Toon posts:

Het eeuwige 1080I / P verhaal

Pagina: 1
Acties:
  • 1.953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit al tijden om me heen te kijken voor een Full HD panel maar tot op heden is het er niet echt van gekomen nog. Binnenkort zal het dan eindelijk zo ver zijn en zal onze oude philips crt van 54cm diamater uit 1987(mag ook wel, oud lijk ) ons verlaten en moet er wat anders komen want deze houd er binnenkort mee op ( krijgt zolangzamerhand steeds meer ziektes ). Nou ben ik vanochtend wat wezen kijken bij de mediamarkt en nou was ik best wel overdonderd door de 42PF9641D van philips. Ik was eerst uit op de sony 42w2000/42x2000 maar vond deze behoorlijk belabberd ( kwam ook door het input signaal ). Nu heb ik al tig pagina's gelezen over 1080i/p of het nou nuttig is op dit moment of niet enz enz.

één van de opvattingen is dat het normale tv signaal 1080I zal worden in europa en dat 1080P handig is als je een desktop erop aansluit omdat je desktop anders niet te lezen is. Nou is mijn bedoeling niet om hem in combinatie met HTPC te gebruiken maar het zal wel voorkomen dat er eens een HD film gestreamed word vanaf mijn pc.

Een heleboel mensen zeggen dus dat 1080I mainstream word en niet 1080P. Maar ik zie momenteel tog steeds meer en meer 1080P demo's, trailers en andere films verschijnen op het internet. En ook blue-ray films worden ook op 1080P uitgebracht ( weet niet hoe dit met HD-DVD zit )

Nou is het zo qua apparatuur hier dat het meestal een behoorlijk aantal jaar blijft staan voor het weer opnieuw vervangen word ( de reden hiervoor laat ik maar achterwegen ). Daarom wil ik niet een "foute" keuze maken bij de aanschaf van het scherm en moet ik dus wel op de toekomst kopen zegmaar. Helaas is deze philips ook nogsteeds 1080I en geen 1080P.

Ik twijfel daarom ook nog op het wachten tot het eerste 1080P scherm van philips ( 2e kwartaal 2007 geloof ik ) of moet ik gewoon die philips nu al aan te schaffen omdat het toch niet bijster veel verschil heeft en dit in de toekomst ook niet zoveel uitmaakt?

Omdat het toch wel weer zal eindigen op ja/nee trekkerij plaats ik een poll erbij zodat het wat overzichtelijker word en het ook een duidelijke uitslag voor mij kan geven.

Poll: Nu 1080I panel aanschaffen of wachten op 1080P?
Nu 1080I panel kopen
Wachten op 1080P
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=153968&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Alvast bedankt voor alle moeite,

Grt,

Erik

Edit: reacties zijn ook welkom ;)

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Je had er eigenlijk nog bij moeten zetten: nu een 1080p kopen. Er beginnen steeds meer lcd's te komen en bijv. de sony's krijgen goede reviews. Ik ga dus persoonlijk snel de 40w2000 kopen van sony. Het is misschien geen perfecte tv (geen 1080p over component), maar dat zal je toch altijd wel hebben denk ik. Dadelijk wacht je een half jaar op de philips en dan is daar weer iets waar je net niet helemaal tevreden over bent.
Succes met je keuze...

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik was dus eerst ook voor diezelfde sony uit, maar ik heb hem gezien en in mijn ogen viel hij best tegen. En ik was juist helemaal niet uit op die philips maar die vond ik juist weer erg goed beeld geven. Nou is het natuurlijk ook een kwestie van input signaal zoals ik geloof ik al zei in de eerste post. Misschien moet ik die sony nog eens in een andere winkel bekijken maar tot op heden vond ik qua prijs, formaat die philips ver boven die sony uitkomen.

en 1080P niet over component is niet zo'n heel probleem aangezien ik toch alles via dvi/hdmi wil aansturen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 17:18 ]

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 12:32

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Het is logisch dat de meeste HD formaten progressief zijn.
Vermits ze ook speelbaar op pc moeten zijn. En een lcd/tft/plasma is nu eenmaal progressief.
Het is ook makkelijker om de P versie op een schijf te zetten en de player de omvorming te laten doen naar interlaced of zelfs naar 720p/i of nog lager.

