Beeldschermen voor fotografen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.082 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw beeldscherm omdat mn oude CRT-monitor echt op instorten staat. Omdat ik ook actief ben in de fotografie ben ik opzoek naar een beeldscherm die in ieder geval kleurecht is (vandaar dat ik het topic in het fotografiegedeelte heb aangemaakt). Helaas maken alle fabrikanten van professionele schermen geen CRTs meer dus als ik niet voor een tweede hands monitor wil gaan, zal ik toch aan een TFT moeten (wat ik niet zo erg vind want qua ruimte komt het me ook wel uit).

Nu heb ik dus al wat rondgekeken op de world wide web en de volgende schermen gevonden die mij aanspraken. Ook heb ik verschillende reviews gelezen, maar ben nu vooral benieuwd of jullie nog ervaringen kunnen delen of misschien voor mij nieuwe tips hebben.

De volgende schermen heb ik uitgezocht:

Apple Cinema HD Display (23-inch flat-panel)
Afbeeldingslocatie: http://www.americanmusical.com/images/d/p27695d.jpg

Link naar de site van de fabrikant

Eizo ColorEdge CG210+DTP94 (21.3", 30ms, DVI-I, Zwart)
Afbeeldingslocatie: http://www.eizo.nl/pool/prod/CG210.gif

<a href="http://www.eizo.nl/cgraphicdisplays.html?&user_products[uid]=20&cHash=106502b17f">Link naar de site van de fabrikant</a>

of de

LaCie 321 (21", 20ms, D-sub/DVI-D/DVI-I, incl. Calibrator)
Afbeeldingslocatie: http://www.lacie.com/imgstore/product_medium/color_321_blueeye.jpg

Link naar de site van de fabrikant

Hebben jullie nog tips?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
In principie kan dit topic gewoon hier: Videoplanken & Beeldkanonnen
Maar wat voor een wensen heb je zelf: Prijs, Breedbeeld, Resolutie, grootte ETC :|
En anders check dit topic eens: \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 14

[ Voor 26% gewijzigd door niels88 op 05-12-2006 18:36 ]

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tip: kijk ook s naar de Dell 24"? (Dacht dat deze het zelfde type scherm had als de Apple..?)

Topic: Dell UltraSharp 2007WFP (20,1") & 2407WFP (24") - Deel 4 :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
die eizo en lacie zijn wel stukken duurder dan een apple of dell, maar volgens mij ook betere kleurweergave.
Ik zou iig voor de dell 24 inch gaan, lekker groot en betaalbaar en beste kleuren voor die prijsklasse

• Backpacker
  • Niet online
niels88 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:35:
In principie kan dit topic gewoon hier: Videoplanken & Beeldkanonnen
Maar wat voor een wensen heb je zelf: Prijs, Breedbeeld, Resolutie, grootte ETC :|
En anders check dit topic eens: \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 14
Najah ik ben op zoek naar een beeldscherm dat zich toespits op kleurechtheid, iets wat voor fotografie belangrijk is, vandaar dat ik hem onder fotografie heb gepost. Ik hoop namelijk specifiek op meningen (en eventueel gebruikservaring) van fotografen.

Prijs maakt niet uit (althans niet meer dan 2100 euro); Grootte: Opzich maakt het me niet zoveel uit, maar 19 inch minimaal en het liefst rond de 21 inch. Resolutie is ook geen heikel punt (omdat de schermen in dit segment toch al goede resoluties hebben)

Edit: Uiteraard moet het scherm ook goede kalibratie mogelijkheden hebben!

[ Voor 4% gewijzigd door Backpacker op 05-12-2006 18:53 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er zijn HEEL weinig paneel fabrikanten... en VEEL meer 'fabrikanten' die die panelen gebruiken en tot een monitor maken.

Ik zou een van de 24" opties halen met een knap PVA/iets dergelijks paneel er in en een colorvision spyder of monaco optix calibratieset, want dan houd je op je budget dik 1000 euro over waarvan je lekker met vakantie gaat met je vriend(in) om fotos te maken.

Calibratie gebeurd via software, niet via monitor hardware...

