zelfgemaakte 5.1 setup. Gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• moviehouse
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-08-2018
Hallo,

Ik heb laatst een medion 5.1 setje bij de aldi gekocht. Alleen wil ik deze op mijn nieuwe pc gebruiken, maar niet de meegeleverde front en center gebruiken.

Dit is mijn geplande setup:

Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/4hsd9a1.jpg

Alleen heeft de center gewone speaker kabels (+ - kabeltjes) en wil ik hier een tulpje opzetten, zodat hij op de center out op de medion versterker kan.

Mijn vraag is: gaat dit werken?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dit moet gaan werken ja. Ik vrees alleen dat je Medion versterker, en je stereo versterker, niet gelijk lopen. Je zult dus een soort van 'vertraagd' geluid horen op de speakers die aan één van de versterkers hangt..

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04
Ja, gaat werken, maar kun je de center qua volume regelen? dat is nl. wel belangrijk.
Verder zou ik voor een 7.1 opstelling gaan met die medion set (tenm inste als je geluidskaart dat heeft.

diskeltische lurker

Verwijderd

Werken zal het wel. Het lijkt me alleen een beetje onhandig met 2 verschillende volume-instellingen, maar het kan wel! Ik heb een tijdje met 2 stereo-setjes een 'namaak'-surround gehad, dus met 4 kanalen.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 09:20
Lijkt me dat dit inderdaad moet lukken. Het lijkt me sterk dat je het verschil in latency tussen 2 versterkers zou kunnen horen hoor (als je zelfs al van latency kan spreken tussen analoge versterkers).

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Het zal wel werken, maar waarom wil je je frontspeakers van de medion versterker scheiden?

Oh, ik snap het al: dan heb je beter stereogeluid met hifi boxen :?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is dat verschil echt merkbaar? Ik heb vrij lange tijd met front via een Sony versterker gehad, sub/achter via de 'normale' 5.1 set. Het viel me niet echt op dat er echt vertraging was, maar mischien had ik geluk :)

Proberen zal het dan worden :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hmm, die center speaker moet qua impedantie (aantal Ohm) natuurlijk wel een beetje bij die medion versterker passen :?

Dus als je dat niet uit kunt zoeken, dan zou ik voor de veiligheid gewoon de center gebruiken die bij dat medion setje hoort.

Voor de rest is de opstelling geen probleem lijkt me. Je zult alleen even met de verschillende volumes enzo moeten spelen om een beetje evenwichtig geluid te krijgen.

[ Voor 55% gewijzigd door Orion84 op 03-12-2006 16:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• moviehouse
Bedankt voor al deze reacties! :)
TheZeroorez schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:05:
Dit moet gaan werken ja. Ik vrees alleen dat je Medion versterker, en je stereo versterker, niet gelijk lopen. Je zult dus een soort van 'vertraagd' geluid horen op de speakers die aan één van de versterkers hangt..
Net even naar mijn kamer geweest en de specs bekeken.

Front versterker: Technics SA-X800L
Medion versterker: MD 85500
Center speaker: Pioneer CS-595 6 ohm
Front speakers: SB-F820 8 ohm

Ik denk dat ik het gewoon proberen wordt.
technopeuter schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:07:
Ja, gaat werken, maar kun je de center qua volume regelen? dat is nl. wel belangrijk.
Verder zou ik voor een 7.1 opstelling gaan met die medion set (tenm inste als je geluidskaart dat heeft.
Dit kan ook, aangezien de front uitgang van de medion versterker nu vrij is. Maar ik ga eerst even verlengstukjes halen (cinch-cinch) dan kan ik de rear speakers verlengen, en eventueel dus de side speakers.
Adion schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:08:
Lijkt me dat dit inderdaad moet lukken. Het lijkt me sterk dat je het verschil in latency tussen 2 versterkers zou kunnen horen hoor (als je zelfs al van latency kan spreken tussen analoge versterkers).
Ik hoop van niet in ieder geval, en dat het mee zal vallen.
masser120 schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:08:
Het zal wel werken, maar waarom wil je je frontspeakers van de medion versterker scheiden?

Oh, ik snap het al: dan heb je beter stereogeluid met hifi boxen :?
Klopt. De medion sub is krachtig genoeg, en de voor het rear geluid is het ook prima. Maar ik wil kwalitatief gezien beter front en center geluid. :)
Orion84 schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:09:
Hmm, die center speaker moet qua impedantie (aantal Ohm) natuurlijk wel een beetje bij die medion versterker passen :?

Dus als je dat niet uit kunt zoeken, dan zou ik voor de veiligheid gewoon de center gebruiken die bij dat medion setje hoort.

Voor de rest is de opstelling geen probleem lijkt me. Je zult alleen even met de verschillende volumes enzo moeten spelen om een beetje evenwichtig geluid te krijgen.
Ik weet de ohms van de medion versterker dus niet. De Pioneer center heeft 6 ohm. Ik ga het gewoon proberen.