Ook omdat film 24p is en de omvorming naar 25p het beste resultaat geeft. Ipv 1080i, beter dan nog 720p zeggen sommige.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Topicstarter
Maar aangezien iedereen eerst zei dat 1080P de eerst komende jaren niet op de markt komt en nu het wat meer ingevoerd word dit toch duidelijk niet zo is en 1080P juist WEL op de markt word gebruikt begon ik ook te twijfelen hoe mooi beeld ik die philips ook vond hebben.

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:17:
en 1080P niet over component is niet zo'n heel probleem aangezien ik toch alles via dvi/hdmi wil aansturen.
Je hebt dus geen Xbox 360 ;)

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Verwijderd

Topicstarter
Klopt inderdaad en die komt er ook niet of ik moet hem gratis krijgen ;-) ben niet zo'n spelcomputerfanaat. Maar het lijkt er toch op dat het wachten word op het 1080P scherm van philips of toch nog eens bij een ander winkel kijken naar de sony en hopen dat die wel een fatsoenlijke bron eraan hebben.

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 09:19

Arx

Two Thoughts Ahead!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:21:
Klopt inderdaad en die komt er ook niet of ik moet hem gratis krijgen ;-) ben niet zo'n spelcomputerfanaat. Maar het lijkt er toch op dat het wachten word op het 1080P scherm van philips of toch nog eens bij een ander winkel kijken naar de sony en hopen dat die wel een fatsoenlijke bron eraan hebben.
Waar woont je huis? Misschien dat wat Tweakers tips kunnen geven voor een representatieve demo locatie. :)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• TheNostra
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-08-2025
Misschien is deze interessant voor je. En ja hij eet en spuugt 1080P uit.
En dat voor 1389 euro

Forum: Tatung V42EMGI 1080P Lcd TV
Pricewatch: pricewatch: Tatung V42EMGI (42")

• VetCool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59
Mocht je in de buurt wonen van Rotterdam dan raad ik je aan om eens te gaan kijken bij de Saturn.

oi :P

Verwijderd

Topicstarter
In Leeuwarden

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:14
1080i wordt het toekomstige tv signaal en HD films worden 1080p en enkele misschien 720p

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Topicstarter
tv signaal was bekend, maar het gaat me vooral ook om de films dat je dat wel volledig kan benutten. En omdat ik toch op de toekomst wil kopen en niet elke 3 jaar een nieuwe tv moet kopen.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:05
Lastige discussie, zit zelf ook voor de aanschaf van een nieuwe TV en worstel met hetzelfde dilemma. Tot nu toe heb ik de volgende (voorlopige) conclusies getrokkken:

pro 1024p:
  • Outputformaat van BR en HDDVD
  • Ondersteunt door Xbox 360 / PS3
  • Future proof
con 1024p:
  • HD TV uitzendingen zullen 1080i blijven
  • Verschil bij door mij gewenste beelddiagonaal (37 - 40") volgens meeste bronnen praktisch onzichtbaar
  • Aanbod op dit moment enigzins beperkt (geen Philips produkten)
  • Speelfilms zijn in de regel met 24fps opgenomen, hierbij zie je sowieso geen verschil tussen 1080i en 1080p (hierover zijn de meningen overigens verdeeld)
Maar als zo vaak is dit geen zwart/wit discussie, maar is er een heel groot grijs gebied. Zo zit ik te twijfelen tussen de Philips 37P9731D/10 (1080i), Samsung LE40F71B (1080p) en de Sony 40W2000 (1080p). Wil je een future proof TV, dan is het simpel, kies een 1080p model. Maar de Philips, die overigens veel duurder is dan de andere 2, schijnt van "normale" SD uitzendingen veruit het beste beeld te kunnen maken. En helaas blijft SD toch nog wel flink wat jaartjes de standaard.

Met andere woorden: als het verschil tussen 1080i en 1080p op een 37" scherm praktisch onzichtbaar is, lijkt het me verstandiger om voor de Philips te kiezen.

