[LCD TV] Aansluitopties PC i.c.m. grote lengte

Pagina: 1
Acties:

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:43
Het is bijna kerst en veel mensen (waar onder ik) zijn nu wel toe aan een 'platte tv'.

Naast de ongetwijfeld moeilijke keuze van de tv zelf, is er ook nog de keuze hoe hem aan te sluiten.

Ik wil graag mijn (toekomstige) LCD TV op mijn pc aansluiten. Mijn eerste simpele idee, kabeltje DVI-D -> DVI-D(of HDMI) 10m in m'n Geforce proppen en klaar, bleek nogal wat mogelijke 'kinken in de kabel' te hebben.

Zo kwam ik dit topic tegen waarin problemen naar voren kwamen met lange DVI kabels. User Jag raadt daar zelfs aan om op die lengte (10m+) gewoon VGA kabels te gebruiken. In andere topics werd dat advies weer tegen gesproken, waar beweerd werd dat boven de 5m VGA duidelijk in scherpte afnam t.o.v. DVI.

Persoonlijk dacht ik dat DVI de voorkeur genoot boven VGA.

Verder kwam ik hier op GoT en elders berichten dat een behoorlijk aantal LCD TV's niet eens hun native resolutie via de D-Sub/DVI aansluiting konden aansturen. Dat verbaasde mij ook.

Zijn er mensen die hierover wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen?

Ten slotte mijn hardware,

Geforce 7900GS met 2 Dual Link HTCP DVI-I (29 pins) aansluitingen.

Potentiele toekomstige tv's: Tatung 42'/37' of een Samsung LE32R71B.

Windows XP SP2 i.c.m. Forceware 93.71

Ontspan.

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:43
Ik begrijp dat niemand zich herkent in dit problemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Magnolia op 11-12-2006 01:22 ]

Ontspan.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:59
Ik heb al eens vaker gelezen dat 10 meter vaak niet gaat.
Maar met een goede kwaliteit kabel zou het moeten werken.

Ander forum, zelfde probleem

- knip -

Verwijderd

Er is wel een topic waar de lengte van kabels wordt besproken. Heb daar zelf ook wat info op gedaan. Er zijn geen regels van boven de 15 meter werkt vga niet goed meer, afhankelijk van verschillende dingen. Volgens mij is de theorie, houdt de kabel zo kort mogelijk. Vga mag daarbij niet langer zijn dan 15 meter (dacht ik). DVI is weer een ander verhaal, ga je er een 1080p signaal doorheen sturen dan mag die kabel niet zo lang zijn nee. 720p zal waarschijnlijk weer beter gaan op langere afstanden.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15

Jag

Er zijn twee redenen om voor VGA te gaan:
- ten eerste zijn er voor zover ik weet geen LCDs die native panel resolutie accepteren op hun HDMI input. Via VGA werkt het in de meeste gevallen wel. Met HDMI alleen maar de gangbare HD resolutie, nl 720p en 1080i. Voor een pc zijn dat geen fijne resoluties.
- ten tweede geven grote kabelengten veel problemen met DVI. En het is moeilijk voorspelbaar of het goed gaat werken. Het is afhankelijk van zender, ontvanger en kabel. Alle drie zijn ze belangrijk voor of je een werkende verbinding gaat krijgen. Je kan DVI kabels met repeater kopen, maar dat is een erg dure oplossing. En die kabels zijn sowieso al heel erg prijzig.

VGA kan helaas ook problemen geven op lengtes van meer dan 5m. Met de meeste kabels gaat het goed tot meer dan 20m, maar het wil wel eens ghosten op veel kortere afstanden. Als je voor veilig wilt gaan, trek je coax kabels (RG59). Wat wij VGA noemen, heet namelijk eigenlijk RGBHV (VGA is een display mode, geen video signaal). Kortom een RGB video signaal met twee sync signalen. Dit kan je over gigantische afstanden verplaatsen met coax kabels, vijf stuks in totaal. Ook in multi vorm verkrijgbaar. Dit zou je door de muur kunnen trekken of los neerleggen. En D-sub naar 5x coax verloopjes zijn goed verkrijgbaar.
Maar goed, voor 10m zou ik eerst gewoon een VGA kabel proberen, zo duur zijn die niet.