Goed Linux C2D-systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Dit zijn de specs die het ongeveer moeten worden:

421416: Antec Lifestyle Sonata II EC 101.96
433415: ASUS DRW–1612BLT (SATA) Black RTL 34.44
410036: Floppy Sony 1.44MB MPF920–Z121 BLACK 10.94
406278: PQI 1Gb 533 PQI CL4.0 2x 183.58
526218: Maxtor sata II 300 250gb 7200rpm 8mb 3x 245.22
401567: ASUS I S775 P5B Deluxe C2D ATX 158.91
419192: INTEL Core2Duo Conroe E6400 202.00
402815: Asus EN7600gs htd/256m silent pci–e 98.98
405152: SAMSUNG 20 203B LCD 254.98¹ 254.98

Subtotaal: 1291.01

Dit is berekend bij computerfarm.nl die redelijk scoort in de pricewatch.

Videokaart:
Waarom de videokaart; omdat ik geen/weinig spellen speel en niet te veel lawaai wil. Ook is de linux support van nvidia altijd goed.

Kast:
De kast komt verder redelijk tot goed uit verschillende berichten en heeft al een voeding.

hdd:
Verder dus 3 hdd's; ik heb geen idee wat goed is maar ik wil me systeem in raid-0 draaien en 1 voor de backup van belangrijke bestanden.

dit is ook mijn belangrijkste vraag.

Monitor:
Samsung redelijk tot goede specificaties ik wil niet teveel uitgeven aan een monitor en hij moet wel dvi en een redelijke resolutie hebben. (Ben nl. 19" CRT 1600x1200 gewend). Budget voor de monitor; rond de 300 EUR

Ook een twijfelaar.

Rest:
Ik heb nog een logitech tikplank en muis en creative FPS 1600 setje voor het geluid.
Verder heb ik nog een zwarte pata dvd-rw 4x die ik als leesapparaat zal gebruiken.

Gebruik:
Linux dus, veel browsers denk hierbij aan 20 a 30 firefox tabs over 6 delen verspreid.
vmware met windows voor mijn vriendin. deze moet vooral soepel draaien
veel dvd's uitpakken
compileren
e-mail en openoffice

Het gaat dus vooral om de vraag heb ik de juiste spullen voor: hdd, videokaart en monitor.

Budget moet onder de 1500 EUR blijven

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:42
Ik wil je even waarschuwen,
bestel NIET bij computerfarm, als je de laatste pagina's van hun survey doorleest zie je dat ze al een aantal maanden zogoed als niet leveren, (zelf problemen met ze gehad),

Verwijderd

Kakulukia zegt het al met PLUS versie met solide capacitors hetgeen levensduur ongetwijfelt ten goede komt.

[ Voor 169% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 12:22 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
P5B is een mooi bord, maar nog niet optimaal ondersteund door mainstream distro's: je leest nog over issues met de network drivers en de IDE driver. Niet onoplosbaar als je je eigen kernels draait, maar wel iets om even aan te denken.
Linux en nieuwe hardware is nooit optimaal in het begin.

Verwijderd

526218: Maxtor sata II 300 250gb 7200rpm 8mb 3x 245.22

Dat is best wel duur, op Newegg staan er een paar van Seagate(200 gb) die 70 kosten.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik geloof dat een hoop mensen even vergeten dat hij er 3 besteld, 3x 250GB voor 245 euro is best een nette prijs.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Heb je wel zo'n sterk systeem nodig voor linux?

En Azerty is bijvoorbeeld een goede shop. Of Salland Automatisering, al scoort die soms ook wel eens negatief.

[ Voor 54% gewijzigd door hello_moto op 05-12-2006 20:42 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, natuurlijk niet. Linux (en ook Windows XP) draait prima op een P3 800 met 256MB geheugen. Maar zodra je ook nog wat applicaties wilt gaan draaien heb je wel wat meer nodig.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wat is dat nou voor k*t opmerking?
je hebt het niet nodig... maar 640k ought to be enough...

het draait prima op een DX2... maar idd is meer vermogen altijd prima.
bordje lijkt me prima, maar asus is niet gaaf met linux vind ik. (gigabyte liever, of een echt merk zoals Tyan, SM en Iwill)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Boudewijn schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:43:
wat is dat nou voor k*t opmerking?
je hebt het niet nodig... maar 640k ought to be enough...

het draait prima op een DX2... maar idd is meer vermogen altijd prima.
bordje lijkt me prima, maar asus is niet gaaf met linux vind ik. (gigabyte liever, of een echt merk zoals Tyan, SM en Iwill)
ASUS niet gaaf met Linux, lol, komt hij weer aan :P Maakt echt geen drol uit, zit allemaal dezelfde meuk op. Uiteindelijk draait het toch vooral om ondersteuning van de chipset, en die zit met Intel altijd wel goed. :)
Verder zou ik kijken naar Western Digital of Seagate schijven met 16MB cache. Ik weet niet of het heel veel verschil uitmaakt, maar die zijn praktisch even duur. :) Daarnaast heeft WD ook een speciale YS serie schijven bedoeld voor RAID setups.