Maar zoals gezegd, ik twijfel nog steeds.

Ik voel met deze discussie overigens toch wel een zekere schaamte. In Irak is er een burgeroorlog, in Afrika gaan ze met duizenden per dag dood door honger. En ons grootste probleem is of we voor een 1080p of i LCD moeten kiezen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door alexbl69 op 29-11-2006 08:42 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Verwijderd

Ik voel met deze discussie overigens toch wel een zekere schaamte. In Irak is er een burgeroorlog, in Afrika gaan ze met duizenden per dag dood door honger. En ons grootste probleem is of we voor een 1080p of i LCD moeten kiezen
Je hebt helemaal gelijk! Schaamte is bij mij ook op z'n plaats

En toch zou ik voor 1080i gaan, al is het maar omdat philips een Nederlands bedrijf is.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, kwalitatief vond ik die philips al super ( hing ook goede bron aan ) alleen ja, bij veel beweging zag je toch wel de interlacing strepen voorbij komen, daarom ging ik voornamelijk twijfelen. Ik ben niet zo'n filmfanaat dat ik elke dag een film kijk maar toch kijk ik wel regelmatig eens eentje. En aangezien straks de films wel op 1080P uit gaan komen versterkte dat mijn twijfel alleen maar.

Aanvankelijk was ik uit voor die sony maar op het moment van bekijken kon ik maar 1 goed ding erover zeggen dat hij er goed uitzag, voor de rest zag het beeld er beroerd uit ( mede door input signaal ) kleuren waren beroerd, contrast was beroerd... en zo kon ik wel doorgaan. Nou weet ik niet of ze dit met zin hebben gedaan bij de mediamarkt om zo andere tv's te verkopen. Ik ben wel van plan om hem vandaag/morgen nog ergens anders te kijken maar als me dat niet terplekke kan overdonderen neig ik er toch naar om te wachten op die nieuwe philips types.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18
Jij hebt dus geen VGA kabel ;)
ViNcE schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 18:08:
[...]

Je hebt dus geen Xbox 360 ;)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zit ook eenbeetje met dit probleem. In mijn huidige huis is 32 inch denk ik de maximum grootre. 1080p heb je volgens mij (nog) niet in deze maat. de vraag is of je het verschil echt gaat zien.

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Ik heb een tussenweg genomen... (althans da's alweer 1 jaar geleden inmiddels)

Ik heb nog maar een breedbeeld CRT gekocht. Deze was redelijk goed geprijsd en aanzienlijk beter dan de lcd en plasma schermen die toen (in mijn budget tot ca 2000 euro destijds) te koop waren.

Ik dacht toen, "ja, laat ik maar voor een paar honderd een mooi crt tvtje kopen en dan met een paar jaar nog eens zien". Tot nu toe alles behalve spijt van gehad... Ik denk dat ik nog een jaartje of twee hiermee doe en dat dan de HD-gebeuren wel is losgebarsten en voor een mooi prijsje een 1080p geval kan kopen...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Verwijderd

Topicstarter
37 inch is geloof ik de kleinste die 1080i/p aankan. Maar of je het kan zien is voornamelijk geloof ik de afstand die je er vanaf ziet en de afmeting van het scherm. En natuurlijk is een van de belangrijkste dingen ook door wat de tv word aangestuurd. Ik ben sowieso nu zeker dat ik 1080P wil hebben al is het maar om klaar te zijn voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Ejorne schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:18:
Ik dacht toen, "ja, laat ik maar voor een paar honderd een mooi crt tvtje kopen en dan met een paar jaar nog eens zien". Tot nu toe alles behalve spijt van gehad... Ik denk dat ik nog een jaartje of twee hiermee doe en dat dan de HD-gebeuren wel is losgebarsten en voor een mooi prijsje een 1080p geval kan kopen...
In ons geval is het niet meer mogelijk om zo lang te wachten aangezien de tv er langzaam mee ophoud. En ik vind het ook weer zonde vind om nu nog een crt te kopen ook al ben ik best overtuigd dat crt prima beeld leverd.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Ik zou zeggen koop nu een tv met 1080i van 1000 euro, en koop over een paar jaar een (verbeterde) 1080p ondersteunende tv voor minder dan de 3000+ die hij nu kost. Zo zou ik in elk geval denken.

