Nieuw systeem crasht bij games/3dMarkxx

Pagina: 1
Acties:

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-03 15:06

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Het volgende heb ik aangeschaft:

P5W DH Deluxe
Intel E6600
OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2
MSI 7900GTO 512MB
Arctic Cooler pro 7
2x Western Digital 250GB 16MB SATAII in RAID 0 via de EzBackup poorten op het mobo
Tagan TG480-U15 480Watt
Samsung sata dvd brander
CM Stacker 830 (niet dat het wat uitmaakt hoor)

Omdat ik een compleet nieuw systeem op heb gebouwd, weet ik dus niet waar ik het zoeken moet omdat ik het systeem nog niet ken. Wat ik wel weet is dat windows xp sp2 gewoon goed draait. Ik heb een minuut of 20 prime98 gedraad en wel de torture test. Daaruit kwamen geen fouten. Ik heb de hdd in RAID0 draaien via de silicon chipset (pas later gelezen dat je eigenlijk via intel dit moet doen vanwege snelheid). Ik heb superpi gedraaid, maar dat is niet echt een stresstest (maar ik was wel onder de indruk vergeleken met mijn vorig systeem)
Voor wie het nodig vind, hier de voltages voor zover ik ze kan zien:

Vcore: 1.30v
+3.3: 3.26v
+5: 5.12v
+12: 11.99v

CPU is idle 29 graden
Moederbord idle 36 graden
Videokaart idle 40 graden

De geheugen settings heb ik in de bios ook aangepast naar 4-4-4-15 en er pc2-800 van gemaakt. Voltage heb ik aangepast naar 2.15v, want als ik deze, zoals op het geheugen en de website aangegeven is, naar 2.2v in de bios aanpas, krijg ik in AI Booster te zien dat ze 2.3v krijgen. Daarom gezet naar 2.15v in de bios. Scheelt niet zo veel, maar toch.

Nu het probleem:
Wanneer ik Battlefield2 opstart, krijg ik de introfilmjes te zien en het menu en wijzig ik zo de instellingen die ik wil wijzigen. Dan heb ik het over de beeld instellingen en zet ik alles op hoog en de resolutie op 1600 bij 1200 om eens te zien wat de 7900gto aan kan. Wanneer ik dan een spel start, is het bezig met laden en wanneer ik op 'Meedoen' klik, verschijnt kort het beeld wat erna komt, namelijk dat je eindelijk kan killen. Op dat punt word het scherm zwart, blijft het geluid hangen en kun je doen wat je wil, maar er gebeurd niets. Zo ook met 3dMark01. Laden doet het programma wel, maar als het erop neerkomt, en er gepresteerd meot worden, word het beeld zwart en blijft zwart. Een reset is de enige oplossing.

...en waarom?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:59
volgens mij moet je dit eens doornemen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Maar misschien eens de nieuwste drivers installeren etc.?

Mooi systeempje trouwens :Y .

[ Voor 34% gewijzigd door hello_moto op 28-11-2006 20:22 ]

• vitokj
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-04-2024
komt dit ook voor als jet het spel speel met minder eisen. bv 1024*768?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
hello_moto schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:19:
volgens mij moet je dit eens doornemen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Maar misschien eens de nieuwste drivers installeren etc.?

Mooi systeempje trouwens :Y .
Daar heb ik nog niet gekeken.
Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd. Vooral van die van de videokaart. Daarna forceware 91.31 geinstalleerd.

Dank je wel. Nu maar zorgen dat alles goed staat.

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
vitokj schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:22:
komt dit ook voor als jet het spel speel met minder eisen. bv 1024*768?
Ga ik nu zo testen. In 3dmark01 kun je een demo draaien en vooraf krijg je de melding dat het beter is (iets in de trant) om in 640 bij 480 te draaien en dan werkt het wel. Ik ga bf2 eens op de laagste resolutie zetten en mijn bevindingen hier posten.

...en waarom?

• vitokj
w8 t af :Z :Z

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Ik heb het maar even gehouden op 3dMark01 en heb de instellingen op 800 bij 600 32bit gezet en hij houd het beduidend langer vol. Eerst kreeg ik maar 1 seconde beeld, nu kwam hij bij test 3 van 13. Wat mij opvalt is dat de videokaart piept. Een zachte maar hoge piep. Niet constant, maar dan weer wel duidelijk hoorbaar dan lijkt het piepje heel hoog te worden waardoor je 't bijna niet hoort.

...en waarom?

• vitokj
The_Alchemist schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:47:
[...]

Ik heb het maar even gehouden op 3dMark01 en heb de instellingen op 800 bij 600 32bit gezet en hij houd het beduidend langer vol. Eerst kreeg ik maar 1 seconde beeld, nu kwam hij bij test 3 van 13. Wat mij opvalt is dat de videokaart piept. Een zachte maar hoge piep. Niet constant, maar dan weer wel duidelijk hoorbaar dan lijkt het piepje heel hoog te worden waardoor je 't bijna niet hoort.
dat piepje kan ook je fan van je videokaart zijn.
maar draait het spel wel goed, of nog steeds niet???

