Videokaart Piept

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thafang
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-07 08:48
Beste Luitjes

Mijn videokaart piept. Als er 3D beelden worden ge-rendered komt er een pieptoon van de videokaart af. Het is geen ventilator piep of iets dergelijks, het lijkt alsof de elektronica het voortbrengt. Ik heb geen Pc-speaker aangesloten. De toonhoogte van de piep is afhankelijk van de rendering op dat moment.

Als ik bijvoorbeeld naar het volgende kijk:
http://scali.eu.org/~bohemiq/ShaderClaw.rar

Dan hoor ik de pieptoon varieren, en het geluid is elk rondje hetzelfde.

Iemand een geweldig plan? :*)

Specs:
Asus A8N Sli Deluxe
2x Asus 6600GT Sli
AMD 3500+
2x512 DDR Ram
iX-eye Tagan 420W Psu

Fortune favours the bold

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik meen me te herinneren dat condensatoren of spoelen kunnen gaan zingen/piepen. Veel weet ik er niet van, maar misschien dat dit je iets verder helpt.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 21:59
Hier hetzelfde ook met een 6600GT SLi maar na veel gebruik weinig last van alleen in bepaalde games ( SOF2 ) Cod1/2 heeft er bijvoorbeeld geen last van

• _trickster_
  • Laatst online: 27-07 20:57
Als videokaarten gaan piepen betekend dat bijna altijd dat ze een Voedingstekort hebben
de meeste moderne videokaarten hebben een extra molexconnector nodig op de videokaart om de videokaart van voldoende stroom te voorzien.
Sommige videokaarten piepen gelijk als de extra voeding niet aangesloten is.
is dit wel het geval van dan het heel goed mogelijk zijn dat je voeding te kort vermogen levert voor het complete systeem, en dat de videokaart op drukke momenten te kort voeding krijgt.

Bij het renderen gebruik je namelijk de GPU en de CPU volop, en dat zijn de grote engerie verbruikers.
ik zou dus aanraden om eerst even te kijken of het het zelfde voordoet als je bijvoorbeeld minder hardware aansluit ( een HDD minder bijvoorbeeld ) om te kijken of het het zelfde blijft

maar als Videokaarten beginnen te piepen is het (bijna) altijd een voedingsprobleem ( te kort )

ik zou ook even deze Calculator invullen, om zelf een beetje indicatie te krijgen of je voeding wel genoeg voldoed.

Voeding Calculator

[ Voor 9% gewijzigd door _trickster_ op 24-11-2006 12:39 . Reden: Verkeerde link ]

Verwijderd

thafang schreef op donderdag 23 november 2006 @ 20:56:
Beste Luitjes

Mijn videokaart piept. Als er 3D beelden worden ge-rendered komt er een pieptoon van de videokaart af. Het is geen ventilator piep of iets dergelijks, het lijkt alsof de elektronica het voortbrengt. Ik heb geen Pc-speaker aangesloten. De toonhoogte van de piep is afhankelijk van de rendering op dat moment.
Volgens mij zit er wel een kleine speaker op de videokaart zelf. Zie ook de 8800 topics, dit schijnt bij deze nieuwe kaart een veelvoorkomend probleem te zijn.

Verwijderd

Hmm voedingsprobleem oorzaak piepende spoelen? Ik hoor het ook op m'n eigen moederbord als ik een stressapp draai, waarbij de videokaart niet echt gebruikt wordt om 3d Beeld te renderen. Het zou te maken kunnen hebben met magnetisme ?

Opzich zolang je je er niet aan stoort hoef je je er geen zorgen over te maken lijkt me... mijnes doet dit al een lange tijd maar het is niet hoorbaar ofzo.. alleen als je met je oor op het moederbord zelf hangt.

Die dingen zijn er volgens mij om te "ontstoren" en als daar een grote hoeveelheid aan stroom doorheen gaat, in de buurt van een magnetisme, dan gaat dat geluid genereren. Ik weet niet of je het zou kunnen verminderen met een dikkere spoel.

• _trickster_
  • Laatst online: 27-07 20:57
het ligt er aan.
is het echt de eletronica die piept ?
zoals de spoelen, Elco, ect

of is het echt een irritant piepje die door een speakerstje veroorzaakt (kan) worden

want de wat nieuwere videokaarten hebben een speakertje er op zitten als ze voedingsproblemen hebben.

• thafang
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik denk niet dat het aan een stroomtekort ligt. De voeding kan een hoog amperage leveren op de 12 en de 5 volts railzen. Het afkoppelen van apparaten maakt ook geen verschil. De voedingscalculator geeft naar mijn inziens wat overdreven waarden aan. Zo beweet ie dat je voor een single-core 3500+ met 1x6600gt, 1xHDD, 1xDVD-brander 524Watt nodig hebt. Dat soort systeemen worden met 350 watt voedingen verkocht.

