Toon posts:

ASUS A8N-SLI + AMD64-3200+ OC n00b ;(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn systeem overclocken, en het is al half gelukt, maar ook weer niet daarom hoop ik hier een goede oplossing te vinden.

ten eerste mijn specs:

ASUS A8N-SLI moederbord socket 939 nforce4

ik heb een AMD64-3200 proc

en ik heb 2 geheugen staafjes van 512mb perstuk 1tje is van kingston, en de andere is nog goedkoper:P

verder heb ik een Geforce 6800Ultra 256mb PCI-express single videokaart er in zitten.
en een AOpen powersupply van 400watt

ok hier komt het:

als ik alles in me bios op standard laat en op "auto"
dan kan ik me cpu tot en met 220 overclocken, en dan krijg ik dus 2200mhz. en dat draait stabiel.

nu heb ik al wat forums afgelezen, en overlegd met iemand die ook redelijk ervaring heeft,
en heb vervolgens mijn HT (die op auto stond) op 4x gezet.
daarna me cpu clock op 250 gezet.
het geheugen op 266 gezet.
en de cpu volt (die op auto stond) naar 1.550 gebracht(dat is de max cpu-voltdie me mobo als optie geeft) (als ik het met lagere volt probeerde bleef me systeem booten) PS. cpu blijft onder die 1.550 volts wel onder de 54 graden ook tijdens stress.

verder had ik ook me DDR volt op 2.80 gezet want ik had weer van iemand gehoord dat je je ddr volts omhoog moest gooien als je amd64 OC' d omdat het anders ook mis kan gaan.

vervolgens start ik me pc op, en hij doet het allemaal netjes, en ik run 2x achter mekaar 3dmark06, inclusief de PC-marks die ontzettend zwaar zijn, had van iemand gehoord dat dit zo'n beetje de ultimate stabiliteids test is, dat deed ie perfect. en de temperatuur bleef netjes onder de 54 wat betreft CPU , en het mobo bleef onder de 40.

dus ik dacht mooi,. heb ik toch even 500mhz gewonnen zonder extreme temperaturen.
maar toen ging ik een spelletjes spelen (counstrike source) en na 15 minuten ging me computer booten :/.

dus ik dacht mischien toeval. vervolgens ging ik een potje unreal tournament. en weer na 15 minuten Boot!.

dus ik de fsb naar 240 gezet inplaats van 250. en de volts van de DDR en CPU alle2 1 stapje lager gezet omdat ik dachtr mischien kan me powersupply het niet aan(omdat die 400watt is).

maar nu crashe die al tijdens 3dmark06, terwijl ik daarnet nog op snellere clocks 2x 3dmark06 zonder problemen draaide.

vervolgens heb ik het nog 1x geprobeerd met maximale cpu volt(1.550) en een stapje hoger gegaan met de DDr volt (2.85) maar ok dit resulteerde gewoon in een reboot van de pc, tijdens 3dmark06 draaien.

mijn vraag dus, zie ik belangrijke eventuele redenen hiervoor over het hooft ? of zou het simple weg aan de AOpen 400wat voeding liggen ?

Of wat ik ook van iemand hoorde op irc is dat ik even met me blote hand aan mijn northbridge moest voelen, omdat softwarematige programmas die MOBO-temps weergeven, niet de temp, van de northbridhge weergeven, en die zou wel eens heel heet kunnen zijn, en dan zou ik daar een klein coolertje op moetten bouwen ofzo.

graag goed advies zou heel erg gewadeerd worden, eventuele configs van andere met soortgelijke hardware, of simple weg iemand die mogelijke oplossingen ziet om nog wat mhz' tjes te winnen.

(PS. ik ben noob met gehuegen, memory timings en die termen heb ik me nooit inverdiept dus snap ik ook weinig van, ik weet alleen dat je memory op 266 moet zetten omdat ie anders sneller dan 400mhz gaat lopen, en dat trekt ie ook niet <--ja ik weet het klinkt heel noob vandaar dus hulp gevraagd)

Mvg. Marcel

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
ik heb slechts een paar zinnen gelezen van je startpost,
maar als je een fout opzoekt, verander dan 1 setting tegelijk, anders weet je nog niet waar de fout ligt.

