[Vista] Hoe krijg ik (WPF`s) anti-aliasing uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 19:05
Hey,

ik heb gisteren Windows Vista RTM geinstalleerd en het ziet er allemaal wel goed uit.. er is alleen 1 diong waar ik me dood aan erger.. de fonts... de fonts op zich zijn goed. maar die verschikkelijke aliasing die alles ONSCHERPER maakt moet echt uit.. alle letters lijken wel een zacht blauw randje te krijgen.. en ik wil het uit hebben.

Ik heb google al afgezocht en dit is hetgene wat ik vond: http://www.paulstovell.ne...6a-465a-888c-bdb3aa39ca1f precies mijn probleem.. geen oplossing :(

Dus hebben jullie een idee hoe ik dat uit kan zetten? als dit niet mogelijk is is dit wel een zeer grote fout van M$S.. de text is nu gewoon lelijk...

alvast bedankt.

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 03-12-2006 15:37 . Reden: Anderen nablaten maar ondertussen wel gewoon de software gebruiken is wat kinderachtig, nietwaar? ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025

We are shaping the future

• markg85
dat is voor XP.. ik draai nu op Vista.
ik vraag het dus ook voor vista he :P

[ Voor 8% gewijzigd door markg85 op 03-12-2006 02:44 ]

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Onder XP zit het onder de bureabladeigenschappen, tabblad vormgeving en dan de knop effecten. Misschien dat het daar ook ergens te vinden is. En probeer anders eens de helpfunctie en zoek op ClearType :P

• markg85
hmm.. net dit gevonden: http://www.neowin.net/for...550&st=15&#entry588063550

dat help wel.. alleen is het nu weer te dunne text.. ze moeten ook een optie hebben om cleartype te gebruiken en anti/aliasing wel of niet..

en daarnaast helpt het maar deels om de fontsettings daar op standaart te zetten... op het bureaublad blijft het namelijk nog steeds gewoon hetzelfde...

ik voel weer heel snel een Service Pack komen voor Vista :p
zo zoals het nu is kan ik voor de fonts zelfs nog beter linux dan vista gebruiken...

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Die tuner werkt ook gewoon op Vista hoor... hier tenminste wel...

We are shaping the future

Verwijderd

Rechtermuisknop bureaublad
Klik Personalize
Window Color and Appearance
Effects
"Use the following method to smooth edges of screen fonts"

Dan kiezen welke je wil of checkbox uitknallen.

AFAIK is dit bijna hetzelfde als hoe het in de vorige versies van Windows is en niet echt moeilijk te vinden?

Of is dat niet wat je bedoelt?

• markg85
ja.. dat heb ik net gevonden en de link al in me vorrige post gezet :)

btw.. ik heb nu ook effe Fedora Core 6 geinstalleerd en dat font vind ik idd beter dan vista op dit moment.. :P alleen jammer dat het bij fedora allemaal een beetje ingedrukt is..

Verwijderd

Ik denk toch echt dat je iets verkeerd doet ofzo 8)7

Bij mij zien de fonts er echt bijzonder strak uit, ik heb de anti-aliasing volledig uitstaan en een 17" TFT monitor.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 04:13:
Ik denk toch echt dat je iets verkeerd doet ofzo 8)7

Bij mij zien de fonts er echt bijzonder strak uit, ik heb de anti-aliasing volledig uitstaan en een 17" TFT monitor.
Ik denk dat-ie juist een CRT heeft.
Of een TFT met de verkeerde resolutie (dus niet native).

* anandus heeft een 17" TFT en gewoon cleartype en het ziet er prima uit.
Eindelijk af van dat 'DOS-font' :P

Maar je kan toch gewoon je eigen fonts kiezen?
(net als in Windows 9x en verder ;) )
Ik weet niet welk font Fedora gebruikt, maar dan neem je die toch? :)

Edit:
Het systeem-font van Fedora is 'DejaVu' en staat bij mij niet tussen de fonts, dus ik denk dat je die eerst ergens vandaan moet halen.
Maar als je dat geïnstalleerd hebt kan je dat font kiezen. Eventueel wel of niet anti-aliased :P

Nog een edit (ben toch te vroeg wakker vandaag :P ):
Hier kan je het DejaVu font downloaden: klik (is Open Source)
Alstu :Y)

[ Voor 29% gewijzigd door anandus op 03-12-2006 06:45 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:25
Je kan het ook gewoon laten zoals het was. Ik weet het, het is enorm wennen en ik had er ook altijd al een hekel aan (vanaf XP). Maar nu ik het een tijdje heb, wil ik niet meer anders :S. Puur omdat alle letters wat groter zijn. Het is alleen wel wennen inderdaad dat ze wat onscherper zijn...

• markg85
1. ik heb geen CRT scherm maar een TFT
2. ik draai hem dus wel op de native resolutie (1280x1024) 17"

en het ligt niet aan het font!! het ligt aan die brakke aliasing die in Windows Presentation Foundation zit. alle text is gewoon allemaal wat wazig..

Ik schrijf dit berichtje nu vanuit Fedora en dat is toch wel beter dan vista (kwa font) en gebruikt ook!! anti-aliasing.

Default font in fedora is idd DeJaVU, maar je kan dat ook veranderen naar Bitstream Vera of Luxi.. en allemaal zien ze er beter uit dan vista (nogmaals.. het font is niet het probleem!! de aliasing is het probleem)

• anandus
  • Niet online
markg85 schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:27:
Default font in fedora is idd DeJaVU, maar je kan dat ook veranderen naar Bitstream Vera of Luxi.. en allemaal zien ze er beter uit dan vista (nogmaals.. het font is niet het probleem!! de aliasing is het probleem)
En je hebt alledrie de opties geprobeerd? (geen smoothing, standaard smoothing en cleartype smoothing?)

