Toon posts:

[Deels Compleet Systeem] Verschillende eisen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Forumgangers!

Ik heb mijn complete systeem inmiddels samengesteld.
Deze lijst is te vinden op http://markernst.com/WenstlijstSalland.doc

Ik heb voor deze post hier nog een andere post gehad met vragen over geheugen en dergelijke, maar die zijn beantwoord.

Goed. Ik heb heel wat vragen die nog beantwoord moeten worden, en daar kan ik jullie hulp zeker wel bij gebruiken.

1. Processor en moederboard compatbile voor overclock? > Wat is maximum geadviseerd?
2. Zalman koeler goed om overclocked E6600 te koelen? (zie onderliggende tekst)
3. Welke videokaart is het beste? Heb ik die of niet?
4. Heb ik genoeg stroom voor mijn huidige config?
5. Is er groot verschil tussen Cas 5 en Cas 4? 800Mhz heb ik standaard

1. Processor en moederboard compatbile voor overclock? > Wat is maximum geadviseerd?
Ik ga dus mijn processor overclocken naar 3,4 of 3,6 Ghz +/-, en daarom vraag ik me af, wat is het gemiddelde wat gedaan wordt. Wat ik op Overclockers Cafe las, was dat het rond de 3,4 Ghz lag.

2. Zalman koeler goed om overclocked E6600 te koelen? (zie onderliggende tekst)
De Zalman zal gemount worden op de processor uiteraard, met de kop letterlijk voor een 120MM BlueFan die heel wat hitte weg zal pompen. Het is een 100+/-MM FAN op de Zalman zelf, alleen er kan wat hitte richting de Voeding gaan, waar ik ook een 120MM BlueFan in heb hangen. Voeding zelf is 450Watt, wat ik denk nooit genoeg zal zijn.

Mijn huidige setup:
Front panel:
120MM fan die lucht van buiten haalt en naar de HDD's pompt
80MM binnen in de kast die rondpompt (onder de CD/R)

Left Side panel:
80MM BlueFan die op de Videokaart & Soundkaar blaast. Deels ook op de Chipset.
80MM BlueFan die op de RAM bankjes blaast.

Right Side panel:
- Geen -
Notitie: Wel een open kant van circa 10 CM x 25 CM (open case)

Rear panel:
120MM fan di lucht vanuit de PC naar de 'muur' achter zich blaast. 'Weg d'r meej'

Extra fans:
90MM CPU koeler en 120MM BlueFan in de Voeding (open achterkant voeding - raster)

Als je de PC van voren bekijkt (te lui om een foto te maken) zal de Zalman met de FAN aan de kant van de CD/R en HDD's zitten, en blazen naar de achterste 120MM onder de voeding door.

1. Gaat de hitte goed weg?
2. Blaast de 80MM fan zo'n circa 10 CM achter de koeler niet deels hitte in de voeding?
3. Zal de Zalman de frisse lucht v/d 2e 80MM left side panel fan koude lucht deels opnemen?

Van alle antwoorden verwacht ik uiteraard JA. :)

3. Welke videokaart is het beste? Heb ik die of niet?
De videokaart ... Tsja. Ik zit rond een buget van 250-300 euro. Ik heb daarom de Asus 7950 GT 512MB gekozen. Redelijke GPU en goed veel memory. Ook 512MB daar eens bij. Ik wil het optimale uit zware games halen zoals BF², FEAR, America's Army en aankomende games zoals Crytek, Allan Wake en natuurlijk Spore. Wellicht ook nog Fable 2 of Gears of War (Ja, die wordt wellicht voor de PC gemaakt). Ik ben een fan van ATi's, maar dit keer een nVidia omdat die ATi's slechter of 100-150 euro duurder waren. Vooral de X1950XTX (CF) sets.

Over dit onderwerp heb ik ook een Salland Topic aangemaakt, maar daar kom ik niet helemaal uit de gegeven antwoorden. Vele wezen me er op dat ik beter een X1950XT of een 7900 GTO kon kopen, en dat dat waar voor mijn geld zou zijn. Echter las ik hier op Tweakers dat meer GPU altijd beter is.

Daarom mijn post op salland:
Wat is het verschil dan? Tussen die 3 producten?

markernst.com/WenstlijstSalland.doc werkt nu wel. :)

/bump & edit

Afbeeldingslocatie: http://img75.imageshack.us/img75/8293/ssmemj9.png
De onderstreepte vakken vind ik het belangrijkst.

1. Meer geheugen, merk je het verschil heel erg? En waar is het goed voor?
2. Met zegt dat GPU snelheid het belangrijkst is ... Toch?
3. Verschillende soorten geheugen > ERG?

Ik heb naast die 3 producten ook nog de Sapphire VGA Radeon X1900XT Lite 512 MB gevonden, maar die is een beetje duur.