(dus fsb omlaag, en voltage's het zelfde houden)

verder moet je alles wat je van anderen hoort met een klein korreltje zout nemen, en zelf testen wat bij jou de juiste voltage's en settings zijn, dit verschilt gewoon per systeem. Je kan natuurlijk de adviezen van mensen als een indicatie nemen.

verder had je beter even de FAQ kunnen lezen, dan had je gemerkt dat je vraag in TCA thuishoort.
hier komen denk ik meer mensen die je helpen.

succes

[ Voor 25% gewijzigd door Extera op 28-11-2006 23:38 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 07:07
Let eerst even op je spelling, even doorlezen voordat je alles post.
Probeer met je setup eerst eens rustig omhoog te gaan in kleine stapjes. En zet niet meteen alles naar de max. zo kom je natuurlijk nergens. Ik denk dat er vast wel iets over in de FAQ of search te vinden is.

Verwijderd

humm kleine tip

je moet zorgen dat je geheugen niet boven de 400 bus komt
je heb de geheugen al op 266bus gezet 133mhz +50mhz=183bus dit zit nog steets onder de 200bus
aan je geheugen ligt het niet die draaien standaart op 200bus. (voltage kan weer terug op auto)

nu je cpu
deze is van 200bus naar 250bus gegaan.
Je heb de ht op 4x200gezet dat is 800bus x2 (wegens ddr)= 1600bus (maximaal is 2000bus)
dit is tot nu toe goed.
Let op 4x200@250=1000busx2 (wegens ddr) = 2000
systeem moet dus in orde zijn .
Helaas jouw cpu kan geen hogere bus hebben dan 230 (vencie versie misschien??)
Wat ook mogelijk is dat de chip op de moederbord niet hoger kan dan maximaal 250bus? 240?bus
ligt er aan wat stabiel is.
Sommige moederbord kunnen in hun bios ook de northbrige voltage verhogen .

Je kan ook kans hebben dat je met voltage verhogen van je geheugen de geheugen heb gemolt omdat het standaart goedkope geheugen zijn

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de comments.

ik heb inderdaad de venice versie, dat betekent dus dat ik niet hoger kan dan 230 ?
en wat ik zei over dat: "je de DDr volt omhoog zou moetten gooien als je een amd64 OC'd" dat is dus ook niet correct ?

PS. ik denk niet dat me geheugen stuk is, want pc loopt nu weer perfect met alles op standard :)
pas als ik hier goede adviezen zoals deze heb opgedaan, ga ik hem weer OC' en ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 00:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 00:31:
Bedankt voor de comments.

ik heb inderdaad de venice versie, dat betekent dus dat ik niet hoger kan dan 230 ?
en wat ik zei over dat: "je de DDr volt omhoog zou moetten gooien als je een amd64 OC'd" dat is dus ook niet correct ?

PS. ik denk niet dat me geheugen stuk is, want pc loopt nu weer perfect met alles op standard :)
pas als ik hier goede adviezen zoals deze heb opgedaan, ga ik hem weer OC' en ;)
Een venice niet hoger dan 2300? Ik heb er zonder voltmods 2400 meegedraait met een stock cooler op precies hetzelfde moederbord met de Zalman Reserator op 2790 mee gedraaid. nForce4 chipset van 1.5v naar 1.65v gehaald en 10mhz sneller laten lopen. CPU naar 1.55v. en HTT-link op 3x. Zet vervolgens de externe clock op 310 et voila.

