Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaskachel schakelen via LPT poort (of andere poort)

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Bij ons op de vliegclub staat een Gaskachel (vrij grote kachel, die een hangar redelijk in deze temperaturen op peil kan houden, in de winter is het niet te harden :P ).

Nu hebben we de kachel geschakelt dmv een digitale tijdklok, ding is niet 100% meer (wil niet meer uit), ik heb al eerder voor een systeem gekken (of zelf maken) om de kachel van afstand (thuis dus) via remote desktop te kunnen schakelen.

Er staat daar een PC (relatief dichtbij de kachel) die 24/7 ivm vocht etc aanstaat. Dus dat is geen probleem. Enigste is nog een schakeling ontwerpen waardoor je met de LPT poor of USB een relais laat activeren wat vervolgens de gaskachel aanlaat springen.

Misschien is dat al wel eens eerder uitgevoerd, er zijn ook kant en klare setjes te koop van Velleman maar wil graag ff kijken of ik het zelf helemaal kan maken.

Eisen:
-Hufterproof (mensen moeten er niet aan kunnen of slopen)
-Imbeciel proof (villa debiela mensen die het niet snappen)
-Redelijk simpel te construeren
-Op een relatief korte termijn mogelijk.

Bedankt voor de Informatie alvast. Ondertussen zal ik ook nog verdere informatie opzoeken en hiero posten.

Schakeling circuitsonline.net
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34

[ Voor 3% gewijzigd door Meneer aard op 02-12-2006 19:13 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben momenteel bezig met een apparaat om via de LPT-poort discolichten te schakelen. Ik gebruik dit schema: http://www.discolitez.com/pmwiki/pmwiki.php?n=Hardware.TRIAC

Welke triac je gebruikt ligt aan het vermogen van de kachel. Ik gebruik de TIC226M en die kan maximaal 8 A (wisselstroom) bij 400 V (effectief) schakelen. Daar moet je dus wel een kacheltje mee aan en uit kunnen zetten :)

Je kan idd ook een relais gebruiken maar triacs zijn stukken beter; ze slijten niet, maken geen herrie, zijn veel goedkoper (1,50 euro ofzo).

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Tja, er zijn zoveel van deze projecten om iets van 220 te schakelen met de par of seriele poort. Zoek eens rond zou ik zeggen, je hebt alleen relais en een handje vol met dioden nodig...

Randapparatuur uitschakelen dmv relais

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
JER00N schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 19:13:
Ik ben momenteel bezig met een apparaat om via de LPT-poort discolichten te schakelen. Ik gebruik dit schema: http://www.discolitez.com/pmwiki/pmwiki.php?n=Hardware.TRIAC

Welke triac je gebruikt ligt aan het vermogen van de kachel. Ik gebruik de TIC226M en die kan maximaal 8 A (wisselstroom) bij 400 V (effectief) schakelen. Daar moet je dus wel een kacheltje mee aan en uit kunnen zetten :)

Je kan idd ook een relais gebruiken maar triacs zijn stukken beter; ze slijten niet, maken geen herrie, zijn veel goedkoper (1,50 euro ofzo).
De kachel is gewoon 230V en denk wel 16A want hij zit op een aparte groep.

Wel moet er een redelijke afstand (20mtr ongv) overbrugd worden van de kachel naar het hok toe waar de computer staat. Ik neem aan dat een gewone kabel hier tegen kan ? :)

• JER00N
  • Niet online
Tja dan moet je ff zoeken bij bijv. Conrad naar triacs die meer dan 16 A aankunnen. Maareh als het goed is staat het ook op de kachel zelf, hoeveel vermogen dat ding heeft. En anders kun je het altijd nog meten natuurlijk :)

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-11 19:42
of koop een nieuwe tijd schakelaar :s

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Bulls-NL schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 19:47:
of koop een nieuwe tijd schakelaar :s
Jah dat wil ik ook wel :) Maar bijv door de weeks ofsow in de kerstvakantie wil het best eens een keer voorkomen dat ik daar werk :) En als het 10 graden vriest ofsow, dan wil het daar met moeite +12 zijn dus lekker stoken!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
Ze werken nu al met zo'n schakelaar omdat de kachel niet meer uit wilt als ik het zo lees ;)

Maar ze willen juist dat ze van afstand de temperatuur kunnen regelen. zodat ze niet in een koude hangar hoeven aan te komen lijkt mij

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Wolf87 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 19:53:
Ze werken nu al met zo'n schakelaar omdat de kachel niet meer uit wilt als ik het zo lees ;)

Maar ze willen juist dat ze van afstand de temperatuur kunnen regelen. zodat ze niet in een koude hangar hoeven aan te komen lijkt mij
Kort samengevat:

Nu gebruik van tijdschakelaar, die om 5 uur s`ochtends aanspringt. Zo is het om 8 uur aangenaam (tot zover 12 graden aangenaam is..) om te werken.