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 05-12-2006 19:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Met ^

Die hele dure schermen van 2+K kun je alleen verantwoorden wanneer kleuren echt een extreem kritiek punt zijn en waarbij ze onderdeel uitmaken van een tot in de puntjes onderhouden kleurprofiel workflow. Met een modern scherm als zo'n 24" Dell of een 23" ACD en een calibratiesetje heb je nauwkeurigheid genoeg voor 99% van alle gevallen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Backpacker
  • Niet online
@ Ronald, dus eigenlijk moet ik vooral kijken naar wat voor paneel een TFT heeft, klikt logisch trouwens. Ik zal er eens op gaan letten.

Maar dan vraag ik me toch af wat voor voordelen zo'n duurder scherm heeft ten opzichte van een wat goedkoper scherm, ik bedoel die hoger prijs moet toch ergens in terugkomen dat kan nooit alleen de merknaam zijn...

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
als je de monitor gebruikt aan een systeem waar bijvoorbeeld reclame op wordt ontworpen, of andere dingen waar kleurechtheid extreem kritisch is (voornamelijk voor drukwerk) zou je nog wat voordeel hebben bij de super-high-end schermen.

Voor al het andere (en met name fotografie) heb je meer waar voor je geld met een goed scherm (bijvoorbeeld die dell of evt apple) en een spider voor de calibratie.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Zware Unit
  • Laatst online: 09-01 22:32

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zoals gezegd ga je waarschijnlijk meer winnen met goeie configuratie tools en workflow en moet je wel heel profi bezig zijn om je voordeel te halen uit het verschil in kwaliteit van deze monitoren. Als het echt om fotografie gaat zou ik kiezen voor het scherm met de grootste gamut en het minste verloop in kleur configuratie.
Dit zijn ook zaken die bij de TIPA (Photo & Imaging) Awards worden bekeken en hier is dit jaar de NEC spectraview 2180 als winaar uit de bus gekomen. Volgens de jury vooral vanwege de grote kleurruimte en het weinige verloop door het gebruik van LEDs.
Dit was overigens vorig jaar het broertje van die Eizo die je noemt.

• Backpacker
  • Niet online
abrakadaver schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:29:
als je de monitor gebruikt aan een systeem waar bijvoorbeeld reclame op wordt ontworpen, of andere dingen waar kleurechtheid extreem kritisch is (voornamelijk voor drukwerk) zou je nog wat voordeel hebben bij de super-high-end schermen.

Voor al het andere (en met name fotografie) heb je meer waar voor je geld met een goed scherm (bijvoorbeeld die dell of evt apple) en een spider voor de calibratie.
Ik heb af en toe ook wel eens een reclame-opdracht, maar voornamelijk voor kleine winkeliers. Begin nu wel weer te twijfelen, misschien beter eerst wat goedkoper, kan altijd in de komende jaren nog met de hogere klasse gaan werken. Maar dan is er ook ineens veel meer keus qua merken terwijl ik het net terug heb kunnen brengen tot de bovengenoemde drie :')

Ik neig nu trouwens wel een beetje naar de door mij genoemde Apple, aangezien die ook het goedkoopst is van de drie.

Keuzes altijd lastig.....

• Zware Unit
  • Laatst online: 09-01 22:32
De genoemde Dell is goedkoper en geeft naar mijn mening een beter beeld. Ik adviseer het 21" en groter topic door te lezen.

[ Voor 1% gewijzigd door Zware Unit op 05-12-2006 23:11 . Reden: typo ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Backpacker
  • Niet online
Zware Unit schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:57:
De genoemde Dell is goedkoper en geeft naar mijn mening een beter beeld. Ik adviseer het 21" en groter topic door te lezen.
Die ben ik nu ook aan het doorspitten, alleen wordt er bar weinig gezegd over de kleurechtheid van de schermen...

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Dit vind ik nou een typisch topic voor FGW :Y)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Hallo Backpacker,

Wellicht heb je al een keuze gemaakt, maar omdat er toch redelijk wat mensen "meegekeken" hebben wil ik toch nog een opmerking of wat plaatsen. In de eerste plaats moet je weten dat ik werk voor de firma die EIZO vertegenwoordigt in NL, leek me fair dit toch even te melden.