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
vitokj schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:48:
[...]

dat piepje kan ook je fan van je videokaart zijn.
maar draait het spel wel goed, of nog steeds niet???
Nee, hij komt tot test 3, dan hangt ie weer. Dat piepje is alleen wanneer er 3d beelden worden geproduceert. Nu niet. Ik hoor de fan ook niet harder draaien en dus piepen. Het kan haast niet de fan zijn, want dan zou ik die ook moeten horen.

...en waarom?

• vitokj
ko

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
KO? in de zin van Knock Out? Dus kaduuk? :) Of OK? :)

...en waarom?

• vitokj
sorry. was te snel 8)7

• vitokj
moest OK zijn.
zit te denken over probleempje

:? :?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
vitokj schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:57:
moest OK zijn.
zit te denken over probleempje

:? :?
Zou de videokaart defect zijn? Een piepje is naar mijn weten net gezond. Jah, ik weet het! Het is precies dezelfde piep als dat van een adapter. Bijvoorbeeld van je gsm. (mijn nokia adapter doet dat duidelijk)

...en waarom?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Heeft deze videokaart een extra powerconnector nodig die je eventueel vergeten zou kunnen hebben om aan te sluiten?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• vitokj
heb je nog n oude kaart om dit te testen?
of kun je deze kaart testen in een andere sys?

zou best kunnen namelijk. is het spul lang geleden aangeschaft?

• robvanderaart
  • Laatst online: 12-05 21:01
Probeer eens Memtest, Orthos 12 uur te draaien, Nieuwste drivers geinstalleerd ? Nieuwe Bios ?

Welke settings heb je allemaal in je Bios staan. Noteer die even.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:01:
Heeft deze videokaart een extra powerconnector nodig die je eventueel vergeten zou kunnen hebben om aan te sluiten?
De 7900GTO (van MSI trouwens) heeft maar 1 pwr connector, namelijk een zes pins en die heb ik aangesloten. De Tagan is Modulair en heeft 2 pcix connectoren. Ik probeer de andere wel. You never know... :)
vitokj schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:02:
heb je nog n oude kaart om dit te testen?
of kun je deze kaart testen in een andere sys?

zou best kunnen namelijk. is het spul lang geleden aangeschaft?
Ik probeer deze kaart zo ook in de pc van mijn pa, want dat is de enige pci x pc
robvanderaart schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:03:
Probeer eens Memtest, Orthos 12 uur te draaien, Nieuwste drivers geinstalleerd ? Nieuwe Bios ?

Welke settings heb je allemaal in je Bios staan. Noteer die even.
Die test doe ik als ik slapen ga en die gegevens krijg je zo van me, maar wat wil je precies weten? Nieuwste drivers heb ik geinstalleerd en de laaste bios, de 1603 heb ik ook geinstalleerd...

[ Voor 3% gewijzigd door Younes op 28-11-2006 21:07 ]

...en waarom?

• vitokj
zou inderdaad ff kaarten van jouw pc en pc van pa om te wisselen. dan weet je of je kaart wel goed is.

draait bf2 daar wel?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
vitokj schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:09:
zou inderdaad ff kaarten van jouw pc en pc van pa om te wisselen. dan weet je of je kaart wel goed is.

draait bf2 daar wel?
Inmiddels heb ik de kaart geinstalleerd en forceware 91.31 geinstalleerd. Ik denk dat ik het alleen maar hou op 3dmark, want om nou heel bf2 op zijn systeem te installeren. Hij wil zijn pc schoon houden, dus alleen op die voorwaarde mocht ik zijn pc ff lenen...

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
The_Alchemist schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:27:
[...]

Inmiddels heb ik de kaart geinstalleerd en forceware 91.31 geinstalleerd. Ik denk dat ik het alleen maar hou op 3dmark, want om nou heel bf2 op zijn systeem te installeren. Hij wil zijn pc schoon houden, dus alleen op die voorwaarde mocht ik zijn pc ff lenen...
3dMark01 is volledig uitgevoerd op het systeem van mijn pa met mijn videokaart (en haalt daar 22836). Daarop werkt het dus wel. Overigens met hetzelfde gepiep. Ik heb zo het gevoel dat het toch aan de instellingen van het geheugen ligt.

...en waarom?

Verwijderd

is het toevallig battlefield 2 deluxe edition?