Ik kan je ook adviseren om eerst de limieten van je processor op het huidige voltage te zoeken. Dan loop je minder risico en pas ook op met geheugen want dat is daar ook nogal gevoelig voor. Als ik m'n CPU overclockt dan clock ik m'n geheugen altijd een tikkie terug voor hogere latencies...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit hoort niet in DOC thuis maar in T&C.. Even een schopje die richting op dus :)

En ik denk inderdaad dat je veel te grote stappen neemt. Probeer eerst eens rustig aan de limieten op te zoeken. In een keer alles aanpassen en je fsb van 220 naar 250 zetten is wel wat erg veel als je je systeem nog niet goed kent :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 08:33:
[...]

Een venice niet hoger dan 2300? Ik heb er zonder voltmods 2400 meegedraait met een stock cooler op precies hetzelfde moederbord met de Zalman Reserator op 2790 mee gedraaid. nForce4 chipset van 1.5v naar 1.65v gehaald en 10mhz sneller laten lopen. CPU naar 1.55v. en HTT-link op 3x. Zet vervolgens de externe clock op 310 et voila.

Ik kan je ook adviseren om eerst de limieten van je processor op het huidige voltage te zoeken. Dan loop je minder risico en pas ook op met geheugen want dat is daar ook nogal gevoelig voor. Als ik m'n CPU overclockt dan clock ik m'n geheugen altijd een tikkie terug voor hogere latencies...
ik kan in mijn bios helemaal nergens iets vinden waarmee ik de volts van de chipset en/of mhz omhoog kan zetten.

en wat betreft die HT frequency als ik die lager zet word me systeem dan al gouw stabieler ?
en verlies ik dan ook veel performance ?

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-01 19:17
nee klopt, het A8N-SLI moederbord mist deze optie inderdaad, ik heb hem zelf ook en ik kan je vertellen dat ikzelf geen extra voltages nodig had op de chipset tot ongeveer 309 FSB. maar goed, ander moederbord is weer een andere situatie.....

wat je HT frequentie betreft, je moet zorgen dat deze niet boven de 1000 (of x2 vanwege DDR = 2000) bus uitkomt, dan zit je altijd goed. in jou geval zit je precies op de 1000 (4 * 250 = 1000) dus is er geen probleem op dat gebied....

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Verwijderd

Topicstarter
toch nog even een vraagje over volts+geheugen.
ik ben dit alles nu aan het overleggen met een vriend die ook altijd bezig is met OC' en en die zelf op xtremesystems forums zit, en die zegt dat er ooit een topic was dat ging over: of het wel of niet nodig was om de DDR volt omhoog te gooien als je een AMD64 OC'd omdat er in een amd64 intergreated memory nog wat zit.

en als je dan OC"d en het DDR had geen xtra volt dan waren er veel gevallen waarbij de proc na 6 maanden stierf.

iemand hier bekend mee ? is dit nou ook het geval voor mij ? moet het wel omhoog ? of niet aan zitten ?

• J.E.T
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 12:03
Je cpu sterft niet omdat je ddr voltage standaard staat.

Nee dus.

Je verhoogt de voltage van een onderdeel omdat deze niet stabiel loopt.
Zorg dat je geheugen 200 of iets minder loop en het voltage gewoon op auto laten staan.

Verwijderd

Topicstarter
J.E.T schreef op woensdag 29 november 2006 @ 15:38:
Je cpu sterft niet omdat je ddr voltage standaard staat.

Nee dus.

Je verhoogt de voltage van een onderdeel omdat deze niet stabiel loopt.
Zorg dat je geheugen 200 of iets minder loop en het voltage gewoon op auto laten staan.
je hebt gelijk, we hebben net die tread opgezocht in de andere forum, en dat ging er over dat als je je memory OC'd met meer dan 3volt, dat je dan ook je cpu meer volt moet geven anders kan ie stuk gaan, das dus een totaal anders verhaal, sorry voor de verwarring,

ik draai nu inmiddles op HT @ 4x - fsb @ 240 - cpu volts @ 1.550 - MP 10x - DDR weer terug gezet naar 333 - DDR volts gewoon default gelaten - .

en heb net 2 uur 3dmark06 lopen draaien (de eerste 6 test [2cpu] - [4gpu]) en dat doet ie met deze instellingen. zonder problemen of crash.