De nieuwste van de nieuwste technologie kopen voor later, terwijl je er nu nog niks aan hebt kost uiteindelijk altijd meer, en dan zit je over 5 jaar met een HD tv met HDMI 1.1 terwijl je dan alweer HDMI 2.4 hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door PHiXioN op 29-11-2006 12:05 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 21:07
Ik mis een optie in de poll:

- Wacht tot er fatsoenlijk HD materiaal beschikbaar is en maak dan de keuze.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

PHiXioN schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:03:
Ik zou zeggen koop nu een tv met 1080i van 1000 euro, en koop over een paar jaar een (verbeterde) 1080p ondersteunende tv voor minder dan de 3000+ die hij nu kost. Zo zou ik in elk geval denken.
Koop dan een fatsoenlijke crt (althans als de ruimte dat toelaat) want de tv's van 1000 euro vind ik nou niet zozeer een goede keus. (of dat moet de laatste paar maandjes wel heel erg sterk zijn verbeterd, maar voor een paar maandjes terug kies ik toch liever voor een crt van € 600,- dan een lcd of plasma van ca € 2000,-)

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 22:43

HenkS

Da_king alias HenkS

zijn er trouwens ergens demo's te downloaden om mijn lcd 1080i eens goed te testen.

sowieso erg leuk om eens goede demo's te hebben

ik heb de samsung LE40M71B

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:06:
Ik mis een optie in de poll:

- Wacht tot er fatsoenlijk HD materiaal beschikbaar is en maak dan de keuze.
Bij de mediamarkt stond er al een blueray speler met een aantal films erbij, en ik denk dat ze behoorlijk snel proberen uit te pakken hiermee om zo de voorhand te krijgen op hd-dvd.

Verder wil ik niet voor de optie gaan koop nu voor 1000 euro... dat is gewoon geen optie voor mij. En sowieso vind ik dat geldverspilling maargoed ieder zijn mening.

Heeft trouwens iemand al de 47PF9441D gezien? deze schijnt namelijk wel echt 1080P te ondersteunen ook al word het overal wat vaag omschreven. Hij zou iig in december uit moeten komen:

http://www.twice.com/article/CA6391910.html

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:57:
Verder wil ik niet voor de optie gaan koop nu voor 1000 euro... dat is gewoon geen optie voor mij. En sowieso vind ik dat geldverspilling maargoed ieder zijn mening.
Ach. Prijs en kwaliteits verhouding enzo. Het is maar net wat je ervan verwacht. Jij verwacht blijkbaar veel van een standaard wat nog geen standaard is en nog maar de vraag is of het ooit een standaard gaat worden.

Of dat nu zo verstandig is? Maar goed ieder zijn mening.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt mij zeker dat 1080P een standaard word. Ook al is het NU nog geen standaard, het word vanzelf door de filmmaatschappijen erdoorheen gedrukt. En ook meerderheid in de poll geeft toch aan dat ik beter even kan wachten. Qua prijzen zullen die 2 standaarden elkaar ook niet echt veel ontlopen denk ik.

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:50:
Het lijkt mij zeker dat 1080P een standaard word. Ook al is het NU nog geen standaard, het word vanzelf door de filmmaatschappijen erdoorheen gedrukt. En ook meerderheid in de poll geeft toch aan dat ik beter even kan wachten. Qua prijzen zullen die 2 standaarden elkaar ook niet echt veel ontlopen denk ik.
Tja er zullen nog veel standaarden komen en gaan. Ik denk dat je niet te lang moet blijven twijfelen en toch een keus moet maken, welk product voor jou in deze periode het meest interessant is. Anders blijf je bezig nu 1080i/1080p straks 1440 en later 2160. (zie link)
http://www.hdtvuk.tv/2006/10/forget_1080p_lo.html

Verwijderd

Topicstarter
ik wil sowieso niet te lang wachten, ik weet best dat na het ene het andere opvolgt, maar ik vind zelf ook wel dat 1080P nu wel bezig is een beetje door te breken in het duurdere segment. Verder ga ik niet wachten op een nog nieuwere standaard, straks krijg je weer SED schermen nouja dat is ook weer dik anderhalf jaar verder enz enz zo blijf je ook aan de gang, daar heb je groot gelijk in.