Als je kijkt naar een echt goede monitor voor fotografische toepassingen, dan 1. zullen kleur, helderheid en contrast redelijk onafhankelijk moeten zijn van kijkhoeken, 2. zul je een redelijke zekerheid moeten hebben dat je de juiste kleuren op het scherm toont en 3. zul je er zeker van moeten zijn dat deze kleuren door de tijd heen ook hetzelfde worden weergegeven.
Aangaande 1. en 2. zijn het de Super-IPS / Dual-domain IPS panelen van Japanse makelij die hier het best aan tegemoet komen. Onafhankelijk van kleur zul je, zowel in horizontale als in verticale kijkhoek, daar het meeste profijt van hebben. S-PVA (ook wel PVA overdrive) panelen komen op een aardige tweede plaats, maar je zult hierbij in lichtere / donkerder delen van het scherm kleuren wat minder goed kunnen gaan onderscheiden.
Aangaande 2. en 3. kun je in de markt zien dat de EIZO CE (PVA overdrive) en CG (Super-IPS / dual domain IPS) inmiddels een zeer goede naam hebben. Deze monitoren zijn met Gretag, X-Rite en ColorVision calibratoren direct in de monitorhardware te calibreren. Dit gebeurt in 10 of 12 bit (1024 of 4096 gradaties per R, G en B. Een grafische kaart zelf is 8 bit, biedt 256 gradaties per R, G en B) en (als je de monitor digitaal hebt aangesloten) binnen een minuut of 3. Doe dit 1 x per 1 of 2 maanden en je hebt een perfect constante monitor. Wil je het beste dan keis je een CG monitor, een stapje daaronder liggen de CE monitoren. Voor € 125 (excl. BTW) krijg je er een X-Rite DTP94B bij geleverd. Natuurlijk bieden we met de EIZO monitoren 5 jaar on-site garantie, wat ook aangeeft hoe zeker EIZO van haar zaak is.

Ik zou nog even door kunnen gaan, maar het lijkt me zinvol het hier even bij te laten. Zijn er nog vragen of opmerkingen, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Avnet Technology Solutions B.V.

Niels Vrijken
Product Manager Benelux

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:41
Waarschijnlijk bedoel je het goed, maar euh.... RECLAME! :P

Verwijderd

Backpacker schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:26:
[...]

Die ben ik nu ook aan het doorspitten, alleen wordt er bar weinig gezegd over de kleurechtheid van de schermen...
'kleurechtheid ' is dat niet iets wat je op verschillende manieren kan bewerkstelligen?

bv. als je scherm met een ICC color profile werkt?
of wanneer je zo'n digitaal apparaatje gebruikt (wat soms ook aan het scherm vast zit)?

Ik heb hier een LG L204WT scherm staan (20.1") moet zeggen dat de kleuren erg mooi zijn, het scherm komt met een profiel op de cd.. Ik heb het idee dat de kleuren erg realistisch zijn (vele foto's er op bekeken, en HD content)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
GerardHenninger schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:23:
Reclame is in mijn ogen een groot woord...er wordt meer technische informatie gegeven over waar je op moet letten bij aanschaf dan daadwerkelijk gezegd "koop mijn produkt". Ik zie hier een nuttige bijdrage die ik graag ondersteun vanuit m'n eigen ervaringen met Eizo monitoren...onverwoestbare CRTs, ragscherpe TFTs en zeer betrouwbare kleuren in combinatie met een goede calibratieunit.

Overigens heb ik dezelfde goede ervaringen bij LaCie met de CRTs, nog geen nieuwerwetse weergavespeeltjes van ze gebruikt. Als 't op kleur en langdurige betrouwbaarheid aankomt zou ik zonder twijfel voor een van deze twee kanjers gaan, als het niet teveel mag kosten zou ik voor een goed panel gaan in combinatie met een calibratieunit...daarmee haal je 90-99% van de resultaten voor 50-75% van het geld.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:32:
[...]