Ik wil ECHT een videokaart die een jaartje of 2 mee kan of in ieder geval 1 jaartje. Ik moet elke nieuwe game echt fatsoenlijk goed kunnen spelen met redelijk tot hoge graphics en details. Daarnaast moet de PC zelf ook snel zijn en niet hangen onder films en clipjes e.d. Aangezien ik ook veel playback werk doe met videoeditting.
4. Heb ik genoeg stroom voor mijn huidige config?
Ja ja, ik ben een debiel wat dat betreft. Echt waar. Ik had vorig jaar een complete config gekocht en een nieuwe HDD, net zoals hier bij. Kwam ik er achter dat ik nog maar een 350Watt voeding er in had en dat dat nooit genoeg was. Dus bye bye Casemods, bye bye 2e NIEUWE S-ATA HDD en wachten op de voeding.

Mocht 450Watt niet genoeg zijn, dan had ik deze op het oog:
[28938] Point Of View Voeding Black Diamond 650 Watt Active PFC, Zwart, 20- En 24-pins
Bron: http://naarsa.nl/?pid=28938

5. Is er groot verschil tussen Cas 5 en Cas 4? 800Mhz heb ik standaard
Wat betreft mijn geheugen. Aangezien ik de laatste games wil draaien, wil ik een goede FPS hebben en redelijk graphics om ook te genieten van het échte werk. Ik kon zoals nu met mijn 9600XT 256mb algeens niet Motion Blur in NFS Carbon aanzetten. Schaam op mij. Ik heb nu dus op mijn .doc een OCZ staan, maar ik weet dus niet of die het beste is. Hij is duurder want het is Cas 4 (CL.4) maar ... maakt het wat uit tussen CL.5 e CL.4?

Ik ben zeker wat vergeten, dus vergeef me daar voor. Als jullie vragen hebben laat maar horen. Natuurlijk ook de opmerkingen en tips.

Tot horens!

Mark / ReSpawN
/edit

Een betere voeding en volgens Salland > Van tweakers, een A-merk voeding

[28043] Zalman Voeding ZM600-HP 600 Watt ActivePFC, Retail, Heatpipe Technologie, 20- En 24-pins
Bron: http://naarsa.nl/?pid=28043

[23795] OCZ Voeding GameXStream 600 Watt ActivePFC, Zwart, Blue Leds, 24-pins
Bron: http://naarsa.nl/?pid=23795

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Kun je dat lijstje voor je systeem niet gewoon in de TS zetten, heb geen zin om een worddocument te downlaoden.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Uberhaubt het verhaal al gelezen? :)

TS > ...? Dan maar in een TXTje.

Speciaal voor jou he.

http://markernst.com/Wenslijst.txt

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je kan ook gewoon even een lijstje met 5 regeltjes in de TS zetten? :? Bij een E6600 hoeft echt niet bij te staan hoeveel cache ie heeft en of de uitvoering boxed is, alleen de componenten zelf is genoeg. Dat maakt het wel even wat duidelijker.

In ieder geval...
Over dit onderwerp heb ik ook een Salland Topic aangemaakt, maar daar kom ik niet helemaal uit de gegeven antwoorden. Vele wezen me er op dat ik beter een X1950XT of een 7900 GTO kon kopen, en dat dat waar voor mijn geld zou zijn. Echter las ik hier op Tweakers dat meer GPU altijd beter is.
Meer GPU is altijd beter? :? Die bewering snap ik niet helemaal. Een X1950XT zal beter presteren dan die 7950GT. De 7900GTO presteert ook iets beter geloof ik, en heeft een geweldig overklokpotentieel. Je moet bij de videokaart niet naar de specs kijken, maar puur naar de prestaties, want daar gaat het tenslotte om.
450W lijkt me voor jou systeem wel genoeg. Om zeker te zijn zou je even in het voedingentopic in OH kunnen kijken. Die 650W voeding is in ieder geval overkill.
Wat het verschil is tussen Cas 4 en 5 kun je nalezen in talloze reviews en benchmarks die hier over zijn geweest. In het kort: het maakt verschil, maar niet zoveel dat je er nou onder gaat lijden als je een hogere latency hebt. Om over te klokken zou ik gewoon PC6400 geheugen pakken, en de latencies laten voor wat ze zijn. PC6400 met lage latencies is erg duur.
Voor overkloktips zou je ook eens in TCA of DOC kunnen kijken. Er zijn verscheidene topics met dat moederbord en jou proc.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reply!

Over die GPU, ja, dat last ik ergens in een oude topic hier op tweakers via google gevonden.

De keuzes rusten bij mij nu nog tussen de:

Asus VGA Radeon EAX1950XT/HTVDP 256 MB
-en-
MSI VGA GeForce NX7900GTO 512 MB

Maakt die 256MB echt véél verschil? Zoals je al zegt, kan de 7900GTO overclocked worden maar daar heb IK zelf tot dusver weinig ervaring mee. Daarnaast weet ik dus niet welke het beste zal preseteren in games. De Asus kan ik niet vinden op Tom's Hardware Guide en de MSI Chipset 7900GTO staat er algeens niet op.