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:29:
enz enz zo blijf je ook aan de gang, daar heb je groot gelijk in.
Precies, (even globaal gesproken) een goede film blijft een goede film, ongeacht het medium. En als beleving van de film grotendeels afhangt van de weergave is het waarschijnlijk mijn film sowieso niet. (desondanks het ongetwijfeld veel mooier is om te zien)
Succes met je keuze!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Als je het toch al weet, waarom vraag je dan nog om advies of het p of i moet worden? Natuurlijk moet je zelf de afweging maken, maar volgens mij wist je je besluit al bij het aanmaken van het topic.

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het aanmaken was ik er nog niet zeker van maar aan de hand van de poll en ik heb ondertussen ook zelf nog onderzoek gedaan met uitslag dat er toch best nog veel 1080P spullen aankomen terwijl ik dat voor het aanmaken niet echt wist nog. Dus het was niet echt een van te voren besiste strijd. Als ik bijv had gelezen dat blueray/hd-dvd pas over een jaar of 5 met 1080P zouden aankomen had ik nu direct naar de winkel gegaan en die philips gekocht.

@RdamRobin

Het verhaal van een film is het belangrijkste natuurlijk maar goede kwaliteit beeld kan de film wel intenser maken.

• speedhaste
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 17:51
Ik ben zelf ook opzoek naar een 1080P TV en kwam de volgende tread tegen:

Tatung V42EMGI 1080P Lcd TV

Dit gaat over een Tatung V42EMGI 1080P Lcd TV en deze heeft mijn interesse iig wel gewekt, misschien dat deze ook wel wat voor jou is

Verwijderd

Topicstarter
Kweet et niet, hij ziet er opzich niet slecht uit maar mijn gevoel... zegt nee :p zijn al meerdere mensen in dat topic die liever iets meer geld uitgeven voor een gevestigd merk. en hier in de buurt zijn denk ik ook geen winkels waar ik hem kan zien ( norrod die hem verkoopt heeft alleen maar een 20" liggen )

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:43
Hm, het is dat mijn (50Hz) CRT breedbeeld TV (JVC) het nog goed doet, zodat ik nog even tijd heb om de ontwikkelingen op de markt af te wachten. Als hij NU kapot zou gaan, zou ik denk ik toch nog eerder voor een goede CRT van een eurootje of 600 kiezen, dan kiezen voor in mijn ogen inferieure LCD of Plasma technologie.

Al een paar jaar kijk ik met een schuin oog naar SED, dat Full HD (1080P) kan weergeven, met beeldkwaliteit van een CRT scherm. Hoewel het meermalen vertraagd is geef ik het nog steeds het voordeel van de twijfel, en omdat ik nog geen haast heb een plat scherm aan de muur te hebben hangen thuis, wacht ik nog even of SED daadwerkelijk een 3e optie naast LCD en Plasma gaat worden, of dat het weer snel een stille dood gaat sterven. Ik kijk voorlopig nog even de kat uit de spreekwoordelijke boom. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben ook nog wel een beetje afwachtend hoor, want het is natuurlijk wel zo dat ze in de winkel allemaal mooie HD filmpjes laten zien, maar 9 van de 10x kijk je gewoon naar de kabel( aldan niet digitaal ) en daar blinken crt's nogsteeds in uit ook al word het steeds beter bij lcd's / plasma's. Ik zou eigenlijk ook graag SED willen hebben maarja, is uitgesteld tot 2008 en fabrikanten kennende zal het wel weer eind 2008 begin 2009 worden. En zoals wel eerder gezegd is... zo kan je wel aan de gang blijven. Het is wat anders als ik die lcd schermen op gewoon digitaal signaal zie en het dan nogsteeds oerlelijk is... dan kan ik nog wel eens omslaan en toch wachten.
Pagina: 1