Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kerstverlichting in kast!

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 08:46
Sinds een paar dagen zijn er in de kruidvat voor 1,99 plus 1 gratis 20 led lampjes op 2 aa baterijen te koop.

Nu lijkt mij dat erg goed koop en makkelijk om in mijn kast te bouwen, nu mijn vraag: gaat dat lukken, om het op een 12 volt aansluiting te krijgen? waarschijnlijk is het wat weinig stroom voor 20 ledjes maar het moeilijkste lijkt mij de aansluiting, heb je daar een omvormer ofzo voor?

Het lijkt mij het best geplaatst in het electronica forum, maar anders moet het verplaatst worden naar het casemoding forum.

BUH

Verwijderd

Je hebt 3 volt nodig om de lampjes te laten werken. 2 AA batterijen zijn immers 3 volt :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

...dus kan je het beste 4 strengen in serie zetten :P Of je hangt er 2 in serie aan je 5V (gaan ze wel wat minder hard branden) of je zet er een 7803 tussen, of....

Het aansluiten zelf is niet zo heel lastig: knip de draden naar het batterijcompartiment door, hang de stringen (indien gewenst/nodig) in serie en knoop het geheel daarna aan een male molex-stekker.

Doe wel ff pics geven als het klaar is btw ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 05-12-2006 15:01 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Aapiethaaap
oh oke, bedankt, een male molex-stekker kan ik gewoon bij de lokale electro boer kopen neem ik aan?

Dan gaat het wel lukken denk ik, en als ik klaar ben zal ik natuurlijk pics op het forum zetten, ik koop er dan denk ik wel 4 ofzo genoeg licht dacht ik zo!

BUH

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
of ze aan je SATA connector knopen ( waar tegenoordig 3,3V bij zit )

Ook aan de power connector die naar je mobo gaat kun je 3,3V aftappen ( oranje draden )

Repareren doe je zo.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Aapiethaaap schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:56:
[...] om het op een 12 volt aansluiting te krijgen? waarschijnlijk is het wat weinig stroom voor 20 ledjes [...]
12 volt = spanning, niet stroom. En nu niet zeggen: "ja whatever", want het is nogal een verschil.

• Aapiethaaap
Het is enigzins mislukt, was vandaag naar de winkel geweest en kwam daar tot de ontdekking dat ze nog maar 1 setje in mijn kleur hadden(rood) en de rest was geel. Ik dus maar die eene rode gekocht en een gratis geele meegenomen.

Thuis alle draadjes losgeknipt en in serie geschakeld en aan een male-molex gehangen. Toen ik hem aansloot zei de computer na een tijdje knetter en startte hij opnieuw op, dit is twee keer gebeurd en ik heb liever geen derde keer. Het kopere dingetje in de lampjes is nog intakt dus er is niks kapot. Zit nu in dilemma of ik bij een andere winkel ga kijken of nog twee gelen erbij haal.

BUH

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:33
Ik heb vandaag ook 4 setjes gehaalt (nadat ik je topic gister zag), 2 witte en 2 rode, hier in rijswijk hadden ze nog aardig wat keus. Ik ben ze nu aan het losknippen, ik ga ze per 4 aan een 12V molex connector hangen denk ik. Heb er al 1 getest op 3V en dat werkt gewoon goed. Ik denk dat jij toch ergens wat fout hebt gesoldeerd, kortsluiting?
In ieder geval succes nog ermee, ik post ook wel wat pics als het klaar is :)

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Pics?

• Aapiethaaap
ik had totaal 6 volt op een 12 volt aansluiting, hoe kom jij aan een 3 volt aansluiting? Dat lijkt mij de oplossing voor mijn probleem.

ps, pics zijn plaatjes ricvdp

BUH

• arieleks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08-2013
Aapiethaaap schreef op donderdag 07 december 2006 @ 14:58:
ik had totaal 6 volt op een 12 volt aansluiting, hoe kom jij aan een 3 volt aansluiting? Dat lijkt mij de oplossing voor mijn probleem.

Ik denk dat ricvdp prima weet dat pics plaatjes zijn. ;) Hij wil ze gewoon zien.

- Rietberg - sieben Mal sympatisch -

There are only 10 types of people, those who make stupid jokes about binary numbers and those who don't.

