Randapparatuur uitschakelen dmv relais

Pagina: 1
Acties:
  • 821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blunt
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Ik heb een mediacentrale gemaakt met het besturingssysteem geexbox, daarmee kun je een sleeptimer instellen waarmee de pc vanzelf uitschakeld. Dan kan ik dus lekker blijven liggen (evt al slapen hehe)en niet al die knoppen van de tv, beeldscherm, versterker enzovoort uitschakelen

Nu kwam ik met het idee om de randapparatuur mee uit te laten schakelen als de pc uit gaat, dus dan denk je; een relais in de computer om een stekkerblok voor de randapparatuur te schakelen.

Weet iemand of dit mogelijk is en als die mogelijk watvoor relais ik daarvoor nodig heb (zat ook nog te bedenken of je wel wisselstroom kan schakelen mbv een relais)?

De randapparatuur verbruikt ongeveer 500 watt op 230 volt (lcd tv, beeldscherm en versterker). bvd

je kunt beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ja dat is mogelijk, pak een 5V of 12V DC relais die een grote stroom kan schakelen en geschikt is voor 230V AC.
(zat ook nog te bedenken of je wel wisselstroom kan schakelen mbv een relais)?
Sterker nog: wisselstroom kan je beter met een relais schakelen dan gelijkstroom. Bij gelijkstroom willen de contact punten nog wel eens aan elkaar vast worden "gelast".

Plaats wel een zekering en let op de veiligheid, dus niet een houtje touwtje printplaatje in je PC kast leggen ;)

/edit
ook even een diode antiparallel eroverheen? (iets met spanningspiekjes enzo...)
Idd Boudewijn, was ik vergeten 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door JuuL20 op 18-11-2006 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ook even een diode eroverheen? (iets met spanningspiekjes enzo...)

en de aansturing van je relais gewoon van een hdd molex gebruiken, rood en zwart verbinden door het relaistje (en een R ertussen).

[ Voor 50% gewijzigd door Boudewijn op 18-11-2006 18:12 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

JuuL20 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:11:

[...] Antiparallel

Idd Boudewijn, was ik vergeten 8)7
Dat zou ik niet doen ;) Vind je pc voeding niet leuk. Gewoon eentje in sperrichting over de relais spoel schakelen.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
antiparallel is in sperrichting over de spoel van het relais...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:55
Ik heb al een tijdje een stekkerdoos in gebruik waabij je een 'hoofdapparaat' in een bepaald contact stopt. Wanneer dit apparaat in- of uitgeschakeld wordt dan wordt ook de stroom op de andere poorten in- / uitgeschakeld.

Ik heb m ooit eens bij de ALDI :X gehaald, werkt als een trein. Heb dezelfde ook bij bouwmarkten zien hangen, euro'tje of 40 heb je er 1 met 8 contactjes.

//edit

Hiha, ff opgezocht, is onderstaande niet een optie ?
MASTER SLAVE STEKKERDOOS
Nu is deze doos aardig aan de prijs (65e) maar je kan m dus goedkoper vinden.

Zal de pagina meteen maar even quoten:

Maximaal 4 apparaten (bijv. monitor, printer, modem) worden automatisch met het hoofdapparaat in het rode "master"-stopcontact in- of uitgeschakeld. Daardoor hoeven de afzonderlijke apparaten niet te worden aan- of uitgezet. Bij ingeschakelde verbruikers brandt een rood signaallampje. De schakeldrempel (min. 15 W) kan afzonderlijk worden afgesteld om het rode master-stopcontact aan te passen aan het master-apparaat (hoofdapparaat). De geïntegreerde overspanningsbeveiliging beschermt de aangesloten apparatentegen overspanningen door bijv. inductieve en capacitieve spanningspieken bij schakelprocessen, atmosferische invloeden en statische ladingen. Als de overspanningsbeveiliging is uitgevallen, klinkt er een akoestisch signaal. Het toegevoegde netfilter beschermt tegen hoogfrequentstoringen op het net.
Technische spec.: Voedingsspanning 230 V, 16 A • Afleidingsstroomsterkte 6,5 kAper ontkoppeld gedeelte • Activeringsspanning < 1000 V • ≤ 25 ns • Aansluitingkabel 1,5 m • Kleur grijs/zwart • Afm. (lxbxh) 595 x 72 x 45 mm • Instelbare inschakeldrempel 15 - 200 W.

