Toon posts:

5.1 surround met 3 speakers; Is het wat ?

Pagina: 1
Acties:
  • 683 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Post hier je gebruikerservaringen met dit soort systemen. Zoals Bose 3-2-1 en JVC DD-serie.

Uiteraard zijn systemen met achterspeakers sowieso beter, maar hoe voldoen deze systemen ?

Tnx.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik denk dat dat heel persoonlijk is...

Voor de ene persoon voldoen ze wel en voor de andere niet...

Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik ook weleens 'n shitload aan reacties/ ervaringen wil lezen!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Waardeloze topicstart imo. Kijk eerst zelf eens in de search, is het al vaak genoeg langsgekomen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:00:
Post hier je gebruikerservaringen met dit soort systemen. Zoals Bose 3-2-1 en JVC DD-serie.

Uiteraard zijn systemen met achterspeakers sowieso beter, maar hoe voldoen deze systemen ?

Tnx.
wat wil je nou weten dan? Of wil je een discussie starten?

Als je alleen maar iets voor jezelf zoekt zou ik maar eens gewoon naar de winkel gaan en een beetje luisteren.

Goud is geen geld

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zijn gewoon ervaringentopics over hoor..

Ervaringen Bose 321 home cinema-systeem bijvoorbeeld.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je titel is op zich een beetje vreemd. Met 3 speakers kun je namelijk NOOIT 5.1 surround krijgen. Het enige wat je kunt doen is een effect nabootsen.

Hoe een dergelijk systeem als Bose 3-2-1 bevalt is echt persoonlijk. Ik vind het persoonlijk niets (zonde van het geld). Met welke opstelling wil je een dergelijk systeem overigens vergelijken? Er zitten bij de 5.1 systemen al behoorlijk wat verschil tussen de verschillende mogelijkheden.

Let ook op dat de demo opstelling van bv Bose 3-2-1 meestal alleen de door Bose ontwikkelde test dvd laat zien waarmee het systeem (en het effect) natuurlijk optimaal is.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:04:
Je titel is op zich een beetje vreemd. Met 3 speakers kun je namelijk NOOIT 5.1 surround krijgen. Het enige wat je kunt doen is een effect nabootsen.

Hoe een dergelijk systeem als Bose 3-2-1 bevalt is echt persoonlijk. Ik vind het persoonlijk niets (zonde van het geld). Met welke opstelling wil je een dergelijk systeem overigens vergelijken? Er zitten bij de 5.1 systemen al behoorlijk wat verschil tussen de verschillende mogelijkheden.

Let ook op dat de demo opstelling van bv Bose 3-2-1 meestal alleen de door Bose ontwikkelde test dvd laat zien waarmee het systeem (en het effect) natuurlijk optimaal is.
Maar vandaar mijn vraag. ;) Ik was vorige week in een winkel alwaar ik naar een 321 systeem luisterde. Ik vond het verdacht goed. Ik weet nog steeds niet of ik in het ooitje ben genomen doordat er stiekem toch boxen ergens achter me stonden opgesteld.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Misschien wel interessant, heb net in [Headset] Ervaringen met 5.1 headsets een paar linkjes gezet die hier over gaan.
Over hoe mensen geluid opvangen enzo.
Je doet inderdaad een effect toepassen, maar ik ben van geneigd te geloven dat een heel goed uitgevoerd effect niet te onderscheiden is van 5.1. Althans dat denk ik, want ik heb geen ervaring met deze sets. Als het nu nog niet goed werkt ligt dat aan achterstand in de techniek ;)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Klippy schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:28:
Je doet inderdaad een effect toepassen, maar ik ben van geneigd te geloven dat een heel goed uitgevoerd effect niet te onderscheiden is van 5.1. Althans dat denk ik, want ik heb geen ervaring met deze sets. Als het nu nog niet goed werkt ligt dat aan achterstand in de techniek ;)
Nee, het werkt niet omdat dergelijk effecten eigenlijk alleen goed werken met een koptelefoon. In de vrije ruimte heb je teveel omgevingsfactoren die roet in het eten gooien.

@TS: Doe eens effe wat aan die topic start! Lijkt helemaal nergens op. Verder zijn er al vaker discussies geweest zoals je hebt kunnen zien. Dus volgende keer graag de search gebruiken!