'kleurechtheid ' is dat niet iets wat je op verschillende manieren kan bewerkstelligen?

bv. als je scherm met een ICC color profile werkt?
of wanneer je zo'n digitaal apparaatje gebruikt (wat soms ook aan het scherm vast zit)?

Ik heb hier een LG L204WT scherm staan (20.1") moet zeggen dat de kleuren erg mooi zijn, het scherm komt met een profiel op de cd.. Ik heb het idee dat de kleuren erg realistisch zijn (vele foto's er op bekeken, en HD content)
dat appaaraatje (Bijv) http://www.gretagmacbeth.com/ (i1color) als ik naar bovenstaande foto's kijk
creert een icc color profile speciaal voor je monitor

dit werkt ook goed voor crt, als zo'n ding "slijt" kun je een nieuw profiel maken

je kan je printer/scanner/beamer ook calibreren met zo'n ding

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 19-12-2006 01:19 ]

Iperf

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2025

Cool_Mod_E

9200 Wp

GerardHenninger schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:23:
Nee hoor, gewoon behulpzaam heet dat.......(nou ja,...misschien wel een klein beetje reclame) ;)
Maar wel 'open' over het feit dat hij het merk in kwestie vertegenwoordigd. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Cool_Mod_E op 19-12-2006 01:33 ]

Verwijderd

Hallo,

Het is heel positief dat een aantal mensen mijn commentaar zien als ondersteunend. Ik zal niet ontkennen dat ik mensen niet het liefst naar een EIZO zou willen sturen, maar ik hoop dat een beetje uitleg hier en daar er toe bij kan dragen dat een vaak wat hogere aanschafprijs van een EIZO monitor terecht is, omdat EIZO de kennis, mogelijkheden en visie heeft een kwalitatief zo goed mogelijk product op de markt te brengen met zo min mogelijk consessies. Maar, je hebt gelijk, gaat (te snel) een beetje te veel op reclame lijken...:-)....

Kleurechtheid bereik je door colourmanagement toe te passen, i.e. je input, je beeld en je output te controleren. Als een plaatje er op je monitor goed uit ziet, hoeft (maar kan wel) dit niet de juiste beeldinformatie te zijn. Je neemt je foto's in de maximale kleurruimte (of opent vreemde foto's in hun eigen kleurruimte om ze daarna om te zetten naar die maximale kleurruimte). Een pakket als PhotoShop (en -tig andere pakketten) moet voor een juiste weergave dan weten welke kleurinformatie je monitor weer kan geven (het ICC profiel dat in je OS actief is), maar zal ook de kwaliteit en aard van printer / papier moeten kennen (ook door middel van een ICC profiel).
Inderdaad, de monitor calibreer je het meest nauwkeurig met een extern, het digitaal apparaatje (de calibrator). Deze verbind je via USB aan je pc of mac en je kunt door communicatie via de calibratorsoftware en een kleurentabel in grafische kaart (of in monitor als in het geval van EIZO) elke kleur zo exact mogelijk weer laten geven op je monitor. Deze kleurbepaling wordt als ICC profiel opgeslagen en zal standaard door PhotoShop als beschrijving van je monitor worden gebruikt. De goedkopere colorimeters zijn geschikt voor monitoren, de duurdere spectrophotometers (als de Gretag [XRite tegenwoordig] i1Pro) zijn nóg nauwkeuriger, waarbij voornoemde inderdaad ook papier kan inmeten. Als je een (1 van 5 of 6) Epson printer(s) gebruikt met Epson glossy paper, een EIZO CE of CG monitor, een DTP94 van XRite en gebruik maakt van een normlichtbak kun je tegenwoordig (wij moeten de communicatie hierover nog opstarten) een heel mooie en eenvoudige colour management oplossing maken.

Dit was het weer even. Ik moet uitkijken dat de verhalen niet te lang worden...:-)....

