Toon posts:

[DISK-ARRAY] 200GB als 134 GB, bekende limit, andere < niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn topic-titel is niet zo duidelijk, deze mag dus aangepast worden als het duidelijker kan.

Ik heb enige tijd geleden een RaidController gekocht waar wat IDE Schijven in kunnen. Best leuk ding, maar er is een verwarring over de maximale volume van de schijven wat dit ding aan kan.

OK, ik heb nu 6x 45 GB en dit werkt in alle raid-sets. Er kunnen in totaal een 6-tal schijven in en als ik er 2x 45 GB schijven in zet kan ik geen raid0 opbouwen of een raid1, het volume blijft op 0MB staan. Het apparaat wil dus blijkbaar dat alle schijven erin zitten en dan krijg ik wel MB's te zien in welke raidvorm ik dan ook gekozen heb.

OK, duidelijke zaak zou je zeggen, maar nu komt het:

160GB zou volgens de fabrikant, ProWare, het maximale moeten zijn wat het apparaat aan kan. Met andere woorden, ze hebben 200GB nooit getest.

Nu heb ik 2 sets HD's, 2x 200GB en 2x 160GB om te testen, de rest heb ik ook wel liggen, tenminste de 160GB's om het apparaat te vullen maar wil de zakjes even dichtlaten totdat ik het zeker weet.

OK, wanneer ik er 1x of 2x 200GB in zet krijg ik op iedere mogelijke manier van raid 134GB te zien als raidvolume. Dit duidt duidelijk op de bekende XP SP1 limit die je kan verhelpen door anders te partitioneren of SP2 te installeren.

OK, wanneer ik ditzelfde dus doe met 2x 45GB wordt het Raidvolume als 0 MB gezien omdat het systeem zoals eerder alle schijven wil zien.

Ik twijfel dus of de 200GB wel goed zal werken en heb dus ook 2x 160GB om te testen.

De 2x 160 GB geeft op iedere mogelijke manier ook 0MB aan in het raiddevice.

Zou ik hier uit kunnen/mogen concluderen dat de 200GB niet goed geadressseerd kan worden en dus terug springt naar 134 (eigenlijk 132GB natuurlijk) en de 160GB wel omdat deze net zoals de 45GB 0MB aangeven bij 2 schijven ?

Het klinkt vast als een vreemde beredenatie, maar hij is toch redelijk logisch aangezien de fabrikant aangeeft 160GB getest te hebben en ik hier 0MB krijg en bij 200GB ineens alleen maar 134GB.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de gok maar genomen, de 160GB's worden goed herkend.

Nu twijfel ik toch of de 200GB's dat ook niet hadden gedaan. Ik denk van niet aangezien ik al snel 134 GB in het scherm kreeg te zien. Ik had in dat geval dus de Limit gekregen.

Begon de limit destijds bij schijven boven de 160 GB ?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:37
160GB is geen limiet, dat is 128GB

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:21:
160GB is geen limiet, dat is 128GB
Mhh te vroeg gejuigd. De 160 GB's worden ook al 134GB gezien.

Strange.

• Phantium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05-2025
Is er misschien niet een firmware update beschikbaar?

Verwijderd

Topicstarter
Phantium schreef op maandag 27 november 2006 @ 00:33:
Is er misschien niet een firmware update beschikbaar?
Staat er al op. Dit zou moeten werken de volle 160 GB.

Ik gebruik hem meer voor de functionaliteit zodat ik een extern device heb, met een 660GB in raid5 red ik het ook wel, meer dan zelfs.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om welke RAID controller gaat het dan precies? :) Zie je de 128GB (134GB zo je wilt) al in de BIOS van de RAID controller of enkel in Windows? Indien het eerste, dan ben je toe aan een BIOS update met 48bits LBA ondersteuning. Indien het laatste, dan is Windows toe aan een upgrade naar minimaal SP1. Indien beide oplossingen geen soelaas bieden of niet van toepassing zijn, dan moet je maar een andere RAID controller nemen ;)

Zie ook OM FAQ / Beleid:
Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?
Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, wat nu?

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 27-11-2006 06:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 27 november 2006 @ 06:23:
Om welke RAID controller gaat het dan precies? :) Zie je de 128GB (134GB zo je wilt) al in de BIOS van de RAID controller of enkel in Windows? Indien het eerste, dan ben je toe aan een BIOS update met 48bits LBA ondersteuning. Indien het laatste, dan is Windows toe aan een upgrade naar minimaal SP1. Indien beide oplossingen geen soelaas bieden of niet van toepassing zijn, dan moet je maar een andere RAID controller nemen ;)

Zie ook OM FAQ / Beleid:
Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?
Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, wat nu?
3000iL, is geen simpele PCi-kaart ofzo. 19" doos.
Pagina: 1