De technische aspecten zijn echter weinig aan bod gekomen, en het is misschien wel interessant om daar eens dieper in te duiken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klippy schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:28:
Misschien wel interessant, heb net in [Headset] Ervaringen met 5.1 headsets een paar linkjes gezet die hier over gaan.
Over hoe mensen geluid opvangen enzo.
Heel goed stereo geluid, dat goed gepositioneerd is (bijvoorbeeld met headphones op je hoofd makkelijk te doen) kan al heel erg surround klinken... ik had ooit erges op GoT een topic erover gelezen.. en als je je ogen dicht deed, koptelefoon op je hoofd, en dat bestandje ging draaien leek het echt alsof iemand voor je gezicht langs liep.. terwijl het dus gewoon 2 kanaals geluid is... Zonder speciale effecten.. gewoon goed gemastered :P...

Maar die BOSE systemen zijn niet al te veel soeps hoor... ze klinken wel aardig (voor die prijs kan je wel veel beters vinden) er worden heel veel tonen dik geboost, waardoor je denk dat het veel beter klinkt... standaard staan die settings op zo'n demo boot met alles op +14 ofzo... en dat is echt een dikke boost.. als je zonder die boost luisterd denk je van... is er wel een subwoofer :?... en ze kunnen overigens wel hard.. maar als je boven de 65 van 100 kwa volume gaat, wordt de bass dik terug gebracht.. waardoor je alleen maar keiharde schelle tonen overhoud...

Als je een goed 3 speaker achtig systeem voor 'surround' geluid wilt, kijk dan even naar de echte merken: KEF, DENON, Yamaha etc.

Die van Sony en JVC met vergelijkbaar systeem zijn helemaal een aanfluiting... das pas troep... kan je beter een gewone home cinema van die merken kopen, zijn stuk voordeliger en geven veel beter geluid...

offtopic:
Ik heb deze systemen ook verkocht... dus weet waar ik over heb :P, heb zelf met die leuke settings zitten spelen... mn collega's waren ervan overtuigd dat BOSE topkwaliteit was... dan hebben ze dus nog nooit KEF/Yamaha en alle andere HiFi merken gehoord ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 06-12-2006 22:06 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

voodooless schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:39:
[...]

Nee, het werkt niet omdat dergelijk effecten eigenlijk alleen goed werken met een koptelefoon. In de vrije ruimte heb je teveel omgevingsfactoren die roet in het eten gooien.
Dan ben ik wel benieuwd hoe het dan wel werkt eigenlijk, want ben nooit fan geweest van 5.1 ed omdat ik bij de PC iig geen ruimte voor heb. Als zoiets ook voor de Pc gemaakt wordt ooit en wat redelijker in prijs ligt is het wel een oplossing misschien.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Naar mijn mening is Surround pas als je echt ook spekers om je heen hebt, je zal nooit de ervaring krijgen met 3 speakers voor je, dat je ook geluid achter je hoort ( dóóóh :P )

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

kunnen mensen eigenlijk wel het verschil tussen voor en achter horen?
ik bedoel, we hebben maar 2 oren...

geluid wat van achter komt klinkt meestal wat doffer en zachter dan geluid wat van voren komt, maar dat wist realtek 10 jaar geleden ook al met zijn virtual surround demo's...

In films wordt beeld en geluid gecombineerd, zodat het effect extra groot is. Maar als je een van de 2 weg laat zie je meteen hoe nep het allemaal is. Hetzelfde geld denk ik ook voor zo'n bose setje:
Speel er maar eens een mooie audio cd op af en vergelijk de resultaten met een echte hi-fi versterker en 2 goede boxen.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
Waarom denk je dat er in de eerste plaats 5.1 uitgevonden is, omdat mensen kunnen horen waar geluid vandaan komt ;) Bose 3-2-1 vind ik zelf helemaal niks (crap dus ;) ) Het is harstikke duur, en je hebt niet eens echt surround, voor die prijs kun je een veel mooier setje kopen qua geluid. 1 probleem ( voor diegenen met een vrouw ), het is wat groter dan 3-2-1. Het hangt ook af van wat voor kamer je hebt, heb je bijvoorbeeld een hele a symetrische kamer, is je hele effect verloren. Mooi vierkant en symetrisch zul je nog wel wat horen achterje, maar ik zelf vind het maar niets.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jimbolino schreef op woensdag 06 december 2006 @ 22:20:
kunnen mensen eigenlijk wel het verschil tussen voor en achter horen?
ik bedoel, we hebben maar 2 oren...
Heb hem vandaag al eens ergen anders gepost, maar goed: luister maar eens dit mp3'tje met je koptelefoon (niet op je stereo set, daar werkt het niet). Doe je ogen dicht voor een nog beter effect :)

Probleem met veel van deze effecten is dat het vooral een opname verhaal is. Goed nabootsen is dus erg lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 06-12-2006 22:35 ]

