vragen over dynamisch maken van schijf.

Pagina: 1
Acties:

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik wil op me server die windows 2003 draait gebruik gaan maken van software RAID 1. Daarvoor moeten de schijven dynamisch worden gemaakt maar voordat ik daar aan ga beginnen heb ik wel nog een paar vragen.

1 moet je een harde schijf eerst leeg maken (of is dat aan te raden) voordat je de schijf dynamisch maakt.

2. Als ik de schijf dynamisch wil maken krijg ik melding dat het dan niet meer mogelijk is om een andere besturingssysteem op deze schijven op te starten. Betekent dat dat ik ook niet kan booten van die schijf?
Als dat zo is dan gaat het hele feest als niet door aangezien je niet alleen één partitie dynamisch kan maken maar alleen de hele schijf.

3. Als ik over een tijd over zou willen naar linux, kan dat dan of is dat een bezwaar in de zin van dat beide schijven eerst dan helemaal leeg moeten, of kunnen ze converteerd worden. Zouden er dan ook eventueel nog andere problemen zich kunnen voordoen?

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 13:48
Nou, voor zover ik er ervaring mee heb.

Dynamisch is gewoon bootable, data kan erop blijven staan.

Data kan niet behouden blijven bij overstap naar linux.

Bij nieuwe install is data wel te herstellen (mits de oude schijfconfig nog klopt)

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:23
Dynamische schijven kun je alleen lezen met W2K en nieuwer, dus deze moet naar WOS.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Linux kan prima lezen én booten van dynamische disks. De bootloader GRUB schijnt er wel problemen mee te hebben, maar LILO werkt gewoon.

Een nadeel is wel dat je niet exact dezelfde partities hebt. Je moet er dus voor zorgen dat je eerst een partitie voor linux maakt, dan pas converteerd naar dynamisch. Geen idee wat er gebeurd als je dit niet doet, heb ik nooit geprobeerd, maar ik denk niet dat het dan nog lukt.

Als je namelijk 3 partities hebt, je verwijderd de 3e, maakt hierna 2 nieuwe partities in die ruimte, zie je in Windows partitie 1, 2, 3 en 4. In linux zie je echter nog steeds maar 3 partities (2 normale en 1 "SFS" partitie)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

'Alles' over dynamische schijven
OM FAQ / Beleid <clickerdeclick

ARME AOW’er