• Jag
  • Laatst online: 08:50

Jag

Het kan wel zoals je voorsteld, maar het is bijzonder onhandig. Ik zou eens uitkijken naar een losse surround receiver, lost al je problemen op. En dan koop je er één voor één goede speakers (en sub) bij. Stuk beter dan het gerommel met half gare surround setjes!

• moviehouse
Jag schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:54:
Het kan wel zoals je voorsteld, maar het is bijzonder onhandig. Ik zou eens uitkijken naar een losse surround receiver, lost al je problemen op. En dan koop je er één voor één goede speakers (en sub) bij. Stuk beter dan het gerommel met half gare surround setjes!
Dan ben ik ook gelijk een stuk duurder uit. Dit is leuk om mee te beginnen.

Als ik een surround receiver, kwaliteit front, center, back en nog eens een goede subwoofer, ben ik een stuk duurder uit dan nu. ;)

• technopeuter
  • Laatst online: 14:04
Jag schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:54:
Vink wel een behoorlijk duurdere oplossing, ga jij dat betalen? Ik denk dat je niet goedkoper een 7.1 opstelling kunt maken met een 5.1 set en een oude 2.0 hifi-set. Dat kan best goed klinken. Volume veranderen doe je toch in een of ander progje? De delay instellen kan evt met ffd-audio.
en 7.1 vink wel stoer met van die kleine speakers.

diskeltische lurker

• Jag

Jag

moviehouse schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:58:
[...]

Dan ben ik ook gelijk een stuk duurder uit. Dit is leuk om mee te beginnen.

Als ik een surround receiver, kwaliteit front, center, back en nog eens een goede subwoofer, ben ik een stuk duurder uit dan nu. ;)
Ja uiteraard is het duurder :). Maar zo duur is een surround receiver nou ook weer niet. En je hebt dan tenminste wel gewoon 1 volumeknop! Bovendien is softwarematig decoden vervelend en werkt het vaak niet. Je ziet ook niet wat er gebeurt. Het is beter om gewoon het SPDIF signaal naar een receiver te sturen.
Een ander groot voordeel van een receiver is dat je stereo (video) bronnen (en die heb je veel) kan decoden naar Prologic(II),

Er andere speakers bij kopen is iets dat je dan op termijn kan doen. Ik zou in eerste instantie je HiFi speakers als fronts gebruiken. En dan als eerste de center vervangen. Dan de fronts waarbij je de oude speakers naar achteren verplaatst. En dan de sub vervangen. Zoiets zou ik het doen.

• moviehouse
Jag schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:22:
[...]
Ja uiteraard is het duurder :). Maar zo duur is een surround receiver nou ook weer niet. En je hebt dan tenminste wel gewoon 1 volumeknop! Bovendien is softwarematig decoden vervelend en werkt het vaak niet. Je ziet ook niet wat er gebeurt. Het is beter om gewoon het SPDIF signaal naar een receiver te sturen.
Een ander groot voordeel van een receiver is dat je stereo (video) bronnen (en die heb je veel) kan decoden naar Prologic(II),

Er andere speakers bij kopen is iets dat je dan op termijn kan doen. Ik zou in eerste instantie je HiFi speakers als fronts gebruiken. En dan als eerste de center vervangen. Dan de fronts waarbij je de oude speakers naar achteren verplaatst. En dan de sub vervangen. Zoiets zou ik het doen.
Bedankt voor je reply! :)

Totdat ik genoeg geld heb na eventuele upgrades, en ik mijn huidige setup niet genoeg meer vindt zal ik dit gaan aanschaffen. Maar ik ben ook maar een studentje hè ;)

• Jag

Jag

Graag gedaan hoor. Ik ben overigens ook student :).

Als ik je nog één tip mag geven: het is denk ik wel de moeite, zeker als je op een krap budget zit, om naar een 2e hands receiver te kijken. Ik denk dat je echt vrij goedkoop een 2e hands 5.1 Dolby digital receiver kan krijgen.

Verwijderd

Hallo iedereen,

Ik heb zo"n zelfde setje Medion 5.1 speakers en wil deze aansluiten op mijn LCD TV of DVD-speler echter op beiden zitten slechts 2 audioaansuitingen in tulip-uitvoering terwijl de speakerset eindigt in 3x mini-jack.Weet iemand daar een oplossing voor ?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken,

met vriendelijke groet,
Jamie

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:28:
Hallo iedereen,

Ik heb zo"n zelfde setje Medion 5.1 speakers en wil deze aansluiten op mijn LCD TV of DVD-speler echter op beiden zitten slechts 2 audioaansuitingen in tulip-uitvoering terwijl de speakerset eindigt in 3x mini-jack.Weet iemand daar een oplossing voor ?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken,

met vriendelijke groet,
Jamie
Misschien ga je beter gewoon verder in je eigen topic ipv te dubbelposten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1