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

voodooless schreef op woensdag 06 december 2006 @ 22:35:
[...]
Heb hem vandaag al eens ergen anders gepost, maar goed: luister maar eens dit mp3'tje met je koptelefoon (niet op je stereo set, daar werkt het niet). Doe je ogen dicht voor een nog beter effect :)

Probleem met veel van deze effecten is dat het vooral een opname verhaal is. Goed nabootsen is dus erg lastig.
imho bewijst dit mp3'tje dat je oren dus eigenlijk niet kunnen bepalen waar het geluid vandaan komt (behalve links en rechts)
Want bij: voor, achter, boven en beneden heb je genoeg aan 2 speakers...
dit mp3tje is zo gemaakt dat je precies tussen die speakers moet zitten, maar ik denk als ze hem wat anders mixen je hem ook zo kan maken dat hij voor 90% van de speakeropstellingen werkt...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jimbolino schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:58:
[...]

imho bewijst dit mp3'tje dat je oren dus eigenlijk niet kunnen bepalen waar het geluid vandaan komt (behalve links en rechts)
Je oorscherp heeft niet voor niets de vorm die die heeft. Geluid wordt onderweg naar je gehoorgang doorgegeven maar ook veranderd door je oorschelp. Dit stelt een mens in staat te horen waar geluid vandaan komt. Anders zou je alleen een links rechts verschil kunnen horen en nooit de hoogte van een geluidsbron kunnen bepalen en dat kunnen we wel. We kunnen prima horen of geluid van boven ons komt, of van beneden. Zo ook voor en achter. Konden we dit niet dan zouden we minimaal 3 oren nodig hebben om een locatie te kunnen bepalen, maar we zijn toch in staat om met 2 oren 3d te horen.

Dat geeft de techniek dus de ruimte om die geluidsvervormingen na te bootsen en het dus voor elkaar te krijgen om met 2 boxen "surround" geluid te creëren. In theorie werkt het dus, in praktijk over het algemeen wat minder, al doen de koptelefoons het niet slecht.

Stellen dat je dus alleen links-rechts kunt bepalen is onzin en dat weet je zelf als het goed is ook al. (Je komt het tegen in de dagelijkse praktijk)

Overigens is het zo dat je oren sowieso alleen maar geluid opvangen en het wordt verwerkt in de hersenen. Daarom is het eigenlijk beter om te stellen dat je hoort (en ook ziet) met je hersenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 07-12-2006 00:15 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jimbolino schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:58:
dit mp3tje is zo gemaakt dat je precies tussen die speakers moet zitten, maar ik denk als ze hem wat anders mixen je hem ook zo kan maken dat hij voor 90% van de speakeropstellingen werkt...
Nee. Dit is puurt werkend voor koptelefoon (twee speakers naast je zal misschien ook nog wel een beetje werken). Over te dragen op speaker is dit geintje helaas niet.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

voodooless schreef op donderdag 07 december 2006 @ 00:17:
[...]
Nee. Dit is puurt werkend voor koptelefoon (twee speakers naast je zal misschien ook nog wel een beetje werken). Over te dragen op speaker is dit geintje helaas niet.
Het huidige mp3tje wel, maar wellicht dat de gebruikte techniek ook andere situaties toelaat.

Het verhaal van Hann1BaL over de vorm van de oorschelp stond toevallig vandaag als vraag in de wetenschapsquiz en heb ik daarom ff wat meer info over gezocht.

Als ik het goed begrijp (bron) kunnen de hersenen horen waar het geluid vandaan komt, door te luisteren naar bepaalde "karakteristieken" van het geluid. De schrijver van het artikel heeft het zelfs over bepaalde frequenties de sterker/minder sterk zijn als het geluid zich van voor naar achter verplaatst.

Het lijkt me dan ook logisch dat het "Holophonic" mp3tje gebruik maakt van deze gegevens. Door het fine-tunen van die frequenties sla je dus de functie van de oorschelp over, maar boots je wel het effect na wat hij veroorzaakt.

In theorie lijkt het me mogelijk om dit ook op normale speakers te laten werken. Als je rekening houd met "het frequentieprofiel" van je oor waar je mee te maken hebt als de speakers schuin voor je staan.

In de praktijk zal het wel niet zo eenvoudig zijn als ik denk dat het is, maar onmogelijk lijkt het me zeker niet. Tegenwoordig hebben ze ook systemen die antigeluid realtime kunnen berekenen (auto's, vliegtuigen), misschien in de toekomst een geluidssysteem dat zich automatisch aanpast aan de positie van de persoon?

Verwijderd

Je hebt maar 2 oren, dus in principe kun je alle 3D effecten net zo goed krijgen met 2 speakers.