Groet,

Niels

• Backpacker
  • Niet online
Toch ook nog maar even hier vertellen dan wat het geworden is. Ik heb hem al een klein weekje staan dus had het bericht van Niels42 nog niet eens gelezen maar ben nu de trotse eigenaar van een EIZO CE210W (21 Inch) en kalibreer deze met een Colorvision Spyder2pro. Top kwaltiteit! Mn foto's spatten van het scherm, met als gevolgd dat ik nu elk foutje zie, hoe klein ie ook is :')

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Ik geeft deze topic even een kick :)

Ben ook in de markt voor een nieuwe monitor, Voor het budget (c.a. 1100 euro) kan ik de volgende dingen doen:

- even wachten op de nieuwe Apple Cinema displays

- een Eizo kopen, wat waarschijnlijk de voorkeur heeft omdat het betere schermen zijn voor het geld. Nu kan ik met het budget 2 modellen nemen: een S2411W (net geïntroduceerd) of de CE210W. Zoals hierboven beschreven is de CE een uitstekend scherm, maar hij is natuurlijk wat kleiner dan de S2411W.

Wat te doen? Ga ik die paar inch missen? Is de kwaliteit van de nieuwe S dusdanig dat 'ie de CE benaderd? De insteek is m.n. fotowerk, maar ik gebruik 'm ook voor alledaagse dingen. Zelfs af en toe een spelletje als ik tussendoor m'n wacom even aan de kant wil leggen voor een break.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

EIZO maakt hele goede monitoren, dus why not.

Belangrijkste als je kleurecht wilt hebben is gewoon calibratie.

Ik hoor wel vaker mensen roepen dat een monitor kleurecht moet zijn, maar als je over calibratie begint krijg je terug te horen van 'mijn monitor is altijd goed'.

Zelf heb ik sinds korte tijd een calibrator van x-rite monacooptix en dit is echt een verademing :)

Dus denk niet alleén aan de monitor.

• gratis_vodka

gratis_vodka

bedankt voor de info, maar het is niet echt het antwoord wat ik zoek; ik calibreer mijn monitor al met een spyder2. :)

Dat houdt dus wel meteen in dat de CE een kleine voorsprong heeft, vanwege de software die 'babbelt' met hardware calibratoren.

[ Voor 6% gewijzigd door gratis_vodka op 14-02-2007 09:59 ]

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-01 00:02
Goed topic zeg... In het [20" TFT en groter] De Ultieme TFT topic gaat 't toch vooral over gamen...

Voor kleinere schermen lees ik ook goede berichten (in relatie tot photobewerking) over:

20"
Dell 2007FP/Dell 2007WFP (Is nu al bekend wat voor paneel die d'r in stoppen ?
Viewsonic VX2025WM (MVA Scherm)
22"
Volgens mij zijn dat alleen maar TN schermen en kun je die voor fotografie afschrijven. (of is calibratie hier het toverwoord ?)
24"
Het lijkt erop dat dat weer alleen maar (**-PVA schermen zijn) en dus beter geschikt voor fotobewerking.

Misschien kunnen we dit lijstje uitbreiden

Verwijderd

Hieronder heb ik zelf even een lijstje opgesteld met kanshebbers, wie kan mij gebruikerservaringen over deze schermen geven??

Eizo CG-serie en Lacie 300
serie zijn de uitblinkers voor de grafische sector, maar ik wil ook graag films kunnen kijken en veel van deze schermen hebben maar 16 ms. volgens mij kan ik daar amper films mee kijken???

Ik wil niet met breedbeeldscherm gaan werken, aangezien ik websites ontwerp en de meeste huishoudens hebben een normaal scherm en de lelijke witransen tijdens het surfen op internet vind ik ook niet mooi.

Andere opties voor schermen voor photobewerking/ drukwerkvoorbereiding en films kijken om in combinatie met optic callibrator te werken:
SAMSUNG:
- 214T, 21,3inch
- syncmaster 204TS (testwinnaar in Duitsland) # 20,1inch PVA – DVI-D-
- syncmaster 970P (goede beeldkwaliteit en snel in test) #19inch – DVI-D aansluiting + slappe voet??? 8bits
- SyncMaster 931C met NTSC-kleuren (bij pixelmania getipt gezien de exacte kleurweergave maar niet bekend in hoeverre ook geschikt drukwerk voorbereiding) helaas is het een TN panel, is toch minder geschikt??? #19inch