• Ricvdp
  • Laatst online: 17-11 17:33
Inderdaad. ;)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:33

6V op een 12V-aansluiting??
Aapiethaaap schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:05:
Het is enigzins mislukt, was vandaag naar de winkel geweest en kwam daar tot de ontdekking dat ze nog maar 1 setje in mijn kleur hadden(rood) en de rest was geel. Ik dus maar die eene rode gekocht en een gratis geele meegenomen.

Thuis alle draadjes losgeknipt en in serie geschakeld en aan een male-molex gehangen. Toen ik hem aansloot zei de computer na een tijdje knetter en startte hij opnieuw op, dit is twee keer gebeurd en ik heb liever geen derde keer. Het kopere dingetje in de lampjes is nog intakt dus er is niks kapot. Zit nu in dilemma of ik bij een andere winkel ga kijken of nog twee gelen erbij haal.
Dus je hebt twee van die stringen in serie gezet? En dan aan de 5V gehangen? Niet de 12V want dat is een beetje te veel ;)
Ofwel heb je dan ergens een kortsluiting gemaakt, dat kan ook.

• Aapiethaaap
ik had het aan de 12 gehangen, het was idd kortsluiting, ik ga morgen wat meer halen denk ik.

BUH

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 17:03

DataGhost

iPL dev

Misschien is het handig als je je even inleest in de materie voordat je gaat werken met voedingen die grote stromen kunnen leveren op laag voltage (dus tegen een zeer lage weerstand kunnen), aangezien er van alles mis kan gaan. Je hebt de basis al niet begrepen, als een voeding 12V 6A kan leveren kan je er een apparaat aan hangen van 12V 3A (36W), maar niet een apparaat van 6V 6A (36W). Dit is namelijk omdat spanning(voltage) wordt 'doorgepompt', en stroom(amperage) niet. Je apparaat zal dus altijd 12V te verwerken krijgen, terwijl het aantal amperes dat het 'krijgt' van het apparaat zelf afhangt. Als je dus 2 3V-apparaten in serie (1 6V apparaat) eraan hangt, zal het stuk gaan.
Nou gaat dit niet direct, ook bij ledjes niet, en dan komen we bij het volgende punt: een LED is namelijk een NTC. Dat betekent dat wanneer de temperatuur stijgt, de weerstand daalt. Wat er gebeurt is het volgende: De leds krijgen een 2x zo hoge spanning te verwerken als waar ze voor gebouwd zijn, daardoor worden ze warmer dan waar ze op gebouwd zijn. Zodra ze warmer worden neemt de weerstand af, waardoor er meer stroom (ampere) doorheen gaat lopen. Aangezien nog steeds geldt dat P = U * I, worden de LEDs dus NOG warmer, krijgen nog minder weerstand, er gaat nog meer stroom doorheen, etc etc etc. Tot je op een punt komt dat ze of exploderen (heb ik een keertje gehad, niet iedereen schijnt het hiermee met mij eens te zijn) of de weerstand zo klein wordt dat je een kortsluiting krijgt. Een computervoeding is nou precies een apparaat wat stroom blijft leveren met een gigantisch lage weerstand, waardoor alles heel heet kan worden, met alle gevolgen van dien (bijvoorbeeld brand). Wat er gebeurde is waarschijnlijk dat je voeding in de beveiliging schoot, omdat de weerstand te laag werd.

Wat je dus kan doen:
- Jezelf inlezen in de materie alvorens aan de slag te gaan met ongezekerde bijna-kortsluitbare lijnen
- 4 strengen LEDs kopen en die aan elkaar hangen (in serie, met een zekering ertussen, just to be sure)
- Verdergaan met je 2 strengen leds + voorschakelweerstand (en zekering wederom, bij elk punt moet dat eigenlijk)
- Je 2 strengen leds aan de 5V-lijn hangen, in serie
- Je 2 strengen leds aan de 3,3V-lijn hangen, parallel.

Nou zou ik toch aanraden om met de 12V-lijn verder te gaan, aangezien deze het beste berekend is op extra belasting. Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij is de 3,3V-lijn vooral bedoeld voor je CPU en is het niet erg bevorderlijk daar extra belasting aan te hangen. Dat zal ook de reden zijn waarom je deze lijn niet van een Molex af kan tappen.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Hmm ik kan het gemist hebben maar voorschakelweerstand? De gele en de rode hebben er een in het battery kastje en de witte niet. Maar op je PC voeding is een voorschakelweestandje wel aan te raden als je lang plezier wilt hebben..

