[mythtv] streaming, kan dit?

Pagina: 1
Acties:

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik sta op het punt de volgende tv-kaart aan te schaffen: Hauppauge WinTV-PVR-500. (hardware encoding, dubbele tuner). Deze kaart schijnt zo ongeveer de standaard te zijn voor mythTV. Een aantal dingen zou ik echter graag willen weten alvorens ik daadwerkelijk tot de aanschaf over ga, ik ga namelijk moeilijk doen ;). Zie dit alstjeblieft als een 'kan dit eigenlijk wel' -vraag, de praktische uitvoering kom ik later (hopenlijk) wel uit. Hoewel tips en trucs altijd welkom zijn natuurlijk. Hieronder de scenario's die ik zou willen zien en de vragen die er openstaan.

een greep relevante data
  • mijn pc, Ubuntu edgy, 3000+ athlonXP, 1GiB
  • gf pc, Windows XP, 2600+ athlonXP, 1GiB
  • Server, Debian etch, 266MHz PII, 512MiB
  • netwerk 100Mbps
De server beschikt over een 5400RPM 20GB seagate schijf:

code:
1
2
3
4
5
# hdparm -Tt /dev/hda5 

/dev/hda5:
 Timing cached reads:   162 MB in  2.02 seconds =  80.15 MB/sec
 Timing buffered disk reads:   32 MB in  3.11 seconds =  10.30 MB/sec

ik realiseer me dat de schrijfsnelheid belangrijker is maar wist geen snelle manier omdat te testen, ik neem aan dat het wel hierbij in de buurt komt.

Ik wil een van de volgende setups.

1) ideale setup

Tv-kaart in server. (note: de enige I/O is een netwerkkaart, muis, tb en videokaart afwezig, volledig commandline)
Server streamt naar de 2 PC's, beide kunnen een ander kanaal kijken (geen harde eis). Er moet iets opgenomen kunnen worden op de server terwijl iets anders gestreamt word (harde eis).

2) Ook-goed-maar-natuurlijk-niet-zo-mooi setup

Tv-kaart in linux machine.
lokaal opnemen en lokaal afspelen simultaan. (harde eis)
kunnen streamen naar windows (harde eis)
streamen en lokaal spelen/opnemen tegelijk (geen harde eis)

vragen:
  • Is de server snel genoeg om:
    • te streamen naar 1 pc?
    • naar 2 pc's?
    • naar 1 pc + opnemen?
  • is 100Mbps genoeg voor 2 streams?
  • slikt de windows pc ook streams?
  • Is dit uberhaupt wel mogelijk met MythTV?
  • Werkt timeshifting dan ook? (wordt dit client of server -side geregeld?)
Mijn vermoeden is dat de server snel genoeg is omdat deze kaart zelf al het encoderen doet en het decoderen niet op de server hoeft te gebeuren. Ik vraag me vooral af of het softwarematig allemaal mogelijk is? Of maak ik het mezelf onnodig moeilijk?

quote van mythTV die hoop geeft voor cpu en bandbreedte:
A Celeron 450 uses 2% CPU for encoding a 480x480 16Mbps MPEG-2 stream.
edit:
Inmiddels ben ik er dmv verschillende bronnen achter dat een pvr500 niks anders is dan 2x pvr150 op een plankje gesoldeerd. En dat de pvr150 dus OOK een hardware encoder heeft. Het lijkt me in dat geval beter (goedkoper) om voor 2xpvr150 te gaan (mce oem, ~130EUR vs 2x ~60EUR). Met het voordeel dat ik het eerst met 1 kaart kan testen. Of heeft iemand, naast dat het een pci slot scheelt, een reden toch voor de 500 te gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door microsofty710 op 22-11-2006 17:11 . Reden: Aanvulling 500 vs 150 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
voor zover ik weet kan mythtv alles wat je wilt, met vrij weinig moeite. ook voor windows bestaan er frontends.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

VLC gebruiken!1 (videolan mediaplayer) kan dit heeel goed

'Ik vraag me vooral af of het softwarematig allemaal mogelijk is? Of maak ik het mezelf onnodig moeilijk?

Ja, kan - ik kom er morgen verder op terug, als je het niet erg vind ;)

optie 1& 2 kan met VLC allebei:

'A Celeron 450 uses 2% CPU for encoding a 480x480 16Mbps MPEG-2 stream.'

pvr150's / 500 leveren een RAW mpeg2 stream.. hoeft dus niets aan geencode worden.
(meeste tvtools snappen dit signaal dan ook niet, en kunnen er niet mee om gaan - maar das geen prob. verder.... )

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 05:33 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:27
Het antwoord op al je vragen luidt ja. Een stream is ongeveer 4 megabit/seconde. Daaruit is al makkelijk af te leiden dat zowel de harddisk als het netwerk geen enkel probleem hebben met het tegelijk lezen en schrijven van enkele streams.