- Belinea 101920 (beste in test chip Duitsland)
- Eizo L768, of de L778
- NEC SpectraView 2190 (best in test, maar snelheid)
- NEC setzt beim MultiSync 20WGX² winnaar duitse chip
- NEC LCD2090UXi (1e in duitse test – 20 inch)
- NEC 1990sxi (3e in duitse test)
- Fujitsu Siemens ScenicView P19-2 (2e plaats in ChipD)
- Fujitsu Siemens Scenicview P20-2: (4e in duitse test)
- Viewsonic VX2025wm (test D winnaar)
- Viewsonic VP912s/b

Wie heeft tips? Welk beeldscherm is geschikt voor drukwerkvoorbereiding en films kijken?

Alvast bedankt voor de input!
>:)

• gratis_vodka

gratis_vodka

Een CG zou ik nou bepaald niet kopen, is de meerprijs t.o.v. de andere Eizo's niet echt waard naar het schijnt (ondanks de grote kleurruimte).

Als je echt serieus (professioneel?) met drukwerkvoorbereiding bezig bent zou ik toch maar een goede Eizo, LaCie of NEC overwegen. En lekker een andere monitor kopen voor films ofzo, maar het lijkt me dat als je zo'n scherm koopt, dit niet je 1e prioriteit zal zijn.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 15:00
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:42:

Eizo CG-serie en Lacie 300
serie zijn de uitblinkers voor de grafische sector, maar ik wil ook graag films kunnen kijken en veel van deze schermen hebben maar 16 ms. volgens mij kan ik daar amper films mee kijken???
Een goeie 16ms monitor kan sneller zijn als een slechte 12ms monitor. Het aantal ms wat er aan een monitor mee gegeven wordt als label hangt niet alleen af van de fabrikant maar ook van de meet methode die er gebruikt wordt. Zo kan het dus gebeuren dat identieke panelen gebuikt worden in monitoren met verschillende "snelheids" aanduidingen.

Ik heb zelf ook een 16 ms TFT maar ik heb nog geen enkel probleem ondervonden bij snelle games of films. Het schijnt dat het pas echt kritisch wordt als het boven de 25 ms uit komt. Alles van 16 ms en sneller (mits goed gemeten) schijnt snel zat te zijn. Die 4 en 2 ms schermen zijn puur marketing denk ik.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Scipionyx
  • Niet online
Toevoeging:
je hebt eigenlijk 2 soorten reactietijd die door de verkoper wordt vermeld, nml: "zwart naar wit" en "grijs naar grijs".
Ik dacht dat "zwart naar wit" sneller was (en dus ook vaker vermeld) dan "grijs naar grijs", maar hier kan ik naast zitten..

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-12-2025
Kan hier ook wel even mijn bevindingen posten:

Ik werkte eerst op een 17" CRT die volledig op was (grijs werd bruinig) + dat onding was ik zat.
Besloot toen om een tft te kopen, eerst veel reviews bekeken + wat schermen.
Had wel veel gelezen dat TN schermen niet goed waren voor foto's, maar op een avond in de MM kon ik mijzelf (wellicht tegen beter weten in) niet bedwingen en kocht een samsung 226bw scherm. Dacht eigenlijk, ik werk nu op een brak scherm dus veel erger kan het niet worden.

Toen ik hem aan het werk zag bleek dat het scherm op zich prima was kwa kleur ed. alleen de donkere partijen in foto's echt verschrikkelijk kan ik je vertellen. Leek hier en daar wel een tekening! ongelooflijk. Voordat ik hem weg deed besloot ik eerst een Spyder te kopen om te calibreren, maar de donker partijen en de kijkhoek bleven bagger!

Toen de samsung 215tw aangeschaft, wou wel een breedbeeld en een beetje formaat en mijn budget was zo'n € 500-, dus kwam ik op de 215tw.
Resultaat echt veeel beter, de kleuren, scherpte en kijkhoek. Bij het TN scherm scheelde het nogal veel hoe ik voor het scherm zat. Dat is nu niet meer zo. In sommige echt donkere partijen is het nog niet zoals op een crt, maar dat kan ook zijn door mijn videokaart + aansluiting (d-sub)

Kortom TN echt uit denboze.
Pagina: 1