[www.ganzz.nl]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
DataGhost schreef op donderdag 07 december 2006 @ 21:03:
Nou zou ik toch aanraden om met de 12V-lijn verder te gaan, aangezien deze het beste berekend is op extra belasting. Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij is de 3,3V-lijn vooral bedoeld voor je CPU en is het niet erg bevorderlijk daar extra belasting aan te hangen. Dat zal ook de reden zijn waarom je deze lijn niet van een Molex af kan tappen.
3,3 Volt wordt volgens mij gebruikt voor het geheugen. De CPU gebruikt ook de 12 Volt lijn. De 5V is voor alle chips daaromheen...

U vraagt, wij antwoorden.

• Aapiethaaap
ik haal er vandaag nog twee strengetjes bij en zie dan wel weer, bedankt voor het typwerk.

BUH

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Aapiethaaap schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 09:13:
ik haal er vandaag nog twee strengetjes bij en zie dan wel weer, bedankt voor het typwerk.
En ik zou zoals ik zei ook een zekering halen, aangezien je voeding niet blij is met kortsluiting, mocht het alsnog gebeuren. Je pc is van binnen ook warm namelijk.

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:39
Ik heb zelf al even op internet in die folder gekeken.
Ze hebben 2 soorten lampjes. 1 met gloeilampjes en 1 met LED lampjes

De versie met gloeilampjes
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/1271/kerstlampjesbz0.png

De versie met LED lampjes
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/9050/lampjeskruidvatsx8.png

Ik denk dat die LED lampjes er in de kleuren oranje(geel?) en rood zijn.

De gloeilampjes zullen wel gewoon helder zijn.

En als je er 1 koopt, krijg je de 2e gratis (2 halen 1 betalen).

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2006 09:52 ]

• 3ddie
Ik heb dus gewoon 4 ledjes in serie gehangen aan de 12V lijn, zonder zekering ofzo. Ik test de ledjes op een oude modeltrein transformator, die is traploos te regelen van 2 tot 16 volt (zo kwam ik dus aan de 3 volt aansluiting.
De leds zijn er in 3 kleuren namelijk; wit, rood en geel. Ik heb zelf 2 pakjes witte en 2 pakjes rode gehaalt (dus totaal 80 leds :P)

• MeMoRy
DataGhost schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 09:40:
En ik zou zoals ik zei ook een zekering halen, aangezien je voeding niet blij is met kortsluiting, mocht het alsnog gebeuren. Je pc is van binnen ook warm namelijk.
Uhm... de meeste voedingen hebben kortsluibeveiliging hoor....

En verder is de stroom die de voeding kan leveren zo hoog, dat die dunne draadjes die aan de (led)lampjes zitten als zekering fungeren :+ die vonken gewoon door...

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MeMoRy schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 13:14:
[...]

Uhm... de meeste voedingen hebben kortsluibeveiliging hoor....

En verder is de stroom die de voeding kan leveren zo hoog, dat die dunne draadjes die aan de (led)lampjes zitten als zekering fungeren :+ die vonken gewoon door...
Dan nog heb ik liever geen smeulende kabels in m'n pc. Mijn voeding kan per rail 19A leveren op de 12V-lijn, dat is dus 228 watt. Denk niet dat die kabeltjes dat fijn vinden :)
Liever dat de lampjes ermee ophouden en er helemaal geen schade is dan dat evt de kabels gaan smelten en mn pc uitvalt terwijl ik net ergens mee bezig ben.

en dat er een beveiliging op zit is geen reden om geen zekering te gebruiken... dezelfde reden waarom elk huishouden een stoppenkast heeft in plaats van 1 grote stop bij de centrale.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 08-12-2006 14:25 ]

• ThinkPad
Ik heb ook 1 setje gehaald. Alleen die doos achter de kassa wist blijkbaar niet dat het een actie was van 1 gratis, dus toen sloeg ze het aan als €4, en toen ik zei dat het een actie was zei ze dat dat niet zo was. Dus heb ik maar 1 setje gehaald.

Ze hangen bij mij rechtstreeks aan de 5 volt, ze branden dan erg fel, maar ik weet niet of dat goed is want ze flikkeren een beetje (kan ook aan m'n voeding liggen) en ze worden best wel warm. Ze hangen er nu al een half uur aan en ze zijn nog steeds niet doorgebrand dus ik denk dat het wel moet kunnen :?

