Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PIC programmer

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:53

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
Bedoeling:
Leren te programmeren op een PIC. Dit wil ik gaan doen in assembler taal en later ook C.

Schema Design:
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/9923/picprogrammerup0.jpg
(MAX232E wordt een MAX232 of een ST232) En led niet op de tekening voor een RGB LED. Hopelijk is duidelijk wat ik daar bedoel ;)

Uitleg:
Ik heb S1 erin zitten zodat ik kan schakelen tussen het programmeren en de ledjes. Dit omdat ik op deze manier meer ledjes kan gebruiken en toch tegelijk in circuit kan programmeren (mocht ik die ledjes gebruiken na het programmeren dan schakel ik hem gewoon om). S2 zit erin zodat ik kan gaan schakelen tussen 3 ledjes en een RGB led. De LM is voor een stabiele 5 volt spanning

Vragen:
1. Kan dit met S1 en S2.
2. Mijn laptop heeft geen RS232 aansluiting. Zou dit ook werken door er een USB -> RS232 adapter ertussen te zetten?
3. de Losse schakelaars (J.....), kan die met een FSM2J van Farnell?
4. Welke programeer programma kan ik het beste gebruiken? Ik denk nu aan MPLAB 7.5. Werkt deze eventueel met assembler

Bronnen:
http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8

[ Voor 3% gewijzigd door wontcachme op 02-12-2006 15:24 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Dit is wel een leuk schema om de pic te leren proggen. Hoe ben je trouwens aan die LM gekomen? Ik ken het typenummer iig niet, maar ik weet wel dat bijna iedereen een 7805 gebruikt. Voor de rest klopt het ook wel geloof ik.

Op je vragen:
1: Lijkt me wel te werken. Ik weet niet of het zal werken als de pic al aanstaat.
2: Dat werkt meestal niet, heb ik hier vaker gelezen. Sowieso hebben laptops moeite met de RS232, die zetten er vaak lagere spanningen op dan gewone pc's.
3: Dat zijn schakelaars die je gewoon kunt gebruiken. Je kunt ze ook van oude printplaten afsolderen als je die nog hebt liggen ;)
4: Die paar keer dat ik geprogd heb schreef ik het programma in assembler MPLAB. Dit zette de code om in hexcode. Deze las ik in met IC-prog, dit zette het programma in de pic. Ik gebruikte de simpele programmer van Circuits Online.

Succes met het bouwen en proggen in ieder geval :) Het is leuk om te doen en je komt elke keer met nieuwe ideeën.

Casemod: Cubeleon

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
die LM hebben ze bij mij op stag een stuk of 60 van liggen. De 7805 kan ook. Misschien wel beter ivm bestellen. Die LM2940 is er niet bij farnell (Alleen SMD)

ga toch maar eens kijken of k er een usb aansluiting op kan maken (en of dat werkt). Ik heb vorig jaar op school met een atmel gewerkt en ook met zon usb->rs232 converter. Dat werkte wel maar dat was een kant en klaar testbordje

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Let op, op deze manier kan je je PIC NIET programmeren!
Wat je nu doet met de MAX232 is seriële communicatie mogelijk maken, dus kan je er, als dat in het programma in de PIC voorzien is, mee communiceren met de PIC. Voor het programmeren zijn er andere verbindingen nodig (reset op 14-tal volts zetten, en dan op de PGC en PGD-pin het programma erin steken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
PGC en PGD? Waar zitten die

Mijn bedoeling is eigenlijk simpelweg gezegt een programmer en testbordje ineen te maken. Dit zodat chip wisselen niet nodig is. Eigenlijk een combinatie dus van dit en dit. Heb ik dan dus uberhaupt wel een MAX232 nodig vraag ik me nu af. Omdat in de programmer en de testcircuit los ook geen MAX232 zit. In deze zit hij echter wel, maar dan om te zorgen dat de pic niet geherprogrammeerd hoeft te worden.

Zal even een ander schema in elkaar gooien

[ Voor 3% gewijzigd door wontcachme op 02-12-2006 18:41 ]

• naftebakje
In die RGB controller zit de MAX232 er, om via de seriële poort (via PC dus) de dimwaarde van de RGBleds in te kunnen stellen.
Dat schema'tje van de simpele PIC programmer zal bijna zeker niet werken met een USB-RS232 adapter, want de MCLR programmeerspanning (moet normaal 14V zijn) wordt uit de RS232poort genomen, en bij zo'n adapter is dat maar 5V (dat schema moet, om goed te werken, aangesloten worden op een RS232 poort die netjes de -12V voor '1' en +12V voor '0' gebruikt, USB convertor gebruikt dikwijls 0V voor '1' en 5V voor '0'...).
Het schema met externe MCLR voeding zal dan misschien wel werken, maar dan nog ben je niet 100% zeker.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
Ik heb het schema nu aangepast aan jullie tips:
Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/4096/pic3ek9.jpg

S1,3,4,5 zitten er om te kunnen schakelen tussen programeren/led functie. Ook om er een RGB led in te kunnen zetten. Dit zodat de programma's van William wel werken erop.Maar zou het uitmaken als ik per ongeluk LED7 aanzet in een programma en na het programmeren vergeet de schakelaar terug te zetten(naar LED 7 toe)? Gaat dan iets in de pc naar de knoppen of niet?

En zou dit wel werken (uitgezonderd de usb->rs232 problemen). Eventueel ga ik dan een andere pc gebruiken waar er wel rs232 inzit.

Nu twijfel ik alleen of er nog een schakelaar moet komen tussen R12 en de MCLR ingang. Ik denk van wel, maar weet het niet zeker. De MCLR moet dan tussen de R12 en de Schakelaar komen en de 2e kant van de schakelaar aan de ground.

[ Voor 2% gewijzigd door wontcachme op 02-12-2006 20:48 . Reden: lijntjes vergeten ]

• naftebakje
Die schakelaars zijn eigenlijk niet nodig, door de weerstandjes in de programmer (R1,R2 en R6) zal het schema normaal niet beïnvloed worden, en de PC heeft ook geen last van wat je doet op die connector (door R1,R2 en R3 in de programmer). Daarnaar wordt ook verwezen in de uitleg, ze zeggen dat je er ICP (=In Circuit Programming) mee kan doen, dus in een werkend schema de PIC programmeren (enige wat je nodig hebt is die schakelaar J4 voor de MCLR).
Zo voorkom je dat je gek wordt van al die schakelaars omzetten, en dat ook weer enkel een extra plaats waar het mis kan gaan (niets is ergerlijker, dan bij een niet werkend probleem niet te weten of het aan de soft- of de hardware ligt).

En kan je ff kijken om die rode balk onder je schema weg te werken aub?

Verwijderd

Pic programmer met USB-RS232 cable werkt momenteel nog niet, omdat die usb omvormers geen bit-banging ondersteunen wat die pic's nodig hebben.
Ben bang dat je ofwel een pic nodig hebt die een bootloader heeft (en dus wel met gewone RS232 overweg kan) ofwel via parallele poort zal moeten proggen.

Heb je nog ergens een pc liggen die wel een gewone seriele poort heeft kan je natuurlijk wel verder..
Pagina: 1