Toon posts:

9800XT of GF6200?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heej,

Ik heb zown aldi pc, eh 2 generaties trug gloof ik... daar zat eerst de Radeon 9800XL in zo noemden zij dat dan. Nou die kaart is inmiddels al 3x naar de noten geweest, en ook 3x kregen we met garantie een nieuwe, prima... Maar goed, de laatste keer kon de monteur pas na een maand komen.

En de PC was anders niet bruikbaar, dus hebben we een goedkoop kaartje gekocht, voor in de tussentijd. Nu is gisteren die man geweest, en die heeft er een Radeon 9800XXL ingezet wat zoveel betekend als Radeon 9800XT...

Nu is mijn vraag uiteraard aan jullie (want ik vrees dat ik nergens benchmark informatie kan vinden waar ik soep van kan maken ^^ ) Welke moet ik er nu in laten zitten?

Die kaart die we er nu dus in hebben is een

Radeon 9800XT met 128 mb geheugen....

de vervangende kaart die we hebben gekocht was een

Nvidia GeForce 6200 met 256 mb geheugen...

Show me the light ^^

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:16

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Die GeForce 6200 is de budgetkaart van de volgende generatie, die 9800 zal hoogstwaarschijnlijk stukken beter presteren!

edit:
Heeft die 6200 geen TurboCache? Dat zou betekenen dat-ie niet 256 mb eigen geheugen heeft, maar een deel daarvan van je interne geheugen afsnoept... Je 9800 heeft gewoon z'n eigen geheugen.

Overigens, in de commentaren bij dit nieuwsbericht vind je wel info waar je waarschijnlijk wat aan hebt :)

[ Voor 69% gewijzigd door Mad Marty op 01-12-2006 10:49 . Reden: TC, nieuwsberichtcommentaar ]

Rail Away!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 08:01

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Mad Marty schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:42:
Die GeForce 6200 is de budgetkaart van de volgende generatie, die 9800 zal hoogstwaarschijnlijk stukken beter presteren!
Idd, en waarom probeer je het niet gewoon even uit. De 6200 zit er nu toch nog in waarschijnlijk. Zoveel werk is het niet om een kaart te verwisselen.

Speel even je nieuwste favoriete spel op verschillende resoluties of draai een 3d markje met beide kaarten en hou de beste.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wel, ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat die 9800XXL beter is als je 6200.

Het enige verschil is dat de 6200 SM3.0 ondersteund, en de 9800 maar 2.0.

Nu maakt dit geen klote uit, want de 6200 is echt budget van budget. de 64 of 128bit geheugenbus is een enorme bottlenek, vergelijk het van 256 autos over 64 banen, 128, of 256 banen te moeten laten rijden, duurt 4, 2 of 1 kloktik, enorm verschil.

Die 9800XXL ( XT dus ) is ( was ) een top of the line kaart, waar je 400/500 euro voor neertelde, en die 6200 heeft nooit meer als 75/100 euros gekost :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:16

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nog even ter info ( linkje )
De 9800XT loopt op 412/365, met 8 pipelines en 256bit bus
De 6200 op 300/250, met 4 pipelines en 128bit bus

You do the math ;)

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
haha ok ok ^^ ja lijkt me wel duidelijk dan...

Ik wist dat de 9800 serie des tijds egt goed was, maar als ik kijk wat er tegenwoordig allemaal is ^^ heb t niet meer bijgehouden sinds ik de 9800 had, die was tog goed zat... ^^

maar goed vandaar mijn vraagje dus ^^

en ja dat wisselen heeft mijn vader liever niet hijs een beetje fobisch wat dat betreft.... :S

de XT hangt er nu in ;)

Haha hij hangt zich wel egt bijna helemaal op op Benchmark 2006 :p 6 fps... maar goed...

Maarrem, wat maakt dat geheugen dan uit? 256 mb of 128 mb... Ik heb vrienden die zich er nogal wat kennis van veinzen, en die zeggen dat je per definitie beter een 256 mb kaart kunt hebben, moet ik de desbetreffende personen nu onder de kont schoppen? :p

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 12:29
Ja... geef maar een schop...

Juist budgetkaarten worden vaak uitgerust met extra geheugen, om de 'blonde' consument voor de gek te houden. De snelheid van het geheugen is dan vaak een stuk trager met als gevolg dat je misschien wel mooiere 'textures' kunt laden (de plaatjes die over een 3d-model heen liggen om het een kleurtje te geven), maar dat het spel uiteindelijk stukken langzamer loopt. Dus simpelweg af gaan op het aantal MB's is IMHO noobish behaviour.

Verwijderd

Topicstarter
haha ok ^^

ik weet wel wat textures zijn btw hoor ^^
ik val denk ik onder de categorie: *gebruiker met gnoeg kennis om te doen wat ie wil*

nou ik wil gamen, dus textures en alles weet ik wel... ik weet alleen niets van hardware af :p

Maak me alles wijs :p

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:41
ik heb die kaart zelf (9800XXL), ben er zeer tevreden over, loopt standaard op 390///338, heb hem overclockt naar XT (412///730)

in de pc waar ie inzat (3GHz, 512 ram) deed ie ongeveer 65xx 3dmarks (dacht 03) (kan er ook naast zitten, is alweer hele tijd geleden en ik haal altijd de verschillende versies en waarden door elkaar), maar dat zie ik die 6200 nog niet doen

ik zou dus voor idd 9800 gaan

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wat heb je aan een autobus voor 100 man als er een 2 pktje inzit?

Juist ja. Niets.

Beter een bus voor 50 man, en een motor met 150 pk, zodat het werkt.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De vraag welke van een 9800 XT en een 6200 de snellere is had je prima zelf op kunnen zoeken door even naar wat reviews te gaan zoeken.
Eigenlijk kun je dit onder **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? laten vallen, alleen controleer je nu wat je nodig hebt na de aanschaf :P

Als je trouwens zelfs uitsluitsel wilt, waarom draai je niet met beide kaarten een benchmark? :P
De 9800 zal overigens winnen van de 6200. En nog harder als het een TurboCache model is.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 11:37:
Maarrem, wat maakt dat geheugen dan uit? 256 mb of 128 mb... Ik heb vrienden die zich er nogal wat kennis van veinzen, en die zeggen dat je per definitie beter een 256 mb kaart kunt hebben, moet ik de desbetreffende personen nu onder de kont schoppen? :p
Ga maar vast goede stevige schoenen kopen want je mag heel erg hard gaan schoppen ! >:)

Er zijn met de GeForce 6 series genoeg voorbeelden geweest van kaarten met 128 MB en kaarten met langzamer geklokt 256MB. 9 van de 10 keer werden ze afgetroeft door de 128MBers.
Nu met huidige games op een hoog detail kan het uitmaken en kan 256MB sneller zijn, maar alleen op de highend kaarten die de extra data op een fatsoenlijke snelheid kunnen verwerken. Daar valt een 6200 al helemaal niet onder.
Ook geeft Snakiej een mooi voorbeeld :P

Omdat dit dingen zijn die je prima zelf op kunt zoeken sluit ik alleen wel je topic.
Vragen/opmerkingen, kun je me DMen of mailen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 01-12-2006 11:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.