Wat betreft de opmerking over het elektronica, of speaker geluid. Het klinkt niet als een geluid wat een speaker voortbrengt. Ook de bron van het geluid is niet te vinden.

Misschien kunnen we nog wat verder brainstormen? :|

Fortune favours the bold

• thafang
SmoothTweaker schreef op donderdag 23 november 2006 @ 21:25:
Hier hetzelfde ook met een 6600GT SLi maar na veel gebruik weinig last van alleen in bepaalde games ( SOF2 ) Cod1/2 heeft er bijvoorbeeld geen last van
Ik heb het idd ook alleen in bepaalde games. Misschien iets met het gebruik van SLI, of de rendermethode te maken?

[ Voor 9% gewijzigd door thafang op 26-11-2006 11:36 ]

Fortune favours the bold

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-07 02:30
Ik heb dit ook met Fifa07 als ik die in hoogste grafische details zet en dat hij dan de herhaling gaat afspelen, als ik de grafische details een stapje lager zet dan heb ik er geen probleem mee.
Is een irritant hoog piepje.

Videokaart is een Geforce 5900XT

Verwijderd

De piep komt uit het voedings circuit van de kaart. Meestal is het een resonerende spoel. Probeer eens kaarsvet op deze spoel te laten druppelen. Als het gestolt is, is de piep waarschijnlijk een stuk minder.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29
Yep, waarschijnlijk één of ander spoeltje. Zeker dat het van de videokaart komt en niet van het moederbord? Je kan proberen het spoeltje die piept te lokaliseren en er een druppeltje lijm op te doen. Dit helpt soms.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:00
Is waarschijnlijk een spoel o.i.d. pak een lijmpistool en leg een klodder tegen de spoelen aan. Dan houden ze de mond wel. Dat je het alleen bij sommige spellen hoort kan te maken hebben met frequenties en vermogens. Andere instellingen kunnen dit ook oplossen, maar lost eigenlijk het probleem niet op.

edit: I'm slowwwwwwwww

[ Voor 4% gewijzigd door FireWood op 26-11-2006 11:50 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 18:42
Ik verhuis dit topic van PMG naar V&B :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• thafang
h.edink schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:49:
Is waarschijnlijk een spoel o.i.d. pak een lijmpistool en leg een klodder tegen de spoelen aan. Dan houden ze de mond wel. Dat je het alleen bij sommige spellen hoort kan te maken hebben met frequenties en vermogens. Andere instellingen kunnen dit ook oplossen, maar lost eigenlijk het probleem niet op.
Ik vrees dat het niet gaat lukken om de spoel te lokaliseren. Is het wel slim om zomaar lijm op de componenten te spuiten? Zou dit dan rondom aan de onderzijde van het component moeten?

Fortune favours the bold

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Als je tijdens het piepen 1 voor 1 een spoeltje of een elco vasthoud, en dan letten welk spoeltje stopt met geluid maken. Zo kun je het geluid vinden. En dan er wat lijm overheen oid :)

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 10:47

Younes

Wie, Wat, Waar?

Hmm, vreemd, mijn videokaart piept ook precies zoals jij dat zegt. Heeft jouw kaart altijd al gepiept of sinds kort? Ik heb dus net een nieuw systeem en mijn videokaart piept ook en volgens die calculator verbruikt mijn systeem 323 watt...

Hier enigzins relevante link:

Nieuw systeem crasht bij games/3dMarkxx

offtopic:
Word de benaming van die link automatisch aangepast??? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Younes op 02-12-2006 16:50 ]

...en waarom?

• thafang
The_Alchemist schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 16:45:
Hmm, vreemd, mijn videokaart piept ook precies zoals jij dat zegt. Heeft jouw kaart altijd al gepiept of sinds kort? Ik heb dus net een nieuw systeem en mijn videokaart piept ook en volgens die calculator verbruikt mijn systeem 323 watt...
Volgens mij niet altijd maar het is al wel erg lang. En er is absoluut geen verband tussen het piepje en de stabiliteit van het systeem, tenminste bij mij. Ik ga binnenkort eens kijken wel onderdeeltje piept. Ik ben niet zo'n elektro-man kan iemand een plaatje posten van het soort onderdeel.

Fortune favours the bold

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:43
Mijn grafische kaart begon te piepen toen hij boven de 100 graden kwam, ik weet niet of het al voorbij is gekomen maar misschien temperaturen checken? Het lijkt mij niet, maar je weet het natuurlijk niet! ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-07 14:15
Mijn 1900xtx piept enkel in de serverlijst van bf2 :?

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 14:16

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Sorry voor het ophalen van een oud topic maar mijn videokaart piept ook, HIS X1950Pro PCI-E. Heb zelf nog niet gezocht naar het component dat de boosdoener is maar heeft de topic-starter het probleem al opgelost?
Pagina: 1