2 patities, namelijk:

partitie 1 (c-schijf): systeem
partitie 2 (e-schijf): media

Afbeeldingslocatie: http://nijmegen.lommers.org/public/GOT.schijfbeheer.jpg

De tweede harde schijf is een IDE-schijf. Dit is 1 partitie (d-schijf) van 250 gb.

Windows is geinstalleerd op de c-schijf, echter op de e-schijf zie ik nu het volgende rijtje bestanden staan. Zie de screenshot van Total Commander:

Afbeeldingslocatie: http://nijmegen.lommers.org/public/GOT.totalcommander.jpg

Tijdens de installatie heb ik dus wel degelijk gekozen om de C-partitie compleet te verwijderen, vervolgens opnieuw aan te maken en DAAROP windows te installeren. Waarom staan er dan bootloaders e.d. op de e-schijf?

Kan ik nu met een knoppix cdtje booten, op E die bestanden verwijderen, mijn C-partitie verwijderen, opnieuw aanmaken en Windows opnieuw installeren? Kortom: ik wil Windows compleet op de C-schijf en NIET op D of E.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Omdat de E-partitie in jouw geval het Systeemvolume bevat, zoals Schijfbeheer ook aangeeft (System).
De C-partitie bevat slechts het Opstartvolume (Boot).

Neem eens een kijkje op Microsoft.com » Beschrijving van de volumestatus.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. In dit geval is dit voor jou de "verkeerde" partitie. Zie verder ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? onder het stukje Bootvolgorde.

Volgens de schijfbeheer heb je C op een uitgebreide partitie gezet ipv een primaire partitie. Deze kun je niet bootable maken. Je hebt 3 opties: 1) zo laten, 2) met o.a. PartitionMagic aan de slag gaan om de partities te converteren en bootable te maken (wel backup maken, PMagic wil nogal eens op willekeurige momenten falen), 3) alles opnieuw herindelen (wel evt backuppen).

Mocht je voor 2) of 3) gaan, dan zou de eerste partitie op de schijf een primaire partitie zijn die op 'Actief' is gezet. De tweede partitie mag een primaire partitie zijn, het mag ook een uitgebreide partitie zijn. Zolang het als zijnde primaire partitie niet op 'Actief' is gezet.

• smeerbartje
Maar een bios kijkt toch niet naar partities? Die kijkt alleen maar naar harde schijven toch? M.a.w. ik wijs een harde schijf aan als 'first boot' en that's it. Niet op partitie-niveau. En mijn SATA harde schijf is gewoon verkeerd gepartitioneerd. Toch beetje stom van de computerleverancier.

[ Voor 18% gewijzigd door smeerbartje op 07-12-2006 19:15 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De BIOS kijkt op de schijf of er een geactiveerde primaire partitie aanwezig is en laat de PC dan daarvan booten. Mocht die afwezig zijn, dan kijkt die naar de volgende schijf/schijven/apparaten in de bootvolgorde of er een geactiveerde primaire partitie aanwezig is, etcetera :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

smeerbartje schreef op donderdag 07 december 2006 @ 19:15:
Maar een bios kijkt toch niet naar partities? Die kijkt alleen maar naar harde schijven toch? M.a.w. ik wijs een harde schijf aan als 'first boot' en that's it. Niet op partitie-niveau. En mijn SATA harde schijf is gewoon verkeerd gepartitioneerd. Toch beetje stom van de computerleverancier.
Nee, de bios kijkt naar de bootsector. En die verwijst naar de E: in jouw geval.

• smeerbartje
Oke duidelijk. Het beste is dus om de complete harde schijf opnieuw te partitioneren. Wat een ontzettende sukkels dan, dat ze dat niet standaard goed zetten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je toch gaat formatteren/partitioneren, probeer het dan eerst een met PartitionMagic. Daar zit een tool bij om drive-letters te veranderen. Misschien dat dat werkt en dan ben je klaar. Werkt het niet; dan kan je alsnog drastischer maatregelen treffen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou eerder gewoon vanuit XP setup de schijf compleet leeghalen en lekker opnieuw indelen. Let wel op dat je maar 1 schijf in je systeem aansluit tijdens de installatie van Windows en dat de andere schijven die je dan ná de installatie opnieuw aansluit geen actieve primaire partities bevatten. Dit om te voorkomen dat je per ongeluk weer fouten maakt qua schijfletters.

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 07-12-2006 19:48 ]

Pagina: 1