[ Voor 68% gewijzigd door Mr1ncr3d1bl3 op 18-11-2006 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Met een relais is goedkoper. Een mooi din relais heb je al voor max 10 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:55
Megamind schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:27:
Met een relais is goedkoper. Een mooi din relais heb je al voor max 10 euro :)
Knutselen aan stroom is nou eenmaal niet mijn hobby... daarnaast, ben ik een luie tweaker >:)
Maar erm, er zijn meer wegen die naar rome leiden.

Dus TS, wordt het knutselen of kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als de TS weinig ervaring heeft met elektro is 230V knutselen een vrij prikkelende leerschool als het fout gaat zeg maar.

ik zou dan dat risico niet willen lopen alsi k hem was.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

JuuL20 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:20:
antiparallel is in sperrichting over de spoel van het relais...
Ja ok, ik dacht dat je 2 antiparallel geschakelde diodes over de relais spoel heen bedoelde ;)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29
Als je PC de usb of PS2 poorten mee uitschakelt kun je het geheel extern hangen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Beetje oude pagina maar werkt prima :

http://www.oostrum.nu/meganerd.net/ac_plug/index.html

Extern, optisch gescheiden, veilig en simpel te bouwen..

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blunt
Wat een goeie reacties, dank daarvoor jullie hebben me al een eind op weg geholpen.

Het wordt zeker weten een zelfbouw, omdat het gewoon een voldaag gevoel geeft als 't spul allemaal af is en goed werkt. Ik weet wel hoe ik met electriciteit om moet gaan maar de kennis van diodes ed moet ik nog even verder uit gaan dokteren.

De volgende dingen weet ik nu;

- de stekkerdoos wordt mbv een relais geschakeld
- je hebt een diode nodig om spanningspieken te voorkomen

De volgende dingen zou ik graag nog wat vanaf willen weten;

- of het verkrijgen van stroom uit een usb-poort/ ps2 poort kwaad kan aan de evt. controllers
- waarvoor ik een diode nodig heb (ja voor spanningspieken maar wat veroorzaakt die spanningspieken en aan welke kant van 't systeem; de lage spanning (welke het relais aanstuurt dus 12v of 5v uit de pc) of de hoge spanning (230 wisselstroom)

[ Voor 10% gewijzigd door blunt op 19-11-2006 16:50 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
blunt schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:47:
De volgende dingen zou ik graag nog wat vanaf willen weten;

- of het verkrijgen van stroom uit een usb-poort/ ps2 poort kwaad kan aan de evt. controllers
- waarvoor ik een diode nodig heb (ja voor spanningspieken maar wat veroorzaakt die spanningspieken en aan welke kant van 't systeem; de lage spanning (welke het relais aanstuurt dus 12v of 5v uit de pc) of de hoge spanning (230 wisselstroom)
Je kan het uit een USB poort halen, dan wel even een weerstandje eroverheen zetten anders blaas je je USB poorten op. USB levert max 500mA, dus neem een weerstandje van 100Ohm dan moet het goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een relais is een spoel die magnetisme opwekt. Een spoel heeft de vervelende eigenschap zijn 'onstaansoorzaak' tegen te werken. Als je er spanning opzet zal ze die in het begin tegenwerken. En andersom gaat ze bij uitschakelende spanning de spanning proberen in stand te houden.

(Een spoel heeft dan ook een lage weerstand bij gelijkspanning DC en een hoge impedantie bij wisselspanning op hoge frequentie)

Stel nu dat de spanning over de spoel wegvalt, dan gaat de spoel een spanning van zelfinductie geven die de afnemende stroom gaat tegenwerken en dus een stroom in de zelfde zin gaat produceren. Deze stroom kan zo groot worden dat over de schakelaar een vonk springt. In jou geval is die schakelaar een usb poort.