Foto ervan
Afbeeldingslocatie: http://img95.imageshack.us/img95/1461/img0135fd8.jpg

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
ThinkPadd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:02:
Ze hangen bij mij rechtstreeks aan de 5 volt, ze branden dan erg fel, maar ik weet niet of dat goed is want ze flikkeren een beetje (kan ook aan m'n voeding liggen) en ze worden best wel warm. Ze hangen er nu al een half uur aan en ze zijn nog steeds niet doorgebrand dus ik denk dat het wel moet kunnen :?
Nee, ze moeten op 2x1.5V werken, 5V is dus te veel.
Ook hebben LEDs de eigenschap dat ze totaal niet warm worden (tenzij overbelast), dus trek je conclusies ;)
Pak een weerstandje oid., of hang er meerdere in serie, anders zal je verlichting snel uitvallen...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

ThinkPadd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:02:
Ik heb ook 1 setje gehaald. Alleen die doos achter de kassa wist blijkbaar niet dat het een actie was van 1 gratis, dus toen sloeg ze het aan als €4, en toen ik zei dat het een actie was zei ze dat dat niet zo was. Dus heb ik maar 1 setje gehaald.

Foto ervan
[afbeelding]
Als je even mijn post had gelezen had je precies de uitleg van het hoe en waarom gelezen. Ook al is 5V minder dan 6V (als je alles door twee deelt, je hebt immers maar 1 setje), is het nog steeds meer dan 3V en dan krijg je dus dezelfde problemen. Warm horen ze inderdaad niet te worden, als dat wel gebeurt worden ze enkel warmer. Of je hebt de ledjes al afgekoppeld, of je bent er nu ongeveer al achter gekomen wat er gebeurt als ze nog warmer worden.

Edit: de 5V-lijn is zo mogelijk nog erger dan de 12V-lijn als ik het zo bekijk... In elk geval op mijn voeding. Deze kan 19A leveren op 12V, dat komt neer op ongeveer 0,6 Ohm... de 5V-lijn kan 40A (!) leveren, dat is ongeveer 0,1 Ohm. Je kan me veel wijsmaken, maar niet dat dit goed is voor je voeding, beveiliging of niet.
Cassius schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:50:
En als een LED ontploft kan je er maar beter niet boven hangen, hier op de uni heb ik er verscheidene kapjes zijn wegschieten en dat gaat goed hard! Gewoon een 220Ohmpie ervoor en lekker aan de slag :) !
Jup, dat ontploffen is inderdaad niet lekker. Ik verbaas me er nog steeds over dat ze niet allang ontploft zijn, misschien zijn ledjes tegenwoordig beter geworden ofzo. Vroeger (we zijn allemaal jong geweest he) had ik eens een 9V-ledje bij wijze van test ongezekerd aan een 12V-autoaccu gehangen 8)7 en die ontplofte binnen 5 seconden (dat ledje dan :P) Ook weer geleerd dat je niet zomaar kan overvolten :+

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 08-12-2006 16:04 ]

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

En als een LED ontploft kan je er maar beter niet boven hangen, hier op de uni heb ik er verscheidene kapjes zijn wegschieten en dat gaat goed hard! Gewoon een 220Ohmpie ervoor en lekker aan de slag :) !

De meeste mensen deugen!

• ThinkPad
Ik heb het al veranderd, hij hangt nu tijdelijk aan een oranje (+) en een zwarte (-) aan de ATX stekker. Maar ik wil binnenkort toch nog een schakelpaneeltje maken met een paar schakelaartjes dus dan komt ie met een weerstandje aan 12V :)

Nog een foto van het uiteindelijke resultaat, toch mooi gelukt :D

Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/3614/resultaatcf9.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2006 16:29 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:33
Een led moet je eigenlijk sturen met een stroombron. Natuurlijk kan je ook gewoon een spanningsbron gebruiken door een weerstand te plaatsen. Maar ik heb zo de indruk dat sommigen niet weten wat ze aan het doen zijn :P

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Volgens mij is het motto, als het goed blijft tot na kerst is er niets aan de hand ;)

Het verhaal van DataGhost vind ik ook een beetje appart... 5v 12v, maakt voor je voeding geen reet uit waar de ledjes op zitten, als je maar een goede voorschakel weerstand neemt. Ledjes er direct aan hangen, oke, dan ploft er wat. Maar anders zie ik niet ehct een probleem met de beveiliging van je voeding.

