[lspci] kaart niet in lijst.

Pagina: 1
Acties:

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Vraag:
Als een PCI kaart niet weergegeven word met 'lspci' en niet terug te vinden is in 'dmesg', is er dan nog hoop of is de hardware dan stomweg incompatible?

achtergrond:
In navolging van mijn vorig geopende topic wil ik een Hauppauge pvr150 in mijn server bouwen. Dit gaat echter om behoorlijk gedateerde hardware (PII 266MHz, ga-686lx4). De PCI sloten werken prima icm een realtek netwerkkaartje, de tv-kaart werkt prima in mijn desktop onder ubuntu edgy (moderner spul).

Verder heb ik de ivtv drivers al geinstalleerd maar ik neem aan dat *mocht* daar iets mis gaan dat de kaart nog steeds naar boven komt met lspci?
server draait op debian etch (2.6.17-2-486).

misschien relevant:
Expansion Slots
4 x PCI 32-bit slots, PCI 2.1 compliant
3 x ISA 16-bit slots

$ dmesg|grep ivtv
code:
1
2
3
4
5
6
7
ivtv:  ==================== START INIT IVTV ====================
ivtv:  version 0.7.1 (tagged release) loading
ivtv:  Linux version: 2.6.17-2-486 mod_unload 486 REGPARM gcc-4.1
ivtv:  In case of problems please include the debug info between
ivtv:  the START INIT IVTV and END INIT IVTV lines, along with
ivtv:  any module options, when mailing the ivtv-users mailinglist.
ivtv:  ====================  END INIT IVTV  ====================

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heb je het wel in je kernel gebakken??

een stock kernel is niet altijd even handig voor niet-standaard hardware

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou eerst maar eens nagaan of je tvkaart niet PCI 2.2 compliant ver-eist, want dan zal het idd niet gaan werken :)

C:\>_

• microsofty710
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:38:
heb je het wel in je kernel gebakken??
Sorry, heb ik wat wel in mijn kernel gebakken? pci support? :p Zou de pc niet op zijn minst ergens iets moeten hebben van: "he, er jeukt iets op bus 00:09.0 al weet ik niet precies wat. "
Vinnie schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:41:
Ik zou eerst maar eens nagaan of je tvkaart niet PCI 2.2 compliant ver-eist, want dan zal het idd niet gaan werken :)
Tot nog toe nergens gevonden. Wel 'A Pentium 90Mhz or faster is recommended', daar zit ik toch ruim boven. (van de hauppauge website, niet specifiek voor de pvr 150)

Ik hoopte eigenlijk of iemand antwoord kon geven op de eigenlijke vraag en allereerste zin van mijn post, is het zinnig om verder te zoeken of heb ik een goed excuus mijn server te upgraden? :*) (doet niks af aan jullie behulpzame super sneller reacties)

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
de hardware is dan stomweg incompatible, of zit niet goed in het pci-slot. anders moet-ie inderdaad op zijn minst iets van een melding met lspci laten zien

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere mogelijkheid:

Niet alle PCI sloten kunnen bus masteren. Hoogstwaarschijnlijk eist een kaart als die PVR een bus mastering slot. Probeer even uit te wisselen met andere kaarten in het systeem. Mocht dat niet lukken, tja, dan zou het een PCI versie issue kunnen zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je kernel PCI ondersteuning heeft (en welke heeft dat tegenwoordig niet), dan moet lspci op z'n minst ID's laten zien. Maar als je pci slot niet compatible is met je kaart (verkeerde versie of geen bus-mastering) of kapot, dan werkt je pci-kaart simpelweg niet, en zal hij ook geen ID strings geven.

Zoals dion_b ook al zei, probeer eens andere sloten en eventueel een andere pci-kaart waarvan je zeker weet dat deze werkt in dezelfde sloten.

Pas als lspci je kaart laat zien, wordt het tijd om aan kernel-modules te gaan denken, voor die tijd is het verspilde moeite.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• microsofty710
deepbass909 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 10:33:
Als je kernel PCI ondersteuning heeft (en welke heeft dat tegenwoordig niet), dan moet lspci op z'n minst ID's laten zien. Maar als je pci slot niet compatible is met je kaart (verkeerde versie of geen bus-mastering) of kapot, dan werkt je pci-kaart simpelweg niet, en zal hij ook geen ID strings geven.