Tesla Model Y RWD (2024)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Volgens mij zou je namelijk wel genoeg hebben aan onboard-video toch?

Verder nog 1 opmerking: kijk ook eens naar Seagate ;) .

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09-2025
P5B-E plus ipv p5b-d ;)

new revision pwns harder

[ Voor 36% gewijzigd door Kakulukia op 05-12-2006 20:53 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

hello_moto schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:41:
Heb je wel zo'n sterk systeem nodig voor linux?

En Azerty is bijvoorbeeld een goede shop. Of Salland Automatisering, al scoort die soms ook wel eens negatief.
Als je DSL wil draaien niet. Als je wil werken op je bak... Tsja. Compileren loopt net wat soepeler met de nieuwste dualcore van Intel dan met een Celeron 466 :).
Boudewijn schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:43:
Ik heb hier hele generaties Asus-hardware (moederborden) probleemloos op Linux draaien.

Btw: wat die nieuwere hardware voor de Core 2 Duo betreft - ik denk dat de 2.6.18 kernel ondersteuning bevat voor Intel's nieuwste southbridge (of 'ICH'), of 2.6.19 meer van dat leuks bevat kan ik niet zeggen.

[ Voor 38% gewijzigd door Borromini op 05-12-2006 20:58 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:19

Pinjataaa

Hit me!

Leuk en aardig, maar bestel NIET bij computerfarm!!
Betaal liever iets meer dan dat je telkens voor je neus wordt genaaid
Je krijgt foute leveringen en het duurt achterlijk lang.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 10:44
Dat scherm heeft een redelijk lage resolutie. Een 205bw, die zo'n 300 euro kost heeft een resolutie van 1680*1050.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Zoutvat schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:02:
Dat scherm heeft een redelijk lage resolutie. Een 205bw, die zo'n 300 euro kost heeft een resolutie van 1680*1050.
Als ik me niet vergis is dat scherm 1600x1200 en dat is nog altijd meer dan 1680x1050 ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Qua schijven heb ik geen idee wat de impact is op de performance. merk ik dus wat van die 16mb cache?

Onboard-video heb ik al helemaal geen weet van laat staan gewone videokaarten. Op zich leek deze me wel ok.

Nog een vraagje over het geluid, hoe is het gesteld met de onboard sound, is die beter dan de emu10k1 die ik nu nog heb?

edit:

Het wordt dus Azerty als shop zoals ik het nu lees en de samsung dvd-drive

Verder heb ik kennis zat voor een recente kernel en ik heb juist de asus gekozen vanwege dit: http://gentoo-wiki.com/ASUS_P5B_Deluxe

Kijkt dat trouwens fijn zo'n breedbeeld monitor?

[ Voor 25% gewijzigd door imdos op 05-12-2006 21:42 ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:39

_Eend_

🌻🇺🇦

Computerfarm: niet doen

Maar waarom neem je die Asus drive? De Samsung SH-S183A 18x (Dual-layer, SATA, Zwart) is sneller en hij is 2 euro goedkoper!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

imdos schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:05:
Qua schijven heb ik geen idee wat de impact is op de performance. merk ik dus wat van die 16mb cache?
Wel dat zou normaal toch wel wat winst moeten geven hé. Meer cache is altijd lekker :P. Of je het zelf zal merken is maar de vraag.
Nog een vraagje over het geluid, hoe is het gesteld met de onboard sound, is die beter dan de emu10k1 die ik nu nog heb?
Gulden regel: een PCI geluidskaart is altijd beter dan een onboard ding (tenminste: als de specificaties van de PCI-kaart gelijk of beter zijn). Een PCI-kaart zal minder ruisgevoelig zijn dan de onboard chip, die (meen ik me te herinneren) meer last kan hebben van interferentie van de rest van het circuit.
edit:

Ik heb een 16:9 op m'n laptop en het is best wel handig. Je draait je hooft nu eenmaal eerder horizontaal dan verticaal (lees: je zet dingen eerder naast elkaar dan onder mekaar).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Ok; heeft nog iemand specs over de onboard video mogelijkheden die nvidia nu biedt?