Asus - MSI
Geheugen
256 MB 512 MB
Type geheugen
DDR3 DDR3 SDRAM
GPU snelheid
625 MHz 650 MHz
Geheugen snelheid
1800 MHz 1320 MHz

Zoals ik het zie, is de Asus beter, maar minder geheugen. Daar is de duidelijkheid voor mij nog niet bij.

Ook nog even weer over de voeding, hier de complete lijst, ja gewoon hier in deze post.

Asus Moederbord P5W DH Deluxe
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
Zalman CPU Koeler CNPS9700-CU LED Koper
MSI VGA GeForce NX7900GTO 512 MB / Asus VGA Radeon EAX1950XT/HTVDP 256 MB
Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 (of anders een betere in de prijsklasse 270euro)
WD Caviar Special Edition 400 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA /150

Verder zit er in mijn kastje:

1x 120MM fan
2x 120MM BlueLed Fan (kastkoeler & voeding)
3x 80MM BlueLed fan
1x 80MM fan
1xDVD speler
1xCD/RW
1x3"5floppy
3x 20CM cold cathode
1xUV 30CM cold cathode
1xIDE 80GB Maxtor
1xS-ATA WD
1xSoundBlaster Audigy 2ZS Platinum

Daarbij wordt dus de niet genoemde essientele onderdelen vervangen door mijn lijstje die bovenstaand is. Alles zit nu op een 450Watt voeding, maar er komt daarnaast een 400GB WD S-ATA disk in, maar de 80GB Maxtor (IDE) gaat er uit, naar mijn fileserver.

Als alternatief voor voeding heb ik:
Asus Voeding Atlas A-55GA 550 Watt ActivePFC, Zilver, Geen, 20- En 24-pins

100 Watt meer dus. Ik weet het niet zeker, maar ik moet niet hebben dat ik de 400GB niet kan laten draaien en 1 CD speler en de casemods uit moet doen omdat ik te weinig energie heb.

Ik hoor graag meer. Ik weet er echter niet zéér veel van.

ReSpawN

Verwijderd

Topicstarter
/bump ; hier kom ik zelf echt niet uit :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 00:47:
bedankt voor je reply!

Over die GPU, ja, dat last ik ergens in een oude topic hier op tweakers via google gevonden.

De keuzes rusten bij mij nu nog tussen de:

Asus VGA Radeon EAX1950XT/HTVDP 256 MB
-en-
MSI VGA GeForce NX7900GTO 512 MB

Maakt die 256MB echt véél verschil? Zoals je al zegt, kan de 7900GTO overclocked worden maar daar heb IK zelf tot dusver weinig ervaring mee. Daarnaast weet ik dus niet welke het beste zal preseteren in games. De Asus kan ik niet vinden op Tom's Hardware Guide en de MSI Chipset 7900GTO staat er algeens niet op.
De 7900GTO is makkelijk overklokbaar naar een GTX, dus je zou de 7900GTX als referentie kunnen gebruiken :)
Ook nog even weer over de voeding, hier de complete lijst, ja gewoon hier in deze post.

Asus Moederbord P5W DH Deluxe
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
Zalman CPU Koeler CNPS9700-CU LED Koper
MSI VGA GeForce NX7900GTO 512 MB / Asus VGA Radeon EAX1950XT/HTVDP 256 MB
Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 (of anders een betere in de prijsklasse 270euro)
WD Caviar Special Edition 400 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA /150

Verder zit er in mijn kastje:

1x 120MM fan
2x 120MM BlueLed Fan (kastkoeler & voeding)
3x 80MM BlueLed fan
1x 80MM fan
1xDVD speler
1xCD/RW
1x3"5floppy
3x 20CM cold cathode
1xUV 30CM cold cathode
1xIDE 80GB Maxtor
1xS-ATA WD
1xSoundBlaster Audigy 2ZS Platinum

Daarbij wordt dus de niet genoemde essientele onderdelen vervangen door mijn lijstje die bovenstaand is. Alles zit nu op een 450Watt voeding, maar er komt daarnaast een 400GB WD S-ATA disk in, maar de 80GB Maxtor (IDE) gaat er uit, naar mijn fileserver.

Als alternatief voor voeding heb ik:
Asus Voeding Atlas A-55GA 550 Watt ActivePFC, Zilver, Geen, 20- En 24-pins

100 Watt meer dus. Ik weet het niet zeker, maar ik moet niet hebben dat ik de 400GB niet kan laten draaien en 1 CD speler en de casemods uit moet doen omdat ik te weinig energie heb.

Ik hoor graag meer. Ik weet er echter niet zéér veel van.
Dit stukje van je post kun je zo even in het voedingentopic in OH plakken waar ze je goed en gericht advies kunnen geven. Daar zitten de experts op het gebied van voedingen :)

Verwijderd

Topicstarter
OH als in Overige Hardware?

Eigenlijk zou mijn 'status' naab-g33k¿ moeten worden ^^

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor je hulp ! :) Alleen van die topic snap ik niets.. Kan ik mijn post gewoon daar in gooien?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 12:27 ]

Pagina: 1