dus ik denk dat ik tevreden moet zijn met een 400mhz OC.

bedankt iedereen voor alle hulp

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:30:
toch nog even een vraagje over volts+geheugen.
ik ben dit alles nu aan het overleggen met een vriend die ook altijd bezig is met OC' en en die zelf op xtremesystems forums zit, en die zegt dat er ooit een topic was dat ging over: of het wel of niet nodig was om de DDR volt omhoog te gooien als je een AMD64 OC'd omdat er in een amd64 intergreated memory nog wat zit.

en als je dan OC"d en het DDR had geen xtra volt dan waren er veel gevallen waarbij de proc na 6 maanden stierf.

iemand hier bekend mee ? is dit nou ook het geval voor mij ? moet het wel omhoog ? of niet aan zitten ?
Het is juist andersom. Ik quote even uit het AMD 64 OC topic
Enige tijd geleden is er op Xtreme systems een topic opgedoken over een
probleem dat kan onstaan als een hoge vDimm gebruikt in combinatie met een
lage vCore. Er bevindt zich tussen de memory controller en de CPU een diode
die de CPU beschermt tegen te hoge voltages van de memory controller. Helaas
brengt dit een ander probleem met zich mee. Als je namelijk een hele hoge
vDimm gebruikt en je de processor undervolt (bijvoorbeeld bij het gebruik
van RMclock) dan komt er een te groot spanningsverschil op deze diode te
staan en zal je processor zeer snel kapot gaan. Er is een formule waaruit je
kunt berekenen of jouw instellingen veilig zijn. Deze is als volgt:
Vdimm/2 - Vcore < 0.325v

Dus deel de vDimm door 2 en trek daar de vCore van af. Als dit 0,325 Volt of
lager is dan zit je goed. Als je hoger uitkomt dan heb je een kans dat je
processor vroegtijdig kapot gaat. De oplossing hiervoor is de vCore omhoog
of de vDimm omlaag zetten.
Op Xtremesystems.org loopt hier een topic over. Voor meer informatie omtrent
dit probleem kun je daar even kijken.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=79509
Ik heb het gevoel alsof je voor jezelf nog niet echt veel uitgezocht hebt over overclocken. Lees de startpost van het AMD 64 OC topic eens door. Daar staat ook veel nuttige informatie in.
3dmark meer geschikt om je videokaart te testen bij overclocken dan voor het testen van de CPU. Je CPU wordt wel belast maar voor zo ver ik weet geeft het geen melding als er een de CPU een fout maakt. Ik raadt je aan om voor het testen van de stabiliteit Prime95, Stress Prime 2004 minimaal 10 uur te draaien. Als er dan geen fouten zijn opgetreden zit je goed. (zie het AMD64 OC topic)

Verwijderd

Topicstarter
Arno E schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:03:
[...]
k heb het gevoel alsof je voor jezelf nog niet echt veel uitgezocht hebt over overclocken. Lees de startpost van het AMD 64 OC topic eens door. Daar staat ook veel nuttige informatie in.
3dmark meer geschikt om je videokaart te testen bij overclocken dan voor het testen van de CPU. Je CPU wordt wel belast maar voor zo ver ik weet geeft het geen melding als er een de CPU een fout maakt. Ik raadt je aan om voor het testen van de stabiliteit Prime95, Stress Prime 2004 minimaal 10 uur te draaien. Als er dan geen fouten zijn opgetreden zit je goed. (zie het AMD64 OC topic)
heb wel al heel veel gelezen over het OC' en, vind alleen bepaalde berekingen moeilijk om op te nemen in me zelf, daarom vraag ik directe vragen.

wat betrefd mijn verkeerde vraag over DDR/volt/cpu, dat was dus omdat een vriend van mij, dat article dus al een hele tijd geleden had gelezen, en mij wou waarschuwen maar, dus onodig omdat het om een andere combinatie van factoren ging.

