Ik sta op het punt de volgende tv-kaart aan te schaffen: Hauppauge WinTV-PVR-500. (hardware encoding, dubbele tuner). Deze kaart schijnt zo ongeveer de standaard te zijn voor mythTV. Een aantal dingen zou ik echter graag willen weten alvorens ik daadwerkelijk tot de aanschaf over ga, ik ga namelijk moeilijk doen
. Zie dit alstjeblieft als een 'kan dit eigenlijk wel' -vraag, de praktische uitvoering kom ik later (hopenlijk) wel uit. Hoewel tips en trucs altijd welkom zijn natuurlijk. Hieronder de scenario's die ik zou willen zien en de vragen die er openstaan.
een greep relevante data
ik realiseer me dat de schrijfsnelheid belangrijker is maar wist geen snelle manier omdat te testen, ik neem aan dat het wel hierbij in de buurt komt.
Ik wil een van de volgende setups.
1) ideale setup
Tv-kaart in server. (note: de enige I/O is een netwerkkaart, muis, tb en videokaart afwezig, volledig commandline)
Server streamt naar de 2 PC's, beide kunnen een ander kanaal kijken (geen harde eis). Er moet iets opgenomen kunnen worden op de server terwijl iets anders gestreamt word (harde eis).
2) Ook-goed-maar-natuurlijk-niet-zo-mooi setup
Tv-kaart in linux machine.
lokaal opnemen en lokaal afspelen simultaan. (harde eis)
kunnen streamen naar windows (harde eis)
streamen en lokaal spelen/opnemen tegelijk (geen harde eis)
vragen:
quote van mythTV die hoop geeft voor cpu en bandbreedte:
Inmiddels ben ik er dmv verschillende bronnen achter dat een pvr500 niks anders is dan 2x pvr150 op een plankje gesoldeerd. En dat de pvr150 dus OOK een hardware encoder heeft. Het lijkt me in dat geval beter (goedkoper) om voor 2xpvr150 te gaan (mce oem, ~130EUR vs 2x ~60EUR). Met het voordeel dat ik het eerst met 1 kaart kan testen. Of heeft iemand, naast dat het een pci slot scheelt, een reden toch voor de 500 te gaan?
een greep relevante data
- mijn pc, Ubuntu edgy, 3000+ athlonXP, 1GiB
- gf pc, Windows XP, 2600+ athlonXP, 1GiB
- Server, Debian etch, 266MHz PII, 512MiB
- netwerk 100Mbps
code:
1
2
3
4
5
| # hdparm -Tt /dev/hda5 /dev/hda5: Timing cached reads: 162 MB in 2.02 seconds = 80.15 MB/sec Timing buffered disk reads: 32 MB in 3.11 seconds = 10.30 MB/sec |
ik realiseer me dat de schrijfsnelheid belangrijker is maar wist geen snelle manier omdat te testen, ik neem aan dat het wel hierbij in de buurt komt.
Ik wil een van de volgende setups.
1) ideale setup
Tv-kaart in server. (note: de enige I/O is een netwerkkaart, muis, tb en videokaart afwezig, volledig commandline)
Server streamt naar de 2 PC's, beide kunnen een ander kanaal kijken (geen harde eis). Er moet iets opgenomen kunnen worden op de server terwijl iets anders gestreamt word (harde eis).
2) Ook-goed-maar-natuurlijk-niet-zo-mooi setup
Tv-kaart in linux machine.
lokaal opnemen en lokaal afspelen simultaan. (harde eis)
kunnen streamen naar windows (harde eis)
streamen en lokaal spelen/opnemen tegelijk (geen harde eis)
vragen:
- Is de server snel genoeg om:
- te streamen naar 1 pc?
- naar 2 pc's?
- naar 1 pc + opnemen?
- is 100Mbps genoeg voor 2 streams?
- slikt de windows pc ook streams?
- Is dit uberhaupt wel mogelijk met MythTV?
- Werkt timeshifting dan ook? (wordt dit client of server -side geregeld?)
quote van mythTV die hoop geeft voor cpu en bandbreedte:
edit:A Celeron 450 uses 2% CPU for encoding a 480x480 16Mbps MPEG-2 stream.
Inmiddels ben ik er dmv verschillende bronnen achter dat een pvr500 niks anders is dan 2x pvr150 op een plankje gesoldeerd. En dat de pvr150 dus OOK een hardware encoder heeft. Het lijkt me in dat geval beter (goedkoper) om voor 2xpvr150 te gaan (mce oem, ~130EUR vs 2x ~60EUR). Met het voordeel dat ik het eerst met 1 kaart kan testen. Of heeft iemand, naast dat het een pci slot scheelt, een reden toch voor de 500 te gaan?
[ Voor 9% gewijzigd door microsofty710 op 22-11-2006 17:11 . Reden: Aanvulling 500 vs 150 ]