Misschien is het handig als je je even inleest in de materie voordat je gaat werken met voedingen die grote stromen kunnen leveren op laag voltage (dus tegen een zeer lage weerstand kunnen), aangezien er van alles mis kan gaan. Je hebt de basis al niet begrepen, als een voeding 12V 6A kan leveren kan je er een apparaat aan hangen van 12V 3A (36W), maar niet een apparaat van 6V 6A (36W). Dit is namelijk omdat spanning(voltage) wordt 'doorgepompt', en stroom(amperage) niet. Je apparaat zal dus altijd 12V te verwerken krijgen, terwijl het aantal amperes dat het 'krijgt' van het apparaat zelf afhangt. Als je dus 2 3V-apparaten in serie (1 6V apparaat) eraan hangt, zal het stuk gaan.
Nou gaat dit niet direct, ook bij ledjes niet, en dan komen we bij het volgende punt: een LED is namelijk een NTC. Dat betekent dat wanneer de temperatuur stijgt, de weerstand daalt. Wat er gebeurt is het volgende: De leds krijgen een 2x zo hoge spanning te verwerken als waar ze voor gebouwd zijn, daardoor worden ze warmer dan waar ze op gebouwd zijn. Zodra ze warmer worden neemt de weerstand af, waardoor er meer stroom (ampere) doorheen gaat lopen. Aangezien nog steeds geldt dat P = U * I, worden de LEDs dus NOG warmer, krijgen nog minder weerstand, er gaat nog meer stroom doorheen, etc etc etc. Tot je op een punt komt dat ze of exploderen
(heb ik een keertje gehad, niet iedereen schijnt het hiermee met mij eens te zijn) of de weerstand zo klein wordt dat je een kortsluiting krijgt. Een computervoeding is nou precies een apparaat wat stroom blijft leveren met een gigantisch lage weerstand, waardoor alles heel heet kan worden, met alle gevolgen van dien (bijvoorbeeld brand). Wat er gebeurde is waarschijnlijk dat je voeding in de beveiliging schoot, omdat de weerstand te laag werd.
Wat je dus kan doen:
- Jezelf inlezen in de materie alvorens aan de slag te gaan met ongezekerde bijna-kortsluitbare lijnen
- 4 strengen LEDs kopen en die aan elkaar hangen (in serie, met een zekering ertussen, just to be sure)
- Verdergaan met je 2 strengen leds + voorschakelweerstand (en zekering wederom, bij elk punt moet dat eigenlijk)
- Je 2 strengen leds aan de 5V-lijn hangen, in serie
- Je 2 strengen leds aan de 3,3V-lijn hangen, parallel.
Nou zou ik toch aanraden om met de 12V-lijn verder te gaan, aangezien deze het beste berekend is op extra belasting. Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij is de 3,3V-lijn vooral bedoeld voor je CPU en is het niet erg bevorderlijk daar extra belasting aan te hangen. Dat zal ook de reden zijn waarom je deze lijn niet van een Molex af kan tappen.