Helaas is het inderdaad zo dat wanneer je geen koptelefoon gebruikt er zoveel ruimte effecten opspelen dat het effect vaak verloren gaat.

Ook is de plaatsbepaling van geluid in onze hersenen niet voor iedereen gelijk, dit betekent dat een 5.1 speakerset altijd beter zal werken als een koptelefoon.

Een groot voordeel is dat de meeste audio bij beeldmateriaal in meerdere kanalen is opgenomen, vaak zit er zelfs bij TV series (en dan dus niet via de brakke kabel, maar bijvoorbeeld via de schotel of van internet) 5.1 geluid. Een goede koptelefoon + de juiste instellingen op de decoder en dat 5.1 geluid wordt 1:1 overgezet naar virtueel 5.1 geluid via de koptelefoon.

Met wat tweaken van de settings kun je het echt perfect krijgen, alleen kun je dan nogal een schrikken als je ineens achter je iets hoort.

3D geluidseffecten met de koptelefoon zijn dus perfect te doen.
3D geluidseffecten met 2 speakers zijn bijna niet te doen, het is wel mogelijk in de juiste omstandigheden. Maar het is veel simpeler en goedkoper om gewoon 5 speakers neer te planten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jimbolino schreef op donderdag 07 december 2006 @ 05:12:
Als ik het goed begrijp (bron) kunnen de hersenen horen waar het geluid vandaan komt, door te luisteren naar bepaalde "karakteristieken" van het geluid. De schrijver van het artikel heeft het zelfs over bepaalde frequenties de sterker/minder sterk zijn als het geluid zich van voor naar achter verplaatst.
Behoorlijk brak artikel als je het bij vraagt. Dat er verschillen zijn in frequentie response tussen voor en achter is logisch, maar dat maakt nog niet wat wij iets van achteren horen komen. Ik kan met een EQ vanalles proberen, ik krijg het echt nooit voor elkaar om daarme het te laten lijken alsof het geluid van achteren komt. De oorschelp is echter wel de sleutel van het verhaal. De reflecties zorgen met name voor faseverschuivingen, en deze worden door het oor gebruikt voor de plaatsing van het geluid.
Het lijkt me dan ook logisch dat het "Holophonic" mp3tje gebruik maakt van deze gegevens. Door het fine-tunen van die frequenties sla je dus de functie van de oorschelp over, maar boots je wel het effect na wat hij veroorzaakt.
Nee hoor. Aan dat mp3 tje is niks nep. Het is gewoon opgenomen met een kunsthoofd met twee mics op de plek waar normaal de oren zitten :) het geheim is dan dat je de oorschelpen kunt nabootsen.
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 06:07:
Je hebt maar 2 oren, dus in principe kun je alle 3D effecten net zo goed krijgen met 2 speakers.
Dat kan alleen in situaties zoals die van het mp3'tje met een koptelefoon. Met twee speakers in een ruimte kan het gewoon niet. De ruimte heeft een veel te grote invloed op het geheel. De leuke truckjes die de oren uithaalt het de oorschelp kun je dan wel van te voren opnemen, echter worden deze invloeden teniet gedaan door de ruimte.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41
Hier werk het anders op 2 speakers hoor! Ze staan precies even ver van mij af, maar ik heb echt het gevoel dat het geluid achter me langs gaat!

(offtopic: lijkt wel stukje van Aero van Jean-Michel Jarre)

Verwijderd

voodooless schreef op donderdag 07 december 2006 @ 09:55:
[...]

Dat kan alleen in situaties zoals die van het mp3'tje met een koptelefoon. Met twee speakers in een ruimte kan het gewoon niet. De ruimte heeft een veel te grote invloed op het geheel. De leuke truckjes die de oren uithaalt het de oorschelp kun je dan wel van te voren opnemen, echter worden deze invloeden teniet gedaan door de ruimte.
Als je nou de hele post had gelezen had je gezien dat dat precies is wat ik zeg.

Als je alleen de eerste en de laatste zin had gelezen had je dat nog wel gezien...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 0:47:
Als je nou de hele post had gelezen had je gezien dat dat precies is wat ik zeg.
Natuurlijk, maar wat je zegt was een beetje dubbelzinnig, dus ik dacht.. maak het ff wat duidelijker ;)

Verwijderd

Theoretisch: Mogelijk
Praktisch: Onmogelijk

Lijkt me duidelijk ;)

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:50
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:52:
Theoretisch: Mogelijk
Praktisch: Onmogelijk

Lijkt me duidelijk ;)
Duidelijk lijk mij...
Ik ben persoonlijk ook voor 5 speakers... BOSE is mij te duur, en volgens mij alleen in de BOSE-opstelling met test-DVD optimaal
Pagina: 1