verder heb ik prime95 een keer 14 uur gedraaid tot hij crashde, waarna ik 3dmark06 draaide, die gelijk bij de eerste CPU test crashde.

dus dan had gelijk al genoeg geweten.
ik weet dat prime95 de cpu een stuk uitgebreider op de proef zou stellen, maar ik zou zeggen ga je proc maar eens stressen door 3dm06 te loopen, dan kom je al een heel eind en ben je een stuk sneller klaar. (inderdaad 03 en 05 waren zeer GPU based) maar 3dm06 is wel een stuk zwaarder ook voor de proc aspecten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 17:41 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik draai mijn 3200+ op 2500Mhz (zelfde mobo, wel met ander bios) dus het kan wel :P

Maar waar ik me ook bij aan sluit, is dat je niet alles tegelijk moet doen. Zorg eerst alleen voor dat je cpu sneller loopt, dan komt de rest. Je hebt geen GeIL ram dus dan zou je denk ik ook niet zo last hebben van een te lage spanning voor je ram.

Waar je wel op moet letten is dat als je de HTT omhoog gooit, je de snelheid van je intern geheugen wel moet aanpassen en je HTT muliplier.
Maar hier zijn volgens mij genoeg topics over (er is sowieso een Asus a8nsli topic)

A64calc is bv ook een mooi progje om te "berekenen" wat je moet doen.

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
B_FORCE schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:19:

A64calc is bv ook een mooi progje om te "berekenen" wat je moet doen.
heb dat proggie geprobeert, geeft wel mogelijkheden aan die in theory zouden moetten werken maar in de praktijk het dus niet aan, maar het is wel nice inderdaad tanx

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Denk dat NTune perfect voor jou is t0pcat. Geen gezeur met handmatig instellen, gewoon het programma zijn werk laten doen. Uiteraard geef ik geen garanties, maar gezien je nogal beperkte kennis van overklokken zal dat je een aardig eind de gewenste richting in kunnen duwen.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op donderdag 30 november 2006 @ 18:10:
Denk dat NTune perfect voor jou is t0pcat. Geen gezeur met handmatig instellen, gewoon het programma zijn werk laten doen. Uiteraard geef ik geen garanties, maar gezien je nogal beperkte kennis van overklokken zal dat je een aardig eind de gewenste richting in kunnen duwen.
wat je zegt klopt. mijn kennis is beperkt. toch vind ik het totaal geen lekker gevoel progjes te hebben die aan staan en opstarten tijdens een boot, om mijn gewenste snelheden te bereiken,

ik wil gewoon dat het vast staat in de bios.

zelfde gelde voor mijn 9800pro videokaart 3.5 jaar geleden, toen ik hem had geflashed naar XT werd ie veel te heet, dus wat had ik gedaan, een 9800pro bios er in terug geflashed, alleen met snellere clocksnelheden in de bios geflashed, omdat ik echt niet er van hou als daar extra progjes voor moetten draaien.

even dat je een idee heb van hoe ik ben, als mijn pc opgestart is zitten er dus 0,0 icoontjes rechts onder in de taskbar, alleen de tijd staat er, en 0,0 icoontjes op me desktop,. dus ondanks mijn beperkte kennis, wil ik het toch heel graag via de bios doen, en tja. ik heb nu een 400mhz OC die stabiel loopt, ik denk dat ik voor mijn doen tevreden moet zijn atm.

evengoed bedankt voor het advies :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Je kan het gewoon installeren, het programma de max. van je PC laten vinden (daar schijnt het behoorlijk goed in te zijn, duurt alleen wel even) en daarna de instellingen handmatig aanzetten. Heb geen ervaring met het programma, maar volgens mij gebruikt het weinig resources...