Decoderen gebeurt alleen op de clients dus de snelheid van de server maakt niet uit. (Als je wel op de server wilt decoderen dan is 266 MHz wel aan de erg krappe kant en zal het afhangen van de videokaart (yuv, overlay ondersteuning) of het uberhaupt werkt (met 400MHz P2 kon ik het nog net tunen).

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 15:19

No13

/me was here

laurencevde schreef op donderdag 23 november 2006 @ 03:44:
voor zover ik weet kan mythtv alles wat je wilt, met vrij weinig moeite. ook voor windows bestaan er frontends.
Zou jij 1 linkje kunnen geven naar een werkende frontend? ik ben al een poos op zoek met nog weinig resultaat.

En onder frontend verstaan we dus wel iets wat zowel live-tv als opgenomen opnames kan bekijken?

Voor de TS: ik denk inderdaad net als de rest hier dat het prima gaat werken als je naar je hardware kijkt. Ik heb zelf de PVR150 ivm MythTV en die werkt prima! Alleen ben ik dus nog op zoek naar een goede windows frontend

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik ben blij dat het allemaal inprincipe mogelijk is. Ik denk dat ik eerst voor 1x PVR150 ga en later nog eens een zal aanschaffen. Bedankt voor de reacties.
rvanleeuw.
VLC gebruiken!1 (videolan mediaplayer) kan dit heeel goed
Ik heb het wel eens geinstalleerd gehad toen ik nog onder windows zat. Maar kan je in dat programma ook kanalen wisselen?
Rukapul
Decoderen gebeurt alleen op de clients dus de snelheid van de server maakt niet uit. (Als je wel op de server wilt decoderen dan is 266 MHz wel aan de erg krappe kant en zal het afhangen van de videokaart (yuv, overlay ondersteuning) of het uberhaupt werkt (met 400MHz P2 kon ik het nog net tunen).
Klinkt goed, gelukkig hoef ik niet op de server te decoderen, daar komt bij dat deze machine niet eens een videokaart heeft (ook niet onboard) om het stroomverbruik te minimaliseren. Decoderen heeft dus toch geen zin. :z
No13
Zou jij 1 linkje kunnen geven naar een werkende frontend? ik ben al een poos op zoek met nog weinig resultaat.
WinMyth lijkt er wel op. Geen idee of het goed werkt of uitgebreid is. De site is namelijk erg summier qua informatie.

Overigens kan ik uit jullie reacties opmaken dat het opnemen serverside gebeurd. Wat natuurlijk mooi is als ik het als recoreder wil gebruiken. Klopt dit?

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 15:19

No13

/me was here

microsofty710 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 14:22:

[...]

WinMyth lijkt er wel op. Geen idee of het goed werkt of uitgebreid is. De site is namelijk erg summier qua informatie.

Overigens kan ik uit jullie reacties opmaken dat het opnemen serverside gebeurd. Wat natuurlijk mooi is als ik het als recoreder wil gebruiken. Klopt dit?
WinMyth is al sinds februari niets meer mee gedaan en werkt dus volgens mij niet op de laatste mythtv (daarbij was het niet echt stabiel de laatste keer dat het nog wel werkte)

Het opnemen gaat inderdaad helemaal server-side, ik heb daar een 200 gb disk ingepropt en mijn frontend (aparte linux bak) heeft maar een 2 gb disk en kan alles afspelen, live-tv kijken en opnames schedulen

Verwijderd

microsofty710 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 14:22:
Ik ben blij dat het allemaal inprincipe mogelijk is. Ik denk dat ik eerst voor 1x PVR150 ga en later nog eens een zal aanschaffen. Bedankt voor de reacties.

[...]

Ik heb het wel eens geinstalleerd gehad toen ik nog onder windows zat. Maar kan je in dat programma ook kanalen wisselen?
Is geen probleem, voor ieder kanaal maak je 1 playlist entry

vervolgens kan je op verschillende manieren zappen (via de VLC-interfaces)
en kijken met je favo player (voor WMP moet je stream aan bepaalde eisen voldoen, staat op de videolan site)

je kan ook rechtstreeks de server (vlc) 'besturen' via ssh -Y

mogelijkheden genoeg :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 17:37 ]

Pagina: 1