[CPU constant 99% belast] Systeem niet vooruit te branden...

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo Tweakers...

Ik heb sinds vandaag ineens een vreemd probleem met mijn pc.
Via de search kwam ik wel het e.e.a. tegen, maar ik vraag me af of dat in mijn geval ook zo is.

Ik startte net m'n pc op en het systeem is niet vooruit te branden. Opstarten duurt heel lang en geen enkel programma start meer fatsoenlijk. Ik nam een kijkje bij prestaties en zag dat mijn CPU constant voor 99% in gebruik is. Heel soms 96% of 94%.
Als ik kijk bij processen, is er niets dat de CPU gebruikt.

Dit topic kwam ik tegen: [XP] Hoog cpu gebruik, hardwareprobleem?* maar hier is er sprake van een oververhittingsprobleem. Dat is bij mij niet zo. In de bios staat alles goed en de temperaturen zijn prima.

Ik heb dit topic maar bij harde waren geplaatst, omdat ik er vanuit ga dat dit een hardware probleem kan zijn, maar ik weet het niet zeker.

Systeem:
  • MSI PT8 Neo Mobo met Intel P4 2,8 Ghz CPU
  • 768 Mb DDR333 Ram
  • 1 IDE / 1 SATA HDD
  • 128 NVidia kaartje
  • WinXP Pro SP2 erop
  • Altijd prima gedraaid
Dusss.... wat zou hier nu aan het handje kunnen zijn?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
MNECMotU schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:47:
[..]
Dusss.... wat zou hier nu aan het handje kunnen zijn?
Malware :?

Sommige applicaties bieden de optie dat als taskmanager aanstaat er geen CPU power wordt verbruikt, daarnaast kan het een verborgen proces zijn die niet in taskmanager staat.

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:55
http://www.sysinternals.com ProcessExplorer geeft soms meer inzicht

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Hier staat ook nog een nuttig stukje over dit probleem. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Is dit probleem ook als je een Linux installatie vanaf disc opstart, zoals Knoppix? Als dat zo is kun je ieder geval een software matig probleem uitsluiten. Is het probleem dan niet weet je dat het in je Windows installatie of een van de gebruikte programma's zit.

Probeer em dan eens op te starten met BootVis, mogelijk dat je in grafiekjes ineens een vertraging ziet verschijnen bij het starten van een driver oid.

telefoontoestel

• MNECMotU
Ehm... ik heb geen Linux installatie... Ik kan wel ff opstarten in DOS :) Alleen daar kun je niet echt in merken of je CPU andere dingen aan het doen is, of raar doet.

Ik heb het stukje gelezen wat _the_crow_ mij aanraadt. Het lijkt er niet in voor te komen.
  • DMA Instellingen zijn goed.
  • Er is qua drivers nooit iets veranderd en het heeft altijd goed gedraaid tot vandaag
  • Processen draait niks vreemds, ook geen een process dat CPU verbruikt
  • Spyware ben ik momenteel op aan het checken, maar dat gaat (uiteraard nu) niet al te snel
Sowieso kan er niet ineens van allerlei spyware op staan, want er wordt niet ge-internet op deze pc. Het is puur een videobewerkingssysteem.

Het enige vreemde wat er vandaag ook gebeurde was dat ik m'n digitale (DV) camera vandaag aansloot op de firewire poort en deze werd niet herkend.
Ik startte Premiere Pro op en deze was zo retetraag, toen kreeg ik door dat het cpu-verbruik op 99% stond...

Ook vreemd is dat ik daarna de DV-camera op een andere pc aansloot (ook via firewire) en ook op die pc werd de camera niet herkend (gebeurt gewoon niets als ik 'm aansluit).
  • Misschien is de firewirekabel wel gewoon rot
  • Misschien is de camera / dv-aansluiting wel gewoon rot
  • Misschien heeft het aansluiten van de camera m'n systeem verneukt (al lijkt me dat sterk, want afgelopen zaterdag werkte deze combi gewoon nog goed)
Hmmm?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Met autorun (ook van sintenals) kijken wat er opstart op de achtergrond en in het register checken wat opstart.

Drivers van moederbord fabrikant opnieuw installeren.

Hardeschijf kontroleren met hd-tune op fouten.

Virusscanner alles kontroleren.

Laatst geinstalleerde software verwijdern, indien je iets geinstalleerd hebt.

Heb je windows geupdate, heeft deze drivers van hardware gewijzigd, bij mij wil hij de drivers van een onboard raid driver updaten en dat mag hij dus niet van mij(ik heb de laatste nieuwe geinstalleerd) , je moet dan wel met de hand de update doen, dus automatisch uitzetten.

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:55
Download ubuntu/knoppix of een andere bootable linux distro en kijk dan naar je cpu usage....

• MNECMotU
Nou, ik heb de oorzaak gevonden... je raad het nooit.
Het is de firewirekaart die zat te etteren.

Ik heb de kaart eruit getrokken en hij draait weer goed.

Toen de kaart in een ander pci-slot gestoken en opnieuw gestart. Toen vond windows nieuwe hardware: "systeeminterruptcontroller" en deze werd niet geïnstalleerd. Nu staat er dus een vraagteken in het apparaatbeheer. (je zou denken: kaart zwaar verrot)

Nu weer teruggestoken in het oude pci-slot, opgestart en alles draait weer goed, cpu netjes op 0% etc.......

Dit is toch weer eens zeeeeeeerrrrr vreeeeemd :S

edit:
firewirekabeltje weer in de kaart en in de camera gestopt, toen hing het systeem volledig (zware hanger voor ong 10 seconden) en toen ging ie weer door. Nu Premiere Pro gestart, nu aan het capturen, werkt ineens weer perfect...
Hoe kan dit nou zeg? Het enige wat ik me kan bedenken is dat de firewirekaart een soort kortsluiting maakte, of er een stofje in de pci-bus zat ofzo...

[ Voor 28% gewijzigd door MNECMotU op 27-11-2006 17:11 ]

Pagina: 1