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:40:
[...]

heb dat proggie geprobeert, geeft wel mogelijkheden aan die in theory zouden moetten werken maar in de praktijk het dus niet aan, maar het is wel nice inderdaad tanx
waarom werkt het niet in de praktijk ?

bij mij werkt het prima, je moet overigens wel rekening houden met de memory divider (staat in a8n-sli topic)

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
B_FORCE schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:54:
[...]

waarom werkt het niet in de praktijk ?

bij mij werkt het prima, je moet overigens wel rekening houden met de memory divider (staat in a8n-sli topic)
Nou mischien klinkt dit heel erg NOOB.

maar wat ik dus deed gewoon ff om te testen is:

bij dat online calculatortje --> http://www.blurbdesigns.com/OcCalc/calc.htm

CPU HTT: 300
cpu multiplier: x8.5
LDT multiplier: x3
RAM: op 133 (ddr 266)

CPU Clock Speed: komt dan uit op 2550
htt bus speed komt uit op 900 (x2=1800) (wat max 2000 mocht zijn tog ?)
en ram speed komt dan uit op 201 <- wat redelijk is tog ?

in theory zou dit toch moetten werken dan ?
maargoed mijn pc boot niet op deze instelleningen dat bedoelde ik met dat het in de praktijk niet werkte. (mischien door de 400watt psu? die ook aan me 6800ultra stroompjes moet geven?)

Nogmaals ik zal wel een aantal dingen over het hoofd zien,
vergeef me als dit een hele erge noob berekening is, maar ik leer snel, en dat wil ik dus ook bereiken door hier met jullie te praten zodat ik volgende keer beter weet waar ik het over heb.

leg me maar uit wat ik niet goed ennuh oja: wat about de pci-e clock ? die staat op 100mhz in de bios, moet ik daar nog iets mee doen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2006 21:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff replyen plz :P, nu weet ik nog steeds niet of ik nu wel zo'n ergen noob ben of niet :p

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 20:23
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 01:27:
ff replyen plz :P, nu weet ik nog steeds niet of ik nu wel zo'n ergen noob ben of niet :p
NIET je topic kicken binnen 24 uur. Zie Het algemeen beleid #nietopprijs

Lees ik nou goed dat je ineens je HTT bus omhoog hebt gegooid van 250 naar 300MHz? Overclocken doe je in kleine stapjes, niet ineens van 250 naar 300.
Daarnaast heb je een vaste CPU multiplier van 10 en geen 8,5 zoals je hierboven aangaf. Je pc probeert waarschijnlijk te booten met 10x300MHz, wat dus niet lukt.

Verwijderd

PCI op 33Mhz en PCI-E op 101 gelocked?

Verwijderd

mijn 3200+@2770mhz is als volgende ingesteld..

fsb=277
ram=1op1 heb pc 4400 ram
ram stock volts
cpu@1.650 volts
cpu mp=10

100% stabiel op me dfi mobo
hij kan ook makkelijk op 3000mhz draaien..alleen me ram wil nog niet mee..ik ben zelf ook nog wat aan het knutselen..

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ts
Probeer eens 245 x 10 memory 200 196 (266 divider) htt multi op 3x, mem voltage 2,7v pci-e 102,cpu voltage 1,5v
Het is alweer een tijdje geleden een a8n sli , maar volgensmij heeft het bord problemen rond de 250 htt, en htt multi op 4 of 3 maakt niks uit in snelheid of bandbreedte.
kijk ook even naar de timings van je geheugen, stel ze desnoods handmatig in op de specificatie

Ik heb alleen niet doorgekregen wat voor koeling er op de cpu zit, wat heb je?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• lezut
  • Laatst online: 27-12-2025
Toevallig, ik ben nu ook net begonnen met overclocken, ook een Venice 3200+ met een A8N SLI *ik heb alleen HyperX geheugen, loopt iets sneller), wel mooi dat dit topic er nu net is, het helpt me behoorlijk ;).

@Rol-Co
De A8N SLI heeft inderdaad last van een bug als je boven de 250 mhz HT komt. Als je het geheugen 1:1 klokt met de CPU, dan wil het geheugen dan niet meer op 1T lopen, wat wat prestatieverlies geeft.

