Backup systeem SATA pc -> pata pc

Pagina: 1
Acties:

• Elquinto
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 21:36
Situatie:

Mijn vader gebruikt zijn huidige p4 celeron 2,4 pata systeem erg intensief. Al zijn werkverkeer gaat via deze computer en het systeem begint de laatste tijd hier steeds meer moeite mee te hebben.

Een nieuw systeem dus, raid1 zou een optie kunnen zijn maar is natuurlijk geen betrouwbaar backupsysteem. Daarnaast kan het nog voorkomen dat er ander vitaal onderdeel van de pc kapot gaat en de pc alsnog niet operationeel is.

Daarom zat ik te denken om de oude pc er gewoon naast te laten staan en hier een systeem voor te bedenken zodat hij altijd een backup heeft die(liefst zonder kabel te verwisselen etc.) zou kunnen worden opgestart.

Maar hoe... tape systeem? Ik hoor graag suggesties!

Vereiste:
* Het niet hoeven te verwisselen van hdd's of kabels
* Zo up-to-date als mogelijk

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Er zijn zat zogeheten "replicatie" tools te vinden om periodiek een backup naar een andere machine te maken.
Wat je ook kan doen, ter beveiliging tegen HDD crashes, is een RAID5 array nemen.
Verder kan je voor zoiets als een tapedrive gaan om te backuppen, of een server maken om heen te backuppen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Waarom niet gewoon 2 HDDs (of 2 RAID0 volumes) waarbij de een een kopie is van de ander? Dus geen RAID1 of RAID10 maar echt twee volumes waarbij je windows of een ander programma elke week een periodieke kopie laat maken.

Voordelen:
- geen extra systeem nodig
- goedkoop
- makkelijk te configureren
- indien een schijf crasht kun je snel (of automatisch) booten van de ander

• Elquinto
Dan mist er nog steeds 1 week aan gegevens, aangezien hij via de pc; zakelijke telefoontjes pleegt (en opneemt), elke dag zo'n 30 mailjes ontvangt en verstuurd en zijn volledige agenda. Mischien als hij elke dag zichzelf 'kloont' dat het kan, maar het lijkt omslachtig.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Daar is RAID0 dus voor. Das een directe kloon van de eerste disk.
RAID0 == mirror RAID. 2 (of een ander even getal) schijven waarvan de tweede een kopie is van de eerste, en dat is dus realtime.
Stel dat 1 van de 2 disks crasht, dan heb je altijd nog 1 werkende.
De gecrashte disk vervang je, rebuild de array, en de data is weer veilig. (er is weer een kopie, die realtime word bijgehouden)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 27 november 2006 @ 18:19:
Daar is RAID0 dus voor. Das een directe kloon van de eerste disk.
RAID0 == mirror RAID. 2 (of een ander even getal) schijven waarvan de tweede een kopie is van de eerste, en dat is dus realtime.
Stel dat 1 van de 2 disks crasht, dan heb je altijd nog 1 werkende.
De gecrashte disk vervang je, rebuild de array, en de data is weer veilig. (er is weer een kopie, die realtime word bijgehouden)
Niet helemaal. RAID0 = striped ;)
RAID FAQ

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

sorry, RAID1 dan ;)
das mirror :)
my bad

• Elquinto
Dat klopt uiteraard, maar het gaat erom dat mijn vader niet in staat is dit 'even' te doen.

Ik begin te begrijpen dat het onmogelijk is om een volledige kloon te zetten op een externe hdd die met beide pc's verbonden is en waar je ook nog direct vanaf kan booten, zonder het moeten verwisselen van kabels. Al zou dit kunnen krijg ik natuurlijk nooit die kloon werkend op een ander systeem.

Dan lijkt raid1 een goede voor een eventuele hdd crash en daarnaast een 'goed' backup software pakket voor outlook etc.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:06
Is een ethernet HD geen optie?
Dan is je data altijd bereikbaar, op elke pc in je netwerk :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Inderdaad, RAID1 en dagelijks een synchronisatie/backup programma gebruiken. Je zou voor de backup dagelijks een externe harde schijf (USB) kunnen gebruiken, en wekelijks een DVD branden.

Verder: zorg voor scheiding operating system/programma's en data, en laat je pa niet op zijn Desktop opslaan. Dan kun je een Ghost of Acronis Trueimage image maken van de Windows-partitie, en die altijd makkelijk restoren.

Oftewel: discipline en een goed doordachte scheiding van programma's en data is vereist.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

http://www.2brightsparks.com/downloads.html
Scroll een beetje naar beneden naar "SyncBack Freeware" (geen SyncBackSE dus). Dat is een handig backup tooltje dat desgewenst over het netwerk kan backuppen of zelfs synchroniseren (mirroring van ene PC naar andere PC).

Dit tooltje komt hiervandaan: OM FAQ / Beleid » Een paar handige freeware tooltjes :)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 28-11-2006 07:13 ]

Pagina: 1