Toon posts:

Extra harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op een Intel AL440LXmoederbord een extra interne harde schijf plaatsen. Nu heb ik begrepen dat het bij oude moederborden voorkomt dat maar tot 137 GB wordt gezien. Ik wil een 250 GB plaatsen dus dat is een beetje zonde....
Iemand een idee of dit met dit moederbord mogelijk is en zo ja hoe het op te lossen is?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Er zijn tooltjes van harddisk fabrikanten die die limiet omzeilen dacht ik...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij er eerst om of de BIOS 48bits LBA addressering ondersteunt. Ik ben bang dat dit niet het geval is maar kan hier niet achter komen. Intel ondersteunt dit moederbord niet meer en uit de documentatie die kan vinden, kan ik het niet uithalen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Uit: OM FAQ / Beleid
BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
Misschien is een driver update dus genoeg. Miischien dat ergens op het net nog een nieuwe driver te vinden is?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

c70070540 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:04:
Er zijn tooltjes van harddisk fabrikanten die die limiet omzeilen dacht ik...
Dat heeft ook nog een naam, namelijk "Dynamic Drive Overlay", zoals IBM/Ontrack DriveManager.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hangt er ook vanaf welk OS je gaat gebruiken. Linux en volgens mij Win2K/XP hebben de mogelijkheid om aan Auto-Geometry resizing te doen. Waardoor je geen probleem zou moeten hebben om de volledige schijf aan te spreken in het OS.
Ik heb zelf een Pentium 1 die maar 8.5GB van een 40GB disk herkent, die draait Linux en maakt zodra ze opgestart is volledig gebruik van de 40GB disk. Win2k en XP zouden die functie ook bevatten heb ik gelezen, kan helaas de bron niet meer vinden. Maar het is naar mijn mening zeker een poging waard.
Zorg gewoon dat je de eerste partitie waar van opgestart moet worden kleiner houdt dan het maximum wat het BIOS kan interpreteren, wat geen probleem moet zijn :P

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De meeste Windows installaties ondersteunen dit inderdaad wel.
De TS heeft trouwens ook nog kans dat de HDD niet als groter dan 32 GB wordt herkend, dat is ook nog een tijdje en limiet geweest, en de 440LX is nu eenmaal niet de nieuwste chipset op de markt.
Zoals de IBM/Ontrack Drivemanager, is ook Maxblast van Maxtor een soortgelijke tool trouwens, voor het geval je Maxtor schijven wilt kopen/hebt gekocht.

Verwijderd

En anders koop je een PCI IDE/SATA-controllerkaartje. Alle recente kaartjes hebben LBA48 ondersteuning.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb een vectra PIII-733 waar zelfs de meest recente BIOS niet meer dan 137 Gb ondersteunde. Ik heb er een Western Digital schijf in gezet, en de speciale software van WD gebruikt. Als ik daarna Windows 2000 (minimaal SP3!) installeerde, dan kon de volledige 250 Gb worden aangesproken. Met XP moet je wel minstens SP1 hebben, als ik me goed herinner.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1