Maarem, ik zit nu op 2500mhz, HT op 250, HT multi op 4x, Divider op 333mhz, Vcore op standaard (1.45V) en de Vram ook op standaard

Verwijderd

Topicstarter
Jimster schreef op zondag 03 december 2006 @ 01:37:
[...]

NIET je topic kicken binnen 24 uur. Zie Het algemeen beleid #nietopprijs

Lees ik nou goed dat je ineens je HTT bus omhoog hebt gegooid van 250 naar 300MHz? Overclocken doe je in kleine stapjes, niet ineens van 250 naar 300.
Daarnaast heb je een vaste CPU multiplier van 10 en geen 8,5 zoals je hierboven aangaf. Je pc probeert waarschijnlijk te booten met 10x300MHz, wat dus niet lukt.
soryy voor het onnodige commentje van mij, had er ff geen rekening mee gehouden dat ik me op die manier niet aan regels hield. :(

Verder, gooi ik me htt niet van 200 in 1x naar 250, en daarna in 1x van 250 naar 300.
hebben wel allemaal tussen poses tussen gezeten, dit ging er gewoon ff om dat met de calculatie

die ik daar boven aangeef, het in theory zou moetten werken "Toch?" dat was mijn vraag,

en niet of het wel goed was om het in 1x zo hoog te zetten.

Verder snap ik niet wat jij bedoeld met een "vaste cpu mp van 10" want uiteraard heb ik me mp op 8,5 gezet voordat ik probeerde te booten met 300HTT

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 01:44:
PCI op 33Mhz en PCI-E op 101 gelocked?
PCI heb ik op 33 inderdaad, en PCI-E heb ik op dit moment op Default: 100mhz, mijn vraag dus of ik daar iets aan moet veranderen, want dit is mijn eerste PCI-E bordje en ik heb er geen Idee van.

• lezut
PCIe Clock Bios JumperLess Configuration -> PCI Express Clock
Wat De Asus A8N laat het gelukkig toe om deze clock helemaal los van Frequency in te stellen. Er is hier dus geen sprake van een divider/multiplier.
Pro Omdat de PCIe Clock helemaal onafhankelijk is, is deze gemakkelijk te OCen. Of dit nut heeft hangt voornamelijk af van of de betreffende PCIe kaart dit aan kan en of deze wat hebben aan de extra bandbreedte.

Even gecopypast uit het A8N SLI OC topic. Het maakt dus weinig uit, is wat ik hier uit opmaak

• B_FORCE
  • Niet online
Kon het fftjes niet zo heel snel vinden tussen alle berichten, maar zorg dat je HTT niet hoger komt dan 1000, met geluk (anders bios) kan je soms 1100 nog aan, maar 1000 wekrt wel zo stabiel.

Tevens zou ik PCI-lock aanzetten.
je RAM ultara "veiligïnstellen (desnoods eerst op de helft van je snelheid).

Ik zit momenteel niet thuis, maar ik ik heb de mijne op 2500mHz staan

MP op 9,5
HTT op 263
LDT op 4x
RAM op 166Mhz (maakt dus 218Mhz)

(deze gegevens fftjes via de calculator ingevuld)

werkt prima.
Je moet zeker die LDT in de gaten houden dat die niet hoger wordt dan 1000, begin desnoods laag en verhoog die dan.

[ Voor 53% gewijzigd door B_FORCE op 03-12-2006 17:05 ]

One World Concepts

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 20:23
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:45:
[...]
Verder snap ik niet wat jij bedoeld met een "vaste cpu mp van 10" want uiteraard heb ik me mp op 8,5 gezet voordat ik probeerde te booten met 300HTT
Foutje van mijn kant. Ik was even vergeten dat de multiplier van een A64 naar onderen unlocked is en naar boven gelocked.