• Tendency
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Waarschijnlijk ligt het dan toch aan mij, maar ik vind nergens welk RAM geheugen je hebt en hoeveel. En wat in jouw zaak nog belangrijker is, wat je ermee gedaan hebt. :)

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:47:
is het toevallig battlefield 2 deluxe edition?
Ja
Tendency schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:48:
Waarschijnlijk ligt het dan toch aan mij, maar ik vind nergens welk RAM geheugen je hebt en hoeveel. En wat in jouw zaak nog belangrijker is, wat je ermee gedaan hebt. :)
Bescheidenheid siert de mens :)
Ik heb 2x 1GB van het type geheugen in de TS :)
Wat ik ermee gedaan heb? Ik heb ze in dual channel op de mobo geprikt. Ik heb ze 2.15v gegeven. Ik heb de latency's gezet zoals deze reepjes dat graag willen, namelijk 4-4-4-15. That's it...

[ Voor 15% gewijzigd door Younes op 28-11-2006 22:15 ]

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Het is een heerlijk gevoel als je erachter bent gekomen wat nou alle ellende heeft veroorzaakt. Helemaal als je iets nieuws ontdekt hebt. Als het iets is waarvan je zeker wist dat je het had gecontroleerd, dan niet! ECHT NIET! Dat is mij dus overkomen. De videokaart is dus niet aan de PSU aangesloten. Daar kwam ik achter toen ik de videokaart weer in mijn pc wou stoppen. Ik zag dat de kabel er aan de PSU kant niet inzat. Dat is dan ook het vreemde aan alles. Ik heb never nooit een melding gehad dat de stroomkabel niet in aan de videokaart was aangesloten. Niet tijdens de POST en ook niet in windows. Toen ik dat zag, had ik voor de gein de psu kabel voor de stroom naar de videokaart er helemaal uitgehaald en toen kreeg ik wel een melding van Nvidia dat er geen stroomkabel was aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.matbe.com/images/biblio/art_comparatif-d-alimentations/000000023588.jpg

Deze bewuste kabel zat er dus alleen maar aan de videokaart-kant aan. In dat geval krijg je GEEN 8)7 melding van Nvidia. Zou dat komen door de EMI die rond de kabel zit? Zo ja, dan vraag ik me af wat zo'n ding dan doet. Ik had namelijk begrepen dat het pieken van de stroom beperkt. Zie de volgende foto. Als je de donkerblauwe kabel volgt, zie je om de kabel een soort van omhulsel extra. Was dat de indirecte boosdoener???

Het probleem is iig opgelost. Oorzaak: Geen stroom aangesloten :+

ps. De score van 3dmark in mijn eigen pc is 39568

...en waarom?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Jee ik had het goed geraden :+ Veel plezier verder met je systeem :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Nice :)

Ik d8 al probeer eens een modernere 3Dmark want 01 is nogal oud en tja, BF2, dat die vastloopt is niet meer dan normaal :P

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:46:
Jee ik had het goed geraden :+ Veel plezier verder met je systeem :)
Dank je wel
Dutch_Razor schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:57:
Nice :)

Ik d8 al probeer eens een modernere 3Dmark want 01 is nogal oud en tja, BF2, dat die vastloopt is niet meer dan normaal :P
Ja, oke, ik ga 06 maar es downloaden en kijken wat daar uitkomt. Voor wat betreft BF2, uuuh, jah, dat is wel een beetje waar :)

...en waarom?

• robvanderaart
  • Laatst online: 12-05 21:01
Altijd eerst kijken of alle kabels aangesloten zijn. Heb ik geleerd op school :o

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wil je in het vervolg eens wat normaler reageren? :) Dank je wel.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

haha ik had ooit hetzelfde probleem met een 6600gt, was ik ook vergeten de powerconnector aan te sluiten. Iig mooi dat het opgelost is :).

Beroeps brabander

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Vuurvoske schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:39:
haha ik had ooit hetzelfde probleem met een 6600gt, was ik ook vergeten de powerconnector aan te sluiten. Iig mooi dat het opgelost is :).
Nou jah, ik had de kabel in eerste instantie wel aangesloten, maar had de kabel er weer uit getrokken, omdat ik er een andere kabel naast wou pluggen, omdat er weinig ruimte was. De PciX kabel hing er ergens onaangesloten naast en als je dan van afstand of ff snel keek, dan leek het alsof het was aangesloten, dus jah... 8)7

:)

Nu nog de RAID0 probleem oplossen..

...en waarom?

Verwijderd

welke versie 3dmark heb je de laatste score mee gehaald ?

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:08:
welke versie 3dmark heb je de laatste score mee gehaald ?
3dmark01 denk ik ;)

Beroeps brabander

• vitokj
BalusC schreef op woensdag 29 november 2006 @ 09:30:
[...]

Wil je in het vervolg eens wat normaler reageren? :) Dank je wel.
neem me niet kwalijk.
excuus :X

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
In ieder geval niet met 06 :) Met 01 heb ik met de laatste driver voor de videokaart 40004 punten gehaald en met 06 5906 punten... Eens kijken wat er gebeurd als we de boel overclocken...

...en waarom?

Pagina: 1