Nieuw hardeschijf, SATA2 [50~100 euro]

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Hoi,

gisteren raid0 kapoet gemaakt, waardoor al me data weg is. Dit gebeurd me al de 2 de keer , daarom wil ik nu een single backup schijf je kopen (naast me raid0).

Eisen=
Sata2
16 mb cache
merk maakt niet uit, liefst geen maxtor

Ik heb genoeg aan 300gig of minder.

Prijs 50~~100 euro.

Wat ik heb gevonden=
-Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3250620AS)
75 euro

-WD 250GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD2500KS)
70 euro

-WD 250GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar RE (WD2500YD)
75 euro

(is er een groot verschil tussen special- en raid edition??)

advies/tips.........

(er was op anandtech zo een mooi benchmark comparer , linkje plz)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Waarom vasthouden aan raid0 c.q. single schijven? Als je schijven zo vaak stuk gaan is het lijkt me een veel beter idee om eens naar raid1 te gaan kijken :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Kakulukia
het is niet vaak, alleen als je beetje speelt als ik, kan het wel eens gebeuren dat er iets misgaat :9 .

Raid1 doe ik niet, want wil wel raid0 performace hebben.

maar, welke schijven raden jullie aan?

Verwijderd

Kakulukia schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 15:28:
het is niet vaak, alleen als je beetje speelt als ik, kan het wel eens gebeuren dat er iets misgaat :9 .

Raid1 doe ik niet, want wil wel raid0 performace hebben.

maar, welke schijven raden jullie aan?
Over de RE kan je dit vinden op WDC.com:

Frequently Asked Questions
Q: Regular 7200 RPM desktop drives run fine in RAID environments; why do I need these drives?
A: Unlike regular desktop drives, WD RE SATA and EIDE hard drives are engineered and manufactured to enterprise-class standards and include features such as time-limited error recovery that make them an ideal solution for RAID.
Q: What is time-limited error recovery and why do I need it?
A: Desktop drives are designed to protect and recover data, at times pausing for as much as a few minutes to make sure that data is recovered. Inside a RAID system, where the RAID controller handles error recovery, the drive needn't pause for extended periods to recover data. In fact, heroic error recovery attempts can cause a RAID system to drop a drive out of the array. WD RE2 is engineered to prevent hard drive error recovery fallout by limiting the drive's error recovery time. With error recovery factory set to seven seconds, the drive has time to attempt a recovery, allow the RAID controller to log the error, and still stay online.

Op zich heb je een aan WD3200KS wel genoeg, kost maar 95 euro in de PW en biedt je genoeg ruimte voor je bestanden..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2006 17:50 ]

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 22:42
Kijk hier eens. Alle harde schijven tussen de 50 en 100 euro met 16MB cache en SATAII. Keus genoeg lijkt me. :)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

De seagate 320 Gb is momenteel een zeer aantrekkelijk geprijsde sata2 schijf (€85) met prima prestaties.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Kakulukia
Heeft iemand de link naar benchmarks van anandtech? Zij hebben alle harddisks gebenched.

Ik kan hem niet meer vinden. Daarmee kun je alle hd's supersnel vergelijken.

alvast bedankt

Verwijderd

Seagate 7200.10 320GB for sure. :)

En vasthouden aan RAID0 is niets mis mee, maar zorg dan wel voor een backup!

Die speciale "RAID-schijven" hebben TLER hetgeen kan voorkomen dat bij read errors je controller de disk eruit gooit, maar bij RAID0 heb je geen redundantie dus is TLER ook niet erg nuttig lijkt mij. :)

Schijven als Seagate 7200.10 hebben ook een lange levensduur (meestal gemeten in MTTF, Seagate gebruikt Annual Failure Rate) en zijn dus ook geschikt voor intensief gebruik (alhoewel geen 100% duty cycle; daarvoor moet je kijken naar Raptors of SCSI schijven).

• Kakulukia
Die is wel 20 euro duuder dan de 250gig versie.

Ik neem aan dat ze voor de rest identiek zijn ( evensnel/even goed).
Want zo veel data heb ik toch niet.

Verwijderd

www.storagereview.com

lekker zelf vergelijken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum staat gewoon uitgelegd hoe je een HDD moet uitzoeken :) OM FAQ / Beleid » Welke HDD moet ik nemen? Compleet met nuttige linkjes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.