Overigens heb ik hier (ook Vista) helemaal geen probleem. Misschien moet je wennen? Want hier zijn de letters niet vaag (naar mijn mening).

Zo ziet het er bij mij uit (met een beetje jpeg-compressie :+ ):
Afbeeldingslocatie: http://img372.imageshack.us/img372/2287/cleartypedw3.jpg

• markg85
anandus schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:31:
[...]
En je hebt alledrie de opties geprobeerd? (geen smoothing, standaard smoothing en cleartype smoothing?)

Overigens heb ik hier (ook Vista) helemaal geen probleem. Misschien moet je wennen? Want hier zijn de letters niet vaag (naar mijn mening).

Zo ziet het er bij mij uit (met een beetje jpeg-compressie :+ ):
[afbeelding]
wat ik in jouw plaatje zie is ook weer een beetje blauw om alle text heen.. niet storend aan het begin, maar na een tijdje wel (mijn mening)

• anandus
  • Niet online
markg85 schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:02:
[...]

wat ik in jouw plaatje zie is ook weer een beetje blauw om alle text heen.. niet storend aan het begin, maar na een tijdje wel (mijn mening)
Oh, dat zie ik niet, maar dat kan ook aan mij liggen. :)
(En dat plaatje heeft ook een kleine beetje last van jpeg-compressie).

Ik vrees dat ik je verder niet kan helpen, misschien iemand anders?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Blauw? Ook hier niet. Omdat het een screenshot is (anandus: volgende keer misschien png gebruiken?) zal het dus niet aan je font liggen. Kan het aan bijv. je drivers liggen?

offtopic:
Zie overigens mijn aanpassing van je startpost. Trollen is nergens voor nodig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik vind deze font smoothing ook vervelend, ClearType op Standaard is redelijk te doen, ClearType is vervelend, en geen ziet er ook niet uit, dan krijg je van die rare vormen letters (Helemaal uitgerekt e.d.), ik zou het graag zien zoals in XP, mooie heldere letters.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• markg85
FnF schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:40:
Ik vind deze font smoothing ook vervelend, ClearType op Standaard is redelijk te doen, ClearType is vervelend, en geen ziet er ook niet uit, dan krijg je van die rare vormen letters (Helemaal uitgerekt e.d.), ik zou het graag zien zoals in XP, mooie heldere letters.
ja.. ik ook, maar dat is zeker te "simpel" voor vista :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 03:00:
Rechtermuisknop bureaublad
Klik Personalize
Window Color and Appearance
Effects
"Use the following method to smooth edges of screen fonts"

Dan kiezen welke je wil of checkbox uitknallen.
Deze manier werkt bij mij perfect hoor! Ik draai sinds een tijdje ook Vista RTM en ik ergerde mij ook aan de (naar mijn mening) onleesbare fonts. Nadat ik ClearType uit had gezet (met behulp van dit topic) zag het er bij mij weer net zo uit als in XP.

Verschil:
Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/2975/vistafontxr5.png

Hoewel dit toch niet voor alles blijkt te werken.. de tabs in firefox bijvoorbeeld :(

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:34:
[...]

Deze manier werkt bij mij perfect hoor! Ik draai sinds een tijdje ook Vista RTM en ik ergerde mij ook aan de (naar mijn mening) onleesbare fonts. Nadat ik ClearType uit had gezet (met behulp van dit topic) zag het er bij mij weer net zo uit als in XP.

Verschil:
[afbeelding]

Hoewel dit toch niet voor alles blijkt te werken.. de tabs in firefox bijvoorbeeld :(
Ja, inderdaad, erg vervelend, in de nieuwste Office zit ook van die vervelende AA/Smoothing, die ik ook graag uit wil schakelen. Er is wel 1 optie, maar alle Menu's zijn nog steeds met AA/Smoothing.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Ik snap het echt niet hoor, ik heb bij mij die checkbox uit gezet en de letters zijn gewoon strak, geen aliasing te zien.

Sommige dingen zien er wel iets minder uit, vooral grote letters op een mooie achtergrond (zoals bij het welkom scherm), maar gewoon in applicaties enzo is het zonder aliasing veel beter te lezen.

IMHO heeft aliasing pas nut als je een 19" of groter scherm hebt (TFT dan, dus 21" bij CRT) en dan echt een hoge resolutie draait.

Alles daaronder zie je gewoon fouten in de aliasing en das gewoon zwaar irritant, alles is dan erg wazig.

Overigens kun je onder Windows ook subpixel hinting gebruiken, alleen heb je daar dan wel weer een tooltje voor nodig om het aan te zetten. Subpixel hinting kan erg goed helpen op sommige schermen om het allemaal wat scherper te maken.

Verwijderd

MM zelfde probleem hier, heb ook de dingen zoals hier boven toegepast, maar er blijven venster die niet de opgegeven lettertype style/grote aanhouden.

Had per ongelijk een nieuw topic voor geopend op : Vista Fonts

• markg85
hmm.. het lijkt wel minder te zijn geworden nu ik de nieuwste nvidia vga drivers heb geinstalleerd al is het nog steeds te zien.

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-03 10:15
ben ik de enige die die smooth fonts juist wel heerlijk vind? :)
Pagina: 1