Kan ik trouwens nu beter kopen vanwege de introductie van Vista die de prijzen zal doen stijgen of wachten totdat de 65nm'ers van AMD goed verkopen en de prijzen omlaag gaan?

Het geluid ga ik gewoon proberen; heb nog een kaartje achter de hand (emu10k1)

[ Voor 3% gewijzigd door imdos op 06-12-2006 16:59 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

--MeAngry-- schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:47:
[...]

ASUS niet gaaf met Linux, lol, komt hij weer aan :P Maakt echt geen drol uit, zit allemaal dezelfde meuk op. Uiteindelijk draait het toch vooral om ondersteuning van de chipset, en die zit met Intel altijd wel goed. :)
Verder zou ik kijken naar Western Digital of Seagate schijven met 16MB cache. Ik weet niet of het heel veel verschil uitmaakt, maar die zijn praktisch even duur. :) Daarnaast heeft WD ook een speciale YS serie schijven bedoeld voor RAID setups.
niet altijd.
bepaalde mobo's weigeren lm-sensors ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
--MeAngry-- schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:04:
[...]

Als ik me niet vergis is dat scherm 1600x1200 en dat is nog altijd meer dan 1680x1050 ;)
Nee, het scherm heeft een resolutie van 1400X1050.
imdos schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:05:
[Discussie] Breedbeeld of niet?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:54:
[...]

niet altijd.
bepaalde mobo's weigeren lm-sensors ;)
Weet je toevallig of de Asus P5B dit heeft?

Ik ga maar voor de 205BW na het topic te hebben gelezen

[ Voor 11% gewijzigd door imdos op 06-12-2006 20:15 ]

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Pc is besteld bij de lokale PC-boer: De wit computers in IJsselstein...

Zoveel scheelt het niet qua prijs met Azerty!

De config is iets gewijzigd naar:
Samsung 205BW
Samsung SHS183A
Asus P5B Retail

Ik hou jullie op de hoogte qua ondersteuning! Gelukkig kan ik mijn eigen kernel wel bakken voor support :)

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Mijn ervaring met een Core 2 Duo E6600 + Asus P5B Deluxe + IDE DVD-writer + nog wat spul:

Ubuntu Linux 6.06 kon niet vanaf CD booten, omdat er in de Linux kernel een bug zit waardoor 'ie de IDE controller op het moederbord niet goed kan aansturen. Tijdens het booten stopt het op een gegeven moment. Neem liever een SATA CD/DVD drive zoals de Samsung waar _Eend_ het hierboven over heeft, dan heb je dit probleem niet.

Ik had uiteindelijk met een hoop moeilijk gedoe (Ubuntu op een Compact Flash kaartje zetten, booten vanaf dat kaartje, enz.) de 64-bit versie van Ubuntu 6.06 geïnstalleerd, maar daarna deed de DVD drive het nog steeds niet en er waren ook een aantal andere vervelende probleempjes (slechts 1 van de 2 netwerkaansluitingen werkt en de klok loopt veel te snel - ik bedoel dus gewoon de systeemtijd, binnen 30 seconden ofzo was de klok een minuut verder).

In Ubuntu Linux 6.10 zit een nieuwere kernel waarin de IDE bug is opgelost. Ik gebruik nu de 64-bit versie van Ubuntu 6.10 en die werkt zonder veel problemen. De klok loopt op de juiste snelheid. Maar nog steeds werkt maar 1 van de 2 netwerkaansluitingen op het moederbord onder Linux.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
jj71 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 11:13:
Neem liever een SATA CD/DVD drive zoals de Samsung waar _Eend_ het hierboven over heeft, dan heb je dit probleem niet.
Die samsung is SATA dus dat moet goed komen.
In Ubuntu Linux 6.10 zit een nieuwere kernel waarin de IDE bug is opgelost. Ik gebruik nu de 64-bit versie van Ubuntu 6.10 en die werkt zonder veel problemen. De klok loopt op de juiste snelheid. Maar nog steeds werkt maar 1 van de 2 netwerkaansluitingen op het moederbord onder Linux.
Voor jouw problemen zou ik eens kijken naar: http://gentoo-wiki.com/ASUS_P5B_Deluxe
waar wat meer staat over de kernel/kernelopties voor lan en ata-support.

Pagina: 1