Zoals dion_b ook al zei, probeer eens andere sloten en eventueel een andere pci-kaart waarvan je zeker weet dat deze werkt in dezelfde sloten.
Ik heb zoals in de startpost (misschien niet expliciet) al vermeld dat pci sloten prima werken met een pci netwerkkaartje, ja allemaal. daarmee het ook eventuele ontbreken van PCI ondersteuning uitgesloten.
Pas als lspci je kaart laat zien, wordt het tijd om aan kernel-modules te gaan denken, voor die tijd is het verspilde moeite.
laurencevde schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:17:
de hardware is dan stomweg incompatible, of zit niet goed in het pci-slot. anders moet-ie inderdaad op zijn minst iets van een melding met lspci laten zien
Die antwoorden zocht ik, helaas niet in het voordeel van mijn bankrekening. Dat word dus nieuwe hardware. (Yay!) Nu nog een manier verzinnen om mijn gf te overtuigen. en kijken of ik goedkoop aan zuinige spullen kan komen. :p

Bedankt allemaal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

microsofty710 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:36:
[...]

Ik heb zoals in de startpost (misschien niet expliciet) al vermeld dat pci sloten prima werken met een pci netwerkkaartje, ja allemaal. daarmee het ook eventuele ontbreken van PCI ondersteuning uitgesloten.
Nee dat heb je nadrukkelijk niet gedaan :o

Dat Realtek kaartje eist namelijk geen bus mastering, dus kan het in willekeurig welke slot geplaatst worden. Doe nou eens gewoon de simpele moeite van de TV kaart ook eens in een andere slot te plaatsen...
[...]

Die antwoorden zocht ik, helaas niet in het voordeel van mijn bankrekening. Dat word dus nieuwe hardware. (Yay!) Nu nog een manier verzinnen om mijn gf te overtuigen. en kijken of ik goedkoop aan zuinige spullen kan komen. :p

Bedankt allemaal.
Pfff, wat dacht je van eerst het technische uit te sluiten voordat je je vriendin en bankrekening belast met je overhaaste aannames hierboven.

Oslik blyat! Oslik!

• microsofty710
dion_b schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:09:
Nee dat heb je nadrukkelijk niet gedaan :o

Dat Realtek kaartje eist namelijk geen bus mastering, dus kan het in willekeurig welke slot geplaatst worden. Doe nou eens gewoon de simpele moeite van de TV kaart ook eens in een andere slot te plaatsen...
:/ je heb gelijk, ik ben niet heel duidelijk geweest op dit gebied. Ik heb de netwerkkaart in alle pci-sloten geprobeerd. Tevens heb ik ook alle pci sloten geprobeerd voor de tv-kaart.
dion_b schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:09:
Pfff, wat dacht je van eerst het technische uit te sluiten voordat je je vriendin en bankrekening belast met je overhaaste aannames hierboven.
excuses voor de onduidelijkheid. Ik kwam mede door jullie hulp hier tot de conclusie dat deze kaart icm dit moederbord niet zal gaan werken. Heb tot op heden nog geen aanwijzing gevonden welke pci versie deze tv-kaart vereist. Wellicht wat snel besloten. Als er nog suggesties zijn hoor ik het graag natuurlijk. want hoe zeer ik ook van nieuwe hardware houd, ik heb eigenlijk een hekel aan geld uitgeven. Bovendien zijn de prestaties van mijn servertje hoog genoeg, sneller hoeft niet. Ik ben wel degelijk erg teleurgesteld dat(/als) het niet gaat lukken.

edit:
@ deepbass909 en |sWORDs|:
De schijf is idd udma66 en zou dus theoretisch snel genoeg moeten zijn.
om het zeker te weten maar eens geprobeerd. Heb hier het journaal van gister opgenomen met dezelfde kaart, 1100MiB over 20 minuten. (1MiB/s)
Diezelfde opname over het netwerk naar de server gestuurd 1100MiB over 4 minuten. (4,5MiB/s) Het lijkt me dus geen probleem om zelfs 2 streams op te nemen. Verder hoeft de server ook geen encoding of decoding gerelateerde taken te doen. alleen opslaan / streamen, geen processing (reclame detectie is leuk maar ik kan leven zonder).
En ja ik heb echt alle sloten geprobeerd, behalve het ISA en AGP slot.

[ Voor 18% gewijzigd door microsofty710 op 30-11-2006 16:44 . Reden: reactie op deepbass909 en |sWORDs| ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik weet niet wat je precies van plan was met je pvr-150, maar je mag er gerust vanuit gaan dat video-capture op een beetje redelijke kwaliteit niet getrokken gaat/ging worden door je cpu.
Ook al heeft die pvr hardware encoding, je systeem kan die datastroom simpelweg niet of amper aan (schijven zijn misschien uDMA66, wat toch eigenlijk te traag is) en de pII 266 was nou niet echt een snelheidsmonster.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Heb je echt alle sloten geprobeerd of alleen de vrije sloten? Op sommige borden werkt een pvr alleen in het 1e slot. udma66 is natuurlijk niet te traag om 1MB/s te halen. Een p2 266, voor mpeg2 lijkt me wel erg weinig.

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 30-11-2006 14:41 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1