Verwijderd

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 03 december 2006 @ 10:16:

Ik heb alleen niet doorgekregen wat voor koeling er op de cpu zit, wat heb je?
een goedkope , toen ik me proc kocht had ik er even niet bij stil gestaan dat daar standard een stock cooler bij zit in de boxed version. dus had ik er een goedkope bij besteld --> Thermaltake TR2 M6-SE CPU cooler 754⁄940⁄939

ik heb evengoed die goedkope er op gezet want die had een koperen onderkant en voor zover ik begrepen heb is dat altijd beter dan die aliminium onderkant van de stockcooler.

maargoed die Thermaltake draait gemiddled 2500 rondjes per minute en mijn cpu is idle: 34C en "super stressed": 53C

• lezut
53 graden is wel een beetje warm. AMD CPU's zijn 24 uur op 80 graden getest, maar het is toch wenselijk om de tempratuur onder de 50 graden te houden (ook stressed), aangezien dit de levensduur van je CPU toch wel wat ten goede komt.

Goeie koeling hoeft ook niet duur te zijn. Ik had gisteren mijn 3200+ op 1.55volt, en hij werd 'maar' 40 graden (stressed). Ik heb deze koeler:

pricewatch: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940)

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt lezut, dat is inderdaad een nette prijs voor een, goeduit ziende en goede cooler.
daar ga ik me even in verdiepen :p

Wat, ik me verder nog afvroeg is of iemand enig idee heeft of het feit dat ik niet stabiel boven de 2400mhz kom mischien kan liggen aan het feit dat met dit moederbord de voltage niet hogen kan dan 1.55v voor de proc, en anders zou het niet liggen aan me goedkope geheugen staafjes, en dan ook nog is 1tje van kingston en een andere die hele cheap was, ik weeti niet eens hoe snel die andere is. kweet alleen dat het 512DDr is ook....en dat ie 50 euro koste.

(ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik nog niet de door jullie instellingen allemaal heb uitgeprobeerd zoals die ene met mp op 9.5 en HTT op 263 etc. maar dat ga ik straks doen)

• B_FORCE
  • Niet online
2400Mhz, is redelijk voor de 3200+, 2500 lukte mij alleen met andere bios.
(uiteraard wel mijn mem timings optimaal)

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
B_FORCE schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:46:
2400Mhz, is redelijk voor de 3200+, 2500 lukte mij alleen met andere bios.
(uiteraard wel mijn mem timings optimaal)
ik heb nu net geboot met jouw berekening,

MP op 9,5
HTT op 263
LDT op 4x
RAM op 166Mhz (maakt dus 218Mhz)

het boot dus, straks nog benchen en kijken wat er gebeurd, wat me wel opviel is dat als ik jouw berekening gebruik dat de HTT bus op 1052 uitkomt, en dat mocht toch liever niet ?

(en nog ff snel een n00b vraagje tussen door: met "RAM op 166mhz bedoel je toch van 333 naar 266 he? :P) en sja, met de clock op 2400mhz kan ik wel me ram rustig op 333 laten, dus ga ik er kwa performance wel op vooruit met deze extra 100mhz, maar wel weer het geheugen op 266 in plaats an 333 ???

edit: net 3dmarkje gedraaid in punten zie ik geen verschil echt..maar hij crashe niet. zal ik maar terug gaan me 2400mhz met me geheugen op 333, en waarvan ik zeker wist dat het stabiel was, of toch hier mee door gaan ??

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 23:18 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Ik ben eindelijk thuis :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e09f32020de4fb09580ea2c8858db84c/thumb.png

Waar jet het beste je geheugen op in kan stellen is te kijken naar de divider.
(staat in A8n-sli topic)
Deze werkt nmlk enigszins "vaag" bij asus (afronden enzo)

Een HTT van 1052 trekt hij wel, 1100 is echt DE max.
Maar dat is een kwestie van testen.

Overigens moet je neit 3dmark zien als "heilig" er zijn veel meer test programma's...
3Dmark is ook ontzettend afhankelijk van je 3dkaart (ik haal nu 6639 Marks)

[ Voor 25% gewijzigd door B_FORCE op 04-12-2006 03:48 ]

One World Concepts

Pagina: 1