Maar ik wil naast de tijdschakelaar een op afstand kunnen instellen dat ie aanspringt, temp is niet van belang ding blaas constant.

Wel zit er een optie op de tijdschakelaar dat ie het programma overruled en dus aangaat. Dat is gewoon een knop. Als ik daar via de lpt poort een stroom naar toe laat lopen is het toch ook goed neem ik aan of moet je daar ook een relais voor knopen?

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
Ik zou er wel een relais voorzetten, de galvanische scheiding ertussen is zeker van noodzaak.

Maar dat is zeker wel mogelijk wat je net zei.

• Pino!
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01-2018
Een gaskachel die 8A laat staan 16 A trekt is niet mogelijk... dan heb je een elektrische kachel waarschijnlijk.
Een kleine triac is ruim voldoende om de gasklep te schakelen... enkele mA.

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Pino! schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 20:05:
Een gaskachel die 8A laat staan 16 A trekt is niet mogelijk... dan heb je een elektrische kachel waarschijnlijk.
Een kleine triac is ruim voldoende om de gasklep te schakelen... enkele mA.
Het is een kachel die verstookt gas, mijn redenatie dat het gaskachel is, is gedeetelijk juist. Er zit wel een blower in die de warme lucht circuleert :)

• Pino!
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01-2018
OK maar dan nog heeft een blower slechts een paar 100 mA.

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

• JER00N
  • Niet online
Wolf87 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 20:01:
Ik zou er wel een relais voorzetten, de galvanische scheiding ertussen is zeker van noodzaak.

Maar dat is zeker wel mogelijk wat je net zei.
Zie die TRIAC-link van mij. Daar wordt een MOC3041 (MOC3043 is trouwens beter) gebruikt. Dit is een optocoupler (LED en lichtgevoelige weerstand in 1). Daardoor heb je dus ook een galvanische scheiding tussen compoort en triac.

De LPT-poort kan trouwens maar een lage stroom leveren (10 mA ofzo). Houd hier dus rekening mee.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
De interfacing naar de gaskachel toe is imho geen probleem, parallele of seriële poort, naar keuze (seriële poort is meer hufterproof, die overleeft een kortsluiting wel), schakel met een transistor met dit signaal de 12V die je uit de PC haalt (uit een molex connector). Dat signaal van 12V zal al wat storingstoleranter zijn dan de 5V, eventueel nog waar de draad vertrekt een seriespoeltje en parallelcondensator (van 100nF, ontstoringscondensator) plaatsen om geen storing in de PC te steken.

Daar waar je wil schakelen kom je met je 12V signaal toe, en kan je doen wat je wil. Gewoon relais is het gemakkelijkste, SSR is beter qua levensduur en dergerlijke. Denk erom dat je de tijdschakelaar parallel zet, en dus erg goed moet opletten dat je geen kortsluiting maakt als beiden ingeschakeld zijn (gekruiste draden). Ook moet je galvanische scheiding voorzien tussen PC en de geschakelde netspanning, en ervoor zorgen dat niemand bij de netspanning kan (relais wegsteken in een kastje ofzo).

Voor de software: parallele of seriële poort aansturen is erg simpel, het stuk van het via internet schakelbaar maken lijkt me moeilijker, maar dat is geen [EL] meer hé (maak ik me er gemakkelijk vanaf 8) )

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 03-12-2006 11:25 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Ik heb op me werk (just for fun) een oude pc neer gezet die regelt wat verlichting en zonnewering e.d.

gebruik gemaakt van Velleman I/O printje (K8055 Conrad)
Zitten 2 analoog in/uit op en 5 digitaal in en 8 digitaal uit.
Zo zou je ook op afstand de tempratuur kunnen meten enzo

Heb een simpel delphi prog'je gemaakt die schermen en verlichting bestuurd maar ook gegevens terug stuurt naar mysql en zodat ik via php wat gegevens er uit kan halen

v.b.:
Afbeeldingslocatie: http://taf.nu/img/061202.png
ziet er een beetje druk uit maar is ook niet af en wordt toch niet door iemand anders gebruikt O-)

btw zoals er aan gegeven is zou mijn voorkeur uit gaan naar een relais aangezien je voor deze toepassing niet super- snel/veel moet schakellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 15:25 ]

Verwijderd

check in clients algemeen eens het 'batch bastand op afstand starten(domotica)' topic eens voor de aansturing over internet.
Hier staat een kant klare code voor je, maar dan voor rolliuiken.
Pagina: 1