Tenzei natuurlijk, je een weerstand paralel aan je ledjes schakelt, en die zo veel vermogen laat verstoken dat je spanning in zakt tot 3 volt ... ^^ Nais ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Zjosh op 08-12-2006 16:51 ]

• MeMoRy
DataGhost schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:47:
Edit: de 5V-lijn is zo mogelijk nog erger dan de 12V-lijn als ik het zo bekijk... In elk geval op mijn voeding. Deze kan 19A leveren op 12V, dat komt neer op ongeveer 0,6 Ohm... de 5V-lijn kan 40A (!) leveren, dat is ongeveer 0,1 Ohm. Je kan me veel wijsmaken, maar niet dat dit goed is voor je voeding, beveiliging of niet.
Ah, dat klinkt als een standaard merkloze voeding... geloof me, aan de 40A heb je niets... zelf de zware systemen trekken max 20A op de 5V... die 12V bij 19A betekenen echter dat je CPU, GPU en diverse randapparatuur samen maar 228 Watt kunnen trekken!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MeMoRy schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 17:20:
[...]

Ah, dat klinkt als een standaard merkloze voeding... geloof me, aan de 40A heb je niets... zelf de zware systemen trekken max 20A op de 5V... die 12V bij 19A betekenen echter dat je CPU, GPU en diverse randapparatuur samen maar 228 Watt kunnen trekken!
Volgens mij was ik zelf duidelijk genoeg, ik heb namelijk 2 12Vrails van 19A. Het is een Antec Truepower2 550. Niet bepaald een merkloze voeding ;) Het ging mij meer om het feit dat je enorm veel vermogen trekt over een bijna kortgesloten iets. Niet dat het qua wattage (wat over de kabel verstookt wordt als de weerstand naar 0 nadert) veel uitmaakt, maar ik (weet ik niet zeker) kan me voorstellen dat 0.1 Ohm weerstand minder goed is dan 0.6Ohm, mocht het wat uitmaken :+
DataGhost schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:24:
[...]

...Mijn voeding kan per rail 19A leveren op de 12V-lijn, dat is dus 228 watt...
Het stond dus in een eerdere post al :)
MeMoRy schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 20:51:
maak je voeding maar eens open... beide 12V rails komen van dezelfde bron... ze zijn alleen afzonderlijk stroom gelimiteerd, etc. jouw 12V lijnen samen kunnen dus meer dan 19A leveren...
Lekker ontopic verder, voor zover ik begrijp wat je probeert te zeggen 8)7 Laten we er vanuit gaan dat wanneer de 12V- en 5V-lijn allebei X A kunnen leveren, de weerstand over de 5V-lijn lager is. Voor zover dat er al toe deed zei ik dus.

[ Voor 31% gewijzigd door DataGhost op 09-12-2006 22:05 ]

• MeMoRy
maak je voeding maar eens open... beide 12V rails komen van dezelfde bron... ze zijn alleen afzonderlijk stroom gelimiteerd, etc. jouw 12V lijnen samen kunnen dus meer dan 19A leveren...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• 3ddie
Ik heb mn kerstverlichting ook eindelijk ingebouwd en aangesloten :) Foto's van het resultaat:

Zonder kap
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jansaarloos/digicam076K.jpg

Met kap
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jansaarloos/digicam112k.jpg

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

3ddie schreef op zondag 10 december 2006 @ 22:27:
Ik heb mn kerstverlichting ook eindelijk ingebouwd en aangesloten :) Foto's van het resultaat:

Zonder kap
[afbeelding]

Met kap
[afbeelding]
Misschien voor de minder technisch onderlegde mensen (en omdat ik ook geinteresseerd ben :+ ) handig als je ook even post hoe je het precies hebt aangesloten.

• 3ddie
Ik heb gewoon de leds gelaten zoals ze in het doosje kwamen, ze zitten dus parallel. Heb toen de kabels naar het batterijcompartiment doorgeknipt, daarna een weerstand van 100 ohm ertussen gezet en toen op de 12 volt lijn van mn pc aangesloten. Ook zit er nog een mooi schakelaartje tussen om ze aan en uit te zetten :9
Ik had eerst een 220 ohm weerstand gebruikt maar de leds brandde toen erg zwakjes. Ook eerst geprobeerd ze in serie te zetten, dit werkte op een of andere manier niet in mn pc, licht was erg zwakjes en sommige leds brande niet.

Nu is mn pctje klaar voor Regroup :7
Pagina: 1