Toon posts:

Operating system not found - image

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

[Windows XP]

Ik heb een imge gemakt van mijn oude laptop HD. Deze teruggeplaast op een nieuwe disk.
Image lijkt gelukt (geplaatst in externe HD lezer) alles lijkt goed te zijn. echter blijf ik steeds de melding; operating system not found te zien bij opstarten. HD wordt gezien in de BIOS en staat ook eerste optie om op te starten in de BIOS. Ook een update van de BIOS had geen effect.

Heb de boot.ini bekeken en deze lijkt goed te zijn. Als ik een oude HD erin plaats, start hij gewoon door.

Wat kan ik nog bekijken? Kan dus de HD uitlezen op andere pc.

Thanks alvast

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-03 18:59

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 16:28:
Hallo,

[Windows XP]

Ik heb een imge gemakt van mijn oude laptop HD. Deze teruggeplaast op een nieuwe disk.
Image lijkt gelukt (geplaatst in externe HD lezer) alles lijkt goed te zijn. echter blijf ik steeds de melding; operating system not found te zien bij opstarten. HD wordt gezien in de BIOS en staat ook eerste optie om op te starten in de BIOS. Ook een update van de BIOS had geen effect.

Heb de boot.ini bekeken en deze lijkt goed te zijn. Als ik een oude HD erin plaats, start hij gewoon door.

Wat kan ik nog bekijken? Kan dus de HD uitlezen op andere pc.

Thanks alvast
Windows CD erin -> fixboot, fixmbr. Staat zo in de FAQ - Mijn computer start niet meer op, hoe kan ik dit oplossen?.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 23-11-2006 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gebrobeerd echter;

FIXBOOT cannot find the system drive, or the drive specified is not valid.

Hoewel ik hem wel kan uitlezen (DIR)...

fixmbr lukt wel maar zonder effect.

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
Operating system found is een error van de nt bootloader dat deze het besturingsysteem niet kan vinden, zorg dus dat je partities juist zijn en dat de partitie met windows er op label c: of iets in die trend heeft. De nt bootloader kan immers alleen maar windows booten als deze op de eerste partitie van de eerste harde schijf staat met het juiste label...

Ikzelf heb in mijn beginjaren van dualboot linux/windows deze error vaak gehad en heb hem alleen kunnen oplossen door de installer van win xp opnieuw uit te voeren (aka frash windows install/repair).

nt bootloader ftl

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt inderdaad, hij heeft de Drive letter E:\ omdat ik de image heb geschreven via een externe HD lezer. Maar ik kan in disk management dit niet opzetten naar C:\

Kan dat op een andere manier of in de Windows repair of iets?

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel, als ik kijk in de windows repair (opstarten via cd) dan krijgt hij al wel C:\

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

wellicht staat hij nog niet op actief ? dan gaat hij ook niet booten

oja we hebben ook een mooie edit knop :)

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 23-11-2006 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik dacht er net te laat aan... Beetje stomme vraag maar hoe zet ik hem actief?

Het kan wel via Fdisk, maar die kan je toch niet benaderen in de repair console? :?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 17:15 ]

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:07:
Hoewel, als ik kijk in de windows repair (opstarten via cd) dan krijgt hij al wel C:\
linux livecd ;)
als root in een terminal:

cfdisk /dev/hdxy

met x je hd (wrs a) en y je partitienummer (wrs1)

dan gewoon je label aanpassen en je kan em dan ook op bootable zetten

geen idee hoe je het in windows moet doen :?

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat inderdaad niet actief... het lukt me nog niet hem actief te maken.. :X

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:36:
Hij staat inderdaad niet actief... het lukt me nog niet hem actief te maken.. :X
kijk het bekende probleem :) als je fat32 hebt kan je hem simpel met fdisk actief maken, onder ntfs weet ik dat onder dos even niet zo snel. Je kan hem ook als 2e hd aan een windows bak hangen en via diskmanagement actief zetten. dit kan ook met PM en vast wel met andere tools

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:28

SpamLame

niks

hiren bootcd en dan met een partitie tool naar keuze active maken.

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-03 21:08
StuiTeR schreef op donderdag 23 november 2006 @ 22:47:
[...]

kijk het bekende probleem :) als je fat32 hebt kan je hem simpel met fdisk actief maken, onder ntfs weet ik dat onder dos even niet zo snel. Je kan hem ook als 2e hd aan een windows bak hangen en via diskmanagement actief zetten. dit kan ook met PM en vast wel met andere tools
Met FDISK kun je ook prima een niet-DOS-partitie actief zetten (het lukt zelfs met mijn Apple-partitie, kun je nagaan).
Pagina: 1