Door een diode in sper over de spoel te zetten gaat het vermogen opgewekt door de spoel zijn zelfinductie volledig omgezet worden in warmte in die diode.

wiki linkje over zelfinductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:08
Zoek je niet gewoon een master/slave stekkerdoos ?

Als je de master uit zet gaan de slaves ook uit.
Die koop je erg goedkoop bij o.a. Action en Conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
@kluyze: ik ben voorstander van de vergelijking met een vliegwiel, die is volgens mij veel duidelijker:
naftebakje schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:34:
[...]Om te begrijpen wat een spoel doet, heb ik een prachtige vergelijking (net als condensator ==> emmer), ook al vinden sommige electronici dat spoelen door die vergelijking te begrijpbaar worden voor de 'gewone mens', wat afbreuk doet aan hun kunde, en zijn ze daarom tegen die vergelijking :+
Een spoel kan je zien als een vliegwiel, waarbij de stroom door de spoel het toerental is, en de spanning over de spoel komt overeen met de draaikracht (mensen die mechanica kennen: het moment) die je aan het vliegwiel levert, of die het vliegwiel levert aan wat er aan hangt. Je kan zelfs nog verder gaan, de massa van het vliegwiel komt overeen met de zelfinductie (in Henry) van de spoel, dus hoe groter de impedantie, hoe meer energie er in de spoel kan opgeslagen worden. (voor mechanicussen: traagheidsmoment komt overeen met de geinduceerde tegenEMK).
Wat is dan het probleem met die vrijloopdiode? Heel simpel, er wordt een grote spanning op de spoel gezet, waardoor er een stroom opgebouwd wordt (het vliegwiel wordt in gang gedraaid). Opeens wil je de stroom stoppen (het vliegwiel stil laten staan), dan zal er een heel hoge spanning opgewekt worden (vliegwiel zal grote kracht leveren in omgekeerde zin, voor het stilstaat), tegengesteld aan de spanning die op de spoel stond.
Snappie?
Via USB of PS/2 je stroom voor de spoel halen kan perfect, zolang je onder de maximale stroom blijft (met een weerstandje zoals Megamind opmerkt kan dat perfect, berekening zie wet van Ohm). Uit een USB-poort kan echter wel 500mA gehaald worden, maar dat mag volgens de specificaties maar nadat er via de datalijnen een aanvraag daartoe is gedaan, doe je dat niet mag je er in principe maximaal 100mA uit halen (is ook voldoende voor je relais hoor). Het aardige is wel dat de meeste USBpoorten zich daar niets van aantrekken, je kan er gewoon 500mA (en meer) uit trekken zonder probleem, want die beperking inbouwen volgens de specificatie's kost wat geld...

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 19-11-2006 19:56 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blunt
Woodski schreef op zondag 19 november 2006 @ 19:02:
Zoek je niet gewoon een master/slave stekkerdoos ?

Als je de master uit zet gaan de slaves ook uit.
Die koop je erg goedkoop bij o.a. Action en Conrad
Zoiets zoek ik idd, maar die dingen kosten 40/50 euro en voor 10 euro heb je een relais heb ik begrepen. Al dat losse spul heb ik wel in de garage liggen.

Ook is het erg leerzaam want ben nog niet zo erg thuis in de electronica, ben een werktuigbouwer dus die kennis is wel welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blunt
naftebakje schreef op zondag 19 november 2006 @ 19:50:
@kluyze: ik ben voorstander van de vergelijking met een vliegwiel, die is volgens mij veel duidelijker:

[...]

Via USB of PS/2 je stroom voor de spoel halen kan perfect, zolang je onder de maximale stroom blijft (met een weerstandje zoals Megamind opmerkt kan dat perfect, berekening zie wet van Ohm). Uit een USB-poort kan echter wel 500mA gehaald worden, maar dat mag volgens de specificaties maar nadat er via de datalijnen een aanvraag daartoe is gedaan, doe je dat niet mag je er in principe maximaal 100mA uit halen (is ook voldoende voor je relais hoor). Het aardige is wel dat de meeste USBpoorten zich daar niets van aantrekken, je kan er gewoon 500mA (en meer) uit trekken zonder probleem, want die beperking inbouwen volgens de specificatie's kost wat geld...
Die 100mA is bij 5 volt neem ik aan of is dat 12v (dacht dat er 2 circuits in de pc lopen 1 van 5v en 1 van 12v). Zal morgen ff een aantal berekeningen maken op 't werk als ik ff tijd heb, dan post ik ze hier ff ter controle ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Zowel PS/2 als USB draaien op 5V. Binnenin je PC kan je inderdaad op de aansluitingen voor HDD, diskette en cd-rom drives 12V en 5V aftakken.

Zou je wel in het vervolg erop letten dat je geen 2 posts na elkaar doet (tenzij er 24 uur tussen zit), met het "edit" knopje kan je je post achteraf nog aanpassen.
Tip: Voor meerdere quote's ga ik meestal de ene quoten, die tekst kopiëren (dus niet posten), en dan de volgende quoten, dan kan ik de andere quote er weer bij plakken, zo heb ik alles in een post.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

naftebakje schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:51:
Tip: Voor meerdere quote's ga ik meestal de ene quoten, die tekst kopiëren (dus niet posten), en dan de volgende quoten, dan kan ik de andere quote er weer bij plakken, zo heb ik alles in een post.
offtopic:
Je kan ook tijdens het typen van je post naar beneden scrollen en op een quote knop klikken. Het betreffende bericht wordt dan als quote ingevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24
naftebakje schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:51:
insert_message, quote_message en volgens mij ook edit_message hebben quote-knopjes bij de posts :) Ook naar andere pagina's gaan werkt gewoon zonder dat je je tekst kwijt bent.
Klik je op quote, dan krijg je de ge-quote post op de plaats van je cursor :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blunt
Qua quotes zal ik erop letten.

Verder wil ik nog graag weten watvoor diode ik nodig heb en/of er een berekening is waarmee ik de sterkte/opslagcapaciteit.
Want 'k ik zie een diode nu als een kleine oplaadbare batterij die snel stroom kan opslaan en snel kan afgeven en daar dus de spanning kan afvlakken door bij te lage spanning wat stroom af te geven en bij hoge spanning op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Dat is een condensator :P

Diode is een diode, maakt niet zoveel uit welke je eroverheen zet, als je hem maar de goede kant op laat gaan hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blunt
Megamind schreef op maandag 20 november 2006 @ 09:30:

Diode is een diode, maakt niet zoveel uit welke je eroverheen zet, als je hem maar de goede kant op laat gaan hehe
Oohja is ook zo :D, dat blijkt wel weer dat ik nog niet zo'n beste electronische kennis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:08
Is die master/slave stekkerdoos die geen drol kost bij de Action nou echt niet makkelijker ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Megamind schreef op maandag 20 november 2006 @ 09:30:

Eigenlijk moet je een snelle diode gebruiken zoals een 1N4148, in de praktijk doet een 1N4007 het bij mij al jaren prima.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Sinds wanneer horen de 1N4148 ook tot de snelle diodes?
Bij snelle diodes moet je aan bijv shottky diodes denken.
Een 1N400x lijkt me prima hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 20-11-2006 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr1ncr3d1bl3 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:25:
Ik heb al een tijdje een stekkerdoos in gebruik waabij je een 'hoofdapparaat' in een bepaald contact stopt. Wanneer dit apparaat in- of uitgeschakeld wordt dan wordt ook de stroom op de andere poorten in- / uitgeschakeld.

Ik heb m ooit eens bij de ALDI :X gehaald, werkt als een trein. Heb dezelfde ook bij bouwmarkten zien hangen, euro'tje of 40 heb je er 1 met 8 contactjes.

//edit

Hiha, ff opgezocht, is onderstaande niet een optie ?
MASTER SLAVE STEKKERDOOS
Nu is deze doos aardig aan de prijs (65e) maar je kan m dus goedkoper vinden.

[/i]
Bij elektronica-online 18 euro, heb de stereo erop hangen met de subwoofer en de cd/dvd speler enz.
Pagina: 1